راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هامونی: فرابورس روی فین‌تک‌های مرتبط با فعالیت خودش سرمایه‌گذاری می‌کند

مدیرعامل فرابورس، از تشکیل کارگروهی در فرابورس جهت بررسی کاربردهای بلاکچین در بازار سرمایه خبر داد و گفت: «با انتشار گزارش این کارگروه در ماه‌های آینده، درباره استفاده از ظرفیت‌های بلاکچین در بازار سرمایه تصمیم می‌گیریم.»

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، در ابتدای این نشست خبری که در روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار می‌شد، به ارائه آماری از بازار سرمایه در سال 97 و فروردین‌ماه امسال پرداخت.

به گفته هامونی، این بورس در سال 97 توانسته است با کسب بازده 106 درصدی، در میان بورس‌های عضو فدراسیون جهانی به لحاظ کسب بازدهی، صدرنشین شود. همچنین ارزش بازاری فرابورس، با رشدی بالغ بر 80 درصد، از رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۶ به رقم ۲۵۷ هزار میلیارد تومان در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ رسیده است.

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط هامونی، فرابورس در سال گذشته، در عرضه‌های اولیه، 635 درصد رشد داشته است. همچنین فرابورس از طریق پذیره‌نویسی اوراق و سهام شرکت‌های سهامی عام، افزایش سرمایه شرکت‌ها، عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها و اسناد خزانه اسلامی، مجموعا بالغ بر 34 هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای دولت و بنگاه‌ها انجام داده است.

او همچنین با اشاره به بازار بدهی گفت: جمع کل بازار بدهی در انتهای ۹۷ به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده که از این رقم ۷۱ هزار میلیارد تومان در فرابورس معامله شده است و فرابورس سهم 75 درصدی را از این بازار دارد.

 

صدای اکوسیستم نوآوری در حوزه مالی ایران را می‌شنویم

مدیرعامل فرابورس در ادامه با اشاره به نمایشگاه فاینکس 2019 گفت: «سعی داشتیم با ظاهری متفاوت در نمایشگاه امسال حاضر شویم و صرفا یک میزبان یا حاضر در نمایشگاه نباشیم. سعی کردیم صدای اکوسیستم نوآوری در حوزه مالی ایران را بشنویم و برای استارت‌آپ‌ها فرصتی فراهم کنیم تا معرفی شوند و سرمایه‌گذاران با آنها آشنا شوند. امسال در فین استارز، شاهد استقبال بیشتری نسبت به سال گذشته هستیم.»

او در ادامه با اشاره به صحبت‌های روز گذشته وزیر اقتصاد در مراسم افتتاحیه، ابراز امیدواری کرد که در بازار سرمایه می‌توانیم به بهبود تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال برسیم. او در ادامه با تاکید بر اهمیت مردمی کردن اقتصاد گفت: «مردمی کردن اقتصاد بدون استفاده از ساختار بازار سرمایه امکان‌پذیر نیست. ساختار بازار سرمایه و شفافیتی که دارد به‌گونه‌ای است که این بازار، کمترین تخلف مالی را دارد. در مقوله مبارزه با مفاسد اقتصادی هم بازار سرمایه عملکرد بهتری نسبت به سایر بازارها دارد. خوشبختانه اجماع خوبی میان مسئولان در زمینه لزوم رونق بازار سرمایه وجود دارد.»

 

معامله 10 میلیارد تومان دارایی فکری در بورس ایده

هامونی در پاسخ به سوال خبرنگاران، به وجود ۳۱۸ دارایی فکری در تابلوی بورس ایده فرابورس اشاره کرد و گفت: «از این رقم، ۳۰۰ عدد اختراع، ۱۵ عدد طرح صنعتی و سه عدد علامت تجاری یا همان برند هستند. دارایی فکری معامله‌شده هم به ۱۲ مورد رسیده که هشت مورد آن اختراع بوده است.»

او در ادامه به معامله 10 میلیارد تومان دارایی فکری در این بازار در مجموع اشاره کرد و گفت: «ایران دومین کشور دنیا است که بازار معامله ایده دارد و ایده‌ها به‌طور رسمی در آن خریدوفروش می‌شوند.»

 

شفافیت و حاکمیت شرکتی، دو کمبود عمده فین‌تک‌ها برای حضور در بازار سرمایه

هامونی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به تلاش‌های فرابورس در زمینه گسترده کردن بازار سرمایه، به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه اشاره کرد.

او گفت: «فرابورس با حمایت از فین‌تک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان سعی دارد تا نگاه‌ها را از اوراق به سمت این گونه شرکت‌ها بکشانند و باعث شود که این شرکت‌ها با تامین مالی از بستر فرابورس به توسعه برسند.»

هامونی در ادامه با اشاره درخواست برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فین‌تک‌ها برای ورود و پذیرش در بازارهای فرابورس اشاره کرد و گفت: «شفافیت و حاکمیت شرکتی، دو معضل عمده ایست که سد راه شرکت‌های اینچنینی برای ورود به بازار سرمایه است. اصلاح موارد موردنیاز در این شرکت‌ها، با توجه به نیاز به مسائلی نظیر تهیه صورت‌های مالی و حسابرسی، زمان‌بر است.»

هامونی همچنین به تاسیس فاند آف فاندز یا «صندوق در صندوق» اشاره کرد و هدف آن را جذب سرمایه شرکت‌های بزرگ عنوان کرد. او به صندوق‌های جذب سرمایه مخاطره پذیر بانکی اشاره کرد و گفت: «مجوزهای VC های بانکی، در سمت بازار سرمایه اخذ شده است و در تلاش هستیم تا مجوزهای لازم توسط بانک مرکزی هم سریع‌تر صادر شوند.»

او در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اوراق منتشرشده خارج از بازار سرمایه، به همکاری دولت اشاره کرد و گفت: «از زمانی که به دولت هشدار دادیم، دولت برای انتشار کلیه اوراق از کانال بازار سرمایه اقدام می‌کند. اوراق‌هایی از زمان دولت‌های قبلی هنوز هستند که به دلایل مختلف نظیر نقص اطلاعات، قابل‌پذیرش نیستند. البته همه این اوراق، در حال سررسید شدن هستند.»

 

از کاربردهای بلاکچین در بازار سرمایه استفاده می‌شود

امیر هامونی در پاسخ به سوال خبرنگاران، از تعامل و همکاری با فین‌تک‌ها در این زمینه خبر داد و گفت: «کارگروهی در فرابورس تشکیل شده تا کاربردهای بلاکچین در بازار سرمایه بررسی شود. با انتشار گزارش این کارگروه در ماه‌های آینده، درباره استفاده از ظرفیت‌های بلاکچین در بازار سرمایه تصمیم می‌گیریم. فکر می‌کنم ATO و STO ها مهم‌ترین حوزه‌هایی است که در آنها بلاکچین برای بازار سرمایه کاربرد دارد.»

مدیرعامل فرابورس، در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگاران، محمود شکسته‌بند را مدیرعامل و سخنگوی بازار متشکل ارزی معرفی کرد و گفت: «فرابورس در بازار متشکل ارزی، به‌عنوان سرمایه‌گذار و ارائه‌دهنده تکنولوژی نقش خواهد داشت.»

 

فرابورس روی فین‌تک‌های مرتبط با خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد

امیرهامونی در پایان صحبت‌هایش، به برنامه‌های فرابورس در سال 98 اشاره کرد و گفت: «توسعه تکنولوژی و بهره‌برداری از چند محصول فناورانه و نرم‌افزارهای سامانه‌های معاملاتی، ارتقای سامانه‌های نظارتی و هوشمند سازی سامانه نظارت با استفاده از هوش مصنوعی، توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها و SME ها و تحریک بازار با استفاده اصلاح قوانین و مقررات و همچنین فرهنگ‌سازی، برقراری نظام مجامع الکترونیک و انجام پروژه‌های مشترک با بورس‌ها (بورس تهران، کالا، انرژی) از جمله برنامه‌های فرابورس در سال جاری است.»

او سرمایه‌گذاری فرابورس روی فین‌تک‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود را از دیگر برنامه‌ها دانست. همچنین تقویت ساختارهای امنیت اطلاعات و تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری و سواد مالی از دیگر برنامه‌های فرابورس در سال 98 خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.