راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری مایکت مطرح شد / رشد ۲.۸ برابری میزان فروش مایکت در سال ۱۳۹۹

نشست خبری مایکت با حضور وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت، کمیل کمال، مدیر فنی این شرکت و جمعی از خبرنگاران ۲۴ خردادماه در خانه کارمان برگزار شد. در این نشست گزارشی از عملکرد مایکت و برنامه‌های پیش‌روی آن ارایه شد.

رحیمیان در ابتدا به معرفی مایکت و قابلیت‌های آن پرداخت و توضیح داد:‌ «مایکت یک پلی‌استور اندرویدی و پلتفرم دو وجهی است. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن‌ها را به کاربران وصل کنیم. این فرایند برخی مزایا برای کاربران دارد. ترافیک نیم‌بها، سرعت بالای دانلود، ارائه بازی‌های تحریم‌شده و غیره از مزایایی است که به کاربران ارائه داده می‌شود تا بتوانند از پلی‌استورهای داخلی بهتر استفاده کنند.»

او اشاره کرد: «به‌طور کلی فرقی که پلی‌استورها با وب‌سایت‌ها دارند این است که کاربر می‌تواند براساس قابلیت‌های گوشی خود به نسخه‌های متناسب‌تری از اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشد.»

به‌گفته رحیمیان، درفضای توسعه‌دهندگی مهم‌ترین کاری که انجام داده‌ایم این است که انحصار به‌وجود آمده در اکوسیستم اپلیکیشن را کم کنیم. این موضوع می‌تواند به چانه‌زنی توسعه‌دهنده‌ها، امکاناتی که کاربران از پلی‌استورها می‌گیرند و پویایی این اکوسیستم کمک کند.


وجود ۲۲ هزار توسعه‌دهنده و ۳۵۰ هزار اپلیکیشن در مایکت


برآوردی که رحیمیان از تعداد نصب مایکت دارد، ۲۵ میلیون است. او در ادامه به آمار کاربران، جست‌وجوها و موارد دیگر اشاره کرد و توضیح داد: «۱۰ میلیون کاربر یکتا در ماه به مایکت سر می‌زنند و تقریباً ۷۰ میلیون جست‌وجو برای برنامه‌ها و بازی‌ها در مایکت در این مدت انجام می‌شود. بنابراین هفت هزار ترابایت مجموع ترافیکی است که کاربران در برنامه‌های بازی از مایکت دریافت می‌کنند.»

او با بیان اینکه ۶۰ میلیون دانلود به‌طور ماهانه در مایکت انجام می‌شود، توضیح داد: «مایکت همچنین ۲۲ هزار توسعه‌دهنده و نزدیک به ۳۵۰ هزار اپلیکیشن دارد. فروش مایکت در یک سال گذشته ۲.۸ برابر شده و رشد خوبی را در این زمینه شاهد بودیم. اپلیکیشن بلد در چهار روز اولی که در مایکت منتشر شد، ۴۵ هزار نصب جدید و اپلیکیشن شاد نیز در یک روز ۳۵۰ هزار نصب داشت.»

او اضافه کرد که سعی ما بر این است تا تعامل بیشتری با توسعه‌دهنده‌ها داشته باشیم. در این راستا برخی امکانات جدید هم در یک هفته اخیر مانند امکان مشاهده فیلم و سریال به اپلیکیشن اضافه شده است.


رشد ۴۰ درصدی جست‌وجوهای کاربران


در ادامه این نشست کمال با اشاره به اینکه ترافیک مایکت از ابتدای سال تا پایان سال ۹۹، ۴۰ درصد رشد کرده، گفت: «وقتی شیب رشد ترافیک ما افزایش پیدا کرد، رشدی ۲.۵ برابری هم در زیرساخت ابری تجربه کردیم. زیرساخت ابری شامل فضای پردازش و ظرفیت ذخیره‌سازی فایل‌ها و پهنای باند است. اصلی‌ترین تمرکز ما روی سرعت دانلود کاربران است.»

دسترس‌پذیری حوزه بعدی است که کمال درباره آن توضیح داد: «ما روی این حوزه تمرکز زیادی داشته‌ایم و در سال گذشته به‌ندرت زمان‌هایی بوده که مایکت در دسترس نباشد.»

حوزه اتوماتیک کردن فرایندها نیز از کارهایی است که مایکت در حال توسعه آن است. بحث پیشنهادهای هوشمندانه نیز از موارد دیگری است که مدیر فنی مایکت درخصوص آن توضیح داد: «در پلتفرم مایکت در برخی قسمت‌ها مانند خانه، بازی و جزئیات هر برنامه برخی پیشنهادات به کاربر می‌دهیم تا آنها بر اساس محتوای برنامه‌ها و رفتارهای کاربران بررسی شوند. در مجموع می‌توان گفت که ۳۰ درصد دانلودهای فعلی مایکت نشات‌گرفته پیشنهادهایی است که به کاربران داده می‌شود.»

به‌گفته کمال، مایکت به‌طور روزانه ۲.۳ میلیون جست‌وجو دارد که این آمار ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۹ رشد داشته است. جست‌وجوهای کاربران ۵۰ درصد دانلودهای مایکت را تشکیل می‌دهد. جلوگیری از تقلب نیز در دو قسمت توسعه‌دهندگان و کاربران وجود دارد. در قسمت توسعه‌دهندگان، مایکت از تعداد دانلود و نظرات تقلبی با سیستم کشف تقلب خود جلوگیری می‌کند. در حوزه پرداخت و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای نیز سرویسی ارائه داده‌ شده که باعث می‌شود کاربران پرداخت امنی داشته باشند.


بررسی روزانه بیش از ۲۰۰ اپلیکیشن جدید


حدیث خسروی، مدیر روابط عمومی در این نشست درباره وضعیت منابع انسانی و حوزه مسئولیت اجتماعی مایکت توضیحاتی ارائه داد و گفت: «تیم مایکت در حال حاضر ۷۰ نفر است که نیمی از تیم دورکار هستند. از یک سال گذشته نیروها مطابق با شرایط کشور هر زمان که لازم بوده ۱۰۰ درصد و در زمان‌های دیگر به‌صورت یک‌سوم و یک‌دوم دورکار بوده‌اند. البته تیم‌هایی مانند تیم فنی داریم که ۱۰۰ درصد دورکار هستند.»

به‌گفته خسروی، تیمی که شاید در مایکت زیاد دیده نمی‌شود، اما خدمات زیادی ارائه می‌دهد و جدی‌ترین بخش را در ارتباط با بیرون سازمان کنترل می‌کند، تیم پشتیبانی و توسعه‌‌دهنده است که در روز بیش از ۲۰۰ اپلیکیشن جدید و نسخه ارسالی را بررسی می‌کنند و در ماه ۱۰ هزار درخواست را پاسخ می‌دهند.

او درخصوص مسئولیت اجتماعی که مایکت دارد، توضیح داد: «ما مسئولیت اجتماعی را در حوزه تعامل با کاربران می‌بینیم. برای اینکه بتوانیم کاربران باکیفیت را اضافه کنیم، روی سواد دیجیتال به‌طور خاص در محتوا کار می‌کنیم تا به کاربران خود اطلاعاتی دهیم که بتوانند مصرف‌کننده بهتری در استفاده از اپلیکیشن و به‌طور کلی بستر دیجیتال باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.