راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تک‌شاخ‌های فین‌تک در لندن غول‌های سیلیکون ولی را پشت سر خواهند گذاشت

فین‌تک با سرعت سرسام‌آوری در حال رشد بوده و لندن نیز به خوبی از این موضوع آگاه است. این روزها بریتانیا توجه ویژه‌ای بر روی تک‌شاخ‌ها داشته و حساب خود را از سایر کشورهای اروپایی جدا کرده است. بریتانیا از لحاظ داشتن تعداد تک‌شاخ‌ها و یا همان شرکت‌های میلیارد دلاری، با غول‌های چین و ناحیه خلیج سانفرانسیسکو رقابت می‌کند. این مسئله را می‌توان یک رشد انفجاری برای شهر لندن دانست.

در نیمه اول سال 2019 حدود 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در این شهر به ثبت رسیده که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید. با توجه به آمارهای ارائه شده از جانب تک نیشن (Tech Nation) در سال 2018 میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بریتانیا بیش از کشورهای توسعه‌یافته‌ای چون آلمان، فرانسه و سوئد بود. در حال حاضر تعداد تک‌شاخ‌های فین‌تک در لندن (18) بیشتر از سان‌فرانسیسکو (15)  است.

برخی گمان می‌کردند که رشد سرمایه‌گذاری در لندن تحت تاثیر اجرای طرح برگزیت (Brexit یا همان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) قرار بگیرد. اما اقداماتی نظیر وضع قوانین ترقی‌خواهانه، دسترسی به استعدادها و افزایش سطوح سرمایه‌گذاری باعث شد تا اثرات منفی بالقوه برگزیت به خوبی مهار شوند.

ایلین بوربیج (Eileen Burbidge) که به عنوان یکی از مطرح‌ترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر در لندن شناخته می‌شود، معتقد است که یک سوم از تک‌شاخ‌های اروپا در لندن کار خود را آغاز نموده و 30 درصد از استارت‌آپ‌هایی که وی از آن‌ها با عنوان «تک‌شاخ‌های آینده» یاد می‌کند، در بریتانیا مستقر هستند.

بوربیج، رئیس تک نیشن و از شرکای پشن کپیتال (Passion Capital) در این باره چنین می‌گوید: «امروز، بهترین زمان برای کار در بخش فناوری دیجیتال لندن است.» «ما از این وضع خوشحال هستیم. من مطمئنم که ما شرکت‌های فین‌تک بسیاری در سطح جهانی ایجاد خواهیم نمود و تخصص کشورمان را در بخش خدمات مالی و فناوری به کار خواهیم گرفت. این اتفاق با همراهی شرکت‌های پرچمدار فناوری دیجیتال جهانی رخ خواهد داد.»

در ادامه به بررسی کوتاه مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های برجسته در سال 2019 خواهیم پرداخت. هر یک از این سرمایه‌گذاری‌ها خبر از پیشرفت فناوری و فین‌تک در لندن می‌دهد.

فین‌تک در لندن

بریتانیا از لحاظ تعداد تک‌شاخ‌ها در رده سوم جهان قرار دارد

این تیتر تنها به فین‌تک لندن اشاره ندارد. تک‌شاخ‌ها در هر زمینه‌ای و نه‌تنها در لندن، بلکه در سراسر بریتانیا در حال ظهور و گسترش هستند. جرارد گرچ (Gerard Grech)، مدیر اجرایی تک نیشن در این باره می‌گوید: «این شکل نشان می‌دهد که بخش فناوری در بریتانیا، پس از پشت سر گذاشتن یک سال قوی و پر از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بر روی شرکت‌های در حال رشد، بسیار گسترش یافته و اکنون در حال رقابت با ایالات متحده آمریکا و چین است.»

«حوزه فناوری دیجیتال در بریتانیا روز به روز در حال قدرتمندتر شدن بوده و اکنون زمینه برای توسعه شرکت‌های تک‌شاخ‌ در سراسر این کشور فراهم شده است.»

بودجه‌های بریتانیا صرف سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های برتر می‌شوند

سرمایه گذاری در فین‌تک لندن

بخشی از ظهور و گسترش فین‌تک در لندن و بریتانیا مدیون سرمایه‌های این کشور است. اکوسیستم استارت‌آپی لندن در سه سطح A، B و C بودجه‌هایی را برای شرکت‌های برتر این کشور در نظر گرفته و از این طریق از آن‌ها حمایت می‌کند. سورانگا چاندراتیلیک (Suranga Chandratillake) از شرکای عمومی بالدرتون کاپیتال (Balderton Capital) در این باره می‌گوید:

بریتانیا از مدت‌ها پیش جایگاه خود را به عنوان یک پرچمدار تثبیت کرده و در حوزه‌هایی مانند فین‌تک، هوش مصنوعی و فناوری سلامت پیشروی می‌کند. این اکوسیستم شرکت‌هایی خلق کرده که برخی از بزرگ‌ترین مشکلات اجتماعی در جهان را حل نموده‌اند. از بهبود ارائه خدمات بهداشت و درمان گرفته تا ایجاد یک فضای منصفانه در عرضه خدمات مالی، همگی نتیجه این سیاست‌گذاری در اکوسیستم استارت‌آپی بریتانیا هستند.

بریتانیا منابع مالی بیشتری را نسبت به کشورهایی چون آلمان، فرانسه، اسرائیل و سوئد دریافت می‌کند

این نمودار نشان می‌دهد که افزایش میزان بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر نه تنها در بریتانیا، بلکه در سراسر اروپا و اسرائیل نیز روند رو به رشدی دارد. میزان سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف به صورت گسترده‌ای افزایش یافته است، اما بخش عمده‌ای از این منابع مالی به بریتانیا اختصاص دارد. در سال 2018 بریتانیا نسبت به کشورهای آلمان، فرانسه و سوئیس از بودجه بیشتری در این حوزه برخوردار بوده است.

بریتانیا نسبت به همتایان خود تک‌شاخ‌های بیشتری را توسعه داده و در پنج سال گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته است

در سال گذشته از ماه می به بعد بریتانیا 13 تک‌شاخ جدید را وارد بازار کرده که ازجمله آن‌ها می‌توان به مونزو (Monzo)، گرینسیل (Greensill)، گرافکور (Graphcore)، اوو انرژی (OVO Energy) و همچنین آکوریس (Acuris) اشاره کرد.

نایجل تون (Nigel Toon)، هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی گرافکور در این باره چنین می‌گوید: «فناوری بریتانیا زمینه را برای انجام تجارت‌های جهانی فراهم می‌کند و باعث افتخار گرافکور است که در تداوم این دستاوردها نقش دارد. ما در حال استخدام یک تیم جهانی در حوزه‌های علوم، مهندسی و نرم‌افزار در شهرهای بریستول، لندن و کمبریج هستیم. هدف از استخدام این تیم ساخت آینده هوش ماشینی است.»

لندن دومین شهر بزرگ جهان برای تک‌شاخ‌های فین‌تک

زیرساخت‌های شهر لندن یکی از کلیدی‌ترین و برجسته‌ترین دلایل برای موفقیت ادامه‌دار فین‌تک‌ها در آن است. برخلاف منطقه خلیج سانفرانسیسکو که از چندین بخش و ناحیه مختلف شهری تشکیل شده است، لندن در همسایگی چندین دانشگاه بزرگ، مراکز تحقیقاتی و شهرهای اروپایی و بریتانیایی قرار گرفته و به دولت، رگولاتورها، استعدادها و سرمایه‌های بسیاری دسترسی دارد. درنتیجه پایتخت بریتانیا به طور فزاینده‌ای به عنوان یک منطقه جدید و مناسب برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در نظر گرفته می‌شود. این امر نه‌تنها در مورد فین‌تک‌ها، بلکه برای دیگر استارت‌آپ‌های حوزه فناوری نیز صادق است.

منبع: Businessinsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.