راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیام حضور غیرمنتظره سعید احمدی پویا در دیجی‌پی چیست؟

سعید احمدی پویا که سابقه فعالیت چندین ساله در شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات کشور را دارد، به‌تازگی معاون توسعه کسب‌وکار دیجی‌پی شده است. حضور احمدی پویا با سابقه‌ای که در شرکت‌های مطرحی مانند ایران ارقام، ایران کیش، شاپرک و به‌پرداخت ملت دارد، در یک استارت‌آپ پیام مهمی برای جدی بودن فعالیت این استارت‌آپ می‌تواند داشته باشد. با او درباره دلایل حضورش در یک استارت‌آپ گفت‌وگو کردیم.

.

چرا استارت‌آپ‌ها؟

احمدی پویا که تقریبا در شرکت‌های PSP بزرگ کشور کار کرده است، درباره حضورش در استارت‌آپ دیجی‌پی این‌طور توضیح می‌دهد: «فرایند تصمیم‌گیری در شرکت‌های PSP به دلیل وابستگی که به سهامداران بانکی خود دارند، فرایند بسیار طولانی و زمان‌بر است و ایجاد نوآوری و کار جدید در ساختار PSPها بسیار دشوار است؛ این‌ها درحالی‌که است که در حوزه استارت‌آپ‌ها، فضا برای خلق ایده‌های جدید بازتر است و این جسارت در مدیران ارشد آنها وجود دارد که یک نوآوری را تست کنند و هزینه ریسک آن نوآوری را نیز بپردازند؛ ولی مدل شرکت‌های PSP که به‌تبع از سهامداران آنها که بانک‌ها هستند، ناشی می‌شود این است که همیشه می‌خواهند هیچ ریسکی نداشته باشند و صددرصد سود آنها تامین شود و به همین دلیل نیز تا وقتی‌که از سود و منافع یک روش و مدل کسب‌وکاری جدید مطمئن نشوند، به سراغش نمی‌روند و آن را امتحان نمی‌کنند. درحالی‌که در حوزه استارت‌آپ‌ها این‌طور نیست و می‌توان روش‌های خلاقانه را امتحان کرد. به همین خاطر جای خلق ایده و کارهای جدید در آنها وجود دارد و تیم می‌تواند به‌روز باشد.»

به گفته احمدی پویا، واقعیتی که وجود دارد این است که دیر یا زود باید خودمان را با اکوسیستم بین‌المللی پرداخت منطبق کنیم و باید خودمان را با روش‌های استاندارد دنیا به‌روز کنیم. او در این باره می‌گوید: «اگر بخواهیم روش‌هایی که خودمان داریم و فاصله‌ای که با دنیا داریم را ادامه دهیم، چیزی به ما اضافه نمی‌شود. در نتیجه باید نوآوری داشته باشیم و این نوآوری فقط در روش نیست بلکه باید در ساختار سازمان نیز وجود داشته باشد که در ساختار استارت‌آپ‌ها نیز این نوآوری وجود دارد؛ یعنی در ساختار سازمانی آنها انعطافی وجود دارد که باعث چابک‌تر شدن تیم‌ها می‌شود.»

او دومین دلیلی که به سراغ یک استارت‌آپ رفته است را این‌طور توضیح می‌دهد: «دومین چیزی که بسیار مهم و پاشنه آشیل شبکه پرداخت هست، موضوع کارمزد است. شرکت‌های PSP به مدل کارمزد شاپرکی وابسته شده‌اند و اگر هیچ‌کدام از آنها هیچ کار جدیدی انجام ندهند، درآمد ثابت ماهانه خود را دارند. این درآمد مانند منابع درآمدی فروش نفت برای ایران است و باعث وابسته شدن این شرکت‌ها به منبع درآمدی کارمزد شده است. این وابستگی باعث این شده که نوآوری و خلق بازارهای جدید در اولویت‌های شرکت‌های PSP نباشد که این موضوع خیلی چالش دارد.»

.

چرا دیجی‌پی؟

سعید احمدی پویا همچنین دلیل انتخاب استارت‌آپ دیجی‌پی را نیز توضیح می‌دهد: «به دلیل اینکه دیجی‌پی بخشی از گروه بزرگ دیجی‌کالا است که این گروه توانسته در مسیر نوآوری پیش برود و سهم بازار بسیار خوبی را با ایده‌ها و روش‌های نوین، کسب کند. درواقع بهره‌گیری از تجارب موفق دیجی‌کالا در حوزه استارت‌آپی است.»

او به علی‌پی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «از طرفی مدل‌هایی در دنیا وجود دارند که یک لاین پرداختی در دل کسب‌وکار شکل می‌گیرد. این مدل‌ها در ایران نیز می‌توانند الگو باشند. برای مثال علی‌پی که در کنار علی‌بابا شکل گرفته است. درواقع یک استارت‌آپ پرداختی در دل کسب‌وکاری شکل گرفته که می‌تواند با بستر بازاری که کسب‌وکار دارد، روش‌های نوین کسب‌وکاری را در اختیار آن بازار قرار دهد؛ در نتیجه چنین استارت‌آپی می‌تواند در کسب سهم بازار، موفق باشد.»

3 دیدگاه
  1. رحمانی؟ می‌گوید

    ایشاون اگر موفق هستند در مدیریت چرا اینقدر از این شاخ به اون شاخه می پرند؟

  2. محمد می‌گوید

    ایشان در مدیریت فرد اصلا موفقی نبوده اند و من باهاشون کار کردم به پرداخت ملت نیز از ادامه همکاری با ایشون معذرت خواهی کرده و به دلیل مراوداتی که دیجیکالا با به پرداخت ملت داشت تونست یه شغل تو دیجی پی برای خودشون پیدا کنن. ایشان سخن ران خوبی هستند فقط ولی در عمل فرد عمل گرا و موفقی نبودن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.