راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترفند غیر قانونی کارمندان نیروگاه هسته‌ای اوکراین در استخراج کریپتوکارنسی / فعالیت‌های غیرقانونی مشابه در دیگر کشورها

با افزایش قیمت در مبادلات کریپتوکارنسی، افراد بیشتری تمایل پیدا می‌کنند که وارد مبادلات رمزارزها شوند. به‌تازگی، خبری از نیروگاه هسته‌ای اوکراین منتشرشده که کارمندان آن به‌صورت غیرقانونی اقدام به استخراج کریپتوکارنسی کرده‌اند.

سرویس مخفی اوکراین، در حال بررسی مسئله نقض امنیتی رخ‌داده توسط کارمندان نیروگاه هسته‌ای است. کارمندان نیروگاه هسته‌ای اوکراین، بخش‌هایی از شبکه داخلی این نیروگاه را به اینترنت متصل کردند تا بتوانند کریپتوکارنسی ماین کنند. حالا مقامات این کشور، در حال بررسی نقض امنیتی رخ داده در این نیروگاه هستند.

باتوجه به زیرساخت حیاتی که نیرگاه هسته‌ای در کشور دارد و ممکن است موضوع نقض اسرار دولتی به میان کشیده شود، سرویس مخفی اکراین (SBU) مسئولیت این تحقیقات را برعهده‌گرفته است.

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ممکن است نقض‌کنندگان، از تجهیزات ماینینگ به‌عنوان نقطه چرخشی برای ورود به شبکه نیروگاه هسته‌ای استفاده کرده‌ و اطلاعاتی مانند داده‌های مربوط به دفاع و محافظت فیزیکی نیروگاه را از سیستم آن بازیابی کرده‌ باشند.

.

مصادره ریگ ماینینگ در جولای

به گفته مقامات، این نقض قانون در ماه جولای و در نیروگاه هسته‌ای جنوبی اوکراین، نزدیک شهر یوژنوکرائینسک در جنوب اوکراین اتفاق افتاد.

هرچند مشخص نیست چگونه این نقض قانون کشف شد؛ اما در 10 جولای، SBU به‌طور ناگهانی وارد این نیروگاه هسته‌ای شد و کامپیوترها و تجهیزات ویژه برای استخراج کریپتوکارنسی‌ها را مصادره کرد. این تجهیزات در دفاتر مدیریت نیروگاه قرار داشت نه در شبکه صنعتی آن.

تجهیزات مصادره شده شامل دو کیس فلزی دارای قطعات پایه کامپیوتری بودند. علاوه بر آنها، منبع تغذیه اضافی، خنک‌کننده‌ها و کارت‌های ویدیو نیز بودند. با توجه به پرونده‌ یکی از کیس‌های کامپیوتر، شش کارت ویدیویی رادون RX 470 GPU و دیگری نیز پنج عدد از آنها را داشته است.

علاوه بر این، SBU تجهیزات بیشتری نیز در انبار ساختمان پیدا و مصادره کرد که شبیه به ریگ‌های ماینینگ بودند. این انبار توسط واحد نظامی گارد ملی اوکراین، به‌منظور محافظت از نیروگاه استفاده می‌شد.

چندین نفر از کارمندان این نیروگاه، به دلیل اینکه در این پرونده دست داشتند جریمه شدند. البته فعلا آنها دستگیر نشده‌اند و مشخص نیست که کسی از کارمندان نظامی نیز متهم باشد.

مقامات معتقدند پس‌ازاینکه مظنونان این پرونده، متوجه افزایش قیمت مبادلات رمزارز، پس از مدت‌ زیادی کاهش قیمت، شدند، این طرح استخراج را پیاده و اقدام به نقض قانون کردند.

.

این اولین نقض قانون در استخراج کریپتوکارنسی نیست

اولین باری نیست که کارمندان دولتی، از دسترسی خود به منابع برق و نیروگاه‌ها برای استخراج کریپتوکارنسی سوءاستفاده می‌کنند.

در فوریه 2018، مقامات روسی مهندسان مرکز هسته‌ای روسیه را به جرم استفاده از ابرکامپیوتر سازمان برای استخراج کریپتوکانسی بازداشت کردند.

همچنین یک ماه پس‌ازآن، مقامات استرالیایی بررسی روی پرونده مشابهی را آغاز کردند. این پرونده مربوط به اداره هواشناسی استرالیا بود که کارمندان آن با استفاده از کامپیوترهای کاری، اقدام به استخراج رمزارزها کرده بودند.

پس از پرونده استرالیا نیز در آوریل 2018، کارمندی در موسسه تحقیقات ملی مهندسی و فیزیک هسته‌ای رومای، در حین استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده در محل کار دستگیر شد. رسانه‌های خبری محلی گزارش دادند که آن کارمند، ریگ ماینینگ خود را آورده بود و آن را به شبکه الکترونیکی موسسه متصل کرده بود که به‌تازگی برای پشتیبانی از قدرتمندترین لیزرها در جهان توسعه یافته بود.

منبع: ZDNet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.