راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد کارچین، فرصت‌ها و چالش‌های بلاکچین در اکوسیستم استارت‌آپی بررسی شد / امیرعباس امامی: تفاوت کارچین با سایر تاکسی‌های اینترنتی کاهش ذاتی کارمزد است

رویداد «معرفی کارچین» با حضور امیرعباس امامی، هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین، مصطفی نقی‌پورفر مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین، مهدی نوری دکتری اقتصاد و مدرس دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه رمزارزها و بلاکچین، سپهر محمدی، رئیس هیات‌مدیره انجمن بلاکچین ایران، محمدجواد صمدی راد معاون فنی شرکت ققنوس و رضا جمیلی، سردبیر آی‌چیزها 15 اردیبهشت در پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف برگزار شد.

در این رویداد قرار بود محمدعلی مداح‌علی، رئیس آزمایشگاه بلاکچین شریف نیز حضور داشته باشد که امامی دلیل عدم حضور او را سفر خارج از کشور ذکر کرد. با این حال مداح‌علی پیام خود را به صورت ویدئویی در این همایش اعلام کرد.

 

بلاکچین رابطه یک طرفه از سوی شرکت‌های بزرگ را از بین برده است

مداح‌علی با اشاره به اینکه سیستم‌های توزیع شده و مدل اقتصادی مبتنی بر سیستم توزیع شده شکل زندگی ما را تغییر خواهند داد، گفت: «سیستم‌های توزیع شده به ما اجازه می‌دهد که میلیاردها کاربر با بهترین سرعت تحت پوشش قرار گیرند. مشکلی که در خارج از این سیستم وجود دارد این است که علاوه بر اینکه تعداد کاربران زیاد است، شرکت‌های بزرگ نیز با رشد زیاد، منفعت زیادی کسب می‌کنند.»

او در ادامه به شرکت‌هایی مانند اوبر اشاره کرد که در عرض چند سال به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند، اما آنها قیمت سرویس را به ما تحمیل می‌کنند. مداح‌علی گفت: «این‌ها به واسطه این رابطه یک طرفه که بین کاربران و آنها وجود دارد، بازار رقابتی را از بین برده‌اند.»

مداح علی به فناوری بلاکچین اشاره کرد و توضیح داد: «بلاکچین در بستر ارزهای رمزنگاری‌شده شکل گرفت و ما می‌توانیم مدل کسب‌وکاری مشارکتی که میلیون‌ها کاربر را تحت پوشش قرار دهد را طراحی می‌کنیم.»

او اضافه کرد: «اکنون در کشورهای پیشرفته استارت‌آپ‌های زیادی حول این تکنولوژی شکل گرفته و سرمایه‌های زیادی جذب آن شده است. من خوشحالم که در ایران نیز استارت‌آپ‌ها این فعالیت را آغاز کرده‌اند و با حضور جوان‌های با استعداد در کشور و با سرمایه‌گذاری و تحقیق در این تکنولوژی به رشد فناوری، اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور کمک می‌کنند.»

 

از فضای شوآف و روبان قیچی کردن برای استارت‌آپ‌ها خارج شویم

پس از صحبت‌های مداح‌علی بلافاصله میزگرد «تکنولوژی بلاکچین و اکوسیستم استارت‌آپی کشور» با حضور مصطفی نقی‌پورفر، مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین، مهدی نوری دکتری اقتصاد و مدرس دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه رمزارزها و بلاکچین، سپهر محمدی رئیس هیات‌مدیره انجمن بلاکچین ایران، محمدجواد صمدی راد معاون فنی شرکت ققنوس و رضا جمیلی سردبیر آی‌چیزها و دبیر میزگرد برگزار شد.

این میزگرد که بیش از یک ساعت به طول انجامید، اعضای آن درباره چالش‌هایی که پذیرش و اقتباس از فناوری بلاکچین در کشور وجود دارد و اینکه این فناوری چه کمکی در پیشبرد زیست‌بوم نوآورانه دارد صحبت کردند.

رضا جمیلی این سؤال را مطرح کرد که آیا می‌توانیم به زیست‌بوم مبتنی بر بلاکچین باور داشته باشیم و از ظرفیت‌های این فناوری استفاده کنیم؟ جمیلی همچنین ذکر کرد: «اکنون اکوسیستم استارت‌آپی ایران دچار سکون شده و رشد گذشته را تجربه نمی‌کند و شاید دغدغه شکل‌گیری میزگرد نیز ای اینجا به وجود آمد.»

صمدی راد در پاسخ به این سؤال گفت: «واقعیت این است که در جامعه‌ای هستیم که تعداد اکانت‌های بیت‌کوینی حدود 30 میلیون است که در مقابل تعداد کاربران اینترنت مقدار ناچیزی است و باید از این منظر روی آن کار شود.»

نقی‌پورفر با نگاه انتقادی‌تر به این سؤال پاسخ داد. او توضیح داد: «متاسفانه تغییرات دلاری باعث شده خیلی از سرمایه‌گذاران از حوزه استارت‌آپی کنار بکشند. به‌طور مثال استارت‌آپ کشوری که نام نمی‌برم 600 میلیون دلار در حوزه بلاکچین سرمایه جذب کرده است. من فکر نمی‌کنم کل استارت‌آپ‌های ایران این مقدار را جذب کرده باشند.»

او ادامه داد: «باید از فضای شوآف و روبان قیچی کردن خارج شویم و بر کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کنیم. هنوز تفکر و راه‌حل سنتی حاکم است و حمایت از جوانان در اکوسیستم استارت‌آپی واقعی نیست.»

 

سرمایه‌گذاری عاقلانه و و واقعی

جمیلی سؤال دیگری را مطرح کرد. او پرسید: «با این وجود چقدر ظرفیت‌های واقعی برای ورود به فناوری بلاکچین وجود دارد؟»

نقی پورفر با بیان اینکه فناوری بلاکچین از دیگر فناوری‌های جدا نیست، گفت: «در سیلیکون ولی هم شرکت‌های بزرگ شکل گرفت و از دل آن شرکت‌های دیگر به وجود آمد. ما اکنون چنین ساختاری را در کشور نداریم. اغلب بخش‌های دولتی به دنبال این هستند که از شرکت‌های کوچک شوآف داشته باشند، درحالی‌که باید سرمایه‌گذاری را در این زمینه واقعی کرد و این عقلانیت شکل بگیرد.»

او در ادامه به مشکلات رگولاتوری بلاکچین نیز اشاره کرد و گفت: «بلاکچین باید در مشکلاتی که راه‌حل آن بلاکچینی است ورود کند.»

 

فرهنگ متن باز در ایران جا نیفتاده است

محمدی از دیگر اعضای این میزگرد مشکلات فناوری بلاکچین ر ا از دریچه انجمن بلاکچین توضیح داد. او با اشاره به اینکه اکوسیستم داخل کشور با خارج ارتباط زیاد و اندام‌واری ندارد، گفت: «ارزهای رمزنگاری‌شده بر سه استوانه بلاکچین، کریپتوگرافی یا رمزنگاری و متن باز بنا شده است. انجمن بلاکچین که از خرداد 1396 آغاز به کار کرد در حوزه بلاکچین کارهای زیادی انجام داد، اما در دو حوزه دیگر ضعیف عمل کرد. رمزنگاری‌های ما فقط کپی کردن از کارهای دیگران است. فرهنگ متن باز نیز هنوز در جامعه جا نیفتاده و این وظیفه انجمن‌ها است ین فرهنگ را جا بیندازند.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه در زمینه رمزنگاری باید دانشکده‌های ریاضی بر آن تمرکز کنند، گفت: «باید بر مبانی‌ها در داخل کشور کار کنیم. همچنین فقدان کامینیوتی در این حوزه وجود دارد.»

محمدی اشاره کرد که ظرفیت‌های حوزه بلاکچین زیاد است، اما مشکلات قانونی زیادی نیز دارد. او توضیح داد: «در وایت پیپر بلاکچین پیشنهاد شده که با دلار سرمایه‌گذاری شود، اما برای جذب سرمایه آزاد مشکل داریم.»

 

تأمین مالی جمعی، فرصتی مناسب برای جذب سرمایه است

محمدی به بحث تأمین مالی جمعی اشاره کرد که با تقویت آن‌ها می‌توان با جذب سرمایه کشور را از زمین به آسمان برد. محمدی در این باره توضیح داد: «بحث تأمین مالی جمعی فرصتی است که اگر مشکلات قانونی آن حل شود، در کشور می‌توان میلیاردها دلار سرمایه از طریق تأمین مالی جمعی جذب کرد.»

جمیلی در ادامه از مهدی نوری این سؤال را پرسید که با توجه به اینکه از خلأ و کمبود قانونی در حوزه بلاکچین صحبت شد، فکر می‌کنید استارت‌آپ‌ها چقدر می‌توانند این چالش‌ها را از بین ببرند؟

نوری برخلاف دیگر سخنران‌ها با نگاه مثبت‌تری این سؤال را جواب داد. او با توضیح اینکه در اقتصاد، بازار انحصاری و رقابت کامل آزاد وجود دارد، گفت: «استارت‌آپ‌ها در کشور باعث شفافیت و رقابت شده‌اند. حداقل اینکه از فضای ناکارآمد و انحصاری به فضای راحت‌تری آمده‌ایم. بلاکچین نیز می‌تواند فضای ناکارآمد انحصاری را از بین ببرد.»

او به تاکسی‌های اینترنتی که به فضای انحصاری کردن دامن می‌زنند اشاره کرد و گفت: «اگر بتوانیم پلتفرمی را ایجاد کنیم که قدرت چه در بحث حریم شخصی و داده در دست یک نفر نباشد، می‌تواند ما را به سمت رقابتی‌تر شدن ببرد.»

 

عملکرد ضعیف رگولاتوری در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده

صمدی راد در ادامه صحبت‌های نوری دو اتفاق مهم را در بلاکچین برشمرد و گفت: «اولین اتفاق بدون مرز بودن بلاکچین است. در شرایط فشارهای خارجی این مزیت است و از راه‌هایی است که می‌تواند به فضای استارت‌آپی و توسعه آن کمک کند. دومین اتفاق وجود فضای رگولاتوری بر این فناوری است. باید بتوانیم مرزهای خاکستری که در این فضا وجود دارد را از بین ببریم. همچنین در این اکوسیستم نیاز نیست که حتماً معامله‌گر و کریپتوکار باشیم. خود بلاکچین می‌تواند فناوری‌های جدیدی خلق کند.»

نقی‌پورفر با اشاره به اینکه در این فضا 30 درصد کار فنی و 70 درصد کسب‌وکار است، گفت: «بنابراین باید از حوزه آکادمیک خارج شویم. یکی از ستون‌های استارت‌آپ موفق قسمت کسب‌وکاری آن است و باید فضای کسب‌وکاری آماده باشد تا بتواند استارت‌آپی شکل بگیرد.»

محمدی نیز به مشکلاتی که در حوزه رگولاتوری بلاکچین وجود دارد اشاره کرد و گفت: «رگولاتوری ما به شدت ضعیف عمل کرده است. به رگولاتور واجب است که تکلیف این موضوع را روشن کند. همانطور که بسیاری از کشورهای دنیا این کار را کرده‌اند.»

نوری در ادامه به مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه بلاکچین اشاره کرد. او توضیح داد: «افرادی که استارت‌آپی را راه‌اندازی می‌کنند ریسک‌پذیر و جوان هستند. بنابراین اگر کسی بخواهد کسب‌وکاری راه راه‌اندازی کند، باید جوان و مستعد باشد. در کنار آن کشوری که در آن ثبات قیمت و ارز وجود ندارد، سرمایه‌گذار می‌ترسد سرمایه‌گذاری کند. در عرصه سرمایه‌گذاری باید جهانی فکر کرد. این جذب سرمایه از خارج کشور می‌تواند مثبت باشد.»

 

تا سال 2030 بلاکچین در حوزه مالی بلاکچین حرف اول را می‌زند

جمیلی این سؤال را از صمدی راد پرسید که چقدر می‌توان پیش‌بینی کرد فناوری بلاکچین بتواند بخشی از استارت‌آپ‌ها را از آن خود کند؟

صمدی توضیح داد: «این فناوری بدون مرز است و ما چه بخواهیم یا نخواهیم فارغ از مرزها مانند هر تکنولوژی دیگر توسعه می‌یابد. پیش‌بینی بزرگان صنعت نیز همین بوده که تا سال 2030 به‌خصوص در حوزه مالی بلاکچین حرف اول را می‌زند.»

صمدی فضای رگولاتوری کشور را درباره بلاکچین فضای عجیبی دانست. او اشاره کرد: «رگولاتوری ما درباره فناوری غیرمتمرکز است، محصول متمرکز ارائه می‌دهد. دولت ماه‌ها وقت صرف نوشتن پیش‌نویس ارزهای رمزنگاری‌شده کرده و هنوز هم کاری انجام نشده است.»

 

باید بیخیال دولت شد

نقی‌پورفر در ادامه صحبت‌های صمدی توضیح داد: «من برای خودم امسال را سال بلاکچین انتخاب کرده‌ام و امیدوارم اتفاق‌های خوبی در این حوزه اتفاق بیفتد. همچین باید بیخیال دولت شد. این توصیه شرکت‌های بزرگ مانند دیلویت برای بانک‌ها است.»

نقی‌پورفر اضافه کرد: «با وجود همه کاستی‌هایی که داریم فرصت‌های زیادی نیز داریم. ولی این فرصت را باید جدی گرفت. ایران قطعاً می‌تواند هاب بلاکچین خاورمیانه شود، به‌شرطی‌که ما برای کسب‌وکارهایمان وقت زیادی بگذاریم و صرفاً از نمونه‌های خارجی تقلید نکنیم.»

 

چوب جادویی که باعث تغییر پارادایم می‌شود

محمدی به ظرفیت‌های زیاد ایران  در حوزه بلاکچین اشاره کرد و گفت: «در هر زمینه ایرانی‌ها در هسته‌های اصلی بوده‌اند اما اینکه چقدر می‌توانیم از این طرفیت در ایران استفاده کنیم به رگولاتوری ربط دارد. بلاکچین مانند چوب جادویی نیست که همه چیز را درست کند، ولی مانند چوب جادویی باعث تغییر پارادایم می‌شود که به نحوی به پایگاه داده مرتبط می‌شود.»

نوری نیز بحث خود را درباره رگولاتوری تکمیل کرد و توضیح داد: «دولت گاهی اوقات بهتر است که کاری نکند، سال پیش بانک مرکزی بخشنامه‌ای درباره مبارزه با پولشویی منتشر کرد که استارت‌آپ‌ها را دچار مشکل کرد و اثرمنفی گذاشت. پیش‌نویسی که برای فعالان ارزهای رمزنگاری‌شده ارائه شد، نیز مشکل‌ساز بود و باعث شد که خیلی از کسب‌وکارها مجرم واقع شوند.»

او همچنین به کلاهبرداری هایی که در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: «این‌ها یکی از دلایلی است که باعث می‌شود سیاستگذار بیشتر بر این حوزه فشار آورد. در این راستا اکوسیستم‌ها با آگاهی بیشتری از این افراد کلاهبردار بدهند.»

کاهش ذاتی کارمزد در پلتفرم کارچین

بعد از میزگرد بلاکچین امیرعباس امامی، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی کارچین به معرفی این سامانه درخواست خوردو آنلاین مبتنی بر بلاکچین پرداخت و گفت: «ایران با جمعیت 80 میلیون نفری خود پتانسیل زیادی برای ایجاد کسب‌وکارها دار که یکی از آنها حوزه حمل‌ونقل است. یکی از کارکردهای بلاکچین این است که به جای واسطه‌ها استفاده می‌شود. ما پلتفرم‌های واسطه‌ای مانند گوگل، فیس‌بوک و اوبر را داریم که احتمالا در آینده بلاکچینی خواهند شد، یعنی غیر متمرکز شدن حاکمیت بر آن.»

او با اشاره به اینکه ساختار کارچین نسبتاً پیچیده است، گفت: «کارچین بر بستر اتریوم است و مجبور بودیم ساختاری را طراحی کنیم که مزیت‌های بلاکچینی داشته باشد. در بحث پرداخت کرایه تاکسی علاوه بر روش‌های معمول از توکن کارچین به نام CarNc بر بستر اتریوم به دلیل ارز جهانی نیز استفاده می‌کنیم.»

او ارزش‌های پیشنهادی کارچین و تمایز آن با دیگر تاکسی‌های اینترنتی را مطرح کرد و گفت: «از مزیت‌های کارچین کاهش ذاتی کارمزد در پلتفرم است. اکنون کارمزدها افزایش یافته است و در کارچین به دلیل رقابت بین اتصالگرها و نود کارمزد به‌صورت پلتفرمی در پایین‌ترین سطح خود قرار می‌گیرد.»

امامی تعیین قیمت را نیز یکی از ابزارهای مهم اعمال حاکمیت بر پلتفرم‌ها دانست و درباره ساختار کارچین در این زمینه توضیح داد: «در این پلتفرم فرهنگ غیرمتمرکزی وجود دارد که تعیین قیمت بر اساس مکانیزم بازار است.

 

در کارچین مسافران، آزادی انتخاب در کارمزد دارند

در ادامه حنظله اکبری نوردهی، مدیر فنی کارچین در این رویداد، ساختار و معماری پروژه بلاکچین را توضیح داد و گفت: «واحد احراز هویت، سیستم قابل توزیع شده، بلاکچین عمومی، اپلیکیشن موبایل، زنجیره جانبی، اتصالگر و جستجوگر بلاکچین از ساختارهای تشکیل‌دهنده کارچین است.»

او با بیان اینکه برای استفاده از قرارداهای هوشمند در کارچین از اتریوم استفاده کرده‌ایم، ادامه داد: «کاربردهای بلاکچین عمومی در کارچین توکن کارچین، پیوستن اتصالگرها، پیوستن مدیران هویت، رأی‌گیری و مدیریت بلاکچین جانبی است.»

او در توضیح سیستم اتصالگر گفت: «بعد از پروسه ثبت نام درخواست‌های سفر راننده‌ها را به صورت رندم بین اتصالگرها پخش می‌شود و آنها انطباق را با مسافران با تعیین کارمزد و هزینه انجام می‌دهند. بدین گونه رقابتی بین اتصالگرها بر کارمزد شکل می‌گیرد. مسافران هم این آزادی را دارند که هر کارمزدی را که بخواهند انتخاب کنند.»

 

سرمایه‌گذاری کارچین برای نهادهای حقوقی است

مهدی زیودار، مشاور جذب سرمایه کارچین درباره سرمایه‌گذاری کارچین گفت. او توضیح داد: «مدل تأمین مالی کارچین تنها بر مبنای روش وی‌سی امکان پذیر نبود. بنابراین مجبور بودیم روش ICO را نیز در کنار آن در نظر بگیریم.»

او در ادامه سیاست‌های توکن کارچین را توضیح داد و گفت: «اکنون چهار درصد از توکن‌های کارچین را برای نهادهای حقوقی داخلی تعریف کرده‌ایم. ما در این راه سرمایه‌گذار حقیقی نمی‌پذیریم.»

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    بسیار خوب و مفید.
    سپاس از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.