راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلاکچین فرصتی برای حضور در بازارهای جهانی / در اولین روز «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» چه گذشت؟

محمدعلی مداح‌علی، استاد دانشگاه شریف در نخستین روز از رویداد «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» با تاکید بر اینکه فناوری بلاکچین آمیخته با فرصت‌ها و تهدیدهاست، گفت: «اگر بتوانیم این فناوری را بشناسیم و تهدیدهای آن را تبدیل به فرصت کنیم برنده هستیم زیرا جلوی گسترش آن را نمی‌توان گرفت.»

نخستین روز از رویداد «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» (IBSS) با هدف آموزش، توسعه مهارت و گسترش شبکه متخصصان در حوزه بلاکچین در ایران با همکاری شرکت آریاهمراه سامانه و آزمایشگاه بلاکچین شریف، دوم شهریورماه آغاز شد.

در ابتدای این رویداد امیرحسین مردانی، دبیر اجرایی مدرسه بلاکچین ایران هدف از برگزاری «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» را ایجاد بستری برای آموزش و گردآوری فعالان بلاکچین دور هم بیان کرد و گفت: «این رویداد به دو بخش کلی تقسیم شده است. بخش اول آن به آموزش تئوری و عملی بلاکچین اختصاص داده شده؛ به این صورت که در سه روز اول مباحث آموزشی بلاکچین تدریس می‌شود و دو روز آخر کارگاه‌های عملی و کدنویسی بلاکچین برگزار خواهد شد.»

امیرحسین مردانی، دبیر اجرایی مدرسه بلاکچین ایران
امیرحسین مردانی، دبیر اجرایی مدرسه بلاکچین ایران

همایش دو روزه ملی بلاکچین که ۶ و ۷ مهرماه برگزار می‌شود بخش دوم این رویداد خواهد بود. مردانی با بیان این مطلب گفت: «آریاهمراه سامانه و آزمایشگاه بلاکچین شریف قصد دارند با برگزاری این دوره به صاحبان ایده کمک کنند تا ایده خود را به محصول تبدیل کنند و بتوانند گام‌به‌گام با تغییرات پویای این حوزه به پیش بروند. در واقع ما صفر تا صد بلاکچین را این‌گونه تعریف کرده‌ایم.»

ببینید:  دبیر اجرایی مدرسه تابستانه بلاکچین از آموزش به عنوان کلید ورود به بلاکچین می‌گوید

.

فرصتی برای دیده شدن

دکتر اسمعیل ثنایی، مدیرعامل شرکت آریاهمراه سامانه به عنوان مهمان ویژه در این رویداد حضور داشت. او وجود آموزش را برای درک درست از فرآِیند فناوری‌های نوین ضروری دانست و از لزوم ورود کسب‌وکارها به بازارهای جهانی سخن گفت.

ثنایی بلاکچین را یکی از سرفصل‌هایی معرفی کرد که تا سال ۲۰۲۵ جهان را تغییر خواهد داد. او گفت: «خوشبختانه با همکاری آزمایشگاه بلاکچین شریف توانسته‌ایم در راه آموزش مباحث علمی این فناوری و انتقال تجربه کسب‌وکاری آن گام برداریم.»

دکتر اسمعیل ثنایی، مدیرعامل شرکت آریاهمراه سامانه
دکتر اسمعیل ثنایی، مدیرعامل شرکت آریاهمراه سامانه

ایران هنوز برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها سرزمین فرصت‌هاست. او با بیان این مطلب افزود: «در حوزه فناوری نوین از سایر کشورهای جهان عقب نمانده‌ایم بلکه در فرآیندهاست که به کندی به پیش می‌رویم. برای مثال چالش‌ها را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم باید از چه مسیری وارد بازارهای بین‌المللی شویم. اگر بتوانیم این مساله را حل کنیم با ارائه سرویس‌های خلاقانه با شرکت‌های چینی، هندی و اروپایی به راحتی رقابت می‌کنیم. از همان اول باید هدف خود را حضور در بازارهای جهانی و صادرات قرار دهیم.»

.

آفت‌های سیستم متمرکز

در ادامه دکتر محمدعلی مداح‌علی، استاد دانشگاه شریف به عنوان اولین مدرس مدرسه تابستانه بلاکچین به معرفی بیت‌کوین و مبانی آن پرداخت. او در آغاز تدریس خود با اشاره به سیستم‌های متمرکز که با ارائه سرویس‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و آمازون توانسته‌اند در ۳۰ سال اخیر زندگی بشر را متحول کنند، گفت: «این سرویس‌های توزیع‌شده متمرکز، با سرورهای متعددی که دارند می‌توانند به گستره زیادی از مردم خدمات ارائه دهند. مدیریت آنها متمرکز است؛ بنابراین دسترسی به اطلاعات و انحصارگرایی را می‌توان جزو آفت‌های این سیستم‌ها دانست. مدیریت بانک‌ها نیز بر عهده یک نهاد مرکزی است، به همین دلیل به آسانی می‌توانند با دلایلی هر چند ضعیف، حساب اشخاص را ببندند.»

.

بلاکچین، آمیخته‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها

آیا می‌توان سیستم توزیع‌شده‌ای داشت که بدون مدیریت نهاد مرکزی به حیات خود ادامه دهد؟ او با طرح این پرسش گفت: «بیت‌کوین بر پایه فناوری بلاکچین نشان داد این سیستم می‌تواند وجود داشته باشد. بلاکچین تحول عظیمی است و باعث شده اقتصاد و اعتماد، مرزی را نشناسد. بلاکچین می‌آید حتی اگر آن را ممنوع کنیم.»

دکتر محمدعلی مداح‌علی، استاد دانشگاه شریف
دکتر محمدعلی مداح‌علی، استاد دانشگاه شریف

مداح‌علی با تاکید بر اینکه فناوری بلاکچین آمیخته با فرصت‌ها و تهدیدهاست، افزود: «اگر بتوانیم این فناوری را بشناسیم و تهدیدهای آن را تبدیل به فرصت کنیم برنده هستیم زیرا جلوی گسترش آن را نمی‌توان گرفت.»

.

جایگزینی برای دفتر کل مرکزی بانک‌ها

او افزود: «دفتر کل مرکزی بانک‌ها تمامی تراکنش‌های مالی را ثبت و ضبط می‌کنند. حال اگر قرار باشد بانک‌ها نباشند برای ثبت این تراکنش‌ها باید چه کار کنیم؟ مساله اجماع، از بین رفتن مفهوم پول و مساله احراز هویت سه چالشی است که به دلیل از بین رفتن این دفاتر به وجود می‌آید.»

مداح‌علی جایگزین دفتر کل مرکزی بانک‌ها را سیستم غیرمتمرکز بلاکچین معرفی کرد و ادامه داد: «دفاتری که برای ثبت تراکنش‌ها در بلاکچین وجود دارند، یک دنباله از بلاک‌ها است. هر شخصی در سراسر دنیا می‌تواند داوطلب ساخت یک بلاک جدید باشد. این داوطلب‌ها که به آنها ماینر گفته می‌شود با ساختن هر یک از این بلاک‌ها در صورت برنده شدن جایزه خود یعنی دوازده ‌ونیم بیت‌کوین را دریافت خواهند کرد.»

او در ادامه با اشاره به مفاهیمی همچون تابع HASH معروف به SHA256 روند کامل ساخت یک بلاک را توضیح داد.

مداح‌علی عنوان کرد: «اگر هم‌زمان دو بلاک در شبکه باهم ساخته شود توان پردازشی ماینرهایی که هر شاخه را ادامه می‌دهند سرعت رشد آن را شخص می‌کند و بیانگر میزان حق رأی قرار است و مشخص می‌کند که کدام بلاک باقی می‌ماند و به کار خود ادامه می‌دهد.»

بلاک‌ها در شبکه بلاکچین با فاصله زمانی ۱۰ دقیقه‌ای ساخته می‌شود. استاد دانشگاه شریف با بیان این نکته گفت: «اگر به دلیل افزایش رقابت برای ایجاد بلاک این زمان کاهش پیدا کند و برای مثال به ۹ دقیقه برسد سختی شبکه بالا می‌رود تا این زمان به استاندارد تعیین شده برسد زیرا باید تمامی افراد شبکه از ساخت بلاک جدید مطلع شوند.»

مقدمات رمزنگاری‌شده و سیستم‌های توزیع عنوان مباحثی بود که مداح‌علی با اشاره به ریاضیات رمزنگاری، توابع درهم سازی، امضای دیجیتال و الگوریتم RSA به توضیح آنها پرداخت.

استاد دانشگاه شریف با تعریف مفاهیم کلید خصوصی، عمومی و امضای دیجیتال فرآیند ساخت و استفاده از آنها را توضیح داد. به گفته او اگر تراکنشی قرار باشد در شبکه فرستاده شود با کلید عمومی رمزنگاری و با کلید خصوصی باز می‌شود.

.

صفرتا صد بیت‌کوین

حنظله اکبری نودهی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف و از مدرسان مدرسه تابستانه بلاکچین ایران در ادامه به ارائه خود تحت عنوان «صفرتا صد بیت‌کوین» پرداخت. آدرس‌های بیت‌کوین، ساختار بلوک‌ها و زبان برنامه‌نویسی بیت‌کوین از جمله مباحثی بودند که او درباره آنها صحبت کرد.

اکبری درمورد آدرس‌های بیت‌کوین توضیح داد و گفت: «بدون هزینه می‌توان آدرس ساخت. کلید عمومی از طریق الگوریتم‌های پیچیده ریاضی از روی کلید خصوصی ساخته می‌شود و در نهایت آدرس از کلید عمومی به دست می‌آید.»

حنظله اکبری نودهی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف
حنظله اکبری نودهی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف

اکبری در ادامه جزئیات به دست آمدن آدرس از روی کلید عمومی را بررسی کرد و توضیح داد که چگونه می‌توان با استفاده از مفاهیمی همچون کلید عمومی و تابع SHA256 آدرس ساخت.

او در ادامه بر اهمیت نگهداری از کلید خصوصی تاکید کرد و گفت: «اگر کسی کلید خصوصی شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند بیت‌کوین‌های مربوط به آن کلید خصوصی را خرج کرده و در صورت گم شدن آن، صاحب کلید خصوصی دیگر نمی‌تواند به بیت‌کوین‌هایش دسترسی داشته باشد.»

اکبری بیان کرد: «آدرس‌های معمولی بیت‌کوین معمولاً با عدد یک شروع می‌شوند؛ اما با تلاش‌های مکرر می‌توان آدرس‌هایی تعریف کرد که در آن آدرس عبارات خاص معناداری وجود داشته باشد که اصطلاحاً به آنها Vanity Address گفته می‌شود.»

عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف در ادامه به مفهوم تراکنش در شبکه بلاکچین اشاره کرد که از یک متا دیتا، ورودی‌های مختلف و خروجی‌های مختلف تشکیل شده است و به بررسی جزئیات هرکدام از این سه مورد پرداخت.

او  سپس به توضیح این مطلب پرداخت که فقط خروجی‌های خرج نشده تراکنش (UTXO) می‌توانند به عنوان ورودی سایر تراکنش‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و به سناریویی اشاره کرد که این قانون را ممکن می‌کند.

روز اول رویداد مدرسه بلاکچین ایران با معرفی زبان برنامه‌نویسی بیت‌کوین و نودهای شبکه بلاکچین به پایان رسید. بخش اول این رویداد هشتم شهریورماه به پایان می‌رسد و بخش پایانی آن نیز در قالب همایش‌های دو روزه 6 مهرماه آغاز خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.