راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرنوشت انرژی از زغال سنگ تا انرژی خورشیدی / از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و بادی غافل شده‌ایم

مسعود زمانی مدیر دفتر سیستم‌ها و روش‌های هلدینگ فناپ در ارائه خود در رویداد «ماینینگ؛ خوب، بد، زشت» سرنوشت انرژی را از زغال سنگ تا انرژی خورشیدی بررسی کرد. او آمارهایی را از انرژی خورشیدی و بادی ارائه داد و در انتها به این نتیجه رسید که ما از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و بادی غافل شده‌ایم و با وجود اینکه انرژی خورشیدید سال‌ها است که صرفه اقتصادی دارد اما به آن توجه نمی‌کنیم.

زمانی در ابتدا با اشاره به اینکه انرژی یک صنعت ۶ تریلیون دلاری است، گفت: «۶ تریلیون دلار عدد بسیار بزرگی است و از حدود هشت سال پیش انرژی ابعاد اخلاقی و اجتماعی پیدا کرده است و بسیاری از افراد با  مباحثی مانند آلودگی محیط‌زیست، گرم شدن کره زمین و مسائلی که تولید انرژی می‌تواند زندگی انسان را تحت تاثیر بگذارد به آن نگاه می‌کنند.»

به گفته زمانی، شرکت Peabody، در سال 2011 بزرگ‌ترین شرکت زغال‌سنگ دنیا بود ولی در سال 2015، 99.8 درصد کاهش ارزش سهام داشت و ورشکسته شد و در همان حول‌وحوش، تا الان از 15 شرکت بزرگ زغال‌سنگ در دنیا 8 شرکت ورشکسته شده‌اند. دقت داشته باشید که علت این داستان این است که 150 سال پشت سر هم، هر سال تقاضا برای زغال‌سنگ در دنیا افزایشی بوده، در سال 2013 این تقاضا به اوج خود رسید و دو سال بعد از آن کلی شرکت ورشکسته وجود داشت. تقریبا همه کشورهای صنعتی دنیا پروژه‌های نیروگاه‌های زغال‌سنگی خود را کنسل کرده‌اند. درواقع می‌صرفد که نیروگاهی که دارد کار می‌کند را خاموش کنند و نیروگاه خورشیدی بگذارند.

او ادامه داد: «در سطح بین‌المللی یک نیروگاه سیکل ترکیبی هر کیلووات ساعت آن ۶ سنت است این عدد مهمی است و هر عددی زیر آن می‌صرفد که شما نیروگاه را جایگزین کنید و الگوی آن برای تولید انرژی به‌صرفه است.»

.

آماری از انرژی بادی

زمانی درباره انرژی بادی نیز صحبت کرد. به گفته او، هر کیلووات ساعت انرژی بادی به‌طور متوسط در کشورهای توسعه‌یافته  ۴سنت است. این عدد در کشور مراکش ۲.۸ سنت، در برزیل ۲.۱ سنت و مکزیک ۲ سنت است. توجه داشته باشید که سال ۲۰۱۰ هیچ کشوری در دنیا نمی‌توانست بدون سوبسید ارزان‌تر از نیروگاه گازی، برق تولید کند.

زمانی درباره انرژی بادی نیز این‌طور گفت: «میانگین سرعت باد در کشور ما وضعیت بدی ندارد. توجه داشته باشید که آینده انرژی بادی روی خشکی نیست بلکه ۲ جایی که باد در آنها ثابت و پایدار است، دریاها و آسمان است.»

.

آماری از انرژی خورشیدی

به گفته زمانی، انرژی خورشیدی، انرژی مقرون‌به‌صرفه‌ای است چراکه تجدید پذیر است اما لزوما انرژی تمیزی نیست. انرژی خورشیدی در سال ۱۹۸۴، ۳۰ دلار برای هر کیلووات ساعت بود ولی در سال ۲۰۱۹ برای هر کیلووات ساعت ۲.۱ سنت در می‌آید. در نتیجه روند توسعه انرژی خورشیدی را می‌توانیم ببینیم و سال‌هاست که انرژی خورشیدی می‌صرفد ولی اینکه دولت‌های چرا وارد آن نشده‌اند، داستان دیگری است اما سال‌هاست که در کشورهای کم آفتابی مانند آلمان نیز روی آن کار می‌کنند.

او ادامه داد: «۸۰ دقیقه انرژی خورشیدی برای انرژی کل جهان کافی است و بهره‌وری سلول‌های خورشیدی هر ۲ سال ۲ برابر می‌شود. در کل مصرف انرژی، شاخص توسعه است و پیش‌بینی که من خیلی با آن موافق هستم این است که ۱۳ سال دیگر کل انرژی جهان از خورشید تامین می‌شود.»

او همچنین درباره هزینه تولید برق به ازای هر کیلووات ساعت صحبت کرد و گفت: «این عدد در آمریکا ۳ سنت، در مکزیک ۲.۵ سنت، در ابوظبی ۲.۴ سنت، در هندوستان ۲.۳ سنت و در شیلی ۲.۱ سنت است.» به گفته زمانی به این دلیل هزینه تولید برق به ازای هر کیلووات ساعت در آمریکا ۳ سنت است چون در آمریکا برق را به مناقصه می‌گذارند و کف قیمتی ورود به آن نیز ۳ سنت است و کسی حق ندارد زیر 3 سنت قیمت بدهد وگرنه این عدد خیلی کمتر باید باشد.

او همچنین تاکید کرد که کم آفتاب‌ترین بخش کشور ما، از پر آفتاب‌ترین نقطه کشور آلمان، آفتابی‌تر است حالا تصور کنید که ما چه ظرفیتی را داریم از دست می‌دهیم.

به نظر زمانی، نفت هنوز هم مهم‌ترین کالای دنیا است ولی می‌بینیم که چگونه ارزشش دارد کم می‌شود. نفت به‌شدت موجود حساسی است برای مثال 2 درصد مازاد تولید باعث 2 میلیون کاهش تقاضا بشکه‌ای می‌شود یا برای مثال 2 میلیون کمبود بشکه، نفت را تا 150 دلار بالا می‌برد. در نتیجه چه زمانی نفت مانند زغال‌سنگ می‌شود؟ نفت نیز هر سال تقاضا برای آن بیشتر می‌شود. 80 درصد نفت دنیا برای تولید انرژی استفاده می‌شود. تا 2021 پیک تقاضای نفت زده می‌شود و بعد از آن قیمت به‌شدت کاهشی می‌شود. به نظر من تا فرصت داریم باید نفت را بفروشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.