راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خلق ارزش کسب‌وکارها و تاثیر فناوری‌های نوین بر آنها / مدیر سرمایه‌گذاری تکوست از مزایای سرمایه‌گذاری در چرخه خلق ارزش کسب‌وکارها می‌گوید

مدیر سرمایه‌گذاری تکوست اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاری برخی افراد به علت آنکه به بازگشت سرمایه توجه ندارند، به جای سود، ضررده می‌شود. او در ادامه با اشاره به اهمیت سرمایه در چرخه خلق ارزش توسط کسب‌وکارها، روشی برای سرمایه‌گذاری‌های خُرد پیشنهاد می‌کند.

«خلق ارزش کسب‌وکارها و تاثیر فناوری‌های نوین بر آنها» عنوان ارائه علیرضا صادقی، مدیر سرمایه‌گذاری تکوست، در بخش الکام‌تاکز نمایشگاه الکامپ بود. این ارائه جمعه 28 تیرماه برگزار شد.

علیرضا صادقی صحبت‌هایش را با اشاره به این نکته آغاز کرد که غرفه‌های فروش غذا، یکی از بیشترین استقبال‌ها را طول برگزاری الکامپ دارد و گفت: «وقتی نسبت درآمدها به هزینه‌های مردم کاهش پیدا می‌کند، به مرور هزینه‌کردهای غیرضروری حذف می‌شوند. آخرین چیزهایی که حذف می‌شوند، هزینه‌کردهایی هستند که جنبه ابزاری و تسهیل‌کننده دارند. برای همین هم کسب‌وکارهای این‌چنینی، در حال رشد هستند و ریسک سرمایه‌گذاری کمتری دارند.»

او در ادامه گفت: «باید تفکر را عوض کنیم. با انتشار اپلیکیشن، الزاما ارزش خلق نمی‌شود. باید به این فکر کنیم که ارزش کجا و چگونه خلق می‌شود.»

.

فقط به فکر رد کردن پول داغ نباشیم

پول داغ برای توصیف شرایطی به کار می‌رود که پول در حال از دست دادن ارزش خود است. در چنین شرایطی، کسی که پول دارد باید آن را هر چه سریع‌تر به سرمایه یا کالا تبدیل کند مگرنه پول ارزش خود را از دست می‌دهد. در واقع چنین پولی مانند جسم داغی است که هر کس آن را در دست خود نگه دارد، می‌سوزد.

صادقی، با اشاره به داغ بودن پول ایران، میزان بازگشت و ریسک را دو نکته مهم در سرمایه‌گذاری دانست و گفت: «نکته اینجاست که بعضی افراد فقط به دنبال رد کردن پول داغ هستند و به بازگشت و ریسک سرمایه‌گذاری‌شان توجه نمی‌کنند. این در حالی است که بعضی سرمایه‌گذاری‌ها، بازگشت منفی دارند و حتی سرمایه‌گذاری نکردن و نگه داشتن پول، بهتر از سرمایه‌گذاری در آنهاست.»

.

چرخه خلق ارزش در کسب‌وکارها

صادقی به یک مغازه ساندویچ‌فروشی اشاره کرد که ارزش‌افزوده آن، تهیه مواد غذایی اولیه و تهیه ساندویچ و صرفه‌جویی در وقت مشتری برای تامین نیاز خوراک او است و گفت: «هر کسی می‌تواند با صرف وقت و خرید مواد اولیه و تهیه ساندویچ، با این مغازه رقابت کند. هر چه مدل خلق ارزش کسب‌وکار کوچک‌تر باشد، تقلید و همانندسازی آن راحت‌تر است.»

به گفته او، به همین خاطر و در نتیجه رقابت کسب‌وکارها برای خلق ارزش، روزبه‌روز کسب‌وکارها پیچیده‌تر می‌شوند.

.

او به چرخه‌های امروزی خلق ارزش در کسب‌وکارها و عناصر موجود در چرخه مانند تهیه مواد اولیه، لجستیک، فروش، خدمات پس از فروش و … اشاره کرد. این چرخه‌ها، به‌طور کلی از دو بخش عمده چرخه وجه نقد و چرخه غیرپولی تشکیل شده‌اند.

به گفته صادقی، سود کسب‌وکارها با افزایش تعداد دفعات انجام چرخه، افزایش پیدا می‌کند. او راه افزایش ظرفیت چرخه و تعداد دفعات آن و به‌تبع آن افزایش سود کسب‌وکار را، افزایش پول و سرمایه‌گذاری درون چرخه دانست و گفت: «برای افزایش چرخه نقد دو راه وجود دارد؛ قرض گرفتن و شریک گرفتن. اینکه کدام یک این دو روش برای یک کسب‌وکار بهتر است به شرایط از جمله میزان ثبات و ریسک سود بستگی دارد.»

او همچنین گفت: «در این چرخه، هر چه کسب‌وکاری زودتر پول بگیرد و دیرتر پول بدهد، سود بیشتری کسب می‌کند. در نتیجه شرکتی که بتواند نقد بفروشد و نسیه بخرد موفق است.»

صادقی در ادامه به عنوان مثال از کسب‌وکارهای موفق در این زمینه، به اپلیکیشن‌هایی اشاره کرد که کاربرانشان را به شارژ کیف پول درون برنامه‌ای و استفاده از آن تشویق می‌کنند.

.

ققنوس، راهکاری برای سرمایه‌گذاری‌های خرد است

مدیر سرمایه‌گذاری تکوست در پایان به کاربرد فناوری‌های نوین در جذب و انتقال پول به چرخه کسب ارزش کسب‌وکارها و سودآور بودن این سرمایه‌گذاری اشاره کرد. او ضمن دعوت از مخاطبان برای حضور در غرفه ققنوس گفت: «ققنوس راهکاری برای سرمایه‌گذاری‌های خرد در اختیار افراد قرار می‌دهد تا با تهیه توکن‌هایی با پشتوانه طلا، ارزش سرمایه خُرد و حتی چند ده‌هزار تومانی خود را حفظ کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.