راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حکمفرمایی پول نقد بر دنیای مالی همچنان ادامه دارد / اینفوگرافیک

شما چه روشی را برای پرداخت هزینه‌های خود ترجیح می‌دهید؟ کارت‌های اعتباری؟ کیف پول موبایلی؟ ارزهای دیجیتالی؟ و یا همان روش آشنا و قدیمی پول نقد؟

پیشرفت تکنولوژی در طول زمان روش‌های رایج و سنتی بسیاری را از میدان به در کرده است. زمانی که پای فناوری به دنیای مالی باز شد، اغلب مردم بر این باور بودند که به زودی و تنها در عرض چند سال استفاده از پول نقد به تاریخ خواهد پیوست. اما گذر زمان ثابت کرد که وفاداری مصرف‌کنندگان به این ارز سنتی بیش از حد تصور است. همین مسئله باعث شده تا حکمفرمایی پول نقد همچنان پس از گذشت قرن‌ها بر دنیای مالی ادامه داشته باشد.

در یک نظرسنجی مصرف‌کنندگان ایالات متحده آمریکا استفاده از پول نقد را روشی امن‌تر نسبت به گزینه‌هایی چون کارت‌های اعتباری، چک، کیف پول موبایلی و یا ارزهای رمزنگاری شده دانستند. اما حکمفرمایی پول نقد تنها شامل کشور آمریکا و مصرف‌کنندگان آن نمی‌شود.

مصرف‌کنندگان اروپایی نیز بر این باروند که پول نقد نسبت به روش‌های دیگر از سهولت، سرعت و امنیت بیشتری برخوردار است. استفاده از پول نقد اگرچه در نگاه اول روشی ساده‌تر نسبت به سایر گزینه‌ها به نظر می‌رسد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه معایب این روش نیز خواهد شد.

هزینه‌بر بودن مدیریت پول نقد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آن است. دولت‌ها هر ساله بودجه بسیاری را برای جمع‌آوری، توزیع و مدیریت پول‌های کاغذی صرف می‌کنند. داده‌های جمع‌آوری شده از نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد که سالانه حدود 300 میلیارد دلار صرف مدیریت پول نقد می‌شود که 60 میلیارد دلار از این پول تنها به کشورهای اروپایی اختصاص دارد.

حکمفرمایی پول نقد و علاقه مردم به این روش پرداختی باعث شده تا تقاضا برای نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز همچنان در حال افزایش باشد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2021 تعداد دستگاه‌های خودپرداز در سراسر جهان با رشد 27 درصدی مواجه شود.

در اینفوگرافیک زیر با بررسی جوانب و جزئیات حکمفرمایی پول نقد به بررسی فرصت‌های بانک‌ها برای خودکارسازی نیز پرداخته‌ایم. بسیاری از فرآیندهای تامین و مدیریت پول نقد قابلیت خودکارسازی دارند. بانک‌ها با استفاده از این فرصت قادر خواهند بود تا در هزینه‌های خود به صرفه‌جویی قابل توجهی دست یابند. به عنوان مثال یک بانک با 100 شعبه را در نظر بگیرید که در هر شعبه آن به طور متوسط روزانه 200 تراکنش صورت می‌گیرد.

موسسات مالی می‌توانند از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌های خود سالانه چندین میلیارد دلار سود بیشتری به دست آورند. لیست این صرفه‌جویی‌ها در اینفوگرافیک زیر آمده است. همچنین با توجه به این که در اغلب کشورهای جهان سپرده‌گذاری در بانک‌ها از طریق شعبه‌های بانکی صورت می‌گیرد، می‌توان با خودکارسازی این فرآیند منابع انسانی بسیاری را نیز از فرآیندهای تکراری آزاد کرده و به صورت مفیدتری از آن‌ها استفاده کرد.

حکمفرمایی پول نقد

محبوبیت پول نقد

منبع: Atmia

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.