راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها در حال پیاده‌سازی فناوری دفتر کل توزیع‌شده در فرآیندهای مرتبط با کسب‌وکار خود هستند / روشی جهت شناسایی و ثبت ویژگی‌های مشتری بر بستر دفتر کل توزیع‌شده

با ظهور مفهوم فناوری دفتر کل توزیع‌شده، بسیاری از بانک‌ها و سازمان‌های خدمت محور در حال برنامه‌ریزی جهت استفاده یا پیاده‌سازی عملی این فناوری در فرآیندهای مرتبط با کسب‌وکار خود هستند. در این فناوری هر کاربر حداقل دارای یک زوج کلید (عمومی/ خصوصی) است که از طریق کلید عمومی شناخته می‌شود و صرفا با کمک کلید خصوصی می‌تواند به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کند.

بانک‌ها به دلیل الزامات قانونی موظف‌اند پیش از ارائه برخی از خدمات (مانند افتتاح حساب، صدور کارت، اعتبارات و …)، هویت مشتری نهایی را احراز کند که در حال حاضر این فرآیند فقط به‌صورت حضوری و از طریق شعب هر بانک به‌طور مستقل از دیگر بانک‌ها انجام می‌پذیرد.

با ایجاد و گسترش شبکه‌های تبادل دارایی مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده بین بانک‌ها، این نهادهای مالی به فرآیندهایی نیاز دارند تا بتوانند ارتباط میان کلیدهای عمومی خصوصی و هویت مشتری را برقرار کنند تا ضمن رعایت مقررات و الزامات قانونی، خدمات بهتر و متنوع‌تری به مشتریان خود ارائه دهند.

در مقاله «اشتراک‌گذاری اطلاعات هویتی مشتریان بین بانک‌ها مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده» که توسط محمدجواد صمدی، مدیرعامل شرکت زنجیره بلوک پارس، محمد تهرانی، عضو هیات‌علمی دانشگاه خاتم و زهرا حمیدی فر، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خاتم، نوشته‌شده است، مدل جدیدی برای به اشتراک‌گذاری فرآیند شناسایی مشتریان بین بانک‌ها ارائه‌شده است که به مشتریان کمک می‌کند پس از مراجعه حضوری و شناسایی هویت (KYC) یا سایر مشخصات توسط یک بانک، از مراجعه به سایر بانک‌ها به‌منظور انجام فرآیند شناسایی مشتری بی‌نیاز شوند. مدل پیشنهادی به‌صورت کلی برای هر شبکه مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده قابل انجام است.

فایل مقاله «اشتراک‌گذاری اطلاعات هویتی مشتریان بین بانک‌ها مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده» را از طریق این لینک می‌توانید دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.