راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همان فرمان؛ در مسیری جدید / «H2pay»؛ یکی از اولین کسب‌وکارهای ایرانی که پرداخت‌یار شد

هدایت هوشمند قرن یکی از نام‌هایی است که در همان جلسه تاریخی شاپرک برای امضای تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری حضور داشت. این شرکت که خود از پیشروها در ارائه خدمات جدید است، بی‌سروصدا دارد به جلو حرکت می‌کند. لاین پرداخت هدایت هوشمند قرن با برند تجاری H2pay یا همان پرداخت الکترونیک هدایت هوشمند فعالیت می‌کند.

ماهنامه عصر تراکنش / هدایت هوشمند قرن یکی از آن شش کسب‌وکاری است که شهریور 1397 با شاپرک تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری امضا کرد. از امضای آن تفاهم‌نامه تا به امروز می‌توانیم این شرکت را یکی از پیشروهای پرداخت‌یاری بنامیم. چند ماهی است که این شرکت، امور پرداخت‌یاری خود را با برند H2pay جلو می‌برد و با این نام در صنعت شناخته می‌شود. در این شماره از عصر تراکنش به سراغ تیم H2pay رفتیم و با مدیرعامل و اعضای آن به صحبت نشستیم. مدیرعامل این تیم، «پرهام بهین‌شاد» اعتقاد دارد که تیم منحصربه‌فردی را در H2pay دور هم جمع کرده و در صحبت‌هایش بر داشتن تیم قوی H2pay تاکید می‌کند. در ادامه این مطلب، مصاحبه ما با بهین‌شاد را می‌خوانید.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

پرداخت‌یاری به نام H2pay

شرکت هدایت هوشمند قرن از اولین شرکت‌هایی بود که تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری با شاپرک امضا کرد و چند وقتی است که فعالیت‌های پرداخت‌یاری خود را با نام تجاری H2pay (پرداخت الکترونیک هدایت هوشمند) انجام می‌دهد. تیم H2pay از دل شرکت هدایت هوشمند بیرون آمده و در همان ساختمان مستقر است.

[/mks_pullquote]

 

H2pay لاین جدید کسب‌وکاری و برند شرکت هدایت هوشمند قرن برای کسب‌وکار پرداخت‌یاری و حوزه پرداخت است. به گفته بهین‌شاد، در حال حاضر در راستای تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری که این شرکت با شاپرک امضا کرده است، خدمات CNP ارائه می‌دهد که درگاه‌های اینترنتی IPG است. او ادامه می‌دهد: «اخیرا لینک هوشمند را اضافه کرده‌ایم. پرداخت در H2pay از طریق کیوآرکد به این صورت که وابستگی به هیچ اپلیکیشنی ندارد و از تکنولوژی هایپر لجر IBM استفاده کردیم. بدون وابستگی به اپلیکیشن، پرداخت تا سقف 50 میلیون تومان می‌تواند صورت بپذیرد.»

اقدامات رو به جلو

بهین‌شاد با بیان اینکه هدایت هوشمند قرن از ابتدا در حوزه کارت‌خوان موبایلی، دارای یک پلتفرم اپلیکیشن بوده است، می‌گوید: «اکنون هم تمرکز ما روی تکنولوژی‌های جدید مانند بلاکچین است. وقتی از بلاکچین صحبت می‌کنیم، اینجا منظورمان ارز دیجیتال نیست. در واقع بیشتر هدف ما پیاده‌سازی تمرکززدایی در اپلیکیشن‌هاست. در حال حاضر در مرحله تحقیق و توسعه در این حوزه هستیم. بالای 70 درصد این پروژه تمام شده است. استفاده از تکنولوژی بلاکچین، سرعت چرخش دیتا و امنیت آن در اپلیکیشن را بالا می‌برد.»

بهین‌شاد در پاسخ به این سوال که پرداخت‌یار شدن چه تاثیراتی بر هدایت هوشمند گذاشته است، می‌گوید: «به واسطه سندی که بانک مرکزی در راستای پرداخت‌یاری منتشر کرد و منجر به امضای تفاهم‌نامه در شهریور 1397 شد، ما بر اساس همان مستنداتی که شرکت شاپرک ارائه کرد، جلو رفتیم و آزمون‌های اولیه را انجام دادیم، به مرحله نهایی رسیدیم و موفق شدیم تست عملیاتی را با موفقیت به پایان رسانیم.»

او ادامه می‌دهد: «یکی از تاثیرات پرداخت‌یاری متولد شدن H2pay بود. ما نیاز دیدیم که باید برای پرداخت‌یاری مدل کسب وکاری جدیدی منطبق بر سیاست‌های جدید بانک مرکزی و نیازهای جامعه جوان ایجاد کنیم. نمی‌شود مدل شرکت‌داری سنتی و قدیمی را برای این منظور پیاده کرد. به این نتیجه رسیدیم که برای اینکه در بازار بتوانیم تاثیرگذار باشیم، بايد این برند را ثبت کنیم. پرداخت‌یاری کمک کرد تا نسل جدید ما در صنعت پرداخت نقش پررنگ‌تری داشته باشند.»

به دور از حاشیه

بهین‌شاد با اشاره به این موضوع که مجموعه هدایت هوشمند در این سال‌ها سیاستی در پیش گرفته که تمرکز خود را روی پروژه خاص می‌گذارد و برنامه‌ریزی می‌کند، اضافه می‌کند: «ما هدف‌هایی ایجاد می‌کنیم و تا زماني که به نتیجه نرسیده‌ایم، وارد حاشیه نمی‌شویم. ما هیچ‌وقت قبل از اینکه پروژه‌ای را تمام نکرده‌ایم، در مورد آن صحبت نمی‌کنیم. سعی می‌کنیم روی آن کار تمرکز کنیم و به نتیجه برسیم. تلاش زیاد همکاران ما باعث شده تا مجموعه‌ای پیشرو باشیم.»

بهین‌شاد معتقد است که هدایت هوشمند در پنج سال گذشته از سازمان ماشینی به سازمان زنده مهاجرت کرده است. او می‌گوید شرکت‌های چابک در اکثر کشورهای توسعه‌یافته مشغول مهاجرت از سازمان ماشینی به سازمان زنده هستند.

او ادامه می‌دهد: «سازمان ماشینی شکلی هرمی دارد و بالای این هرم، هیات مدیره و مدیرانی نشسته‌اند و تا پایین همه دستورات به‌وسیله عوامل اجرا می‌شود. در چنین سازمانی چرخش اطلاعات به‌سختی انجام می‌پذیرد. در سازمان زنده شکل به‌صورت دایره‌ای است و به جای مدیر اجرایی، رهبر آن وسط نشسته است. همه کارکنان در یک سطح هستند و گردش اطلاعات در یک سطح انجام می‌شود. موفقیت برای یک نفر نیست و متعلق به همه است.»

به بیان مدیرعامل H2pay، یکی از علت‌های موفقیت آنها این بوده که توانسته‌اند با شیب ملایمی مهاجرت به سمت سازمان زنده را انجام دهند. او اضافه می‌کند: «ما یک گروه خیلی خوب هستیم که وقتی یک پروژه را تعریف می‌کنیم، مدیر پروژه حکم مدیرعامل را دارد. وقتی با رای خود کارکنان، کسی به عنوان مدیر یک پروژه انتخاب می‌شود، اختیار دارد که هر کاری انجام دهد. راز موفقیت ما این بوده که به سمت کار گروهی با تمرکز بالا رفته‌ایم. این حاشیه فقط از بیرون نیست و سعی کرده‌ایم که همه با هم رفاقت کنیم. ما بزرگ‌نمایی و شوآف نکرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا نتیجه تیمی کار ما معیار قضاوت باشد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سرعت عمل

H2Pay آخرین فاز پروژه پرداخت‌یاری که شامل تسویه وجوه پذیرندگان پشتیبانی‌شده می‌شود را با همکاری شاپرک پس از ایجاد بسترهای لازم در یکی از بانک‌ها از روز یکشنبه ۱۲ خردادماه عملیاتی کرد. در فرایند امضای تفاهم‌نامه با شاپرک نیز این شرکت زودتر از رقبا به نتیجه رسید.

[/mks_pullquote]

 

واحدهای نرم‌افزار، موبایلی، پشتیبانی، عملیات، پذیرندگان، بازاریابی، مارکتینگ و امور قراردادها در این شرکت مشغول به کار هستند. بهین‌شاد اضافه می‌کند: «مجموعه این واحدها H2pay را شکل می‌دهند. کل مجموعه هدایت هوشمند قرن حدود 35 نفر است و تمام افرادی که در شرکت ما کار می‌کنند، افرادی بسیار توانمند هستند و هر کدام به‌تنهایی کار چند نفر را پیش می‌برند و از نظر توانمندی فردی افرادی بسیار توانمند هستند.»

اهمیت تیم‌بودن

بهین‌شاد اعتقاد دارد که وقتی به جوانی میدان می‌دهی، با خطای او برخورد تندی نمی‌کنی و بعد از خطایش با او صحبت می‌کنی، او همواره رشد می‌کند و یاد می‌گیرد که چطور مسئولیت‌پذیر باشد. او در این‌باره می‌گوید: «در هدایت هوشمند مدیران اصلی شرکت باتجربه بوده‌اند و به جوان‌ها میدان داده‌اند تا خطا کنند. جوان‌ها از خطاهای خود درس می‌گیرند، آن خطاها را در کار خود وارد می‌کنند و می‌کوشند تا خطا مجددا تکرار نشود.»

او اشاره می‌کند: «وقتی برای کسی مشکل شخصی هم پیش می‌آید، مجموعه سعی می‌کند که به او کمک کند و تیم ما در جوی مشغول به کار هستند که با هم جلو می‌روند و به‌صورت گروهی از کار لذت می‌برند. راز موفقیت ما این است که همه ما با یک ریتم جلو می‌رویم. از همکاران خیلی راضی هستم و با این تیم خوبی که H2pay دارد، در آینده نزدیک بیشتر از این از شرکت خواهید شنید. سازمان زنده همیشه جریان دارد.»

او در پاسخ به این سوال که این موضوع که یک کسب‌وکار جاافتاده پشت پرداخت‌یار H2pay است و این چه تفاوتی برای این تیم در مقایسه با رقبا را رقم می‌زند، بیان می‌کند: «زمانی که یک مجموعه از نظر مالی، اعتباری و حقوقی از شما حمایت می‌کند، این قضیه کار شما را آسان‌تر می‌کند و این اتفاقی است که در مورد H2pay افتاده است. در صنعت با قدرت بیشتری حضور پیدا می‌کنیم و برای کسب اعتبار بیشتر کمک می‌کند. پشت H2pay یک کسب‌وکار جاافتاده است و سال‌هاست در صنعت پرداخت تجربه کسب کرده است.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

پرهام بهین‌شاد

پرهام بهین‌شاد، مهندس نرم‌افزاری است که نزدیک به ۱۴ سال سابقه کاری در حوزه انفورماتیک دارد. بهین‌شاد از سال ۱۳۸۷ مدیرعامل شرکت هدایت هوشمند قرن است. او در زمینه‌های استراتژی کسب‌وکار، توسعه تجاری و برنامه‌ریزی استراتژیک تخصص دارد و بیشتر در این زمینه‌ها فعالیت می‌کند. بهین‌شاد همچنین در سیستم پرداخت و برنامه‌نویسی مشغول به کار است.

[/mks_pullquote]

او ادامه می‌دهد: «بعضی از کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک می‌خواهند سریع به پول برسند و در این راستا مرتکب خطاهایی می‌شوند که رگولاتور هم نسبت به بعضی از آنها بدبین می‌شود. روند ما در H2pay به این صورت نبوده است. در چارچوب آن ضوابط قرار گرفتن، نیازمند الزاماتی است که خیلی وقت‌ها کسب‌وکارهای جوان ندارند. این کسب‌وکارها می‌توانند با مجموعه‌هایی که این ضوابط را رعایت می‌کنند، مشورت کنند و از آنها یاری بخواهند. همان‌طور که ما داریم تلاش می‌کنیم تا خودمان را به PSPها نزدیک کنیم، فین‌تک‌ها هم باید تلاش کنند تا خودشان را به استانداردهای پرداخت‌یاری نزدیک کنند.»

چالش تعامل مالی با PSP

از بهین‌شاد می‌پرسیم که بزرگ‌ترین چالش H2pay چیست و او در جواب به تعامل مالی با PSP اشاره می‌کند. او می‌گوید: «پرداخت‌یاری هنوز وابسته به PSP است. باید شرایطی فراهم شود که PSP فقط کانال گرفتن خدمات‌مان باشد و وابستگی قراردادی با PSP نداشته باشیم. وقتی وابستگی قراردادی داشته باشم، با عوض شدن مدیران و عوض شدن سلیقه، شرایط عوض می‌شود و این تاثیر مستقیمي روی کسب‌وکار پرداخت‌یاری می‌گذارد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کد کیوآر

پذیرندگان H2pay می‌توانند از کد کیوآر استفاده کنند و به‌راحتی تا 50 میلیون تومان پول دریافت کنند. شرکت هدایت هوشمند قرن به غیر از کارت‌خوان‌های GPRS و کارت‌خوان موبایلی، برای انتقال پول از روش کیوآر هم بهره می‌برد.

[/mks_pullquote]

از نظر بهین‌شاد، وقتی از یک طرف H2pay پرداخت‌یار مستقل بوده و با شاپرک طرف است و از طرفی با PSP قرارداد تراکنشی دارد، این تناقض است. او در این‌باره اشاره می‌کند: «به نظر من این چالش باید برطرف شود. باید با PSP قرارداد SLA ببندیم، سرویس بدون وقفه بدهیم و پذیرندگان راضی باشند. PSP نباید آنجا از ما مطالبه کند، چون ما خودمان مجوز خدمات CNP را از شاپرک و بانک مرکزی گرفته‌ایم. پس ما با بازاریاب چه فرقی داریم؟ PSP باید روی عملکرد ما نظارت کند، نه اینکه قرارداد مالی با پرداخت‌یار در جریان داشته باشد.» به گفته مدیرعامل H2pay، هدف این تیم این است که تا یک سال دیگر به 10 هزار پذیرنده فعال CNP برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.