راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حبیبی: ۱۰ هزار دستگاه کارت‌خوان در ماه توسط مرکز تعمیرات شرکت فن‌آوا کارت تعمیر می‌شود

تعمیر و نگهداری دستگاه‌های کارت‌خوان یکی از دغدغه‌های صنعت پرداخت به‌حساب می‌آید. شرکت‌هایی که در این صنعت فعالیت دارند همیشه نگران این هستند که اگر در یک مدت زمان مشخصی بسیاری از دستگاه‌های کارت‌خوان خود را از دست بدهند تکلیف کسب‌وکاران شرکت چه می‌شود و به چه صورت می‌توانند از این بحران سربلند خارج شوند؟

تعمیر و نگهداری دستگاه‌های کارت‌خوان که به شکلی پراکنده در سرتاسر کشور در سطح فروشگاه‌ها و مراکز تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند و ایجاد شبکه اگر برای حفظ آن‌ها یکی از راهه‌ای برون‌رفت از این بحران است.

به گزارش مجله گروه فن‌آوا، در سال ۱۳۸۲ شرکت فن‌آوا کار در راستای توسعه ابزارهای پرداخت و با هدف ارائه خدمات ایمن، مؤثر و ارزان، به‌عنوان عضوی از گروه بزرگ فن‌آوا تأسیس شد و بخشی از فعالیت خود را بر روی این موضوع متمرکز کرد.

با توجه به گسترش استفاده عمومی از کارت‌های بانکی و دستگاه‌های کارت‌خوان در پایانه‌ها و بالتبع توسعه فعالیت‌های شرکت فن‌آوا کارت در کشور نیاز به راه‌اندازی بخش تعمیرات مرکزی با هدف تعمیر خرابی‌های دستگاه‌های کارت‌خوان، انجام سرویس‌های دوره‌ای و تأمین قطعات این دستگاه‌ها، از سوی مدیران شرکت احساس شد.

به‌این‌ترتیب، در سال ۱۳۹۶ مرکز تعمیرات مرکزی فن‌آوا کارت با مدیریت مسعود اشتری فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز تعمیرات اکنون با بهره‌گیری از ۲۰ متخصص جوان و انجام تعمیر بیش از ۳۵۰ دستگاه کارت‌خوان در روز، به یکی از مراکز تعمیرات شاخص کشور در حوزه دستگاه‌های کارت‌خوان تبدیل شده است که توانایی تعمیر و تأمین قطعات انواع دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در کشور را دارد. به این مناسبت، گفت‌وگویی با هاتف فقیه حبیبی مدیر این مرکز داشتیم.

او مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی طراحی صنعتی از دانشگاه تهران اخذکرده و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت پروژه گذرانده است و بیش از 15 سال سابقه مدیریت واحدهای صنعتی تولیدی را در کارنامه خود دارد. ایشان از دغدغه‌های خود در بخش پشتیبانی از دستگاه‌های کارت‌خوان می‌گوید.

 

چطور شد که شرکت فن‌آوا تصمیم به راه‌اندازی مرکز تعمیرات کارت‌خوان گرفت؟

سال ۱۳۹۶ با توجه به کمبودی که در شرکت احساس می‌شد، دکتر اشتری با توجه به دغدغه‌ای که در کیفیت تعمیرات و نگهداری پوزهای شرکت داشت، موضوع ایجاد مرکز تعمیرات را مطرح و با ارائه یک طرح توجیهی، هیات مدیره را مجاب کرد که این شرکت نیاز به ایجاد مرکز تعمیرات دستگاه‌های کارت‌خوان دارد. با توجه به نیاز شرکت و توجیه اقتصادی که طرح داشت، راه‌اندازی این مرکز تعمیرات در دستور کار قرار گرفت و این واحد به عنوان زیر مجموعه نظارت و بازرسی فن‌آوا کارت، فعالیت خود را آغاز کرد.

خوشبختانه این مرکز تعمیرات در حال حاضر با حضور ۲۰ نفر از تکنسین‌های متبحر در جنوب تهران و در منطقه پادگان جی فعال است و همه نیازهای شرکت را از لحاظ تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان و سایر ملزومات این بخش برطرف می‌کند. با تأسیس مرکز تعمیرات شرکت فن‌آوا کارت علاوه بر بی‌نیاز شدن از شرکت‌های دیگر در حوزه تعمیرات، اضافه ظرفیت‌های خود را با هدف درآمدزایی و در قالب قراردادهایی کاملاً اقتصادی به متقاضیان این حوزه تخصیص داده‌ایم.

 

با توجه به تنوع کارت‌خوان‌های موجود در پایانه‌های فروش، مرکز تعمیرات فن‌آوا کارت قابلیت تعمیر و سرویس کدام برندها را دارد؟

خوش‌بینانه با توجه به تخصص‌هایی که در این مجموعه وجود دارد. این بخش قابلیت عیب‌یابی، تعمیر و تعویض قطعات انواع دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در کشور اعم از دستگاه‌های اینجنیکو، وریفون، پکس، بایتل و کسل را دارد.

 

ظرفیت روزانه تعمیر دستگاه‌ها در این مرکز چقدر است؟

درحال حاضر ظرفیت روزانه این مرکز ۳۵۰ دستگاه است و این ظرفیت به گونه‌های است که ماهانه تعداد ۱۰ هزار دستگاه کارت‌خوان شرکت فن‌آوا و سایر شرکت‌های پرداخت الکترونیک را به عنوان کار ارجاعی، تعمیر و سرویس می‌کنیم.

 

در بخش تعمیرات چه رقبایی در کنار شما قرار دارند؟

با توجه به هزینه‌های بالای تعمیرات، بسیاری از شرکت‌های پرداخت الکترونیک نسبت به ایجاد مرکز تعمیرات اقدام کرده‌اند اما نقطه عطف ما در این است که خودمان را محدود به یک برند خاص نکرده‌ایم و قابلیت تعمیر تمامی دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در کشور را داریم و از این نظر می‌توان گفت تقریباً بدون رقیب هستیم.

 

چطور توانستید در این مدت کوتاه به این جایگاه برسید؟

ما علاوه بر آموزش‌های داخلی، در جذب و به‌کارگیری نیروها حساسیت و وسواس خاصی داشته‌ایم و اکثر افرادی که در بخش تعمیرات توفیق همکاری با آن‌ها را داریم، در شرکت‌های مختلف تجربه‌های مفیدی کسب کردند و به همین دلیل است که اکنون در این مرکز توانایی تعمیر انواع دستگاه‌های کارت‌خوان وجود دارد.

 

مرکز تعمیرات شرکت فن آوا کارت تنها در تهران است یا شعب استانی هم دارید؟

با توجه به ظرافت‌هایی که در تعمیر و تأمین قطعات وجود دارد. ترجیح ما این است که بخش تعمیرات در تهران متمرکز باشد و دستگاه‌های نیازمند به تعمیر، پس از ارسال به تهران و انجام تعمیرات لازم و سرویس، به شعبات و نمایندگی‌ها ارسال شود. هر دستگاه تعمیری یک دوره گارانتی دارد که باید مانیتور و مدیریت شود و حساسیت ما این است که این اقدمات در یک مرکز تعمیرات مرکزی انجام شود.

 

دستگاه‌های کارت‌خوان را گارانتی هم می‌کنید؟

این موضوع به نوع تعمیر و خرابی دستگاه بستگی دارد؛ اما اگر بخواهم به صورت کلی بگویم، ما دستگاه‌ها را یک سال گارانتی می‌کنیم و تا زمانی که این دستگاه‌ها مورد تأیید شاپرک و مورد بهره‌برداری در کشور باشد، قابلیت تعمیر و تأمین قطعات آن‌ها راداریم.

 

از نظر شما دلیل عدم موفقیت سایر شرکت‌ها در تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان چیست؟

یکی از مواردی که ما در مرکز تعمیرات فن‌آوا کارت مدنظر قرار دادیم، این است که دستگاه‌های کارت‌خوانی که ظاهر آراسته و تمیزی ندارند را هم پذیرش می‌کنیم و برای تعمیر این پایانه‌ها، با استفاده از دستگاه‌هایی ابتدا نظافت کامل و پس از آن تعمیر می‌شود.

این ویژگی حتی در مراکز تعمیرات تخصصی بسیاری از برندها وجود ندارد و رقبای ما فاقد این دستگاه شست و شوی قطعات الکترونیکی هستند و زمانی که دستگاه‌هایی که ظاهر مناسبی ندارند را برای تعمیر نزد این مراکز تعمیرات می‌برند، از پذیرش آن سرباز می‌زنند.

ما پیش از تأسیس مرکز تعمیرات، با این مشکل موجه بودیم و بسیاری از دستگاه‌های کارت‌خوان شرکت به عنوان دستگاه‌های عدم تعمیری مرجوع می‌شدند و تعدادی از دستگاه‌ها هم بنا به تشخیص مراکز تعمیرات به عنوان دستگاه‌های به اصطلاح سوسکی برای تعمیر پذیرش نمی‌شدند.

اما در حال حاضر نه تنها قادر به تعمیر دستگاه‌های خود هستیم حتی می‌توانیم دستگاه‌های شرکت‌های دیگر را نیز سرویس کنیم. ما از سوی شرکت‌های پرداخت الکترونیک دیگر هم درخواست همکاری داریم که تلاش داریم بخشی از دستگاه‌های تعمیراتی آن‌ها را پذیرش کنیم.

 

چقدر زمان برای تعمیر 1000 دستگاه کارت‌خوان نیاز دارید؟ و شرکت‌های رقیب چقدر زمان برای تعمیر این تعداد دستگاه صرف می‌کنند؟

بنده آمار دقیقی در مورد زمان مصرفی برای تعمیر پایانه‌های فروشگاهی در شرکت‌های رقیب ندارم. برای پاسخ به این سؤال می‌توانم به شرکت‌هایی که مرکز تعمیرات انحصاری برندها محسوب می‌شوند اشاره کنم که پیش از این مجبور بودیم دستگاه‌های خود را برای تعمیر به آن‌ها بدهیم، معمولاً محموله‌های هزار دستگاهی که برای تعمیر به این شرکت‌ها ارسال می‌کردیم، حدود یک ماه و نیم زمان می‌برد، ضمن اینکه شاید حدود ۳۰ درصد این دستگاه‌ها به عنوان غیر قابل تعمیر عودت داده می‌شد.

رکورد زنی زمانی در این حوزه تابع متغیرهای مختلفی همچون در اختیار داشتن قطعه یدکی، نیروی انسانی متبحر و تجهیزات است و بنده اطلاعات دقیقی از شرکت‌های تعمیراتی دیگر ندارم اما شرکت فن‌آوا کارت می‌تواند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

پس با این اوصاف مرکز تعمیرات فن‌آوا کارت مزیت‌های قابل توجهی نسبت به سایر مراکز تعمیرات دارد؟

بله همین‌طور است. عدم تمرکز بر یک یا چند برند خاص، تجهیز مرکز تعمیرات به دستگاه‌های پیشرفته برای تشخیص خرابی از مهم‌ترین مزیت‌های این مرکز تعمیرات است. در کنار این ویژگی‌های مرکز تعمیرات تخصصی شرکت فن‌آوا کارت دارای سیستم کنترل کیفیت است که این موضوع ما را نسبت به دستگاه‌های تعمیری حساس‌تر می‌کند چراکه پس از انجام تعمیرات پایانه‌های این دستگاه‌ها در بخش کنترل کیفیت مطابق چک‌لیست، ارزیابی می‌شوند، به همین دلیل دستگاهی که از مرکز تعمیرات ما خارج می‌شود. ازنظر کیفی بسیار بالاتر از سایر مراکز تعمیرات است.

 

نحوه پذیرش دستگاه‌های کارت‌خوان تعمیری در فن‌آوا کارت چگونه است؟

معمولا دفاتر و نمایندگی‌های ما در استان‌ها دستگاه‌های خراب را خودشان جمع‌آوری و با شرکت باربری طرف قرارداد به انبار شرکت که در محل مرکز تعمیرات و تحت مدیریت مرکز تعمیرات فن‌آوا است ارسال می‌کنند. پس از تعمیر بنابر درخواست معاونت عملیات شرکت از طریق انباره به محل‌های مورد نظر ایشان ارسال می‌شود؛ اما اگر در قرارداد این موضوع به شرکت ماسپرده شود، می‌توانیم تحویل در محل نیز داشته باشیم.

 

در کشور چند نوع دستگاه‌های کارت‌خوان وجود دارد؟

دستگاه‌های کارت‌خوان از تنوع زیادی برخوردار است ولی به صورت کلی این دستگاه‌ها از نوع رفتاری به دو دسته Dial Up که همان خط تلفن معمولی است و GPRSPO5 که با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبکه بانکی متصل می‌شود و تراکنش را با استفاده از سرویس‌های GPRS انجام می‌دهد، تقسیم می‌شوند اما در نوع رفتاری و ماموریتی. همه دستگاه‌های کارت‌خوان یک مأموریت را انجام می‌دهند.

 

به نظر شما چرا کشور ما با توجه به پیشرفت‌هایی که در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات داشته است، در حوزه تولید دستگاه‌های کارت‌خوان هنوز به خودکفایی نرسیده است؟

چند شرکت داخلی به این عرصه ورود کرده‌اند اما با توجه به حساسیت‌هایی که بانک مرکزی نسبت به موضوع کارت‌خوان‌ها دارد و رعایت این موضوع که دستگاه‌هایی کارت‌خوان باید دارای استاندارد pcI باشند و ما به دلایل تحریم‌های ناعادلانه نمی‌توانیم این استاندارد را داشته باشیم تولید دستگاه‌های کارت‌خوان در کشور مقرون به صرفه نیست و یا در صورت تولید مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح نخواهد بود مگر اینکه در شبکه‌های بانکی مورد استفاده قرار گیرد.

 

برای توسعه بخش تعمیرات چه برنامه‌هایی دارید و چه موانعی در مسیر توسعه وجود دارد؟

یکی از برنامه‌های ما این است که با توجه به تعهدات شرکت که سالانه بر میزان دستگاه‌های کارت‌خوان افزوده می‌شود، بهره‌وری را در قسمت تعمیرات افزایش دهیم و موضوع محدودیت نیروی انسانی را مدنظر قرار داشته باشیم، در رابطه با این موضوع و برای افزایش بهره‌وری، ضرورت دارد که تجهیزات خود را به روز کرده و ارتقا بخشیم تا کیفیت و سرعت کار خود را بالاتر ببریم. فناوری بسیاری از دستگاه‌های کارت‌خوان به صورت SMD است که به وسیله دستگاه‌های تمام اتوماتیک انجام می‌شود. اگر ضرورت داشته باشد که تعداد کاره‌ای ما افزایش باید، حتماً باید به دستگاه‌های اتوماتیک پیشرفته مجهز شویم که مطالعات این کار توسط متخصصان در حال انجام است تا متناسب با نیاز شرکت، توسعه مرکز تعمیرات در دستور کار قرار گیرد.

 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بهره‌برداری از تکنولوژی جدید به ویژه در حوزه پرداخت آنلاین، آیا تا سال ۱۴۰۰ دستگاهی تحت عنوان کارت‌خوان یا کارت‌بانکی در چرخه نظام پولی و بانکی وجود خواهد داشت؟

به اعتقاد بنده دوره عمر این سیستم بسیار محدود است و امروز دستگاه تلفن همراه به‌عنوان یک دستگاه همه‌کاره در اختیار کاربران قرار گرفته است و با فعالیت اپلیکیشن های بانکی و پرداخت، به مرور نقش کارت‌خوان‌ها کمرنگ خواهد شد، بنابراین در کنار این موضوع که تکنولوژی‌های جدید به بازار عرضه خواهد شد، شرکت‌های بزرگ  پرداخت الکترونیک هم بی‌کار نخواهند نشست و فناوری‌های جدید خود را ارائه خواهند کرد پس بالتبع ما نیز باید با تغییرات پیش برویم.

 

اگر شرکت‌های مختلف بخواهند با مرکز تعمیرات شرکت فن‌آوا همکاری داشته باشند، روند این همکاری چگونه است؟

اگر کسی می‌خواهد نمایندگی شرکت فن‌آوا را اخذ کند، باید مورد ارزیابی‌های اولیه فرار گیرد و در صورت کسب امتیازهای لازم، نمایندگی به شرکت یا شخصیت حقوقی اعطا می‌شود. در ارتباط با همکاری با مرکز تعمیرات هم این موضوع بیشتر به اخذ نمایندگی مربوط می‌شود، این نمایندگی‌ها افرادی را به‌عنوان پشتیبان جذب می‌کنند و اقدامات لازم برای سرویس کارت‌خوان‌ها در محل را انجام می‌دهند. این وظیفه بر عهده نماینده است که اگر دستگاهی خراب بود یا گزارش خرابی دریافت کرد، دستگاه را جمع‌آوری کرده و برای تعمیر به مرکز تعمیرات شرکت ارسال کند. در مدت تعمیر هم پذیرنده از یک دستگاه کارت‌خوان به صورت امانی استفاده خواهد کرد.

 

شرکت فن‌آوا کارت چند نمایندگی در کشور و چه تعداد دستگاه کارت‌خوان فعال دارد؟

ما در حال حاضر در هر استان حداقل یک نماینده داریم. شرکت فن‌آوا کارت اکنون بالغ بر 400 هزار دستگاه کارت‌خوان در کشور دارد که بیش از 200 هزار دستگاه آن به صورت مستقیم متعلق به شرکت فن‌آوا کارت است و مابقی آن‌ها به صورت زیر سوییچ هستند که از طریق فن‌آوا به شبکه متصل می‌شوند. تا پایان سال جاری این 200 هزار دستگاه به 290 هزار دستگاه افزایش می یابدو در رتبه‌بندی بانک مرکزی، در بین 12 شرکت پرداخت الکترونیک که دارای مجوز بانک مرکزی و شاپرک هستند، رتبه شرکت فن‌آوا کارت  است.

 

و سخن پایانی…

امیدوارم صنعت کشور به نحوی باشد که خودکفایی در همه زمینه‌ها بتواند ملموس و محسوس باشد. همان‌طور که ما برای تعمیرات دستگاه‌های کارت‌خوان عرق ملی و سازمانی باعث شکل‌گیری و پیشرفت این کار شد و توانستیم از نظر سرعت عمل و کیفیت، گوی سبقت را از رقبا برباییم، امیدوارم روزی بتوانیم در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری و صنعتی به هر چه اراده می‌کنیم، برسیم و وابستگی‌مان را به حداقل برسانیم.

2 دیدگاه
  1. احد می‌گوید

    سلام.چندروزیه که دستگاه من عدم ورود به سیستم رو نشون میده.وخطا میده.دلیلش چه میتونه باشه.درضمن ازشرکت شما خریدم

    1. ناشناس می‌گوید

      مال منم همبنجوریع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.