راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در همایش کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال (MBA fintech) مطرح شد / اینترنت 5G، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کلان‌داده پنج سال آینده را دگرگون می‌کند

همایش کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال (MBA fintech)  امروز 11 اردیبهشت با حضور حسین گلستانی‌فر، رئیس شرکت انستیتو ایز ایران، سید عزیز آشنا، معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی و محمود جراحی، معاون سابق توسعه خدمات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در سالن همایش‌های سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد.

 

افتتاح مدرسه کسب‌وکار ایران با هدف ارائه خدمات آموزش الکترونیک

حسین گلستانی‌فر، رئیس شرکت انستیتو ایز ایران در این همایش ابتدا به تشریح همکاری راهبردی انستیتو ایز ایران و جهاد پرداخت. به گفته او از سال 1392 شرکت ایز ایران علاوه بر مسئولیت آموزشی، مسئول کل مجموعه صاایران را به عهده گرفته است که یکی از آنها بحث فناوری اطلاعات است. از امسال نیز فناوری موبایل را در کنار سایر فناوری‌ها در نظر گرفته‌ است.

گلستانی‌فر اضافه کرد: «در سال گذشته در حوزه نشر حدود 496 هزار جلد کتاب عرضه کردیم که سهم 32 درصدی نیز در نشر الکترونیک داشتیم.»

او به ارتباط جهاد دانشگاهی و شرکت انستیتو ایز ایران اشاره کرد و گفت: «با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی بحث اتصال مهارت اشتغال را داشته‌ایم. جهاد دانشگاهی در 9 اشتغال به صورت پایلوت فعالیت می‌‎کند و ما هم در چهار مرکز در کنار آنها همکاری می‌کنیم.»

رئیس شرکت انستیتو ایز ایران از افتتاح مدرسه کسب‌وکار ایران خبر داد و گفت: «با افتتاح این مرکز و با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی اتصال آموزش و اشتغال کنسرسیوم‌های آموزش‌های همراه، همکاری مشترک در ارائه خدمات آموزش الکترونیک و غیره شکل خواهد گرفت.»

 

فناوری مالی در لایه چهارم گرداب دیجیتالی است

سید عزیز آشنا، معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی سخنران بعدی این همایش بود که درباره دوره‌های آموزشی که قرار است در حوزه فین‌تک و فناوری‌های مالی در جهاد دانشگاهی برگزار شود، توضیح داد.

به گفته او در دنیای جدید چیزی که کسب‌وکار دیجیتال را از کسب‌وکار الکترونیک جدا می‌کند، اتصال بین هوشمندی و اینترنت اشیا است. تا سال 2020 بیش از هفت میلیارد کسب‌وکار و 30 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهد بود.

او با اشاره به اهمیت کسب‌وکار دیجیتال، گفت: «در حال حاضر گرداب دیجیتالی وجود دارد که کسب‌وکارها را در خود فرو می‌برد. بعضی از کسب‌وکارها مانند خرده‌فروشی‌ها در لایه اول هستند. بعضی از آنها نیز مانند صنایع نفت و گاز در لایه‌های بعدی هستند که در این فضا به‌سختی تغییر می‌کنند.»

آشنا با بیان اینکه فناوری مالی در لایه چهارم این گرداب قرار دارد، توضیح داد: «در این فضا مردم در عصر طلایی وارد شده‌اند که قدرت انتخاب بیشتری دارند و می‌توانند با هزینه کمتر و صرفه‌جویی در وقت خود فعالیت کنند.»

او در ادامه به برگزاری دوره‌های MBA اشاره کرد و توضیح داد: «هدف این دوره 250 ساعته مدیریت کسب‌وکار و افزایش توانمندسازی مدیران کارشناسان ارشد مالی است. مخاطبان نیز همه کسانی هستند که به موضوع فین‌تک علاقه‌مند هستند. مانند فعالان صنعت پرداخت، شرکت‌های مالی و استارت‌آپ‌ها.»

 

در حوزه پرداخت برعکس دنیا عمل می‌کنیم

محمود جراحی، معاون سابق توسعه خدمات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی سخنران آخر این مراسم ضمن تعریف اقتصاد دیجیتال به کاربرد آن در نسل آینده اشاره کرد.

او چهار اصل در اقتصاد دیجیتال را برشمرد و گفت: «دموکراتیزه کردن اطلاعات و افزایش حق انتخاب، تغییر مفهوم شبکه با ظهور سرورها و وب، بحث کلود و پدیده موبایل و تحول در عصر ارتباطی از اصول اقتصاد دیجیتال است.»

او به بزرگترین رویداد فین‌تک و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا یعنی کنفرانس موبایل بارسلون اشاره کرد و گفت: «در کنفرانس موبایل 2019 به موضوعات مهمی مانند 5G، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کلان‌داده اشاره شد و در پنج سال آینده باید بر اساس این موارد سرمایه‌گذاری کرد. در این زمینه رفتار انسان‌ها دقیق‌تر و هوشمندی در رفتار آنها مشخص می‌شود و ما به خودمان نزدیکتر می‌شویم.»

او توضیح داد: «در نسل جدید اقتصاد دیجیتال منجر به بروز اقتصادی هستیم که مفاهیم آن با گذشته متفاوت است و کسب‌وکارها عوض می‌شوند. اکنون 60 تا 70 درصد بچه‌هایی که در مدرسه درس می‌خوانند در آینده شغلی را انتخاب می‌کنند که در مدرسه یاد نگرفته‌اند.»

او با اشاره به ویژگی‌های اقتصاد پلتفرم، افزود: «در آینده قاعده استخدام نیز تغییر می‌کند و دیگر وابستگی سازمانی وجود ندارد. از ویژگی‌های اقتصاد پلتفرم این است که کار تمام‌وقت و استخدام را تغییر می‌دهد. دو اتفاق مهم در این اقتصاد حق انتخاب بیشتر و مالکیت کمتر است. ذات بشر به دنبال مالکیت است و مفهوم تمام اقتصاد نیز مالکیت است. در فین‌تک نیز همه چیز به مفهوم مالکیت نزدیک می‌شود.»

او در بحث پرداخت به تعداد زیاد دستگاه‌های کارتخوان در کشور اشاره کرد و گفت: «ما در بحث پرداخت راه اشتباه را رفته‌ایم و درست بر عکس دنیا عمل می‌کنیم. در این حوزه بانک‌های دنیا دستگاه‌ها کارتخوان ارائه نمی‌دهند، ولی در ایران همه بانک‌ها دستگاه کارتخوان را توسط شرکت‌های خود ارائه می‌دهند. در دنیا از فروشنده برای دستگاه کارتخوان درصد می‌گیرند، ولی ما به او درصد می‌دهیم. نتیجه این شده که ما با کشور چین در تعداد دستگاه کارتخوان برابری می‌کنیم و از 50 میلیون دستگاه کارتخوان در دنیا، هفت میلیون آن در ایران است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.