راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شروط همکاری بانک چینی کونلون با بازرگانان ایرانی اعلام شد / مشتری ایرانی و کالای صادراتی نباید در لیست تحریم‌های SDN باشد

کونلون بانک چین روابط خود را از ۲۰ آوریل با تجار ایرانی محدود کرد و نسبت به این موضوع طی روزهای گذشته، نامه‌ای هشت‌بندی را منتشر کرده بود که هرچند از مهلت اجرای موارد ذکر شده گذشته، اما اتاق بازرگانی تهران به دلیل اهمیت این نامه، آن را ترجمه و به تشکل‌های اقتصادی ارسال کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این اطلاعیه که از سوی غلامرضا ملکی، معاون امور تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران صادرشده، آمده است: عطف به نامه داخلی مورخ ۲۷/ ‌۰۱/ ‌۹۸ به اطلاع می‌رساند هفته گذشته بانک کونلون چین درخصوص روش و محدوده ارائه خدمات آن بانک به مشتریان خود (ایرانیان) نامه‌ای را ارسال کرده است.

در این نامه، موضوعاتی که مشتریان باید برای تجدید امور کسب‌وکار خود مراعات کنند، برشمرده شده است.

اول اینکه مشتری ایرانی باید در کشورش شرکت ثبت شده داشته و حواله پولی به نام آن شرکت باشد و بار را تحویل بگیرد. دوم آنکه مشتری ایرانی و کالای صادراتی نباید در لیست تحریم‌های SDN باشد.

سوم آنکه مشتری ایرانی صرفاً می‌تواند صادرات کالاهای مربوط به تولید یا مونتاژ خود را انجام دهد و حق صادرات مجدد ندارد یا نمی‌تواند پس از خروج از بندر تجارت روی دریا انجام دهد یا حساب خود را با دریافت وجه برای کمک به سایرین مورد استفاده قرار دهد.

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در توضیح این بند گفت: «بر اساس این بند ایرانی‌ها تنها می‌توانند کالاهایی را به چین صادر کنند که مربوط به تولید یا مونتاژ خودشان باشد. هنگامی‌که این کالاها به چین رسید، نمی‌تواند از آنجا مجدداً به کشور دیگر صادر شود. همچنین حساب شرکت‌ها یا افراد در کونلون بانک، فقط می‌تواند مورد استفاده همان شرکت یا همان فرد باشد و افراد دیگر نمی‌توانند با این حساب کار کنند.»

در بند چهارم آمده است: «صادرات کالا باید از بنادر چین مستقیم به ایران باشد، لطفاً در راه به سایر کشورها یا بنادر دیگر انتقال ندهید.»

مستوفی در این باره نیز عنوان کرد: «در دوره تحریم‌های گذشته گاهی اتفاق می‌افتاد که کالایی از چین به مقصد دبی بارگیری می‌شد؛ اما در مسیر، مقصد را عوض می‌کردند و مثلاً بار را در بندرعباس تخلیه می‌کردند. البته آنچه در این بند آمده کمی عجیب و نامفهوم است. چراکه قاعدتاً برای تجار ایرانی به صرفه‌تر است که بار را مستقیم به ایران بیاورند.»

بر اساس بند پنجم این نامه، این بانک از امر صادراتی که ابتدا کالا ارسال شود و سپس مبلغ کالا دریافت شود، پشتیبانی می‌کند (حواله بانکی یا ال‌سی)؛ اما در ادامه عنوان شده است:‌ «چنانچه با مواردی مواجه شویم که مشتری ابتدا وجهی را به‌عنوان پیش‌پرداخت به بانک حواله کرده، این بانک وجه را به حساب گیرنده حواله واریز نخواهد کرد؛ طرف چینی باید ظرف ۱۵ روز پس از دریافت اطلاعیه رسیدن پیش‌پرداخت به این بانک، زمان تولید و صادرات را مشخص کند و پس از اینکه کالا را صادر و بارنامه را اخذ کرد، مدارک مربوطه را به این بانک ارائه کند تا وجه حواله شده به حساب صادرکننده واریز شود.»

مستوفی در توضیح این بند چنین گفت: «مبادلاتی هستند که بدون انتقال ارز صورت می‌گیرند. خریدار ایرانی کالای چینی را می‌خرد و بعد آنکه کالا ارسال شد، پول آن را می‌پردازد. کونلون بانک از این شیوه حمایت کرده است اما اعلام کرده که چنانچه خریدار، پیش‌پرداختی را نزد کونلون بانک بگذارد، این بانک، مبلغ پیش‌پرداخت را به فروشنده تحویل نمی‌دهد.»

او گفت: «بلکه به فروشنده اعلام می‌کند که این پیش‌پرداخت به بانک واریز شده و فروشنده نیز ظرف ۱۵ پس از اعلام بانک، باید زمان تولید و صادرات را به کونلون اعلام کند و هنگامی‌که بارنامه صادرات را به بانک تحویل داد و از آن طرف هم خریدار ایرانی پول را به کونلون واریز کرد، می‌تواند کلیه مبلغ را یکجا دریافت کند.»

او ادامه داد: «در گذشته به این صورت بود که خریداران ایرانی می‌توانستند برای خرید خود پیش‌پرداختی را نزد بانک بگذارند و فروشنده هم می‌توانست آن را دریافت کند؛ اما زمانی که کونلون تصمیم گرفت رابط خود با ایران را محدود و قطع کند، بسیاری از فروشندگان چینی از این بابت متضرر شدند؛ چراکه پیش‌پرداخت را دریافت کرده بودند و کالا هم صادر شده بود.»

او گفت: «دریافت مابقی پول، برای آنها به مشکل برخورد و این موضوع موجب اعتراض‌های زیادی از جانب چینی‌ها نسبت به کونلون بانک شد. از این‌رو کونلون بانک تصمیم گرفته برای آنکه از اعتراض‌ها و شکایت‌ها جلوگیری کند، این روش را پیاده کند.»

بند ششم این نامه عنوان می‌کند: «پیش از حواله پول، باید تأییدیه این بانک درخصوص بانک حواله‌کننده و میزان وجه گرفته شود.» (به دلایل امنیتی ممکن است بانک‌های همکار هر زمان تغییر کنند.)

در بند هفتم هم آمده است: «درحال‌حاضر حواله پول تنها از طریق یوآن صورت می‌گیرد و تسویه‌حساب نیز با این واحد پولی خواهد بود.»

بند هشتم نیز چنین است: «ازآنجاکه مهلت مقررات آمریکا در این دور از تحریم‌ها ۴ مه ۲۰۱۹ [پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۸] است و تغییرات سیاست‌های بعدی غیر قابل پیش‌بینی است، بنابراین قبل از پایان آوریل (قبل از ۲۰ آوریل) اطمینان حاصل کنید که تشریفات گمرکی را انجام دهد و کالا را حمل کنید. پس از این تاریخ احتمال برگشت پول وجود دارد، لطفاً خود را در معرض ریسک قرار ندهید.»

در این بند مشخص می‌شود که در واقع مهلتی که از سوی کونلون بانک برای این اجرای این بندها اعلام شده، به پایان رسیده و این نامه تنها به منظور اطلاع‌رسانی منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.