راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ربات چیست؟ اختلاف نظر متخصصان رباتیک بر سر تعریف دقیق ربات

ربات‌ها دسته‌های متنوعی هستند. بعضی از آنها دو، چهار، شش یا پاهای بیشتری دارند. بعضی از ربات‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا داخل بدن انسان را جراحی کنند. ربات‌هایی در کارخانه‌های کثیف مشغول به کار هستند. ربات‌هایی به کوچکی یک سکه و ربات‌هایی بزرگ‌تر از ماشین سواری وجود دارد. برخی از ربات‌ها می‌توانند آشپزی کنند و برخی بر روی مریخ فرود می‌آیند.

تنوع در اندازه، طراحی و توانایی‌های ربات‌ها نشان می‌دهد که ارائه تعریف از یک ربات، آسان نیست. در واقع، اصطلاح «ربات» به معنای چیزهای مختلف برای افراد مختلف است. حتی متخصصان رباتیک بر سر اینکه چه چیزی ربات است و چه چیزی نیست، هم‌نظر نیستند.

«ربات یک دستگاه مستقل است که قادر به سنجش محیط، انجام محاسبات برای تصمیم‌گیری و انجام اقدامات در دنیای واقعی است.» این یک تعریف است که نه خیلی عمومی و نه خیلی خاص است.

رادنی بروکز متخصص رباتیک و یکی از سازندگان جاروبرقی رومبا می‌گوید: «جاروبرقی رباتیک رومبا از چندین سنسور برای چرخیدن در محیط استفاده می‌کند و اطراف و کناره‌های مبلمان را بدون اینکه با کناره‌های میز و صندلی برخوردی داشته باشد تمیز می‌کند و از طریق برخی محاسبات متوجه می‌شود که آیا تمام فضای محیط را تمیز کرده است یا نه و اگر جایی به تمیزکاری مجدد نیاز داشته باشد، از طریق مکیدن گردوخاک آن نقطه را مجدداً تمیز می‌کند.»

شما ممکن است استدلال کنید که این جاروبرقی می‌تواند یک ربات باشد. ماشین ظرفشویی، ترموستات، آسانسور، درب اتوماتیک و بسیاری از سیستم‌ها و لوازم دیگر در اطراف ما هوشمند هستند و بسیاری مخالف این موضوع هستند که آنها را ربات بنامیم. برای مثال، کنترل کروز در اتومبیل‌ها حس می‌کند که وسیله نقلیه چقدر سریع است، آن را با یک سرعت از پیش تعیین شده مقایسه می‌کند و در صورت لزوم شتاب می‌گیرد یا ترمز می‌کند. آیا کنترل کروز یک ربات است؟

بروکز با در نظر گرفتن این ابزارها به عنوان ربات موافق نیست. در حالی که بعضی از متخصصان رباتیک، کمتر از او سخت‌گیر هستند. یک ترموستات خانگی می‌تواند دمای محیط را اندازه‌گیری کند، یک برنامه پیش تنظیم شده را بررسی کند و سیستم گرمایشی یا خنک‌کننده را به ترتیب خاموش کند. برای گیل پرت، یکی دیگر از متخصصان رباتیک این کافی است که یک ترموستات را یک ربات ساده بداند.

چیزی که در مورد این یا هر تعریف دیگر باید در ذهن داشته باشید این است که ربات‌ها معمولاً می‌توانند سه چیز را انجام دهند: حس، محاسبه و عمل. این سه جز به طور گسترده‌ای از ربات به ربات متفاوت است. برای شناختن جهان، بعضی از ربات‌ها از دستگاه‌های ساده مانند سونار تشخیص مانع استفاده می‌کنند، در حالی که ربات‌های دیگر به سنسورهای چندگانه، از جمله دوربین‌ها، ژیروسکوپ‌ها و لرزش‌گیرنده‌ها متکی هستند.

به همین ترتیب، بخش محاسبه می‌تواند همه چیز را از یک مدار الکترونیکی کوچک به یک پردازنده چندهسته‌ای قدرتمند یا حتی یک گروه از رایانه‌های شبکه متصل کند؛ اما هرچند که ربات‌ها در هر چیز حساس، محاسبه و عمل متفاوت‌اند، همگی از طریق مشابه عمل می‌کنند: سنسورهای آنها اندازه‌گیری‌ها را به کنترل‌کننده یا کامپیوتر تغذیه می‌کنند و آنها را پردازش می‌کند؛ سپس سیگنال‌های کنترل را به موتورها و محرک‌ها می‌فرستد. یک ربات به طور مداوم این چرخه محاسبه حسگر را تکرار می‌کند، این چرخه را در رباتیک یک «حلقه بازخورد» می‌نامند. تقریباً هر ربات از بازخورد استفاده می‌کند.

یکی دیگر از مفاهیم کلیدی که باید ذکر کنیم، مفهوم استقلال است. ربات‌ها ماشین‌های خودمختار هستند، اما سطح خودمختاری از ربات به ربات متفاوت است. برخی از ربات‌ها از راه دور توسط اپراتورهای انسان کنترل می‌شوند. ربات‌های دیگر می‌توانند بدون هر نوع دخالت انسان اجرا شوند؛ و تعداد زیادی از ربات‌ها بر روی کنترل از راه دور و رفتار خودمختار متکی هستند.

ربات تعریف دقیقی ندارد و شما می‌توانید سعی کنید تا تعریف اصلی را مطابق با نظر خودتان در مورد این موضوع تغییر دهید، اما واقعیت این است که اکثر تعاریف هرگز کامل نخواهد بود. زمانی که از یک پیشگام رباتیک، جوزف انجلبرگر خواسته شد یک ربات را تعریف کند، گفت: «من نمی‌دانم چگونه یک ربات را تعریف کنم، اما وقتی یک ربات را می‌بینم، آن را می‌شناسم!»

ربات یک برنامه خودکار است که از طریق اینترنت اجرا می‌شود. بعضی از ربات‌ها به طور خودکار اجرا می‌شوند، در حالی که دیگران دستورات را هنگام دریافت یک ورودی خاص، اجرا می‌کنند.

از نظر بعضی‌ها «دستیار مجازی» و «چت‌بات» یکسان هستند و از نظر عده‌ای این دو با هم فرق دارند. دستیارهای مجازی با استفاده از هوش مصنوعی، آن‌ها معنای آنچه را که گفته یا تایپ شده است، درک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به عبارات نگاه کنند اما همچنین درک خاصی از کلمات خاص در یک زمینه خاص را درک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات را از منابع دیگر مانند CRM استفاده کنند.

مشکل این است که بسیاری از ربات‌ها به عنوان چیزی بزرگ‌تر به فروش می‌رسند. شرکت‌ها می‌توانند با یک نسخه ساده شروع کنند و در طول زمان می‌تواند تکامل پیدا کنند؛ اما آنها باید اطمینان حاصل کنند که فروشنده این ربات‌ها به آنها اجازه رشد می‌دهد.

شرکت‌ها باید به مواردی مانند توانایی درک زبان قوی (NLU)، توانایی برای کار با عوامل انسانی، توانایی یادگیری بر اساس الگوریتم‌های یادگیری ماشین و مقیاس‌پذیری سازمانی در طول آموزش، استقرار و گفتگو توجه کنند.

منابع: robots و whatsnext

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.