راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اتریوم؛ پیشرفتی بزرگ در دنیای بلاکچین / گزارشی از روز دوم «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران»

دومین روز از «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» (IBSS) با محورهای بیت‌کوین، اتریوم و مشکلات پیش روی بلاکچین‌ها سوم شهریورماه در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

.

 فرآیند تراکنش در شبکه بلاکچین

در ابتدا حنظله اکبری نودهی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف که در پایان روز اول به ارائه خود تحت عنوان «صفرتا صد بیت‌کوین» پرداخته بود، به سوال‌های شرکت‌کنندگان درباره مباحث فنی بیت‌کوین پاسخ داد.

ببینید: بلاکچین فرصتی برای حضور در بازارهای جهانی / در اولین روز «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» چه گذشت؟

اکبری‌ نودهی با اشاره به امضای دیجیتال چگونگی فرآیند ارسال و خرج کردن بیت‌کوین را توضیح داد. او گفت: «بیت‌کوین‌ها به آدرس شخص فرستاده می‌شوند. برای اینکه ثابت شود شخص، مالک واقعی آن آدرس است باید با استفاده از کلید خصوصی خود الگوریتم امضای دیجیتال را اجرا کند.»

به گفته عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف زمانی که درخواستی برای تراکنش در شبکه بلاکچین ثبت می‌شود، ماینرها و فول نودها بررسی می‌کنند آیا شخصی که تراکنش را امضا کرده مالک واقعی آن میزان تعداد بیت‌کوین است و می‌تواند آنها را خرج کند یا خیر. سپس همه نودها در شبکه این مساله را به صورت مستقل بررسی و راستی آزمایی می‌کنند.

حنظله اکبری نودهی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف 
حنظله اکبری نودهی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف

بررسی چگونگی فرآیند ساخت امضای دیجیتال با استفاده از کلید خصوصی و پیام تراکنش، بخش دیگری از ارائه اکبری بود. او در ادامه به بررسی انواع مختلف آدرس‌های شبکه بیت‌کوین پرداخت که از جمله آنها می‌توان به multi signature و pay to script hash اشاره کرد.

به گفته او در multi signature تراکنش با امضای تعداد کاربرانی که هنگام ثبت آدرس مشخص شده، قابلیت انجام دارد. همچنین در pay to script hash با توجه به امکاناتی که زبان برنامه‌نویسی بیت‌کوین در اختیار کاربر قرار می‌دهد می‌توان قواعدی را برای آزاد کردن پول و یا ارسال تراکنش از آن آدرس مشخص کرد. با lock time نیز می‌توان تعیین کرد که بیت‌کوین بعد از چه زمان مشخصی قابلیت خرج کردن دارد.

فرآیند ماینینگ یکی دیگر از سرفصل‌های ارائه اکبری بود. او این فرآیند را با اشاره به مفهومی تحت عنوان proof of work توضیح داد: «برای اینکه بعد از ساخت بلاک، ماینر بتواند جایزه خود یعنی بیت‌کوین را دریافت کند باید ثابت شود که او این فرآیند را طی کرده است. proof of work این موضوع را تأیید می‌کند و باعث می‌شود افرادی که سعی در از کار انداختن سیستم دارند نتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.»

.

صفرتا صد اتریوم

محمدجواد حاجی‌علیخانی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف و از مدرسان مدرسه تابستانه بلاکچین ایران در ادامه به ارائه خود تحت عنوان «صفرتا صد اتریوم» پرداخت. او از اتریوم به عنوان پیشرفتی بزرگ در دنیای بلاکچین یاد کرد که برای اولین بار امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند (smart contract) را با استفاده از قابلیت‌های ویژه‌ای فراهم کرده است.

محمدجواد حاجی‌علیخانی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف
محمدجواد حاجی‌علیخانی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف

با اینکه بیت‌کوین موفقیت‌های بسیاری کسب کرد اما شماری از محدودیت‌های آن باعث شد تعداد قابل توجهی کریپتوکارنسی جدید درست شود. اتریوم یکی از آنها بود. حاجیعلی‌خانی با بیان این مطلب افزود: «اسکریپت بیت‌کوین، زبان پایه برنامه‌نویسی، قابلیت‌های محدودی دارد. برای مثال این امکان را ندارد که دو نفر قراردادی داشته باشند که بتوانند در یک روز هر کدام از آنها حداکثر یک درصد از موجودی حساب را خرج کند ولی با هم بتوانند هر تراکنش دلخواهی را انجام دهند.»

حاجی‌علیخانی گفت: «کد contract smart در اتریوم با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی خاصی مانند solidity قراردادهای هوشمندی را پیاده‌سازی می‌کند که افراد با توجه به شرایطی که دارند بتوانند قوانینی را برای انجام تراکنش‌های خود تنظیم کنند.»

عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف GAS (مقدار اتر که برای کارمزد تراکنش پرداخت می‌شود) را انگیزه‌ای می‌داند که باعث می‌شود ماینرها کد contract smart را در شبکه اتریوم پیاده‌سازی کنند. او گفت: «هر مقداری از کد که اجرا شود مقداری اتریوم از فرستنده آن به حساب ماینری که آن را محاسبه می‌کند ارسال می‌شود.»

او در ادامه ارائه خود به مفهومی تحت عنوان حق خرج کردن در شبکه رمزارز اتریوم اشاره کرد و به توضیح الگوریتمی پرداخت که برای جلوگیری از Double Spent و خرج کردن غیرمنطقی بیش از مقدار موجودی طراحی شده است.

state machine مجموعه‌ای از حالت‌هاست که باعث می‌شود قوانین نوشته شده امکان تغییر از حالتی به حالتی دیگر را داشته باشد. او با بیان این مطلب تاکید کرد: «state machine بیت‌کوین و اتریم تقریباً به یکدیگر مشابه هستند.»

دومین روز از رویداد مدرسه بلاکچین ایران با تدریس محمدعلی مداح‌علی، استاد دانشگاه شریف تحت عنوان بررسی مشکلات پیش روی بلاکچین‌ها به پایان رسید. بخش اول این رویداد هشتم شهریورماه به پایان می‌رسد و بخش پایانی آن نیز در قالب همایشی دو روزه ششم مهرماه آغاز خواهد شد.

مخاطبان راه‌پرداخت می‌توانند با کد تخفیف ۳۵ درصدی WAY2PAYCONF در همایش‌های دو روزه این رویداد شرکت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.