راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شک و تردیدهای مطرح‌شده درباره تاثیرات 5G بر سلامتی

5G موجی از آینده است. این پهنای باند پیشرفته، شما را قادر می‌سازد که فیلم‌ها را طی چند ثانیه دانلود کنید و قادر است حداقل 100 میلیارد دستگاه را پوشش دهد. این نسل پنجم تکنولوژی اینترنت بی‌سیم صد برابر سریع‌تر از 4G است.

این تکنولوژی، جدیدترین تحول در دنیای سلولار محسوب می‌شود. هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ موبایل و دیگر غول‌های تکنولوژیدر حال آماده‌سازی‌اند تا بتوانند دستگاه‌های 5G را در سال 2020 راه‌اندازی کنند.

بدون شک، پیشرفت‌های تکنولوژی بر سلامتی ما تاثیر می‌گذارد. تاثیری که ممکن است متوجه‌اش نشویم تا زمانی که خیلی دیر شده باشد.

.

چرا برج‌های سلولی 5G خطرناک‌تر هستند

همه برج‌های سلولی، اشعه فرکانس رادیویی (RF) ساطع می‌کنند به همین دلیل هم خطرناک هستند. برنامه‌ریزی جهت رفتن به سمت فناوری 5G در سراسر جهان در حال گسترش است. به‌زودی همه شهرها مجهز به این فناوری خواهند شد و ایستگاه‌های سلولی کوچک در مجاورت ما و در شهرها، بالای ساختمان‌ها و غیره نصب خواهند شد.

برج‌های سلولی 5G به دو دلیل خطرناک هستند؛ اول اینکه نسبت به نسل‌های قدیمی فناوری بی‌سیم، فرکانس بسیار بالاتر و شدت قوی‌تری دارند. دوم اینکه امواج میلی‌متری با طول موج کوتاه‌تر (MMW) که در 5G استفاده می‌شوند، به فاصله دورتر منتقل نمی‌شوند، پس با تعداد برج‌های سلولی فعلی، سیگنال این سلول قابل پیاده‌سازی نیستند و برای جبران آن باید برج‌های سلولی کوچک به تعداد بیشتری نصب شود. تخمین زده‌شده که هر 2 یا 8 خانه، یک برج سلولی کوچک نیاز دارد. بنابراین تشعشع امواج رادیویی بیشتر می‌شود.

1G، 2G، 3G و 4G از فرکانسی بین 1 تا 5 گیگاهرتز استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که 5G فرکانسی بین 24 تا 90 گیگاهرتز استفاده می‌کند. با توجه به طیف الکترومغناطیسی این امواج رادیویی، هرچه فرکانس بالاتر باشد، برای ارگان‌های حیاتی خطرناک‌تر است. نزدیکی امواج رادیویی به بدن ما، نسبت به قدرتی که آن امواج دارد، تاثیر بیشتری دارد. با افزایش فاصله، اشعه رادیویی از هم می‌پاشد. به عبارتی، افرادی که در نزدیکی امواج کم قدرت هستند، نسبت به افرادی که در مواجهه با امواج پرقدرت و در فواصل دورتر هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

هم‌چنین هرچه مدت‌زمانی که در معرض اشعه قرار می‌گیرند، بیشتر باشد، خطرناک‌تر است. پس 5G از هردو جنبه میزان منابع ساطع‌کننده و نزدیکی به ما، بد هستند.

.

5G سلولی کوچک در خانه شما

بسیاری از مردم، متوجه نمی‌شوند که در حال حاضر یک برج سلولی کوچک در خانه و محل کارشان وجود دارد که سطح بالایی از اشعه رادیویی ساطع می‌کند. برخی هم برج سلولی کوچک 5G دارند که ما به آنها روتر وای‌فای می‌گوییم. روتر وای‌فای‌ها همانند برج سلولی، تا زمانی که روشن هستند، انرژی زیادی در شبانه‌روز ساطع می‌کنند. این محدوده تشعشع، کل خانه شما و حتی محدوده‌های بیشتری را هم دربر می‌گیرد. این اشعه همانند اشعه امواج رادیویی است که برج سلولی ساطع می‌کند؛ یا همانند اشعه ماکروویو که برای پخت غذا استفاده می‌شود.

استفاده از محافظ روتر وای‌فای و قرار دادن روتر در آن، از ساطع شدن 90 تا 95 درصد از امواج رادیویی جلوگیری می‌کند.

.

تحقیقات درباره خطرات 5G چه می‌گویند

از منظر دکترها و دانشمندان، تکنولوژی 5G مشکلات زیادی برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

ازنظر پروفسور بهداشت سلامت عمومی دانشگاه کالیفرنیا، جوئل موسکوویتز، افزایش برج‌های سلولی کوچک در سراسر شهرها و کشورها فقط بخشی از نگرانی است. ازنظر موسکوویتز، امواج میلی‌متری کم فرکانس 5G باعث بروز مشکلات عمده پوستی، چشم و سیستم عصبی می‌شود.

این اشعه از اشعه ماکروویو ضعیف‌تر است، به همین خاطر عمدتا توسط پوست جذب می‌شوند. پوست حاوی مویرگ و رگ‌های عصبی هستند، پس این اشعه ممکن است از طریق مکانیسم‌های مولکولی پوست و سیستم عصبی منتقل شوند.

این قضیه فقط موسکوویتز را نگران نکرده است. اخیرا ییل استین، از دانشگاه عبری جوروسالم، در خصوص نگرانی خود از مضرات این نسل پنجم اینترنت بی‌سیم و تاثیر آن بر پوست انسان، به کمیسیون ارتباطات فدرال نامه نوشته است. استین نیز معتقد است که پوست انسان بیش از 90 درصد امواج رادیویی را جذب می‌کند و مشکلات زیادی در سراسر بدن، بخصوص برای کودکان، افراد مسن و زنان باردار ایجاد می‌کند.

در گزارشی که در مجله الوکس (Eluxe Magazine) آمده گفته شده که این امواج، گیرنده‌های درد در بدن را افزایش داده و باعث ایجاد آسیب جدی در چشم‌ها، رشد سلول‌های بدن و سازگاری سیستم ایمنی بدن دارد.

برخی از کارشناسان نیز می‌گویند که 5G بر محیط‌زیست تاثیر می‌گذارد. برخی از محققان تاثیر مخرب MMW بر مزارع گندم، حیات‌وحش و اتمسفر را هم عنوان کرده‌اند.

.

رفع نگرانی‌های عمومی درباره مضرات 5G بر سلامت

بااینکه اثرات مضر فناوری 5G بر سلامتی تایید نشده است، ولی صنعت باید نگرانی‌های مردم را در این خصوص رفع کند و با آنها روراست باشد.

زمانی که در مرورگر خود واژه «سلامتی» را همراه با «5G» جستجو می‌کنید، مواردی که برای شما می‌آید، نگرانتان خواهد کرد. مانند ورود هر تکنولوژی بی‌سیم، درباره پدیده 5G هم نگرانی‌هایی وجود دارد. اما پاسخ صنعت ارتباطات در این باره چیست؟

گام اول این است که نباید آرام بنشینیم و امیدوار باشیم که نگرانی‌ها خودشان رفع خواهد شد. ترس عموم از اینترنت 5G ممکن است اشتباه باشد؛ اما مانند بیماری ویروسی گسترش می‌یابد. مدیر اجرایی زیمنس آمریکا، یورگن مایر می‌گوید:

«خطر بزرگی که به دنبال آن هستیم مربوط به اشعه رادیویی است. کسی باید در مورد این مسئله شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهد.»

یورگن مایر، مدیر اجرایی زیمنس آمریکا

گارث الیوت هم با این نظر موافق است. او به‌عنوان مدیر سیاست‌گذاری و ارتباطات، از طرف چهار شبکه اصلی موبایل در انگلستان،O2، Vodafone، EE و Three صحبت می‌کند و مدعی است که این چهار شرکت به مشتریان اعتماد داده‌اند که می‌توانند از 5G با خیال آسوده و اطمینان کامل استفاده کنند.

.

گروه سوم درباره خطرات 5G چه می‌گویند

موارد گفته‌شده ممکن است برای برخی افراد اطمینان خاطر ایجاد کند. البته الیوت به مصرف‌کنندگان مشکوک توصیه می‌کند تا فرای از منابع صنعتی، به اشخاص واسط هم رجوع کنند.

در بالای فهرست این اشخاص واسط، سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار دارد. ازنظر علمی و جنبه تکنولوژیکی، WHO به مدت نیم‌قرن امنیت سیگنال‌های رادیویی را دنبال می‌کرده است. این سازمان در سال 1996 تمرکزش را بیشتر روی حوزه الکترومغناطیس قرار داده است و تاکنون مضرات 5G اثبات نشده‌اند.

هم‌چنین پیشنهاد می‌کند که مردم به بخش کنترل جهانی، کمیسیون بین‌المللی حفاظت از اشعه غیر یونیزه (ICNIRP) و دولت‌ها هنگام برقراری محدودیت تکنولوژی 5G به دستورالعمل‌های آنها توجه کنند.

.

اطلاعات درباره مضرات مخرب 5G باید به‌وضوح بیان شود

ازنظر هاوارد جونز، مدیر ارشد شرکت ارتباطات شبکه بریتانیایی EE، شفاف‌سازی مضرات 5G مستلزم درک واقعیت‌های ابتدایی درباره مضرات 5G است و خبرنگاران و منتقدان را باید از آخرین اطلاعات در این زمینه مطلع کرد.

.

هشدارها برای سلامت، ممکن است از سرعت گسترش شبکه 5G بکاهد

تحلیل‌های وال‌استریت هشدار داده که ممکن است ابهامات درباره تاثیر تکنولوژی جدید بر سلامتی انسان، ورود آن را به تاخیر اندازد.

در آمریکا، اداره کل غذا و دارو و کمیسیون ارتباطات فدرال اطمینان داده‌اند که جای نگرانی برای این تکنولوژی نیست. تحقیقات نتوانسته‌اند بین سیگنال‌های رادیویی گوشی‌های موبایل و برج‌های سلولی با بیماری، ارتباطی بیابند.

.

کلام آخر

5G چشم‌انداز فیزیکی و مجازی ما را تغییر خواهد داد؛ اگرچه روشن است که این تکنولوژی، نگرانی‌هایی جدی برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

فقط زمان می‌تواند چگونگی تاثیر شبکه 5G بر سلامتی و محیط را نشان دهد. می‌دانیم که برج‌های سلولی خطرناک هستند و برنامه‌ریزی ساخت هزاران و میلیون‌ها مورد از آن، می‌تواند موضوع قابل‌توجهی باشد. واضح است که MMW برای عموم امن نیست؛ بخصوص با توجه به اینکه در هرجا که باشیم، حتی در خانه خودمان، تحت تاثیر آن قرار خواهیم گرفت.

قبل از گسترش 5G، تحقیقات و مطالعات بیشتری لازم است انجام شود. پیامدهای چشمگیر در حوزه 5G، خیلی بیشتر از آن چیزی هستند که نادیده گرفته شوند و ما باید بااحتیاط و به‌آرامی به این تکنولوژی نزدیک شویم.

منابع: راکنتر، ردییشن هلث ریسک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.