راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سایت‌های اینترپرایز اپل را فیلتر کنید!

آیا با فیلتر کردن سایت‌های اینترپرایز اپل گامی هر چند موقت به نفع این کاربران برداشته خواهد شد؟

اسفندماه بود که اپلیکیشن‌های ایرانی روی پلتفرم iOS برای فعالیت با مشکل مواجه شدند و با محدودسازی «گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی» (Enterprise Developer Certificates) توسط اپل، بسیاری از اپلیکیشن‌های خدماتی ایرانی از جمله ارائه‌دهندگان خدمات بانکی و پرداخت، اسنپ، تپسی، الوپیک، دیجی‌کالا، فروشگاه فروش اپ iOS یعنی سیب‌اپ و … روی گوشی‌های اپل از دسترس خارج شدند.

بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی پس از اعمال محدودیت‌های جدید، از طریق پیامک و شبکه‌های اجتماعی‌شان کاربران را به استفاده از نسخه‌های وب دعوت کردند و یا لینک دانلود نسخه‌های جدید اپلیکیشن را برایشان فرستادند. این یک راه‌حل بود.

ببینید: نگاهی به معضل جدید اپلیکیشن‌های ایرانی روی پلتفرم iOS / «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» دیگر جواب نمی‌دهد؟

کسب‌وکارها راه‌حل دیگر را استفاده از سایت‌هایی دیدند که تایید (verify) اینترپرایز اپل را انجام می‌دادند. اکانت اینترپرایز اپل در واقع نوع دیگری از اکانت دولوپر اپل است، با این تفاوت که اکانت دولوپر برای توسعه‌دهندگان معمولی طراحی شده ولی اکانت اینترپرایز اپل یا Apple Enterprise در اختیار شرکت‌ها بوده و جهت مقاصد تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک کسب‌وکار می‌تواند از گزینه Apple Enterprise‌ استفاده کند و بدون گذر از مرحله تاییدیه ایتونز، اپلیکیشن خود را در اختیار کاربران قرار دهد.

سایت‌هایی مانند oscp.apple.com ،mesu.apple.com ،gdmf.apple.com ،ppq.apple.com ،iadsdk.apple.com از جمله دامنه‌هایی هستند که برای تایید سرتیفیکیت (certificate) به کار می‌رود و کسب‌وکارهای ایرانی برای آنکه اپلیکیشن‌های خود را در اختیار کاربران قرار دهند از این سایت‌ها استفاده می‌کنند.

.

وقتی فیلترینگ به کمک کاربران آیفون می‌آید

فیلترینگ این سایت‌ها که دیروز صبح اتفاق افتاد برای اولین بار شبیه به یک موهبت بود؛ چراکه امیدی برای مقابله با تحریم‌های اپل به نظر می‌رسید. زیرا با استفاده از فیلترشکن و آی‌پی یک کشور دیگر، ارتباط گوشی با سرورهای اپل برای شناسایی سرتیفیکیت دشوار می‌شد. اما دیشب که این سایت‌ها رفع فیلتر شدند؛ باز هم به همان وضعیت قبلی برگشتیم.

حالا باید از مسئولان پرسید که چه برنامه‌ای برای میلیون‌ها کاربر ایرانی که از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند در پیش گرفته‌اند؟ آیا با فیلتر کردن سایت‌های اینترپرایز اپل گامی هر چند موقت به نفع این کاربران برداشته خواهد شد؟ یا اینکه از میلیون‌ها کاربر آیفون انتظار می‌رود که گوشی‌های خود را کنار بگذارند و در این اوضاع اقتصادی نابه‌سامان به فکر خرید گوشی‌های جدید باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.