راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صید ماهی بزرگ / نگاهی به تمام برنده‌های جشنواره نوربخش

محصولات و خدماتی که طی هشت سال گذشته در مهم‌ترین جشنواره فناوری‌های مالی کشور برنده شده‌اند، چه هستند و چه سرنوشتی پیدا کردند؟

عصر تراکنش / بدون شک جشنواره نوربخش مهم‌ترین جشنواره بانکی کشور است. فارغ از شیوه داوری در این جشنواره و شاخص‌های مورد نظر برای انتخاب برترین محصولات و خدمات، قرار گرفتن در بین لیست برندگان این جشنواره و اخذ جایزه در حضور دو، سه هزار نفر از فعالان صنعت از دست مسئولان ارشد نظام بانکی کشور برای حاضران در این رویداد مهم است.

تا امروز هشت دوره از برگزاری این جشنواره می‌گذرد و تا اینجای کار، هر سال تعداد جوایز از سال قبل بیشتر شده است. به نظر می‌رسد عدم وجود متر و معیاری دقیق و مشخص در داوری این جشنواره را می‌توانیم حلقه مفقوده آن بنامیم. زمانی که یک جشنواره معتبر برای اعطای جوایز با پارامترهای مشخص و از پیش تعیین‌شده برگزار می‌شود، می‌توانیم بگوییم که کسب‌وکارها در فضای شفاف‌تری به رقابت می‌پردازند.

اما از آنجایی که این همایش معتبرترین رویداد فناوری‌های بانکی ایران است، انتظار می‌رود که قسمت جوایز این رویداد مهم، به‌صورت شفاف‌تری برگزار شود. اگر یک محصول این جایزه را دریافت کرد و کمی بعد مشخص شد که این محصول مشکلات امنیتی جدی دارد، تکلیف چیست؟ آیا در آینده، برنده‌شدن در جشنواره دکتر نوربخش می‌تواند تاریخچه یک کسب‌وکار را به قبل و بعد از دریافت این جایزه تبدیل کند؟ آیا در دوره‌های آتی این جشنواره، شاهد امتیازبندی دقیق و مشخص‌شدن معیارهای داوری خواهیم بود؟

سوال دیگر این است که متر و معیار قضاوت برای انتخاب جایزه دکتر نوربخش چه بوده و شرکتی اگر بخواهد برنده بعدی این جایزه باشد، چه استانداردهایی را باید به‌طور دقیق رعایت کند. در این گزارش، تصویری از برندگان تمام دوره‌های جشنواره ارائه کرده‌ایم. بررسی ما نشان می‌دهد از میان همه این محصولات تنها دو مورد «بانکسا» محصول بانک سامان و «انتقال وجه بانکی از طریق شماره موبایل» محصول بانک اقتصاد نوین فعال نیستند.

 

اولین همایش (1390)

در سه دوره اول این جشنواره، تنها انتخاب بانک‌های برتر نوآور در دستور کار همایش قرار داشت تا اینکه از همایش چهارم در سال ۱۳۹۳، دبیرخانه جشنواره دکتر نوربخش تصمیم به انتخاب و معرفی محصولات برتر شرکتی در کنار محصولات برتر بانکی نیز گرفت.

 

دومین همایش (۱۳۹۱)

در دومین جشنواره دکتر نوربخش برای اولین‌بار یک رتبه‌بندی شکل گرفت و هشت محصول بانکی در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند. همچنین هیات داوران از تمام بانک‌هایی که در این جشنواره مشارکت کرده بودند و نوآوری‌های خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند، با ارسال لوح یادبود تقدیر کرد.

 

سومین همایش (۱۳۹۲)

در سومین جشنواره دکتر نوربخش به‌عنوان تقدیر از گروه طراحی سامانه آریا ساتنا، به نمایندگی، از ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری بانک مرکزی و سیدابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اهدای لوح تقدیر و تندیس ویژه جشنواره مرحوم دکتر نوربخش قدردانی شد.

 

چهارمین همایش (۱۳۹۳)

در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، برای اولین بار به غیر از بانک‌ها، شرکت‌های بانکی نیز در برنده‌ها قرار گرفتند و 3 بانک و دو شرکت موفق به دریافت این جایزه شدند.

 

پنجمین همایش (۱۳۹4)

در پنجمین جشنواره دکتر نوربخش دو بانک و سه شرکت موفق به کسب جایزه شدند و برای اولین‌بار تعداد شرکت‌های برگزیده از تعداد بانک‌ها پیشی گرفت.

 

ششمین همایش در سال (۱۳۹۵)

در ششمین جشنواره، سه بانک و سه شرکت موفق به دریافت جایزه شدند.

 

هفتمین همایش (1396)

جایزه‌های جشنواره هفتم دکتر نوربخش در چهار بخش «معرفی منتخب نمایشگاهی به انتخاب شرکت‌کنندگان»، «معرفی برگزیدگان نمایشگاه نواندیشان فناوری‌های مالی»، «تقدیر از پیشگامان بانکداری الکترونیک ایران» و «معرفی نوآوری‌های برتر بانکی و شرکتی» مشخص شد. در این دوره برای اولین‌بار بخشی به نام نواندیشان فناوری‌های مالی اضافه شد.

 

هشتمین همایش (1397)

در هشتمین جشنواره دکتر نوربخش برای اولین‌بار جایزه کتاب برتر حوزه بانکداری الکترونیک به فهرست جوایز اضافه و کتاب «فین‌تک در یک نگاه» از انتشارات راه پرداخت موفق به دریافت این جایزه شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.