راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقدام بشردوستانه ترامپ/ مستثنی شدن کارت‌های اعتباری از لیست تحریم‌های ونزوئلا

دولت ترامپ ادعا کرده است در یک حرکت بشردوستانه، کارت‌های پرداخت را از لیست تحریم‌هایی که بر علیه ونزوئلا وضع شده، مستثنی می‌کند؛ از این رو، کارت‌های اعتباری و نقدی یکی از معدود اقلام مالی هستند که شامل تحریم‌های اخیر علیه حکومت نیکلاس مادورو (Nicolás Maduro) نمی‌شوند. اخیرا مجموعه‌ای از تحریم‌های مالی با هدف محروم کردن بانک مرکزی ونزوئلا از تراکنش‌های مالی بین‌المللی اعمال شده‌اند. در همین راستا، نیویورک تایمز (New York Times) گزارشی منتشر کرده و در آن به تلاش‌های آمریکا برای فلج کردن اقتصاد این کشور با استفاده از تحریم‌های اقتصادی پرداخته است.

روابط آمریکا با ونزوئلا سال‌هاست که با تنش روبرو است، اما اخیرا با انتخاب خوان گوآیدو (Juan Guaidó) این روابط وارد فاز جدیدی از بحران شده است، چرا که علی‌رغم مشخص شدن نتایج انتخابات دموکراتیک، رهبری این کشور هنوز به فرد پیروز منتقل نشده است. از آن‌جا که دولت نیکلاس مادورو هنوز حکومت و اداره کشور را به نامزد پیروز در انتخابات واگذار نکرده است، قدرت سیاسی این دولت هنوز پابرجاست.

تحریم‌های مالی، با فلج کردن توانایی بانک مرکزی ونزوئلا برای مشارکت در تجارت جهانی و فروش ذخائر نفتی مهم، سعی در محروم کردن این کشور و خدشه‌دار کردن وجهه آن در مجامع بین‌المللی دارند. نیویورک تایمز در گزارش خود می‌گوید:

  • روز چهارشنبه دولت ترامپ تحریم‌های خود علیه بانک مرکزی ونزوئلا را تمدید کرد و دسترسی این بانک به ارز ایالات متحده و توانایی آن برای انجام معاملات مالی بین‌المللی را محدود نمود تا از این طریق بتواند اقتصاد دولت نیکلاس مادورو را هرچه بیشتر تحت فشار قرار دهد.
  • علی مشیری، مدیر اجرایی سابق شورون (Chevron) در ونزوئلا این‌طور عنوان می‌کند: «این تحریم می‌گوید که اگر با بانک مرکزی ونزوئلا معامله کنید، ما شما را تحت پیگرد قرار خواهیم داد.»
  • خوزه والرا (Jose L. Valera)، یک وکیل انرژی در شعبه هیوستون (Houston) شرکت حقوقی میر براون (Mayer Brown) است. او این‌طور می‌گوید: «این حرکت، در چارچوب کلی آن‌چه دولت ایالات متحده در تلاش برای رسیدن به آن است، منطقی به نظر می‌رسد و این هدف چیزی نیست جز خفه کردن دولت ونزوئلا از نظر مالی.»

طبق گفته روزنامه میامی هرالد (Miami Herald)، تحریم‌ها فقط منحصر به ونزوئلا نیست و نیکاراگوئه و کوبا نیز هر یک مجموعه تحریم‌های خود را دارند:

  • زمانی که وزیر امور خارجه ایالات متحده، مایک پمپئو (Mike Pompeo) در طی هفته‌های گذشته از چند کشور آمریکای لاتین دیدار کرد، با انجام سخنرانی‌، حکومت‌های دیکتاتوری کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا را محکوم کرد. اما متاسفانه هیج اظهار نظری در مورد بولیوی انجام نداد.
  • این مورد یک اشتباه سهوی از سوی پمپئو نبوده است. دولت ترامپ اصطلاح «سه‌گانه استبدادی» (Troika of Tyranny) را برای اشاره به رژیم‌های حاکم بر کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا به کار می‌برد، اما اشاره چندانی به حکومت ضد دموکراتیک رئیس‌جمهور خودشیفته لنینیست بولیوی، یعنی اوو مورالس (Evo Morales) نمی‌کند.

رسانه‌های خبری بین‌المللی گزارش می‌کنند که بر خلاف تحریم‌هایی که علیه روسیه در ماه دسامبر انجام شد، کارت‌های اعتباری و نقدی نقشی کلیدی را در سرپا ماندن ونزوئلا ایفا می‌کنند.

  • استیون منوشین (Steven Mnuchin)، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید: تصمیم‌گیری برای اعمال تحریم‌های ونزوئلا «بیشتر فعالیت‌های بانک مرکزی» این دولت را محدود خواهد کرد، ولی واشنگتن «برای اطمینان از این که تراکنش‌های عادی کارت‌های اعتباری و نقدی ادامه داشته باشند و پرداخت‌های شخصی و کمک‌های بشردوستانه بتوانند بدون ذره‌ای کم و کاست به انجام برسند، گام‌هایی برداشته است.»

با وجود نرخ بیکاری بالاتر از 25 درصد و ابرتورمی که بسیار فراتر از سطح عادی است، اقتصاد در کشور ونزوئلا در حال دست و پا زدن و تقلا کردن است. وب‌سایت تریدینگ اکونومیکس (Trading Economics) نرخ تورم در ونزوئلا را 2688670 درصد اعلام کرده است. توزیع کمک‌های اجتماعی به کمک کارت‌های نقدی امری ضروری در این کشور است و کارت‌های اعتباری یکی از معدود روش‌هایی هستند که با آن‌ها می‌توان مواد غذایی خرید.

جدای از بحث‌های سیاسی، برداشت من این است که اهمیت کارت‌های نقدی و اعتباری در حفظ اداره این کشور و یا حداقل، زنده نگه داشتن آن، کاملا آشکار است. روسیه یک طرح داخلی برای کارت پرداخت به نام میر (Mir) دارد که می‌تواند در شرایط اضطراری آن را جایگزین کند، اما ونزوئلا این امکان را ندارد. در صورت محروم شدن از کارت‌های اعتباری، مصرف‌کنندگان ونزوئلایی با حمل سبدهایی از پول نقد، به سوپرمارکت‌ها مراجعه خواهند کرد و طبیعتا اقتصاد این کشور در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

منبع: PaymentsJournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.