راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وجود خودپردازهای بیت‌کوینی درواقع نشان‌دهنده شکافی در قوانین پولشویی اتحادیه اروپا است

یک گروهی در اسپانیا، با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین، اقدام به پولشویی کردند. پس از آن، مقامات تصمیم به اعمال قانون برای مبارزه با پولشویی بیت‌کوین گرفتند.

مقامات قانون‌گذار در اسپانیا از تلاش این کشور برای ردیابی یک باند گفتند که مضنون به پرداخت هزینه در قاچاق مواد مخدر، با استفاده از دستگاه خودپرداز بیت‌کوینی شدند. این موضوع، ضعف در نظارت بر پولشویی اروپا را نشان می‌دهد.

به گفته مقامات سازمان مبارزه با مواد مخدر از سیویل گارد اسپانیا، قوانین طراحی‌شده برای زیرنظر داشتن مشتریان است و برای صاحبان دستگاه‌های خودپرداز یا پلتفرم‌های تجاری رمزارز اعمال نمی‌شود.

خودپردازهای بیت‌کوین، یک پدیده نسبتا جدید و به‌سرعت در حال گسترش است. به گفته وب‌سایت ردیابی کوین‌ ای‌تی‌ام رادار، بیش از 5هزار و 400 دستگاه خودپرداز در جهان نصب شده است که این تعداد نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است. 89 عدد از آن دستگاه‌های خودپرداز در اسپانیا قرار دارد. تعداد دستگاه‌های خودپرداز رمزارز در آمریکا، در فروشگاه‌های دخانیات، کازینوها و مغازه‌ها افزایش یافته است. صاحبان آن خودپردازها، همانند صاحبان دستگاه‌های خودپرداز در اسپانیا، الزامی به رعایت قوانین سخت ضد پولشویی ندارند.

در ماه مه، پلیس اسپانیا اعلام کرد که یک عملیات پولشویی را از دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین متوقف و 8 نفر اسپانیایی و اهل آمریکای لاتین را در این جریان دستگیر کرده است. این 8 نفر با استفاده از 9 شرکت، 9 میلیون یورو را برای قاچاقچیان مواد مخدر در کلمبیا و کشورهای دیگر منتقل کردند. مقامات اعلام کردند که دستگاه‌های خودپرداز در این امر نقش مهمی داشتند.

ببینید: بانک مرکزی اسپانیا: بیت‌کوین نمی‌تواند مشکلات سیستم‌های پرداخت سنتی را برطرف کند

طبق گفته‌های قبلی سیویل گارد، این گروه دو دستگاه خودپرداز را از پلتفرم‌های تجاری غیرمشکوک تهیه و آنها را در اداره‌ای در مادرید، که به ظاهر مرکزی برای رمیتنس و تجارت رمزارزها بود، نصب کردند. این گروه می‌توانستند پول را از حساب‌های بانکی به پلتفرم‌های تجاری منتقل کنند تا دستگاه‌های خودپرداز را با ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین شارژ کنند.

افرادی که به این گروه متصل بودند، در پلتفرم هویت جعلی ثبت می‌شدند. آنها پول نقد را وارد دستگاه خودپرداز می‌کردند و کد QR یا کد عددی دریافت می‌کردند. این کد، میزان رمزارز آنها را از مبادله نشان می‌داد. سپس بیت‌کوین‌ها به قاچاقچیان مواد مخدر ارسال می‌شدند و قاچاقچیان می‌توانستند بیت‌کوین‌ها را به پول نقد تبدیل کنند.

.

سپرده نقدی

این طرح امکان سپرده‌گذاری مقدار زیادی از پول‌های نقد در حساب‌های بانکی اسپانیا و خارج از کشور، بدون بروز هیچ خطایی را فراهم می‌کرد.

هرچند که این پرونده، پرونده جدیدی است که سیویل‌گارد دنبال می‌کند و آن را وارد قلمرو جدیدی کرده است. در این پرونده، پلیس دو خودپرداز بیت‌کوین را همراه با چهار کیف پول سرد (کیف پول‌هایی برای ذخیره‌سازی رمزارزها بدون استفاده از اینترنت) و 20 کیف پول آنلاین توقیف کردند. در حال حاضر تلاش‌ می‌شود که رابطه‌ بین رمزارزها و خودپردازهایی که توقیف شده را اثبات کنند؛ البته پیگیری این پرونده با توجه به عدم شفافیت وضعیت قانونگذاری بیت‌کوین در اسپانیا دشوار شده است.

در پرونده دیگری، دادگاه عالی اسپانیا اولین تصمیم‌گیری خود را درباره کلاهبرداری کریپتوکارنسی در هفته گذشته اعلام کرد. این دادگاه اعلام کرد که بیت‌کوین، دارایی است، اما پول الکترونیکی قانونی نیست و در صورت کلاهبرداری، پرداخت هر جریمه باید با یورو انجام شود. مقامات سیویل‌گارد گفتند که این حکم ارائه‌شده، به نوعی قانونگذاری بیت‌کوین را مشخص و شفاف می‌کند.

قانون جدید اتحادیه اروپا، با هدف اعمال قوانین ضد پولشویی بر مبادلات و کیف پول‌های رمزارز، سال آینده تصویب می‌شود و بانک‌ها، فروشندگان جواهرات و شرکت‌های دیگر باید فعالیت‌های مالی مشکوک را گزارش دهند. هرچند مقامات گفتند که صاحبان خودپردازهای مستقل بیت‌کوین، شامل این قانون نمی‌شوند و این موضوع درواقع نقضی است که پولشویان بیشتری به سمت استفاده از آن می‌روند.

منبع: Payments Source

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.