راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون شرکت ققنوس در رویداد «ماینینگ، خوب، بد، زشت» از فرصت‌های ماینینگ گفت / صمدی‌راد: ماینینگ خوب، اما ماین خانگی آفت است

رویداد «ماینینگ، خوب، بد، زشت» سه شنبه 4 تیرماه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. در این رویداد از فرصت‌ها، چالش‌ها و ضرورت‌های ماینینگ در ایران صحبت شد. از سخنران‌های این رویداد محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی شرکت ققنوس بود که در دفاع از ماینینگ سخنرانی کرد. هرچند او در ابتدا بیان کرد که نماینده خود است نه سمتش و به‌عنوان یک ماینر آماتور عقیده خود را در دفاع از ماینینگ می‌گوید.

.

کارمزد تراکنش در بیت‌کوین اصالت دارد

محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی ققنوس در این رویداد از فرصت‌هایی که ماینینگ ایجاد می‌کند، صحبت کرد. او با اشاره به اینکه نرخ درآمد ماینرها ناشی از دو عامل پاداش استخراج بیت‌کوین و کارمزد تراکنش است، توضیح داد: «قطعاً در فضای بیت‌کوین و بلاکچین آن چیزی که پایه و اصالت خواهد داشت، کارمزد تراکنش است که پوشش‌دهنده خدمات ماینر است. بنابراین ماینر باید در ازای آن حتماً ابزاری را فراهم کند. فرآیند پاداش میراست، ولی هزینه تراکنش روبه افزایش و مانا است.

صمدی‌راد ادامه داد: «اگر اکنون برای خلق بیت‌کوین باید 107 بشکه نفت هزینه می‌کنیم، احتمالاً برای 20 سال آینده باید میلیون‌ها بشکه هزینه شود تا یک بیت‌کوین خلق شود. اما مساله این است که ما ماین می‌کنیم که سرویس اعتماد بگیریم. این سرویس هزینه دارد. بنابراین ماینینگ هزینه اعتماد است.»

.

اصلاح شاخص انرژی در بیت‌کوین

به گفته صمدی‌راد نکته مهم در ماینینگ این است که شاخص انرژی در بیت‌کوین اصلاح شود. طبق آمارها تقریباً سه‌دهم برق تولیدی دنیا درگیر بیت‌کوین است و با قیمت‌های متوسط جهانی حدود 48 درصد نیز بازدهی دارد. این موضوع نشان می‌دهد کسانی که در فناوری ماینینگ فعالیت می‌کنند، به‌دنبال بهبود ابزار ماینینگ هستند.

.

ماین خانگی آفت است

او اضافه کرد: «قاعدتاً ماینینگ خوب است، اما رفتار خوبی با آن نداشتیم. اینکه بی‌قاعده و بر اساس رفتار هیجانی به ماینینگ پرداخته‌ایم. ماین خانگی آفت است. اما مقصر شرکت توانیر است. ساختار سنتی شبکه برق شامل تولید، توزیع و مصرف است. اگر رگولاتور صنعت برق هوشمندانه عمل می‌کرد، ماینرها در انتهای شبکه برق و مصرف قرار نمی‌گرفتند؛ چراکه این نقطه پرهزینه‌ترین جایی است که برای برق فراهم می‌شود. بنابراین وقتی ماین خانگی انجام می‌شود، ابزار لازم وجود ندارد و ماینینگ آماتوری به‌عنوان بلای جان شبکه برق نام برده می‌شود.»

.

11 درصد تلفات در شبکه توزیع برق وجود دارد

او ادامه داد: «از لحظه‌ای که برق تولید می‌شود حدود چهار درصد تلفات داریم. در حوزه شبکه توزیع نیز 11 درصد تلفات وجود دارد. آمارهایی که پیدا شده چیزی حدود 18 درصد هم بوده، اما به همین 11 درصد اکتفا می‌کنیم. ما درست به فضای ماینینگ نپرداخته‌ایم. بنابراین برای حل این مساله دو راه‌حل وجود دارد. یکی اینکه مزارع ماینینگ درون نیروگاه‌های بزرگ با مهندسی مصرف توسعه یابند. دیگری توسعه نیروگاه‌های کوچک پراکنده در کنار مزارع بزرگ در موقعیت جغرافیایی خاص است.»

صمدی‌راد با بیان اینکه ماینینگ به دسترسی بالا نیاز دارد، توضیح داد: «برآورد می‌شود با تأمین برق با دسترسی 95 درصد برای مزارع ماینینگ، بتوان چهار هزار مگاوات ظرفیت خالی در شبکه برق ایجاد کرد. اگر این حجم دسترسی را به فارم‌ها بدهیم کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه ماینینگ آماده می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.