راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پازل‌یار قرار است با ارائه چهار اپلیکیشن توانایی ذهنی افراد اوتیستیک را بالا ببرد / نیک‌استارتر فرایند جذب سرمایه پازل‌یار را کلید زد

رویداد کمپین جذب سرمایه جمعی پازل‌یار با هدف معرفی اپلیکیشن آموزشی و یاری‌سان برای افراد اوتیستیک پنجشنبه 19 اردیبهشت در کارخانه نوآوری استارت‌آپ باکس برگزار شد.

در این رویداد نیما حاجی رسولی‌ها، مدیرعامل پازل‌یار از ارائه چهار اپلیکیشن این پروژه، بازی آموزشی، ارتباط مبتنی بر تصویر، برنامه‌ریزی تصویری و ارزیابی خبر داد که قرار است اپلیکیشن بازی آموزشی، به‌عنوان اولین محصول عرضه شود.

مهرین نظری، مدیر روابط عمومی نیک‌استارتر نیز در ابتدای این مراسم به موضوع اوتیسم و اهمیت آن در جامعه اشاره کرد. او با توضیح اینکه اوتیسم یک اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود و پیش از سه سالگی خود را نشان می‌دهد، گفت: «اکنون 72 درصد از افراد اوتیستیک در جامعه از سوی مدارس و دیگر ارگان‌ها مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.»

 

نیک‌استارتر همراه با پازل‌یار برای جذب سرمایه

در ادامه محمد اسماعیل خانی، مدیرعامل استارت‌آپ نیک‌استارتر در این رویداد با اشاره به فعالیت نیک‌استارتر توضیح داد: «فکر اولیه تیم نیک‌استارتر از پنج سال پیش با این هدف که تیم‌های خلاق برای جذب سرمایه خود بخواهند از مردم کمک بگیرند، تشکیل شد. نیک‌استارتر واسطی است که جذب سرمایه از سوی مردم را برای تیم‌های خلاق فراهم می‌کند و تاکنون نیز یک میلیارد و 376 میلیون تومان برای 30 پروژه جمع‌آوری شده است.»

او ادامه داد: «پروژه پازل‌یار اتفاق خوبی در زمینه مسئولیت اجتماعی است و در کنار این تیم تا جذب سرمایه می‌مانیم.»

 

بالا رفتن توانایی ذهنی افراد اوتیستیک به جای تغییر رفتار

پس از آن نیما حاجی رسولی‌ها، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار پازل‌یار درباره این محصول توضیح داد و گفت: «ما سعی می‌کنیم که بستر جدیدی برای افراد اوتیستیک ترتیب دهیم که به جای تغییر رفتار، توانایی ذهنی آنان بالا رود.»

او چهار اپلیکیشنی که قرار است در این پروژه عرضه شود را برشمرد و توضیح داد: «بازی آموزشی، ارتباط مبتنی بر تصویر، برنامه‌ریزی تصویری و ارزیابی چهار اپلیکیشن تعریف شده در پازل‌یار هستند و قرار است اپلیکیشن بازی آموزشی را به‌عنوان اولین محصول، عرضه کنیم.»

او در توضیح اپلیکیشن ارتباط مبتنی بر تصویر گفت: «این اپلیکیشن برای افرادی است که توانایی گفتاری ندارند و با تصاویر، نیازها و خواسته‌هایشان را ابراز می‌کنند.»

به گفته حاجی رسولی‌ها اپلیکیشن برنامه‌ریزی تصویری که بیشتر برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بدون زبان نوشتار است و کاربران می‌توانند به صورت خودکار به آن تصویر اضافه کنند یا اگر با نمادی مشکل داشته باشند آن را تغییر دهند.

مدیرعامل پازل‌یار اپلیکیشن ارزیابی را محصولی برای والدین دانست و توضیح داد: «این اپلیکیشن به والدین گزارش کلی درباره استفاده بچه‌هایشان از برنامه می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا آنها را ارزیابی کنند.»

 

مشارکت جمعی، راهی برای راحت‌تر کردن زندگی افراد اوتیستیک است

مدیرعامل پازل‌یار با بیان اینکه اکنون در زندگی ما استفاده از تبلت‌ها و تکنولوژی زیاد شده، گفت: «این حوزه برای افراد اوتیستیک کاربردی ندارد. ما با اجرای این پروژه سعی کرده‌ایم این افراد بتوانند از این تکنولوژی به‌راحتی استفاده کنند. ضمن اینکه والدین نیز نظارت کامل را بر کاربران دارند.»

او ادامه داد: «کاری که ما انجام می‌دهیم، ارزش اجتماعی متفاوتی دارد. ما تعادل را بین کار خیر و تکنیکال برقرار و سعی کرده‌ایم در این راه تا جای ممکن هزینه را برای خانواده‌ها کم کنیم. با مشارکت جمعی این اتفاق می‌تواند شکل بگیرد و شاید زندگی این افراد کمی راحت‌تر شود.»

حاجی رسولی‌ها رسالت پازل‌یار را آگاه‌سازی، توسعه و تحقیقات دانست و گفت: «حوزه تحقیقات برای ما اهمیت زیادی دارد و سعی می‌کنیم که اطلاعات معنادار را در این پروژه بدست آوریم.»

 

فراهم کردن کارکرد ذهنی چندگانه توسط پازل‌یار

فرزاد طبایی، مشاور حقوقی پازل‌یار سخنران بعدی این رویداد بود. او هدف از راه‌اندازی این پروژه را اینگونه توضیح داد: «مدد گرفتن از تصاویر برای افراد اوتیسم اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل باید کارکرد ذهنی چندگانه را برای آنها فراهم کرد. ما با این اپلیکیشن‌ها سعی می‌کنیم ذهنشان را مانند توجه چندگانه جلو ببریم.»

او با اشاره به اینکه وجود این اپلیکیشن‌ها به این معنا نیست که دیگر به امکانات دیگری نیاز نداشته باشند، گفت: «وجود این محصولات گام کوچکی است که با قابلیت بصری به افراد اوتیستیک پازل به پازل کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود که آنها هرچه بیشتر قدرت ذهنی‌شان را با جهان ما برقرار کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.