راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعداد دستگاه‌های خودپرداز علی‌رغم تعداد تراکنش‌های خودپردازی در هند کاهش یافته است

آمار و ارقام نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌های خودپرداز طی دو سال گذشته کاهش یافته است. هرچند که این موضوع ارتباطی به کاهش وابستگی و استفاده از پول نقد ندارد و اتفاقا برعکس آمارهای بانک مرکزی هند نشان می‌دهد که در جایی مانند کشور هند تراکنش‌ها افزایش داشته است. درواقع رگولاتوری سفت و سخت‌تر موجب شده تا نگهداری از دستگاه‌های خودپرداز فرایند پرهزینه‌ای شود.

هرچند که ممکن است کاهش در تعداد دستگاه‌های خودپرداز همچنان با کاهش مواجه شود چراکه اپراتورهای این دستگاه‌ها درگیر هزینه‌های مربوط به ارتقا و به‌روزرسانی ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌شوند.

این ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای تامین موارد امنیتی دستوری بود که سال گذشته توسط بانک مرکزی ارائه شد. کنفدراسیون صنعت خودپردازها (CATMi) تخمین زده بود که نزدیک به 113 هزار دستگاه خودپرداز در صنعت ممکن است طی چند ماه ابتدایی سال 2019 فعالیتشان متوقف شوند.

این کنفدراسیون پیش‌بینی کرده است که پیروی از قوانین مربوط به ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات می‌تواند هزینه 3 هزار کروری برای صنعت داشته باشد.

در حال حاضر کشور هند کمترین تعداد دستگاه خودپرداز را به ازای هر صدهزار نفر میان کشورهای بریک دارد. اپراتورهای دستگاه‌های خودپرداز یک کارمزد 15 روپیه‌ای برای وام‌دهنده‌ای که کارت اعتباری یا نقدی‌اش توسط فرد دیگری برای برداشت پول نقد مورد استفاده قرار گرفته، در نظر می‌گیرند.

طبق گفته معاون سابق بانک مرکزی هند، چنین کارمزد تبادل بزرگترین عامل رشد حاشیه‌ای دستگاه‌های خودپرداز بوده است. برای بانک‌های پرداخت کارمزد تبادل به دیگر بانک‌ها نسبت به عملیاتی کردن دستگاه خودپرداز خودشان به نسبت ارزان‌تر است.

هرچند که هر کارشناسی هم بر این باور نیست که کارمزد تبادل از مهمترین عوامل این موضوع باشد چرا که اپراتورها می‌توانند کارمزدهای بالاتری برای مشتریان درنظر بگیرند.

تغییر و تحولاتی که در شعب توسط برخی وام‌دهندگان بخش عمومی انجام شد هم می‌تواند از دیگر عوامل کاهش میزان خودپردازها باشد.

State Bank of India به تنهایی فعالیت هزار دستگاه را در نیمه اول سال 2018 متوقف کرد. کاهش تعداد دستگاه‌های خودپرداز موضوع بسیار مهمی است چراکه حزب مردم هند (بهاراتیا جاناتا) از سال 2014 355 میلیون دستگاه به سیستم بانکداری کشور اضافه کرده است.

کاهش این دستگاه‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت بانکداری موبایلی کشور کمک شایانی کند؛ هرچند که این نوع از بانکداری هم سرعت رشد خوبی در کشور دارد.

براساس گزارشی از بلومبرگ تعداد تراکنش‌های بانکداری موبایلی طی 5 سال گذشته 65 برابر افزایش داشته است.

منبع: Business today

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.