راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا در ایران بلیت مسابقه‌های فوتبال به صورت الکترونیکی فروخته نمی‌شود؟

اگر فقط یک بار گذرتان به استادیوم‌های فوتبال افتاده باشد و فرایند خرید و فروش بلیت مسابقه‌های فوتبال را از نزدیک دیده باشید، شما هم از وضعیت اسف‌بار فروش بلیت فوتبال تاسف خواهید خورد. پرداخت الکترونیک در ایران ما به شکل کج و کوله رشد کرده است. در بخش‌هایی شاهد رشد بیش از انتظار بوده‌ایم و در بخش‌هایی هنوز به شیوه‌های دهه شصتی عمل می‌کنیم. ما می‌توانیم خوشحال باشیم که هم به همان گونه‌ای بلیت فوتبال را می‌خریم که پدران ما می‌خریدند!

تا امروز بارها و در باشگاه‌های مختلف فوتبال بحث‌هایی در زمینه کارت‌های پیش‌پرداخت یا کارت‌های هواداری مطرح شده است. اما هنوز اتفاقی نیفتاده است که ما بتوانیم دل‌مان را به آن خوش کنیم.

به نظر می‌رسد یکی از موانع توسعه پرداخت الکترونیک در فوتبال ایران مافیای بلیت باشند که با قدرت تمام تلاش می‌کنند این اتفاق بزرگ نیفتد. مطمئنا مافیا در تاریکخانه‌ها بهتر فعالیت می‌کنند. پرداخت الکترونیک مانند نوری است که به این تاریکخانه‌ها پاشیده می‌شود و در نتیجه کاسه و کوزه بسیاری را برهم می‌زند.

استفاده از روش‌های نوین فروش بلیت فوتبال موجب می‌شود که اطلاعات مالی فوتبال شفاف‌تر از گذشته شود. مطمئنا با استفاده از جديدترين ابزارهاي نرم افزاري می‌توان اقدام به تجزيه وتحليل داده‌ها، برنامه‌ريزي دقيق و پيش‌بيني آينده کرد.

 

مقوله‌ای به نام کارت‌های هواداری

این امکان در صنعت پرداخت الکترونیک وجود دارد که کارت‌های هواداری باشگاه‌ها با طرح ولوگوی هر باشگاه تولید شود. این کارت می‌تواند در چندین سطح و کلاس مختلف مطابق با نظرات باشگاه صادر شود. به عنوان مثال وفاداران می‌توانند بر اساس قشر اجتماعی به گروه‌هایی همچون کارگری، دانش آموزی، دانشجویی، افتخاری و عامه تقسیم شوند و یا بر اساس درجه وفاداری به سطوح مختلفی همچون ویژه، درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم‌بندی شوند تا بسته به درجه هواداری هر فرد سرویس‌ها وتسهیلات ویژه‌ای فراخورشان به آنها اعطا گردد.

همچنین در هنگام اختصاص کارت به هوادار می‌توان مجرد ومتاهل بودن وی را روی کارت با درج نشانگری مشخص نمود تا در هنگام مراجعه هوادار برای تماشای بازی‌های باشگاه در صورت همراهی خانواده در جایگاه مناسب قرار گیرد.

 

در صورت صدور کارت برای هواداران باشگاه مزایای مختلفی قابل دستیابی خواهد بود. از جمله:

 

خرید دسته‌ای بلیط:

با دردست داشتن کارت هواداری، هوادار با مراجعه به سایت اینترنتی باشگاه و یا محل‌های معرفی شده از جانب باشگاه می‌توانند اقدام به خرید بلیت چندین بازی باشگاه طی یک بار مراجعه نمایند. به علت تسهیل انجام چنین کاری مسلماً هواداران بیشتری اقدام به خرید بلیت بازی‌ها به صورت دسته‌ای خواهند نمود که این امر موجب افزایش درآمد باشگاه خواهد شد. هم چنین می‌توان با ارائه تخفیف هواداران بیشتری را به خرید دسته‌ای بلیت بازی‌ها ترغیب کرد.

 

تهیه سریع و راحت بلیت:

با دردست داشتن کارت هواداری، واطلاع از مشخصات وی، هوادار می‌تواند به طرق مختلف وبا استفاده از اینترنت، تلفن، پیام کوتاه وپایانه فروش اقدام به تهیه بلیط نماید. بدیهی است که گسترش کانال‌های خرید بلیط بازی‌ها علاوه بر تکریم هوادار، موجب به فروش رفتن بلیط بیشتر وبه تبع آن افزایش درآمد باشگاه خواهد شد.

 

برنامه‌ریزی دقیق:

یکی از روش‌های افزایش درآمد و سود آوری هر بنگاه و یکی از ابزارهای قوی مدیریت هر سازمان بهره‌بری و استفاده از اطلاعات و آمار دقیق شرح فعالیت‌های در دست انجام سازمان است. با الکترونیکی شدن داده‌ها امکان محاسبه تمامی پارامترهای مدنظر باشگاه از قبیل تعداد هواداران، تعداد بلیت فروش رفته در هر بازی، مبلغ کمک‌های مالی هواداران به باشگاه و … میسر شده همچنین تهیه نمودارهایی چون رشد ون زول هر یک از پارامتر‌ها و مقایسه آن‌ها میسر می‌شود، که مسلماً دستیابی به چنین اطلاعاتی باشگاه را در برنامه‌ریزی دقیق توانا خواهد ساخت.

 

هدیه ویژه:

کارت هواداری باشگاه می‌تواند با همکاری یک بانک صادر شود که علاوه بر رفع موانع قانونی صدور کارت، ابزاری در اختیار مشتری قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌تواند از سایر سرویس‌های بانکی موجود در کشور بهره‌مند شود.

 

تخفیف و پاداش:

در صورت استفاده از بستر کارت جهت کنترل، امکان مقایسه هواداران و تقسیم بندی آنان به راحتی میسر می‌گردد. باشگاه می‌تواند با تقسیم‌بندی هواداران به ارائه تخفیف و پاداش‌های متفاوت بسته به گروه‌های مختلف هواداران اقدام نماید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.