راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزایایی که بلاکچین برای کیف پول نیلین فراهم کرده است / گزارشی از غرفه نیلین در الکامپ 98

نیلین، در کنار محصول اصلی خود، ورابانک که یک زیرساخت ارائه خدمات بانک و پرداخت است، یک محصول نوآورانه را در نمایشگاه الکامپ معرفی کرد: کیف پولی که از فناوری بلاکچین بهره می‌برد.

نیلین یک استارت‌آپ ارائه‌دهنده راهکارهای موبایل در حوزه بانک و پرداخت است. این استارت‌آپ با هدف معرفی دو محصول ورابانک و وراپول در نمایشگاه الکامپ حاضر شد.

وراپول نیلین، یک کیف پول، مشابه سایر کیف پول‌های موبایلی است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، بهای خدمات کسب‌وکارهای تحت قرارداد کیف پول را پرداخت کنند. اما اگرچه کاربران در هنگام استفاده از وراپول، تجربه‌ای کاملا مشابه با استفاده از سایر کیف پول‌های موبایلی را تجربه می‌کند، این کیف پول، در بخش زیرساختی دفتر کل خود از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند.

 چگونگی استفاده از بلاکچین در این کیف پول و مزیت‌هایی که بلاکچین برایش به همراه داشته، کنجکاوی ما را برانگیخت. در بازدید از غرفه نیلین در الکامپ، درباره این محصول و همچنین محصول ورابانک با سیاوش تفضلی، مدیرعامل و مریم نعمتی، مدیر فنی نیلین صحبت کردیم.

.

ورابانک؛ زیرساخت بانکداری و پرداخت الکترونیک

ورابانک، زیرساختی برای ارائه خدمات الکترونیکی بانکی و پرداختی است. البته با توجه به این که نیلین در حال طی آخرین مراحل کسب مجوز پرداخت‌یاری است، خدمات ورابانک منحصر به بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت نخواهد ماند. مریم نعمتی، مدیر فنی نیلین درخصوص این محصول می‌گوید: «ورابانک یک پلتفرم ارائه خدمات بانک، پرداخت و ارزش افزوده مبتنی بر پرداخت است که بسته به نیازهای سمت مشتری سفارشی‌سازی می‌شود.»

ورابانک ماژول‌های مختلفی دارد که بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و ارائه دهندگان خدمات الکترونیک مبتنی بر پرداخت می‌توانند به فراخور نیاز از قابلیت‌های مختلف آن استفاده کنند. به گفته نعمتی، همراه‌بانک یکی از بانک‌ها در حال حاضر از زیرساخت ورابانک و بعضی از ماژول‌های آن برای ارائه محصولش استفاده کرده است.

.

وراپول؛ یک کیف پول بلاکچینی اما غیررمزارزی

یکی دیگر از محصولات نیلین که در نمایشگاه الکامپ به بازدیدکنندگان معرفی شد، کیف پول وراپول بود. وراپول، یک کیف پول الکترونیکی موبایلی برای پرداخت‌های روزمره کاربران است.

نعمتی می‌گوید: «یک کیف پول طبق تعریف باید قابلیت‌های مشخصی داشته باشد؛ باید بتواند تراکنش‌های الکترونیک فردبه‌فرد و خرید را خارج از شبکه‌های شتاب و شاپرک انجام بدهد؛ یک سری سندهای حسابداری و گزارش‌های مورد نظر رگولاتوری و … ارائه بدهد و همچنین بتواند کارکردهای شخصی‌سازی‌شده‌ای برای کاربران و مشتریانش فراهم کند.»

به گفته نعمتی، وراپول هم همه این قابلیت‌ها را دارد اما استفاده از تکنولوژی بلاکچین در این کیف پول باعث شده تا قابلیت‌های بیشتری نسبت به کیف پول‌های رایج داشته باشد.

یکی از وجه تمایزهای وراپول نسبت به کیف پول موبایلی نوعی، امکان استفاده شخصی‌سازی‌شده از آن است. نعمتی می‌گوید: «وراپول را هم با همان نگاه پلتفرمی که در ورابانک داشتیم تولید کرده‌ایم. در نتیجه کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از این کیف پول برای پرداخت‌های درون‌سازمانی خود استفاده کنند.»

پلتفرم وراپول، امکان انتشار امتیاز یا اعتبار الکترونیکی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. سیاوش تفضلی به کاربردهای گسترده این زیرساخت اشاره می‌کند: «همانطور که بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارت‌های الکترونیکی مخصوص خودشان را به مشتریان همیشگی ارائه می‌دهند، این فروشگاه‌ها، می‌توانند بدون نیاز به صدور کارت فیزیکی از کیف پول الکترونیکی مبتنی بر وراپول برای پرداخت‌های مشتریان استفاده کنند. همچنین این کیف پول برای پرداخت‌های خرد شهری مانند کرایه تاکسی و اتوبوس هم کاربرد دارد.»

همچنین وراپول، می‌تواند خدمات باشگاه مشتریان یک کسب‌وکار را جذاب‌تر کند. تفضلی می‌گوید: «با وراپول کسب‌وکار این قابلیت را خواهد داشت که بخشی از هزینه یک خدمت یا کالا را به‌صورت ریالی از مشتری دریافت کند و بخشی از هزینه را با امتیاز باشگاه مشتریان دریافت کند و اینگونه آن‌ها را به تداوم ارتباط با کسب‌وکار ترغیب کند.»

.

مزایای استفاده از بلاکچین برای کیف پول

وراپول بر اساس تعریف‌های بانک مرکزی، یک محصول پرداخت‌بانی محسوب می‌شود و علی‌رغم استفاده از فناوری بلاکچین، با توجه به استفاده از بلاکچین سازمانی محدود (Enterprise Private Blockchain) در بخش دفترکل، در اینجا خبری از انتشار رمزارز نیست!

از نعمتی درباره دلیل انتخاب فناوری بلاکچین برای این کیف پول پرسیدیم. او اشاره می‌کند که در کنار قابلیت اعتماد بالای این فناوری برای دفترکل و مدیریت تراکنش‌ها، قابلیت‌های قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)، انعطاف‌پذیری انجام برخی توسعه‌ها بر روی پلتفرم را افزایش می‌دهد.

نعمتی ادامه می‌دهد: «یکی از مزیت‌های وراپول در جاهایی است که چند فروشگاه یا کسب‌وکار می‌خواهند زیرساخت امتیاز مشتریان مشترکی ارائه بدهند. مثلا دو فروشگاه زنجیره‌ای می‌توانند یک کیف امتیاز مشتریان مشترک داشته باشند و مشتری با استفاده از این کیف پول، از شعبه‌های مختلف این دو فروشگاه خرید کند. مشتری تجربه یکپارچه‌ای خواهد داشت و فروشگاه‌های همکار هم می‌توانند از این هم‌افزایی بهره ببرند.»

به گفته مدیر فنی نیلین، وراپول مرحله اثبات مفهوم را طی کرده و نسخه آزمایشی محصول در سمت سرور و  اپلیکیشن اندروید و iOS تهیه شده است و تیم فنی نیلین هم‌اکنون، بر توسعه مدل‌های شناسایی هویت مشتری (KYC) و جذب سرمایه ورود به بازار متمرکز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.