راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنل «پرداخت خرد شهری» وضعیت پرداخت در تاکسی‌ها از طریق کیوآرکد بررسی شد / بزرگانی که می‌آیند و کوچکترهایی که حذف می‌شوند؟

حالا دیگر چند سالی می‌شود که وقتی وارد تاکسی می‌شویم به کیوآرکدهایی می‌رسیم که پشت صندلی‌ها آویزان است. احتمالاً با این اوضاعی که پول خرد در کیف‌هایمان کم پیدا می‌شود، پرداخت از طریق این کیف پول‌ها هم برای راننده راحت‌تر است هم برای مسافر. اگر قرار باشد هرروز از تاکسی‌هایی که در یک مسیر هستند، استفاده کنید باید کیف پول خود را شارژ کنید اما اگر فردا بیایید و ببینید که آن کیوآرکد دیگر سر جایش نیست و یک کیوآرکد دیگر با یک اسم و رسم دیگر جای آن نشسته قطعاً جا می‌خورید و عطای این نوع پرداخت را به لقایش می‌بخشید. این چند خط، دقیقاً همان ماجرایی بود که در تاکسی‌ها و درباره پرداخت از طریق کیوآرکدها در این مدت دیده و شنیده‌ایم. این مسائل سر جایش بود تا اینکه در تیرماه نشست خبری علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با موضوع «آخرین پیشرفت‌های توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی» برگزار شد.

در این جلسه قنادان، با اشاره به اینکه تاکسیرانی با سه شرکت استارت‌آپی برای پرداخت موبایلی همکاری می‌کند گفت: «طرح یکپارچه شدن کیف‌پول شرکت‌های فعال در این حوزه که پیش‌تر آن را مطرح کرده بودیم، در فاز اول با یکی شدن کیف‌پول فون‌پی و ریالو آغاز شد. با همکاری فاوای شهرداری تهران به دنبال یکپارچه کردن کیف‌پول‌های استارت‌آپ‌های این حوزه هستیم.»

در این مدت بحث‌های متعددی پیرامون این موضوع ایجاد شد. برای اینکه ابعاد موضوع شفاف شود، تصمیم گرفتیم پنلی را در راه پرداخت و با حضور بازیگران این عرصه برگزار کنیم. در این پنل، حسام مقصودلو، مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، امیر علیپور، رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسی‌رانی، ابراهیم سوادی‌نژاد، مدیرعامل فون‌پی و امیرعلی عبادی، مدیرعامل ریالو حضور داشتند.

کیوآرکد و پرداخت از طریق آن، یک شیوه پرداخت به‌روز و به‌صرفه است اما بر اساس آماری که در این پنل عنوان شد پرداخت از این طریق در تاکسی‌ها و در دو سال اخیر تنها یک تا یک‌ونیم درصد بوده و این یعنی صنعت، شکست خورده است. از سوی دیگر رانندگان تاکسی، هرروز با یک بازاریاب مواجه بوده‌اند که قرار بوده کیوآرکد شرکت خود را در ماشین آنها نصب کند. از سوی دیگر کاربران باید چند اپلیکیشن را نصب می‌کردند تا بتوانند پرداخت را انجام دهند، اتفاقی که بیشتر باعث دلزدگی آن‌ها می‌شده و احتمالاً ترجیح می‌دادند با پول خرد پرداخت خود را انجام دهند. پیشنهادی که قرار است از طریق آن این مساله حل شود، ارائه API باز و حضور شرکت‌های بزرگ مانند پی‌اس‌پی‌ها در این بازی است؛ شرکت‌هایی که دیگر مساله جذب کاربر را ندارند و اگر وارد شوند قواعد بازی را کاملاً تغییر می‌دهند.

..

اولین جرقه ناهماهنگی در پرداخت خرد تاکسی‌ها

تاکسی‌رانی سال 96 قرار بوده دستورالعمل فعالیت شرکت‌های پرداخت کرایه تاکسی را منتشر کند اما این موضوع به تعویق افتاد. بعد از اینکه کار شروع می‌شود؛ فون‌پی به عنوان پایلوت کار خود را شروع می‌کند. پرداختم اعلام می‌کند امکان بازی در این زمین را ندارد و می‌رود و رسید قبل از پایان سال 97، پایان فعالیت این کسب‌وکار را اعلام می‌کند. دلیل این تعویق و انتخاب فون‌پی به عنوان پایلوت، چه بود؟

علیپور: موضوع پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های شهر تهران موضوع جدیدی نیست و شاید حدود 10 سال است در تکالیف سازمان تاکسی‌رانی قرار گرفته است. دلیل اصلی عدم توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها هم این بود که قبل از اینکه مجموعه‌هایی مثل فون‌پی، پرداختم و رسید بخواهند درباره این موضوع با ما وارد تعامل شوند و مدل نوینی را مبتنی بر کیوآر ارائه کنند ما مجبور بودیم حوزه‌های پرداخت را به مدلی ببریم که همه می‌شناسند مثل کارتخوان‌هایی که وجود دارند و یا به سمتی که مثلاً از کارت بلیط شهر تهران استفاده کنیم. این‌ها همه هزینه سرمایه‌گذاری بالایی را می‌طلبید و از سمت دیگر وقتی از تاکسی صحبت می‌کنیم از پرداخت خرد صحبت می‌کنیم و دلیلی برای تحمیل هزینه گزاف برای سیستم بانکی وجود و توجیه نداشت.

دو نکته‌ای که به عنوان حداقل‌ها در کف تراکنش در استانداردها وجود دارد، 60 پرداخت و تراکنش است با کف دو میلیون تومان که این رقم، در تاکسی‌ها محقق نمی‌شد؛ چراکه تاکسی در ماه یک میلیون تا یک میلیون و 500 درآمد داشت؛ به الان نگاه نکنیم که عددها متفاوت شده است. وقتی استفاده از ابزار در تاکسی‌ها توجیه نداشت، بانک‌ها هم شیوه خود را تغییر دادند و اگر کسی برای این منظور نزد بانک‌ها می‌رفت باید عددی را ارزش‌گذاری می‌کرد یا ضمانت منطقی می‌گذاشت تا تجهیزات را بگیرد.

سازمان تاکسی‌رانی هم نمی‌توانست این ضمانت را بدهد چون تاکسی با اتوبوس و مترو تفاوت دارد و دلیل آن هم این است که سرمایه‌گذاری برای انجام کار توسط تاکسی‌ران انجام می‌شود. از این جهت سازمان تاکسی‌رانی نمی‌توانست ضمانت لازم را بدهد مگر اینکه می‌گفت جلوی فعالیت تاکسی را می‌گیرم که این موضوع جذابیت‌های لازم را نداشت.

در سال 96 مجموعه‌ای که با شهرداری کار کرده بود و در عملیات، مورد وثوق معاونت پرداخت‌های نوین فاوا بود؛ توسن‌سها بود که پیشنهادی داد و گفت ما می‌توانیم از طریق کارت بلیط شهروندی این سرویس را به شما بدهیم. همان موقع، 500 دستگاه کارتخوان موبایلی را نصب کردند که مردم و تاکسی‌ران‌ها هم از این سرویس، راضی بودند. بعد از یک دوره به این نتیجه رسیدیم که این موضوع برای توسن توجیه اقتصادی ندارد و بعد از دوره‌ای از گردش کار خارج شد.

در همان دوره فون‌پی پیشنهاد داد که در موبایل‌اپ‌ها همکاری می‌کنیم و این مورد وثوق ما بود. دو ماه قبل هم «پرداخت» در برخی خطوط ما کار می‌کرد و ما فعالیت آنها را رصد می‌کردیم. «ایزی‌پی» هم همان موقع موبایل‌اپلیکیشنی را آورد و کار خود را شروع کرد. حدود یک ماه‌ونیم بعد «رسید» هم آمد، آن‌ها در میدان صنعت کار خود را آغاز کردند و کشمکش‌ها از آنجا آغاز شد. اعلام کردیم طرح پایلوت‌مان شش ماه بیشتر نیست، در این مدت فضای توسعه‌ای ندارید و اگر خوب کار کنید سه خط می‌شود کل پایانه. متاسفانه رسید به این مساله پایبند نبود و این اولین جرقه ناهماهنگی در این فضا بود.

.

یعنی انحصاری وجود نداشت و به صورت پایلوت برای هر کدام خطی را تعیین کرده بودید؟

علیپور: ما فقط برای فون‌پی و ایزی‌پی مجوز را گرفته بودیم اما به رسید و پرداختم هم این اجازه را دادیم که فعالیت خود را انجام دهند. ما روی برنامه و با مطالعات متفاوت این کار را انجام می‌دادیم منتها این ناهماهنگی باعث شد بخواهیم که رسید فعالیت نکند. پرداختم هم نتوانست در جذب سرمایه موفق باشد. نکته دیگر اینکه ما با فاوا هم جلساتی داشتیم و قرار بود آنها سیستم یکپارچه پرداخت را به وجود آورد که مطلوب سازمان تاکسی‌رانی هم همین بود. دلایل آن هم این است که این حوزه تخصصی فاواست، تیم فنی در مجموعه فاوا به شدت غنی‌تر است و الان مترو و بی‌آرتی را مدیریت می‌کند. این‌ها می‌تواند در آن سیستم بنشیند و ارزش‌افزوده ایجاد کند.

ما از دی‌ماه 96 به دنبال این بودیم که فضا را باز کنیم و با آمدن مدیرعامل جدید این اتفاق سرعت گرفت. در این فضا مشکلاتی هم داشتیم اما درنهایت توانستیم به مدل موافقت‌نامه‌ای برسیم که در تیرماه 97 روی آن تأییدیه گرفتیم و اول برج شش فراخوان را اعلام کردیم. 20 شرکت در این فراخوان شرکت کردند و از این تعداد هفت شرکت موافقت‌نامه را بستند و امضا کردند. از اینها سه تا شروع به کار کردند. فون‌پی بود، تومن و ریالو هم به آن اضافه شدند. درخواست ما این بود که فضا را باز کنیم.

عده‌ای به سمت API باز رفتند که در مجموعه‌های فون‌پی و ریالو این اتفاقات رخ داده است. در بله و روبیکا هم این امکان وجود دارد. نگاه ما استفاده کاربری و توسعه در سطح شهروندان و مسافران است. در حال حاضر هر سه مجموعه کار می‌کنند. رسید هم بعد از یک هفته که با ما قرارداد بستند نامه زدند و حوزه پرداخت را در سیستم خود مسدود کردند و دلیل و چرایی آن را هم نمی‌دانم.

.

بانک مرکزی برای اینکه چارچوب‌های پرداخت‌یاری را تصویب کند از تعداد زیادی از فعالان این حوزه نظرخواهی کرد. سازمان فاوا برای اینکه چارچوب‌های رگولاتوری را در این فضا ایجاد کند، چقدر نظرات فعالان این حوزه را جویا شد؟

مقصودلو: شهرداری تهران نیازمند یک سری اکوسیستم است که کنار آن باشند تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.PSP ها، بانک‌ها و فین‌تک‌ها می‌توانند به آن کمک کنند تا سرویس‌های بهتری را به مردم ارائه بدهند. ما زمانی که به شهرداری رفتیم این عقیده را داشتیم که باید فضا را باز کنیم. جایی که مشکوک بودیم مطالعاتمان کافی نیست وارد نمی‌شدیم که بازی را به هم بزنیم. در حوزه کارت بلیط شرکت سها وجود داشت و هنوز هم دارد، سعی می‌کنیم در این حوزه گشایش داشته باشیم. در این حوزه دو گشایش جدی می‌توان داشت؛ یکی شارژ کارت بلیت که به صورت API باز می‌توانیم کار کنیم و دیگری فروش بلیت مترو که اینها برای صنعت فین‌تک خیلی خوب است.

حوزه بعدی فروش بلیت اماکن شهرداری که در انحصار چند مجموعه بوده است. در حوزه کیوآرکد هم خیلی داریم کار می‌کنیم. به عنوان تیکت، مرچنت و کیف پول که هر سه حالت را شهرداری روی آن برنامه دارد. محور بعدی پرداخت در تاکسی‌ها و هر جایی است که به شهرداری مربوط باشد. در این حوزه چالش داریم و خیلی نمی‌خواستیم دخالت کنیم. نتیجه کار را که نگاه می‌کنیم از چهار تا پنج میلیون تراکنش روزانه تاکسی که می‌توانست حداقل نیمی از آن روی پرداخت الکترونیک بیاید، درنهایت جمع اینها به عدد چهل تا پنجاه هزار رسیده است. رقم خیلی ناچیز و حدود یک تا یک و نیم درصد است که در هیچ حوزه‌ای در صنعت پرداخت چنین عددی نداریم.

این یعنی که مجموعه راه را اشتباه می‌رود. باید تحلیل کنیم که چرا این اتفاق رخ داده است. اعتقاد من این است که شهرداری اشتباه کرده، رگولاتوری درستی هم نداشته و سازمان تاکسی‌رانی در برخی جاها خطا داشته است. جاهایی دخالت زیادی بوده و جاهایی هم باید دخالت می‌کرده اما نکرده است. استارت‌آپ‌ها هم باید یک سر این بازی را می‌چسبیدند؛ یا جذب کاربر یا بازاریابی تاکسی. در حال حاضر صنعت ناقصی وجود دارد و مردم به آنچه می‌خواستند نرسیدند درحالی که صنعت پرداخت در حوزه کیوآرکد بهتر از اینها می‌توانست جواب بدهد. راه به خطا رفته یا بازی دست کسانی بوده که سایزشان این نبوده است. کلان‌شهر تهران با 80 هزار تاکسی سرمایه بیشتری می‌طلبید. شهر، منتظر استراتژی جدیدتری است که بتواند این موضوع را سروسامان بدهد. یک مسیر این است که بازی را باز و کیوآرکدها را نصب کنیم تا بازیگران متفاوت بیایند.

احتمالاً آن زمان بازیگران بزرگ می‌آیند و شاید آنجا ماهیت دوستان به خطر بیفتد. اگر شهرداری بخواهد پلتفرم را یکپارچه کند و API را باز کند، کسی می‌تواند این کار را انجام دهد که خودش مساله کاربر را داشته باشد و رقابت را از حالت منصفانه خارج نکند. ما در این وضعیت هستیم، با کمک تاکسی‌رانی این کار را انجام می‌دهیم اما جلوی کسانی که هستند را نمی‌گیریم و دستور می‌دهیم کیوآرها نصب و API ها باز شود. اپلیکیشن‌های بزرگ مانند آپ، تاپ و … هم می‌آیند و اتفاقاً ما منتظر چنین چیزی هستیم. به این ترتیب انحصاری هم وجود ندارد و سایرین هم می‌آیند.

.

چه زمانی این کارها انجام می‌شود؟

مقصودلو: من هیچ عجله‌ای ندارم و دلیل آن هم این است که نمی‌خواهیم اشتباه کنیم. زمانی که سرویس را به عنوان فاوا بالا می‌آوریم هم اعتبار ما ارزش دارد و هم ما کاری را می‌کنیم که به ابعاد آن اعتماد داشته باشیم و همه مسائل را بررسی کنیم. هرزمان حس کنیم آماده‌ایم وارد این کار می‌شود. من پنج تا شش ماه آینده را پیش‌بینی می‌کنم. البته اگر این 50 هزار تراکنش، 500 هزار تا بود اصلاً این پروژه را از پروژه‌های شهرداری خارج می‌کردم. تقاضا هم از سمت مردم وجود دارد و هم کیوآر صنعت مدرن و کم‌هزینه‌ای است و ارزش دارد که در کشور اجرا شود. یکی از حوزه‌هایی که در نظام جامع پرداخت خرد شهری روی آن کار می‌کنیم همین است.

این نظام، یک تفکر است که می‌تواند یک سری را در صنعت فین‌تک از حالت رکود خارج کند، اکوسیستمی شکل بگیرد، هرکسی بازی را بلد است وارد شود و محوریت هم API باز است. برای مثال در تهران من 10 اپلیکیشن برای ما وصول مطالبات می‌کنند. در حوزه فین‌تک نگاه ما این بوده که انحصار نباشد، اگر لازم بوده سامانه را ایجاد کرده و بخش‌هایی که می‌توانستیم به دیگران بسپریم را سپردیم. شهرداری اگر همت کند و تفکر انحصار را کنار بگذارد در صنعت پرداخت خرد بسیار اثرگذار خواهد بود. ما در هر مقطعی در این زمان از مشورت افرادی استفاده کردیم و صحبت‌ها را به ما انتقال دادند.

در این صنعت کسی نبوده که من در این مدت ندیده باشم. ما در نظر داریم با ارائه‌دهندگان API مانند توسن‌بوم، فینوتک و فناپ‌پلاس کار کنیم. این‌ها هم API از ما می‌گیرند و سرویس می‌دهند. ما می‌خواهیم مانند وی‌چت رفتار کنیم و گیت‌های مترو هم آنلاین است و می‌توان از آنها برای پرداخت استفاده کرد.

.

قضیه ادغام کیف پول‌ها خیلی چالش‌برانگیز بود. دلیل این مساله چه بود؟

علیپور: اصلاً ادغامی در کار نبود. شاید هم‌پذیرنده هم درست نباشد. چون تعریف دیگری از آن دارند. بحث ما فقط در حوزه تاکسی است. کیوآرکد مشترک شاید اسم بهتری باشد.

مقصودلو: ما اسم این پروژه را کیوآر واحد گذاشته‌ایم.

سوادی‌نژاد: ما قبل از اینکه این جریان رخ دهد و با ریالو کار کنیم API باز در اختیار سایر شرکت‌ها مانند روبیکا، تجارت‌پی، ایزی‌پی قرار دادیم. شما می‌توانید در اپ‌های دیگر کیوآرکدهای فون‌پی را اسکن کنید و پرداخت کنید درحالی که کیف پول فون‌پی دیده نمی‌شود. نه داده‌ای از سمت ما سمت آنها می‌رود و نه ما کیف پول آنها را می‌بینیم. ما API را در اختیار این مجموعه‌ها قرار دادیم تا در تاکسی پرداخت را انجام دهند.

در این فرایند برای اینکه تاکسی‌ران متضرر نشود مدل قراردادهایی را در این یک سال‌ونیم ایجاد کرده‌ایم و به آنها گفته‌ایم باید استخر پولی نزد ما داشته باشید که به هر دلیلی نتوانستید پرداخت انجام شود مبلغ به تاکسی‌ران منتقل شود و درگیری متضرر شدن تاکسی‌ران وجود نداشته باشد.

مجموعه ریالو کاملاً مجزا با ساختار مجزا و فون‌پی هم کاملاً مجزاست. همزمان با آغاز فعالیت ما پرداختم، رسید و توسن‌سها هم بودند. ما مشکلی نداشتیم در جاهای دیگر هم کیوآر را بگذاریم اما تاکسی‌رانی دغدغه‌های خاص خود را داشت، گفتند شما استارت‌آپ هستید و طرح پایلوت است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم که شما یا تاکسی متضرر شود. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که حتی اپلیکیشن آپ در به‌روزرسانی جدید خود این امکان را فراهم کرده که توسط اسکن کیوآر فون‌پی، پرداخت در تاکسی انجام شود.

ما با این کار ذهنیت API باز را ایجاد کرده‌ایم که به این صورت قابلیت اجرا دارد. بحث کیوآرکد واحد که مطرح شد، دلیل این بود که همه یک کیوآرکد را اسکن کنند. پذیرنده‌های ما دارایی ما هستند و فرهنگ‌سازی توسط ما انجام شده اما این موضوع نافی حضور هیچ استارت‌اپ و مجموعه‌ای که در حال کار کردن است، نیست.

.

اگر این اتفاق رخ دهد بازیگران دیگر رضایت بیشتری ندارند؟

مقصودلو: نتیجه این API باز هنوز مشخص نیست. اگر آپ روی اپلیکیشن خود این محصول را گذاشته روی آن تبلیغات انجام داده و قصد آن کاربر گرفتن است. اگر این سرویس را آپ بدهد روی تراکنش‌ها اثرگذار است ولی نباید مجرای انحصاری باشد. اینجا شهرداری باید حتماً رگولاتوری کند اگر نکند به آینده صنعت خیانت نکرده است. من به عنوان شهرداری وقتی می‌خواهم یک چیزی را راه‌اندازی کنم نباید به این هزینه‌ها فکر کنم بلکه باید بدانم مردم چه می‌خواهند و چگونه می‌توان آن را غیرانحصاری کرد.

.

پس این موضوع به کسب‌وکارها برمی‌گردد که با کدام کسب‌وکار در این زمینه به توافق برسند.

عبادی: دو موضوع اینجا با یکدیگر خلط شدند. یکی هم‌پذیرندگی ما با فون‌پی است و اینکه بخشی از اطلاعات کسب‌وکاری یکدیگر را لاجرم به دست می‌آوریم و دیگری اینکه برویم با هم کیوآرکد نصب کنیم و به این ترتیب هزینه راننده نصف می‌شود. بحث دیگر هم‌پذیرندگی است که از طرف شهرداری و تاکسی‌رانی می‌آید و این را جزو وظایف خودشان می‌دانند. درمجموع 30 هزار تاکسی نصب کیوآرکد داشته‌اند. ما داریم هزینه تاکسی‌های جدید را می‌دهیم و 20 هزار تا تاکسی مانده‌اند تا این حوزه را پوشش کامل دهیم، این هزینه را هم ما می‌کنیم.

سوادی‌نژاد: کسب‌وکار جدیدی وجود ندارد. فقط یک کیوآرکد یکسان هست.

.

چرا تصمیم بر این گرفته شد که طرح هم پذیرندگی اجرا شود؟

علیپور: علاوه بر نازیبایی تاکسی، راننده سردرگم است. به جای این مساله می‌توان در توسعه کاربری هزینه کرد. مانند مساله‌ای که در پرداخت رخ داد و به ضرر بانک و PSP شد به جای اینکه سرویس بهتر شود. مشکل دوم این بود که راننده‌های سردرگم هرروز با یک پروموتور مواجه هستند. از سوی دیگر مسافر باید هرروز یک اپلیکیشن را نصب کند. مسافر می‌ماند با کیف پولی که شارژ کرده و اپلیکیشنی که می‌خواهد پرداخت کند اما حالا اپ دیگری در میان است.

این سه تا اصلی‌ترین مساله این بازی بود و مشکل چهارم این بود که وقتی این تعداد زیاد می‌شد، گرفتن داده و مدیریت آن دچار مشکل می‌شد. ما در موافقت‌نامه اعلام کردیم داده‌های سفر باید به ما اعلام شود. برای رفع این مشکل این طرح پیشنهاد شد و این کار مسافر را راحت می‌کرد و همسو با سیاست‌های ما بود. این وضعیتی هم که وجود دارد موقت است تا به مدل نهایی برسیم. بخشی از این مساله به ما بازمی‌گشت که در شهرداری هم نتوانسته بودیم این مساله را حل کنیم.

.

چرا بازیگرانی که در این حوزه فعال بودند نتوانستند انتظارات را برآورده کنند؟

مقصودلو: ما ملاحظه دوستان را خیلی داشتیم. ما منتظر شدیم آمار بالا برود و به 200 تا 500 هزار تراکنش برسد ولی نرسیدند. مساله ما این نیست که چند کیوآرکد آنجا نصب است اگر ببینم مردم تراکنش می‌زنند می‌گوییم سیستم موفق است. مردم استقبال نکردند و این به معنای بد بودن کیوآرکد نیست. اتفاقاً مردم ما در بحث استارت‌آپ خیلی پیشرو هستند حتی به نسبت اروپایی‌ها.

سوادی‌نژاد: اینکه نتوانستیم این فضا را بگیریم به خاطر عدم توانایی ما نبود. از برخوردی بود که تاکسی‌رانی با ما داشت. ما روزی که شروع کردیم همه را کیوآر بزنیم گفتند انحصار است. اگر متوقف نمی‌شد من همه را می‌زدم.

مقصودلو: الان حدود هشت ماه است که تعدادی از بازیگران کنار رفته‌اند ولی در رشد تراکنش تاثیری ندیده‌ایم.

سوادی‌نژاد: هنوز هم همان وضعیت هست.

مقصودلو: شما 30 هزار تاکسی دارید روی همان‌ها کار کنید.

سوادی‌نژاد: من منتظر هستم یک نتیجه از تاکسی‌رانی یا فاوا بگیرم.

مقصودلو: شما چه تعداد کاربر گرفته‌اید؟ باید مردم تهران را از مزایای وجود کیوآرکد مطلع کنید.

سوادی‌نژاد: ما نیم میلیون کاربر داریم.

عبادی: حدود صد هزار.

مقصودلو: مای تهران الان دو و نیم میلیون کاربر دارد.

عبادی: ما چه خدماتی ارائه می‌دهیم شما چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

مقصودلو: همین که من به ایزی‌پی می‌گویم از طریق اپلیکیشن خودت پلاک من را تسویه کن، نیازی نیست کاربر به مای‌تهران بیاید.

عبادی: این اعتمادی است که به جاهای دولتی هم بیشتر است. ولی درکل انتظاری که از ما داشتید به لحاظ تراکنش چه بوده است؟

مقصودلو: انتظار این بود که حدود 500 هزار تراکنش داشته باشید.

عبادی: در چه زمانی؟

مقصودلو: در دو سال.

عبادی: در دو سالی که کل شهر در اختیار ما باشد نه صرفاً چند خط تاکسیرانی خاص.

.

بازیگرانی که وارد طرح هم‌پذیرندگی نشدند، چه استدلالی داشتند؟

علیپور: در وضعیت فعلی فرصت بزرگ شدن و فرصت ارائه یک سری آمار غیررسمی هست. در این چند وقت یک سری امار خنده‌دار شنیدم. درمورد تعداد پذیرنده و تراکنش. دقیقاً یکی از فرض‌ها هم این بود که اگر به تعداد تراکنش‌ها برسید فاوا دیگر با این مساله کاری ندارد. یکی از مجموعه‌ها از جایی اعلام کرد که این موضوع دیگر در سیاست‌های کسب‌وکاری ما نیست. ما هم اجباری نداشتیم. این طرح خواسته ما هم این نیست و خواسته دو مجموعه است چون بخشی از مشکلات ما را رفع می‌کند و ما هم از آن حمایت می‌کنیم. در خردادماه به جمع‌بندی رسیدیم و تست هم جواب داد و خواهش کردیم در فضای تست بمانند.

ما یک نشست خبری گرفتیم در حمایت از این موضوع چراکه کاملاً با سیاست‌های شهرداری و تاکسی‌رانی همسو بود. یکی از بخش‌های موافقت‌نامه ما دادن داده‌ها بود که این در حال حاضر وجود ندارد. این‌ها اتفاقاتی بوده که کاملاً تشویقی بوده و این پروژه برای ما خیلی کمک‌کننده است و جزو وظایفی است که شورا برعهده ما گذاشته است. بحث این است که کیف پول‌ها می‌خواهد یکسان شود اما اصلاً اینطور نیست. این دو، دو کیف پول جدا از هم هستند و هیچ ارتباطی با هم ندارند.

.

تاکسیرانی جلوی بارکد زدن مجموعه‌هایی که وارد ماجرای هم‌پذیرندگی نشدند را گرفته است؟

علیپور: ما جلوی توسعه را می‌گیریم و این درخصوص تمام این استارت‌آپ‌ها صادق است. ما فعلاً اجازه نمی‌دهیم که یک استارت‌آپ در خط جدیدی (مثلاً یک استارت‌آپ که کیوارهای خود را در خطوط تاکسی میدان صنعت زده نمی‌تواند در خطوط تاکسی میدان انقلاب هم این کار را تکرار کند) فعالیت کند. اگر تاکسیرانی این کار را کرده باید بنشینیم و با هم صحبت کنیم. اصلاً ما راحت‌تر از دیگران می‌توانیم به راننده بگوییم کیوآرکدها را بردارند.

مقصودلو: می‌گویند توسعه ولی در تاکسی‌هایی که کیوآرکد هست کیوآرکدهای جدید می‌گذارند.

عبادی: مشکل سر این است که مرجع کیست. الان ما با تاکسی‌رانی تفاهم‌نامه بستیم و این یعنی فاوا و معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری را به رسمیت می‌شناسیم اما اگر آنها به رسمیت شناخته نشوند مساله از اینجا آغاز می‌شود و این ضربه به کل سیستم است.

.

پیش‌بینی شما از وضعیت آینده پرداخت خرد شهری چیست؟

عبادی: ما کشورهای توسعه‌یافته و فعالیت‌های آنان را برررسی می‌کنیم. مشخص است که این کسب‌وکار آینده جذابی دارد و تا 90 درصد تراکنش‌ها در کیف پول آورده شود و این کیوآر در دنیاترند است.

مقصودلو: کیوآر واحد که ایجاد شود یک سری کمک‌ها را می‌کنیم. مرکز تماس می‌گذاریم، پیامک‌های راننده را با هزینه شهرداری می‌دهیم. این فعالیت هم کشوری است. اگر این کار توسعه پیدا کند در پرداخت خرد شهری و در بخش‌های مختلف، قابلیت پیاده‌سازی دارد.

علیپور: نصب این کیوآرکدها سخت نیست مانند برچسب کرایه است. هزینه‌ها هم کاهش پیدا می‌کند و نتایج خوبی برای وضعیت پرداخت خرد شهری دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.