راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فاندباکس می‌خواهد نقش پی پال را برای کسب‌وکارهای کوچک بازی کند

تکنولوژی‌های جدید پیوسته در تلاش هستند تا انسان‌ها را از پول‌های نقدشان جدا کنند. پی‌پال (PayPal) شما را قادر می‌سازد تا به راحتی از طریق اینترنت پول جابجا کنید. اسکوئر (Square) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که از یک گوشی هوشمند برای پذیرش پرداخت‌های‌شان بهره بگیرند. اپل‌پی (Apple Pay) و اندرویدپی (Android Pay) ایده پرداخت از طریق کارت اعتباری را کاملا وارونه کرده‌اند و این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا به جای یک کارت، پرداخت خود را با گوشی موبایل خود انجام دهید.

فاندباکس

در کنار این نوآوری‌ها در زمینه نحوه پرداخت مشتریان به کسب‌وکارها، روشی که کسب‌وکارها برای یکدیگر پرداخت انجام می‌دهند چندان تغییر نکرده است. استارت‌آپ سان‌ فرانسیسکویی فاندباکس (Fundbox) قصد دارد تا امکان را برای کسب‌وکارها فراهم کند.

در حال حاضر فاندباکس برای کسب‌وکارهای کوچک وام‌هایی ارائه می‌دهد و برای این کار از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کند تا در مورد وام دادن تصمیم بگیرد. سرویس جدید این شرکت یعنی فاندباکس‌پی (Fundbox Pay)، در اصل ترکیبی از یک کارت اعتباری و یک سیستم پرداخت مانند پی‌پال، برای کسب‌وکارهای کوچک است.

ایده مورد نظر فاندباکس بسیار ساده است، اما نیاز به کمی توضیح دارد. بسیاری از شرکت‎‌های کوچک، به سایر کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا از آن‌ها به صورت اعتباری خرید کنند. به عنوان مثال، یک عمده‌فروش ممکن است برای یک نانوایی آرد بفروشد و انتظار داشته باشد که نانوا تا 30 الی 60 روز بعد پول او را پرداخت کند. عمده‌فروش نیز به همین شکل از تامین‌کنندگان خودش به صورت اعتباری خرید می‌کند. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر عمده‌فروش از طرف تامین‌کننده خودش یک صورت‌حساب دریافت کند، در حالی که او هنوز منتظر این است که نانوایی‌ها پرداخت‌های خود را انجام دهند؟

این اتفاق خیلی غیرمعمول و غیرمتداول نیست. براساس مطالعه‌ای که توسط جی‌پی‌مورگان چیس (JPMorgan Chase) انجام شده است، یک کسب‌وکار کوچک معمولی، فقط پول نقد کافی برای پرداخت صورت‌حساب‌های معمول و همیشگی 27 روز خود را دارد. در نتیجه، بسیاری از این کسب‌وکارهای کوچک برای پوشش این پرداخت‌ها، زیر بار وام می‌روند.

فاندباکس در تلاش است تا با بازی کردن نقش یک ارائه‌دهنده عادی کارت اعتباری برای کسب‌وکارهای کوچک، این مشکل را برطرف کند. در این مثال فرضی که بیان کردیم، عمده‌فروش آرد، فاندباکس‌پی را به عنوان یک گزینه پرداخت پیشنهاد خواهد کرد. نانوا نیز برای دریافت اعتبار از فاندباکس درخواست می‌دهد. اگر درخواست نانوا پذیرفته شود، فاندباکس بدهی نانوا به عمده‌فروش را با کسر مبلغ 9/2 درصد به عنوان دستمزد، پرداخت می‌کند. با این روش، عمده‌فروش بسیار سریع‌تر به پول خود می‌رسد و گرفتن پول از نانوا، به جای عمده‌فروش، تبدیل به مشکل فاندباکس می‌شود.

فاندباکس برآورد کرده است که پرداخت‌های کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مابین یکدیگر، بازاری به بزرگی 5 تا 10 تریلیون دلار را در ایالات متحده تشکیل می‌دهد.

البته، کسب‌وکارهای کوچک هنوز هم می‌توانند از بانک‌ها وام یا کارت اعتباری بگیرند تا پول تامین‌کنندگان‌شان را بپردازند، اما فقط در صورتی که بتوانند اعتبار بگیرند. به گفته کارن میلز (Karen Mills)، کارمند ارشد در مدرسه کسب‌وکار هاروارد (Harvard Business School) و مدیر سابق اداره مدیریت کسب‌وکارهای کوچک ایالات متحده (US Small Business Administration)، در حال حاضر تقاضا برای اعتبار کسب‌وکارهای کوچک، به ویژه پس از بحران مالی سال 2008، بیشتر از عرضه آن است.

او افزود: «در طول رکود اقتصادی بزرگ، بسیاری از بانک‌ها با توجه به این که قصد داشتند تا احتمال آسیب‌پذیری در برابر ریسک خود را کاهش دهند، خطوط اعتباری خود برای کسب‌وکارهای کوچک را پایین آوردند.»

آلنکا گریلیش (Alenka Grealish)، تحلیل‌گر شرکت مشاوره فناوری مالی سلنت (Celent) عقیده دارد که بانک‌ها به دلیل هزینه‌های مربوط به بررسی و تایید وام‌ها، تمایلی به وام‌هایی با مبلغ کمتر از صد هزار دلار ندارند. او می‌گوید:

«سیستم سنتی مبتنی بر نیروی انسانی و کاغذ می‌باشد. کسب‌وکارها گزارش‌های مالی و طرح کسب‌وکار خود را در فایل‌های پی‌دی‌اف (PDF) و یا بر روی کاغذ تهیه می‌کنند و همه این‌ها باید وارد سیستم شوند.» در نتیجه، تصمیم‌گیری در مورد این که به یک کسب و کار وام داده شود یا نه، بدون توجه به اندازه وام، صدها دلار برای یک بانک هزینه خواهد داشت. بنابراین، طبیعی است که بانک‌ها بر روی وام‌هایی با مبالغ بالاتر تمرکز کنند که بعد از بازپرداخت، سود بیشتری برای بانک به همراه خواهند داشت.

در مقابل، فاندباکس و استارت‌آپ‌های دیگری مانند کبیج (Kabbage)، به کمک استخراج مستقیم داده‌های کسب‌وکارها از نرم‌افزار بانکی و حسابداری و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای پیش‌بینی این که آیا یک کسب‌وکار می‌تواند وام را پس دهد یا نه، فرآیند بررسی و تایید را ساده‌تر می‌کنند. تیم داناوان (Tim Donovan)، مدیر ارتباطات فاندباکس می‌گوید که نرخ زیان این شرکت در محصولات وام موجود خود، کمتر از یک درصد می‌باشد.

مدیر ارشد عملیات فاندباکس، پراشانت فولوریا (Prashant Fuloria) معتقد است که فاندباکس‌پی می‌تواند به دقیق‌تر شدن الگوریتم‌های فاندباکس کمک کند، چرا که این شرکت قادر است تا درک بیشتری از روابط بین شرکت‌های مختلف به دست آورد و یک گراف کسب‌وکاری کوچک ایجاد کند که خیلی بی‌شباهت به گراف اجتماعی فیسبوک نیست.

منبع: Wired

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.