راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روابط عمومی شرکت فن‌آوا کارت: پیش‌بینی‌ها درباره آثار ادغام بانک‌ها در حوزه پرداخت الکترونیک باید واقع‌بینانه باشد

روابط عمومی شرکت فن‌آوا کارت در بیانیه‌ای برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص ادغام برخی از بانک‌ها را تحلیل‌های غیرکارشناسانه خواند که حاصل شتاب و دستپاچگی است و درایت و پختگی لازم را ندارد.

روابط عمومی شرکت فن آوا کارت پیرامون برخی مطالب منتشر شده درخصوص آثار ادغام پنج بانک کشور بر صنعت پرداخت کشور عنوان کرد: «ادغام بانک‌ها در ایران مانند هر کشور دیگری قطعا پیامدها و آثار مختلف و متنوعی دارد که بسته به اندازه و نفوذ بنگاه‌های ادغامی، گستره و دامنه متفاوتی را شامل می‌شود؛ بنابراین ادغام پنج بانک در ایران نیز بدون شک تغییراتی را در بازار پول کشور و سایر حوزه‌های مرتبط باقی می‌گذارد.

یکی از این حوزه‌های متأثر، حوزه پرداخت الکترونیک است که از رهگذر شرکت‌های متعلق یا همکار با این پنج بانک، دستخوش تغییراتی در سهم از بازار و مالکیت‌ها خواهد شد اما تحلیل و بررسی چنین تغییراتی قطعا نیازمند اطلاعات دقیق از سهم و نفوذ هر شرکت در بازار، داشته‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هر شرکت و راهبردهای بازاریابی و مدیریتی آن است؛ مواردی که متأسفانه در برخی شبه‌تحلیل‌های منتشر شده طی روزهای اخیر خلأ آنها به وضوح مشاهده می‌شود.

به عنوان نمونه در یکی از این تحلیل‌ها، حتی نویسنده به آمار رسمی منتشر شده از سوی شرکت شاپرک هم توجهی نکرده و تعداد دستگاه‌های کارتخوان فعال شرکت فن‌آوا کارت را عدد پایینی عنوان کرده در حالی که به شهادت آمار رسمی، فن‌آوا کارت در حال حاضر با بیش از 500 هزار دستگاه فعال در بازار حضور دارد.

بدون شک در ارائه تحلیلی از آثار چنین اتفاق بزرگی در بازار پول و شبکه بانکی ایران باید تمام جوانب ماجرا را سنجید؛ هر یک از پنج بانکی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند، به واسطه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک دارای مجوز در کشور، سهمی در حوزه پرداخت دارند و این ادغام بدون شک تغییراتی در سهم و اندازه حضور هر یک از این شرکت‌ها در بازار پرداخت الکترونیک ایجاد خواهد کرد.

اما همانگونه که تأکید شد برای بروز این تغییرات باید منتظر گذشت زمان کافی بود چراکه در مواردی مانند انتقال مالکیت برخی شرکت‌های پی‌اس‌پی به یک بانک همچنان شاهد هستیم که بانک مالک با وجود تملک یک شرکت پی‌اس‌پی همچنان ترجیح می‌دهد خدمات خود را میان چند شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت تقسیم کند تا شرکت متعلق به خودش آمادگی و شرایط لازم برای مهاجرت پذیرندگان را از سایر شرکت‌ها به دست آورد. بنابراین نباید به صرف نقل‌و‌انتقالات قانونی بانک‌ها حکم به تغییر در سهم بازار شرکت‌های پی‌اس‌پی همکار با آن بانک‌ها داد.

نکته مهم‌تر از آنچه گفته شد، آمادگی مالی برای پذیرش این مهاجرت است؛ یک محاسبه سرانگشتی نشان‌می‌دهد برخی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک کشور اگر بخواهند میزبانی پذیرندگانی که اکنون با پنج بانک در حال ادغام کار می‌کنند بر عهده بگیرند به سرمایه‌‌گذاری بزرگی برای تهیه دستگاه‌های کارتخوان نیاز دارند؛ پولی که بسیار بعید به نظر می‌رسد با توجه به شرایط شرکت‌های پی‌اس‌پی فراهم کردن آن به راحتی ممکن یا اساسا منطقی باشد.

از سوی دیگر نباید از این واقعیت غافل شد که تعیین بازه زمانی برای بروز و ظهور آثار و پیامدهای اتفاقاتی مانند ادغام پنج بانک به طور حتم بستگی فراوانی به زمان انجام کامل این تحولات دارد و آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست و مسئولان شبکه بانکی نیز توضیح داده‌اند، ادغام این پنج بانک در بانک سپه هنوز مراحل اولیه خود را سپری می‌کند و از آنجایی که راهبرد اصلی بانک‌مرکزی و وزارت اقتصاد به عنوان دو نهاد اصلی راهبری این ادغام، انجام این عملیات با کمترین تلاطم و بیشترین آرامش برای سهامداران، سپرده‌گذاران و سایر ذینفعان است.

بعید به نظر می‌رسد آثاری که در برخی تحلیل‌ها بروز آنها را در حوزه پرداخت الکترونیک از رهگذر این ادغام بیان می‌شود، به این زودی‌ها و مشخصا در سال آینده رخ دهد. شاید بهتر باشد تحلیل‌گرانی که با شتاب و دستپاچگی به دنبال انتشار خواسته‌ها و آرزوهای خود در قالب تحلیل‌های کارشناسانه هستند، درایت و پختگی بیشتری نشان دهند و ساحت بررسی‌های کارشناسانه را از رقابت‌های تجاری و بازاری منزه نگه دارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.