راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سایت اکسیر پس از گذشت یکسال رفع فیلتر شد / قاضی‌زاده: هیچ معیار مشخصی برای فیلترینگ سایت اکسیر وجود نداشت

نزدیک به یک سال پیش بود که برخی از سایت‌های فعال در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده فیلتر شدند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات انجمن فین‌تک ایران و دیگر فعالان این حوزه، امروز یکم خردادماه سایت اکسیر که جزو سایت‌های فیلترشده بود، با دستور دادستانی رفع فیلتر شد. در این راستا با سید احسان قاضی‌زاده، هم‌بنیانگذار و مدیر عملیات اکسچنج اکسیر درباره این مساله گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

چرا بقیه سایت‌ها فیلتر نشدند؟

قاضی‌زاده دلیل فیلتر شدن اکسیر را توضیح داد و گفت: «در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده بانک مرکزی بیانیه‌ای در سال 1396 ارائه داد که تمام مراکز مالی و پولی از تسهیل خریدوفروش ارزهای رمزنگاری‌شده منع شده بودند. مشخص بود که اشاره بانک مرکزی به صرافی‌های فعال در این حوزه بود. اما بازارهایی مانند اکسیر که به‌واسطه فناوری نوینی که در این حوزه ارائه می‌دهند در تعریف صرافی‌های سنتی نمی‌گنجند و همچنین از لحاظ حجم معاملات در مقیاس کوچک‌تری نسبت به موسسات مالی هستند، قاعدتاً نباید فیلتر می‌شدند. در مقابل وب‌سایت‌هایی با قدمت بیشتر که فعالیت آنها مرتبط با ارزهای رمزنگاری‌شده بود، فیلتر نشدند. اگر این قانون برای همه است، چرا بقیه سایت‌ها فیلتر نشدند؟ با این حال ما از همان نخستین روزها شروع به رایزنی کردیم، اما در آن مقطع کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با درخواست رفع فیلتر موافقت نکرد.»

او درباره این نگاه دوگانه به فیلتر شدن سایت‌ها گفت: «این مساله ما را به این نقطه رساند که معیار مشخصی در پس این فیلتر کردن نبوده است. در مواقعی دلیل فیلتر کردن سایت، وجود محتوای مجرمانه در سایت است که با حذف آن، رفع فیلتر می‌شود. اما وقتی با کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه تماس گرفتیم به ما گفته شد که محتوای مجرمانه‌ای در سایت شما وجود نداشته، اما به دلیل حساسیت این حوزه، نهادهای مختلفی موافق رفع فیلتر نیستند.»

او ادامه داد: «در دوره قبلی با معاون امور فضای مجازی دادستانی موفق به برگزاری جلسه‌ای مفید در این خصوص نشدیم. اما خوشبختانه با حضور آقای جاویدنیا در این منصب و به همت انجمن فین‌تک، جلسه سازنده‌ای برگزار شد و این دغدغه را مطرح کردیم که ایشان قول مساعدت و پیگیری را دادند.»

هم‌بنیانگذار اکسیر افزود: «بعد از ثبت درخواست آنلاین ما در 17 بهمن 1397 برای رفع فیلتر و قول مساعدتی که در جلسه مذکور به ما داده شد، نهایتاً امروز سایت اکسیر رفع فیلتر شد.»

 

فیلترینگ بر کاربران حرفه‌ای ما تأثیر منفی نداشت

قاضی‌زاده تأثیر فیلترینگ را بر تعداد و اعتماد کاربران توضیح داد و گفت: «قطعاً فیلترینگ بر جذب کاربران جدید و اعتماد آنها تأثیر می‌گذارد. همچنین نهادهایی مانند پلیس فتا و دادستان جرائم رایانه‌ای برای تامین امنیت کاربران وقتی با سایت فیلتر شده، مواجه می‌شدند، بازخورد مطلوبی نداشتند. اما در این بین کاربران حرفه‌ای اکسیر که اعتماد خود را نه از طریق وب‌سایت بلکه از طریق راهکارهای ارائه شده توسط اکسیر کسب کرده‌ بودند، فیلتر بودن وب‌سایت تأثیر چندانی بر اعتماد آنها نداشته است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.