راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حمایت اوبر، ویزا، مسترکارت و دیگر شرکت‌های بزرگ از پروژه رمزنگاری شده فیسبوک

یک دهه از تولد بیت‌کوین گذشته و شاید هنوز، استقبال گسترده‌ای از آن و صدها ارز رمزنگاری شده دیگر به عمل نیامده است. فیسبوک قصد دارد در کنار شبکه اجتماعی میلیاردی خود، یک سیستم پرداخت رمزنگاری شده راه‌اندازی کند و روند موجود را تغییر دهد.

بلاکچین تکنولوژی پرسروصدایی است که مبنای ارز دیجیتال بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده به شمار می‌رود و بیش از یک سال است که چندین کارمند فیسبوک، روی این تکنولوژی کار می‌کنند تا بتوانند به شکلی مناسب آن را به کار بگیرند. بر اساس چندین گزارش‌، این شرکت ارز دیجیتال خود را ایجاد کرده و قصد دارد طی چند روز آینده، خبر آن را به صورت رسمی اعلام کند.

برای اولین بار، در دسامبر 2018 بود که شایعاتی مبنی بر برنامه‌ریزی فیسبوک برای راه‌اندازی یک ارز رمزنگاری شده برای کاربران واتس‌اپ منتشر شد و در ماه فوریه نیز جزئیات بیشتر از این پروژه به بیرون درز کرد.

آن‌چه از شواهد و قراین برمی‌آید، فیسبوک مجموعه‌ای از شرکت‌های اسم و رسم‌دار را ترغیب کرده تا در پروژه بلاکچینی جدید آن همکاری کنند.

قرار است طی چند روز آینده، این غول تکنولوژیکی سیلیکون ولی به صورت رسمی از ارز رمزنگاری شده خود پرده‌برداری کند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، قرار است شرکت‌های بزرگی همچون اوبر، مسترکارت، استرایپ، ویزا و سایت خدمات مسافرتی بوکینگ دات کام، ارز رمزنگاری شده این غول تکنولوژیکی را مورد حمایت قرار دهند.

بر اساس گزارش‌ها، اوبر، استرایپ و سایر شرکت‌ها هر کدام 10 میلیون دلار در یک کنسرسیوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا از توسعه این ارز دیجیتال، با نام کد پایه پروجکت لیبرا (Project Libra) پشتیبانی کنند.

گزارش دیگری که هفته گذشته توسط The Information منتشر شده، بیان می‌کند که فیسبوک تمایل دارد بیش از 100 سازمان را به عنوان «گره» در شبکه خود به کار بگیرد. در نتیجه این امر، میزان کنترل هر سازمان واحد و حتی خود فیسبوک روی ارز دیجیتال این شرکت محدود می‌شود.

این اقدام بلاکچینی فیسبوک توسط دیوید مارکوس رهبری می‌شود. مارکوس پیش از این رهبری بخش مسنجر فیسبوک را به عهده داشته است. این اقدام حوزه رمزنگاری، یکی از عناصر کلیدی طرح pivot-to-privacy فیسبوک به شمار می‌رود. pivot-to-privacy یک طرح اجرائی بالا به پایین در این شبکه اجتماعی است که طبق گفته مارک زاکربرگ، بسیاری از مشکلات حریم خصوصی و اطلاعات غلط فیسبوک را حل می‌کند.

ارز رمرنگاری شده فیسبوک، حامیانی بزرگ را به سمت خود جذب کرده است.

بنا به اظهارات، ارز رمزنگاری شده جدید این غول شبکه‌های اجتماعی، یک ارز پایدار مبتنی بر فیات خواهد بود و توسط مجموعه‌ای از ارزهای فیات ملی پشتیبانی خواهد شد تا از بروز ناپایداری در قیمت آن جلوگیری شود.

هنوز صحبت‌ها با شرکایی که قصد سرمایه‌گذاری در این ارز رمزنگاری شده را دارند، ادامه دارد و این احتمال وجود دارد که اعضای لیست کنسرسیوم تغییر پیدا کنند. بنا بر گزارش‌ها، این کنسرسیوم، انجمن لیبرا نام دارد.

اینطور به نظر می‌رسد که از اعضای کنسرسیوم خواسته شده تا وایت‌پیپر این سکه را که طبق شنیده‌ها در 18 ژوئن منتشر می‌شود، امضا کنند.

برخی از اعضا نگران هستند که شاید توکن فیسبوک هدف حملات پولشویی قرار گرفته و یا در تامین مالی ترورسیم مورد استفاده قرار بگیرد.

در ماه می بود که فیسبوک برای اولین بار نام تجاری لیبرا را برای این پروژه بلاکچینی خود معرفی کرد. بیش از 100 نفر بر روی این پروژه همکاری کرده‌اند و امکان بکارگیری بیش از 40 نیروی کار دیگر نیز وجود دارد.

در اوایل این ماه میلادی، کوین‌تلگراف اعلام کرد که کارمندان فیسبوک پس از راه‌اندازی این ارز قادر خواهند بود تا بخشی از دستمزد خود را از طریق این سکه دریافت کنند.

فیسبوک با ایجاد یک مرز در بین شبکه ارز رمزنگاری شده و پلتفرم اصلی خود، تا حد زیادی نگرانی‌های کاربران و رگولاتورها را رفع می‌کند. این تفکیک، مزیت بزرگی است و فیسبوک می‌تواند ادعا کند که از طریق مرزبندی بین شبکه ارز رمزنگاری شده و پلتفرم شبکه اجتماعی، حریم خصوصی کاربران را به خوبی رعایت کرده است. البته باید ذکر کنیم که باز هم فیسبوک، به عنوان توسعه دهنده تکنولوژی پایه این ارز؛ می‌تواند تاثیرات چشمگیری را بر آن اعمال کند.

لازم به ذکر است که فیسبوک برنامه‌ریزی کرده تا سه اپلیکیشن تحت مالکیت خود یعنی واتس‌اپ، اینستاگرام و مسنجر را کنار هم ترکیب کرده و از این طریق، زمینه را برای افزایش کاربران ارز رمزنگاری شده خود فراهم کند؛ به طوری که تعداد کاربران ماهانه این ارز، به 2.7 میلیارد نفر برسد.

علاوه بر این مورد، عدد 2.4 میلیاردی کاربران فعال ماهانه فیسبوک، بسیار قابل توجه است و شرکت‌های دیگر نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کارتی، از سال‌ها قبل نگران بوده‌اند که این غول تکنولوژیکی با ایجاد یک گزینه پرداخت جدید، کارت‌ها را از میدان به در کند. حال، این شرکت‌ها در راه‌اندازی و عرضه لیبرا مشارکت کرده‌اند تا از نزدیک، انگیزه‌‌های فیسبوک را از ارائه این سیستم پرداخت جدید مورد نظارت قرار دهند.

منابع: Cointelegraph ,Businessinsider ,WSJ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.