راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیکزاد: وقتی برق را با یارانه برای تولید آلومینیوم یا خودرو می‌دهیم، به بیت‌کوین نیز بدهیم

میرسهیل نیکزاد بیت‌کوینر در رویداد «ماینینگ؛ خوب، بد، زشت» که سه‌شنبه چهارم تیرماه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، ارائه خود را تحت عنوان «خانه‌ای روی آب، جستاری پیرامون ماینینگ بیت‌کوین در ایران» وضعیت ماینینگ در ایران را مانند خانه‌ای روی آب دانست و درباره دستگاه ماینر صحبت کرد.

به گفته نیکزاد، ابزار ماینر این امکان را می‌دهد تا جریان برق و انرژی را تبدیل به یک واحد پولی کنید. این ابزار این امکان را داده تا آن را در شبکه برق قرار دهیم و آن توان و انرژی را در واحدی که مردم دنیا بتوانند آن را خرج کنند، جمع کنیم. یک نگاه این است که این منفعت را برای خودمان جلب کنیم؛ ولی یک اتفاق مهم‌تری وجود دارد و اینکه نه‌فقط در ایران و در شرایط ما، بلکه در همه جای دنیا این ابزار برای اولین بار می‌تواند به جای مقاومت، به چشم یک خازن به آن نگاه شود.

به گفته او، با استفاده از این دستگاه، می‌توان زمان را خرید. نیکزاد خطاب به توانیر گفت که یک ابزاری این امکان را داده است که برای اولین بار با یک المان جدید، بردی را طراحی کنید؛ پس از آن استفاده کنید و برنامه بودجه سال بعد را به‌گونه‌ای قرار دهید که یک عدد منطقی برای بالانس شبکه قرار گیرد.

سهیل نیکزاد گفت که قرار نیست بیت‌کوین همیشه مصرف‌کننده یک شبکه باشد و با توجه به اینکه در چه آرایشی از شبکه توزیع و بالانس می‌توانید ماینرهای بیت‌کوین را جا گذاری کنید، ابزار جدیدی را برای شبکه ایجاد کرده است.

سهیل نیکزاد با اشاره به اینکه ماینینگ برای مردم جالب است چون با آن می‌توانند زمان را بخرند، به گرجستان اشاره کرد و گفت: «گرجستان در شبکه خود یک گپ منفی داشت که کل آن را با ماینر پر کرد و در حال حاضر واردکننده برق شده است و از هر ۱۰۰ بیت‌کوینی که در دنیا ماین می‌شود، سه تا در گرجستان است.»

او با اشاره به اینکه از دستگاه ماینر می‌توان به‌عنوان دامپر استفاده کرد، توضیح داد: «یعنی هر بار که در معماری شبکه برق در مصرف، توزیع و تولید به هر دلیلی عدم بالانسی وجود داشت، می‌توان تعدادی ماینر در جاهای مختلف قرار داد تا آن عدم بالانس را درست کرد.»

به گفته سهیل نیکزاد، وقتی برق را با یارانه برای تولید آلومینیوم یا خودرو می‌دهیم، به بیت‌کوین نیز بدهیم چراکه آن را می‌توانیم بفروشیم و به ارز تبدیل کنیم و ضرری هم ندارد. او سپس گفت: «مگر چند تا از ماینرهای دنیا در ایران هستند؟ کل پول برق از پول تمام شده بیت‌کوین چند درصد است؟»

با توجه به صحبت‌های نیکزاد، شبکه توانیر یک شبکه گسترده است. اگر بخواهیم جلوی یک کاری را بگیریم و موانعی را ایجاد کنیم، تعداد آن کار زیاد می‌شود. بگیروببند همیشه کار درستی نیست بلکه باید با توانایی انجام دادن کاری که افراد دارند و نمی‌توان آنها را متوقف کرد، مذاکره کرد. او گفت: «در این شرایط که همه درها به روی ما بسته است، چه راهی وجود دارد که انرژی را از مرز کشور خارج کنیم به جز اینکه آن را به بیت‌کوین تبدیل کنیم. نکته‌ی مهم‌تر اینکه چرا این‌قدر برای حفظ نفت فکر می‌کنید تا آن را نگه دارید؟ چراکه تا چند سال دیگر نفت دیگر ارزش نخواهد داشت؛ در نتیجه تمام نفت‌ها را باید استخراج کنیم و آن را تبدیل به ارزش‌افزوده کنیم.»

به گفته نیکزاد اگر مدیریت بهتری بر شبکه برق کشور داشته باشیم و تلفات شبکه را کنترل کنیم، نیازی به ایجاد موانع برای فعالان حوزه ماینینگ نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.