پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اعتراض بانک پارسیان به سهامش در شاپرک: شاپرک باید دوتا باشد
با وجود افتتاحهای چندباره، هنوز شاپرک، طرحی که امیدهای زیادی به آن بسته شده اجرایی نشده است. اجرایی شدن طرح شاپرک از مدتها پیش صدای کارشناسان را درآورده بود اما حالا صدای بانکها هم درآمده است. به مشکلات موجود مشکل دیگری هم اضافه شده است: سهم هر بانک در شرکت شاپرک؟
در حال حاضر هر بانک برای خدمات پرداخت الکترونیک خود از شرکتی که معمولا زیرمجموعه خود بانک است و به آنها شرکتهای پرداخت الکترونیک (PSP) گفته میشود استفاده میکند. این موضوع و رقابت بین بانکها و شرکتها باعث شده تا رشد ابزارهای پرداخت الکترونیک متناسب با نیازها نباشد. به همین دلیل در برخی از فروشگاههای کشور شاهد چند دستگاه پایانه فروش متعلق به چند بانک مختلف هستیم. در مقابل در بسیاری از فروشگاهها هیچ پایانه فروشی وجود ندارد. حال آن که تعداد کل پایانههای فروش موجود در کشور به اندازه کل واحدهای کسب و کاری است. این معضل باعث شد که از سال پیش طرحی به نام شاپرک مطرح شود. در این طرح همه بانکها در شرکتی به نام شاپرک سهامدار میشوند و این شرکت به همه بانکها خدمات ارائه میکند. اما با وجود افتتاحهای چندباره طرح شاپرک هنوز آش همان آش است و کاسه همان کاسه.
بانک پارسیان در متنی که در سایت خود منتشر کرده گفته است که شاپرک برای این که اجرایی شود باید دو تا باشد تا در صورتی که یکی از کار افتاد دیگری بتواند خدماترسانی کند.
اعتراض بانک پارسیان به سهم این بانک در شرکت شاپرک
در خبری که روابط عمومی این بانک منشتر کرده آمده است:
مهندس منصوری در راستای اجرایی شدن طرح شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) ضمن تاکید بر مطلب فوق افزود :”اخذ کارمزد”، “ساماندهی واریز آنی” و “حذف کارتخوانهای متعدد” از مزایای شاپرک است.
او در ادامه گفت: چون با اجرای طرح شاپرک، همه کارتخوانهای شبکه بانکی به یک شبکه واحد متصل میشوند، احیانا در صورت بروز مشکل در شاپرک، کلیه کارتخوانهای شبکه بانکی مختل میشوند، در حالی که پیش از این بانکها اغلب برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک از خدمات شرکتهای PSP استفاده میکردند و هر بانک به طور مستقل شبکه خود را گسترش میداد و در صورت بروز اشکال، فقط کارتخوانهای یک بانک دچار مشکل میشد و طبق اصل تداوم عملیات که جزء یکی از ارکان ISMS است، حداقل باید دو شاپرک داشته باشیم که در صورت بروز مشکل برای یکی از شاپرکها، از دیگری بتوانیم استفاده کنیم.
معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان در ادامه با اشاره به نحوه تخصیص سهام این شبکه به بانکها گفت: مبنای ارزیابی صورت گرفته در این خصوص به این صورت بوده است که ۴۰ یا ۵۰ درصد بر اساس حجم و تعداد تراکنش و ۴۰ یا ۵۰ درصد بر اساس مقدار جابه جایی پول و ۱۰ درصد هم بر اساس تعداد شعب و خودپرداز هر بانک است.
مهندس منصوری در ادامه با انتقاد از نحوه تخصیص سهام شاپرک اظهار داشت: تخصیص سهام شاپرک بر اساس عملکرد سال ۸۹ و ۹۰ بانکها صورت گرفته است و به بانک پارسیان بعد از بانکهای ملت، صادرات و ملی ۵.۹ درصد سهم تعلق گرفته است و این در حالی است که دادههای نظام پرداخت الکترونیک در سایت بانک مرکزی از سال ۱۳۸۴ منتشر شده و باید عملکرد سال ۸۴ تا ۹۰ بانکها مورد بررسی قرار گیرد و انصاف این است که معادل هم سهم ببرند که در آن صورت جایگاه بانک پارسیان، موقعیتی ویژه خواهد بود.
بانک ملت در تقسیم سهام شرکت شاپرک بیشترین سهم را به دست آورد. اشاره مهندس منصوری به این موضوع است که بانک ملت در دو سال گذشته و با طرح باشگاه مشتریان توانسته تعداد تراکنشهایش و مقدار آنها را بالا ببرد و به این ترتیب سهم بالایی هم در شاپرک یافته است.
چندی پیش در مراسمی با حضور رییس کل و مسئولین بانک مرکزی و مدیران عامل بانکها، از طرح شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) رونمایی شد.
اما آخرین جملهای که در خبر بانک پارسیان منتشر شده شاهبیت این متن است:
گفتنی است شاپرک دارای دو رکن اجرایی و حاکمیتی است و رکن اجرایی آن نباید با رکن حاکمیتی زیر نظر یک ارگان باشد.
منبع: بانک پارسیان