راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به کلینیک استارت‌آپی کارمانا؛ مرکزی برای مشاوره و منتورینگ استارت‌آپ‌ها

فضای کار اشتراکی کارمانا، با همکاری مشترک مجموعه رایان ونچرز و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در راستای تحقق اهداف کارآفرینی و رشد اکوسیستم استارت‌آپی کشور و  با تمرکز بر فعالیت در چهار حوزه بلاکچین، فین‌تک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است. این فضای کار اشتراکی، کلینیک استارت‌آپی را با هدف ایجاد یک مرکز مشاوره تخصصی در جهت حل مشکلات استارت‌آپ‌ها و کمک به تیم‌های نوپا راه‌اندازی کرده است.

فضای کار اشتراکی کارمانا سعی کرده است علاوه بر ایجاد فضایی استاندارد برای کار اشتراکی خدمات دیگری را نیز به منظور رشد و توسعه هرچه بهتر استارت‏‌آپ‏‌ها در اختیار آنها قرار دهد که مهم‌ترین آن‏ها را می‏‌توان سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها دانست؛ علاوه بر این، برگزاری دوره‏های منظم و مستمر آموزشی و ارائه خدمات مشاوره‏ای به استارت‏آپ‏ها نیز ازجمله فعالیت‏های کارمانا است. در همین راستا کلینیک استارت‌آپی کارمانا با هدف ارائه خدمات مشاوره، منتورینگ و شناسایی مشکلات استارت‌آپ‌ها و رفع آنها از ابتدای تیرماه امسال فعالیت خود را در کارمانا شروع کرده است. با حمیدرضا هنرکار مدیرعامل فضای کار اشتراکی کارمانا درباره این کلینیک گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

.

فضای کار اشتراکی کارمانا

هنرکار با اشاره به اینکه فضای کار اشتراکی کارمانا محیطی آرام و خلاق را برای استارت‌آپ‌ها ایجاد کرده تا به‌دور از دغدغه‌هایی که برای یک کسب‌وکار یا استارت‌آپ در بدو تاسیس آن وجود دارد، بتوانند تنها روی محصول خلاقانه خود تمرکز کنند و علاوه بر رشد استارت‌آپ خدمتی نوآورانه ارائه کنند، در پاسخ به اینکه وجه تمایز فضای کار اشتراکی کارمانا با دیگر فضاهای کار اشتراکی چیست، این‌طور توضیح داد: «کارمانا دو ماهیت دارد، اول آنکه مانند تمامی فضاهای کار اشتراکی که در تهران و کشور وجود دارد، عمل می‌کند. دومین ماهیت که در سایر فضاهای کار اشتراکی وجود ندارد این است که ما روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری هم می‌کنیم. سایر سرمایه‏‌گذارها و شتاب‌دهنده‌ها، استارت‌آپ‌ها را بررسی می‌کنند و سپس قرارداد تنظیم می‌کنند و ‌سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد؛ اما کارمانا علاوه بر روش مرسوم سرمایه‏گذاری روش دیگری نیز برای سرمایه‏گذاری دارد به این صورت که ابتدا استارت‌آپ‌ها را در فضای کار اشتراکی خود مستقر می‌کنیم، حدود سه ماه به آنها در مورد مسائل مختلف ازجمله مسائل حقوقی و مالی مشاوره می‌دهیم و پس از بررسی‌های لازم تصمیم می‌گیریم که روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم یا خیر. البته این مجموعه روی استارت‌آپ‌هایی که به آنها اطمینان دارد، از ابتدا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.»

با توجه به گفته‌های مدیرعامل کارمانا، در حال حاضر حدود 14 استارت‌آپ در فضای کار اشتراکی کارمانا مستقر هستند که بیشتر آنها در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند.

.

درباره کلینیک استارت‌آپی کارمانا

کلینیک استارت‌آپی با هدف ایجاد یک مرکز مشاوره تخصصی در جهت حل مشکلات استارت‌آپ‌ها و کمک به تیم‌های نوپا توسط فضای کار اشتراکی کارمانا راه‌اندازی شده است. هنرکار درباره این کلینیک توضیح داد: «چون ما در کارمانا روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری نیز انجام می‌دهیم، سعی کردیم بیشتر از سایر فضاهای کار اشتراکی روی آموزش، مشاوره و منتورینگ آنها کار کنیم. کلینیک استارت‌آپی کارمانا نیز یکی از اقداماتی است که در این راستا انجام داده‌ایم و می‌خواهیم مشاوره بهتری به استارت‌آپ‌ها بدهیم.»

او ادامه داد: «همین‌طور چون احساس می‌کردیم استارت‌آپ‌های حوزه‌های بلاکچین، فین‌تک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و البته سایر استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های دیگر، نقاط ضعفی در بخش‌های مختلف کارشان مانند بازاریابی، جذب سرمایه، مدل‌سازی مالی، مدل کسب‌وکار و… دارند درنتیجه در راستای حل این مشکلات کلینیک استارت‌آپی کارمانا را راه‌اندازی و فضای رایگانی را ایجاد کردیم که هر هفته روزهای چهارشنبه‌ ساعت 4 تا 6 عصر یک استاد درباره یک موضوع خاص به استارت‏‌آپ‏‌های متقاضی مشاوره می‏‌دهد. در این رویدادها، چه تیم‌هایی که در فضای کار اشتراکی کارمانا مستقر هستند و چه آنهایی که خارج از کارمانا هستند، می‌توانند ثبت‌نام و به‌صورت رایگان در این جلسات مشاوره‏ای حضور داشته باشند و در حوزه خاصی که آن استاد تخصص دارد، مشاوره بگیرند.»

با توجه به گفته‌های مدیرعامل کارمانا، تاکنون حدود هفت جلسه از کلینیک استارت‌آپی کارمانا برگزار شده است. هر ماه طبق روال چهار جلسه از کلینیک برگزار می‌شود و در انتهای هر فصل نیز یک جلسه بزرگ‌تر با حضور اساتیدی که در آن فصل دوره داشتند، برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه هدفشان رفع مشکلات استارت‌آپ‌ها است، گفت: «ما سعی کردیم فضای رایگانی را ایجاد کنیم تا استارت‌آپ‌ها بتوانند به اساتید متخصص در حوزه‌های مختلف دسترسی داشته باشند و از آنها در توسعه کسب‌وکارشان مشاوره بگیرند. درنتیجه فکر می‌کنم کلینیک استارت‌آپی کارمانا فضای مطلوبی است تا استارت‌آپ‌ها بتوانند از تجربیات این اساتید استفاده کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.