راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکارهای رمزارزی برای توسعه صنعت گردشگری ایران

گردشگری در ایران از مسائلی است که همیشه مورد توجه بوده و اخیراً به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفته، با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو شده است. با این‌ حال دولت‌مردان و بخش خصوصی معتقدند با استفاده از رمزارزها می‌توان به رشد دوباره‌ این صنعت کمک کرد. در ادامه دیدگاه سایت خبری تحلیلی المانیتور در مورد راهکارهای رمزارزی در صنعت گردشگری ایران را با هم بررسی می‌کنیم.

به دلیل مسائلی که ایران در زمینه‌ پرداخت‌های بین‌المللی با آنها مواجه بوده، دولت‌مردان و همین‌طور بخش‌های خصوصی همگی به سراغ راه‌های دیگر از جمله استفاده از رمزارزها رفته‌اند و مدتی است در این زمینه مطالعه می‌کنند و فعالیت‌های رمزارزی را زیر نظر دارند.

زمانی که بنا بر تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ، آمریکا از برجام خارج شد و دستور تحریم‌ها را مجدداً اجرایی کرد، بسیاری از متخصصان نگران موضوع توریسم و گردشگری در ایران بودند. باور این افراد چنین بود که صنعت گردشگری ایران علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر، تحت شرایط تحریمی جدید، ضربه‌ شدیدی خواهد خورد.

در ادامه‌ این اتفاق تعداد توریست‌ها و به‌خصوص گردشگران اروپایی شدیداً کاهش یافت. از طرفی به دلیل تحریم‌ها، ارزش ریال ایران به شدت افت کرد و این موضوع خود باعث شد تا گردشگران بسیاری، به‌خصوص از کشورهای همسایه، به ایران سفر کنند، چراکه با افت 60 درصدی ارزش ریال ایران، هزینه‌های گردشگری بسیار ارزان‌تر از پیش شد و ایران به کشوری کم‌هزینه برای سفر تبدیل شد.

بعد از تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اجرایی کرد، دولت و به‌خصوص بخش خصوصی به‌سوی فناوری زنجیره‌بلوکی و رمزارزها کشیده شدند تا از آن طریق بتوانند به‌نوعی تحریم‌ها را دور بزنند. در حال‌حاضر می‌توان گفت که پروژه‌های بزرگی با محوریت زنجیره‌بلوکی در ایران در حال انجام هستند.

اگر ایران بتواند از پتانسیل به وجود آمده استفاده کند، می‌تواند بخش گردشگری خود را به‌خوبی ارتقا دهد. ایران سالیان سال به‌خاطر وجود محدودیت‌هایی که در بخش پرداخت‌های بین‌المللی داشته، نتوانسته چنان که باید صنعت گردشگری خود را توسعه دهد. گردشگران خارجی نمی‌توانند از کارت‌های بانکی بین‌المللی خود استفاده کنند و تنها راه خرید آنها استفاده از پول نقد است. این موضوع که گردشگران برای سفر به ایران باید حتماً وجه نقد بالایی همراه خود داشته باشند، به مسئله‌ای دردسرساز برای توریست‌ها تبدیل شده است.

سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی ایران در تلاش است تا در زمینه‌ رمزارزها و استفاده از آنها در گردشگری به دستاوردهایی برسند، و به گفته‌ آنها ارزهای رمزنگاری‌شده به‌زودی بخش بزرگی از این صنعت را در دست خواهند گرفت. همچنین، سازمان میراث فرهنگی در زمستان 97 با کشور هند قراردادی در زمینه‌ ارزهای رمزنگاری‌شده و گردشگری بست و در تابستان نیز حسن انصاری، مدیرعامل توریسم الکترونیک اعلام کرد که برنامه‌ ویژه‌ای برای استفاده از ارز رمزنگاری‌شده در صنعت گردشگری تدوین شده که در حال حاضر در دست بررسی مقامات بالاتر کشوری است.

دولت‌مردان هیچ اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه نکرده‌اند، شاید به این خاطر که مقامات دولتی توانسته‌اند پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌ ارزهای رمزنگاری‌شده ببینند و منتظرند ببینند این موضوع چه تأثیرات جانبی دیگری بر طرح ارائه شده خواهد داشت. از طرفی بانک مرکزی، رمز ارز ملی با پشتوانه‌ ریال عرضه کرده و حتی برای استفاده از رمزارزها نیز پیش‌نویسی از مقررات ارائه کرده که با این‌ حال تا نهایی شدن این قوانین، هیچ بخش دولتی نمی‌تواند از این ارزرمزها استفاده کنند.

فناوری زنجیره‌بلوکی می‌تواند صنعت توریسم و گردشگری در ایران را گسترش دهد و از جنبه‌های مختلفی بر آن تأثیر بگذارد. امنیت، پرداخت، بخش رزرو، امور مربوط به فرودگاه، پیگیری چمدان‌ها و غیره، تنها چند نمونه از تسهیلاتی است که فناوری زنجیره‌بلوکی می‌تواند به همراه داشته باشد. با این‌ حال برای رسیدن به این موارد، ایران باید ساختار تکنولوژی خود را بسیار قوی‌تر از پیش کند و به همین دلیل شاید بهتر باشد ابتدا بر روی بخش پرداخت‌ها و ارزهای رمزنگاری‌شده تمرکز شود.

درکنار بخش بزرگ دولتی، باید به بخش خصوصی نیز اشاره کرد. بدون شک شرکت‌های خصوصی از فواید این فناوری غافل نمانده‌اند و دست‌ به‌ کار شده‌اند. به عقیده برخی از کارشناسان، رمز ارز ملی قدرت چندانی در حل مشکلات مربوط به پرداخت ندارد و حتی پذیرش و مقبولیت بالایی نیز در صنعت توریسم و گردشگری نخواهد داشت. از طرفی، رمز ارز محبوبی چون بیتکوین میان مردم تمام کشورها شناخته شده و پذیرفته شده است و شرکت‌های کوچکی که در صنعت توریسم فعالیت می‌کنند، می‌توانند با استفاده از این رمزارز، گردشگرانی از تمام دنیا را به‌سوی خود و به کشور ایران جذب کنند.

افراد فعال در بخش خصوصی بر این باورند که در مقایسه با بخش دولتی، می‌توانند تأثیر بیشتری در صنعت توریسم و گردشگری در ایران باقی بگذارند. صرافی آرمانی یکی از شرکت‌های فعال در زمینه رمزارز گردشگری است که بیش از یک سال در زمینه‌ تسهیل پرداخت‌های صنعت گردشگری فعالیت می‌کند. این استارت‌آپ با طراحی سیستمی ویژه، به کاربرانش و تمام شرکت‌هایی که در بخش گردشگری فعال هستند، اجازه می‌دهد با مشتریان ارتباط برقرار کرده و پول خود را بدون پرداخت هیچ کارمزدی به ارز رمزنگاری‌شده تبدیل کنند. این شرکت‌ها در صورت تمایل می‌توانند با استفاده از صرافی آرمانی، ارز رمزنگاری‎‌شده خود را به ریال دریافت کنند.

مهدی ناصری مدیرعامل صرافی آرمانی در مصاحبه‌ای بیان کرد: «هدف از طراحی چنین سیستمی در زمینه‌ رمز ارز و گردشگری، کمک و تسهیل پرداخت‌های خارجی بود و از آنجایی‌ که توانسته‌ایم با این سیستم مشکلات مربوط به پرداخت گردشگران خارجی را برطرف کنیم، در مرحله‌ بعد حتماً تلاش خواهیم کرد گردشگران خارجی بیشتری را جذب کنیم و از این طریق به ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری در ایران نیز کمک کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.