راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلايل انحلال اعتماد ايرانيان از زبان معاون بانك مركزي

معاون نظارتي بانك مركزي گفت: با پول مردم و وام گرفتن از بانك‌هاي ديگر اجازه تاسيس بانك نمي‌دهيم بر همين اساس هم به موسساتي كه كمبود پول داشتند اعلام كرديم كه با ديگر موسسات ادغام و شريك شوند.

ابراهيم درويشي در گفتگو با ايسنا، درباره شرعي بودن ادغام‌ها و رضايت مردم و سرمايه‌گذاران اين موسسات و بانك‌ها گفت: بانك مركزي هيچ كس را مجبور به ادغام نمي‌كند.

وي درباره ادغام موسسات آتي، صالحين و بانك تات گفت: خود اين موسسات اعلام آمادگي براي ادغام كردند و ما مجددا در تيرماه آخرين نظر صالحين و آتي را گرفتيم ضمن آنكه امكان ندارد موسسه‌اي را بدون نظر خودش ادغام كنيم.

وي با بيان اينكه حدود 10 الي 13 موسسه در شرف تاسيس داريم گفت: اين موسسات بايد سرمايه خودشان را بياورند، وقتي هيات موسس مدعي است كه مي‌خواهد موسسه مالي ايجاد كند بايد 50 درصد سرمايه اوليه را خودش بياورد اما زماني كه رديابي كرديم ما را به آن رساند كه سپرده ها پول مردم است و عملا كساني كه مدعي مجوز هستند پولي نياوردند بنابراين نمي‌توانيم مجوز بدهيم.

وي تاكيد كرد كه با پول مردم و وام گرفتن از بانك‌هاي ديگر اجازه نمي‌دهيم كسي بانك تاسيس كند، لذا يا بايد سرمايه اوليه را خودشان تامين كنند و يا با موسسه‌اي ديگر ادغام شده و شريك شوند.

وي با بيان اينكه مشكل اعتماد ايرانيان نيز كمبود نقدينگي بود، گفت: نقدينگي اعتماد ايرانيان 1200 ميليارد تومان سپرده مردم بود و از اين مبالغ هم 745 ميليارد تومان وام داده است و به ادعاي خودشان 75 ميليارد تومان هم زيان انباشته داشته‌اند و زماني رسيد كه نتوانستند جواب سپرده‌هاي مردم را بدهند.

درويشي درباره اينكه اعتماد ايرانيان ادعا مي‌كند حساب‌هايش بلوكه شده بوده و درغير اينصورت مي‌توانسته پاسخگوي سپرده‌هاي مردم باشد، گفت: آنها پولي نداشتند كه بلوكه شده باشد تنها 75 ميليارد تومان سپرده نزد بانك مركزي بوده است كه با رديابي متوجه شديم كه آن هم پول مردم است، حال بايد آن مبلغ را هم به آنها مي‌داديم.

وي اظهار كرد:‌بر همين اساس ما يك موسسه را كفيل اعتماد ايرانيان قرار داديم همان كاري كه با اميد مشهد، وحدت گلستان و بهمن ايثار كرديم .

معاون بانك مركزي تصريح كرد: كاري كه بانك مركزي در يكسال اخير انجام داده در 50 سال گذشته بي‌نظير بوده است و موسسه اعتماد ايرانيان نيز به استناد گزارش حسابرس قانوني اين موسسه منحل شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.