راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حرکت غول‌های فناوری به سمت فتح صنعت بازی‌های ویدئویی / اینفوگرافیک

به نظر می‌رسد که غول‌های فناوری به طرز ناگهانی قصد حرکت به سمت صنعت بازی‌های ویدئویی را دارند. در هفته‌های اخیر شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت، اپل، گوگل و اسنپ از خدمات جدید خود در حوزه‌ صنعت بازی‌های ویدئویی رونمایی کرده‌اند. در دهه‌ اخیر فناوری گوشی‌های هوشمند با رشد فوق‌العاده پرسرعتی مواجه شده است. این رشد چشمگیر باعث شده تا صنعت بازی‌های کامپیوتری دوران پر فراز و نشیبی را سپری کرده و در طول این دهه با آزمایشات فراوانی رو به رو شود.

شرکت‌های گوگل و مایکروسافت به دنبال توسعه‌ خدمات ابری گیمینگ (cloud gaming) هستند. در این نوع خدمات بازی‌بازان به جای دانلود و یا نصب بازی‌ها از طریق دیسک، به صورت آنلاین و زنده به انجام بازی‌های مورد نظر خود می‌پردازند. تحلیلگران این حرکت گوگل و مایکروسافت را با تغییر رویکرد شبکه‌ نتفلیکس (Netflix) از DVDها به سمت پخش زنده‌ فیلم‌ها مقایسه می‌کنند. این غول‌های فناوری قادرند تا از ظرفیت محاسبات ابری موجود خود برای اجرای قابل اعتماد بازی‌ها استفاده کنند.

پیرس هاردینگ رولز (Piers Harding-Rolls) تحلیلگر بخش بازی در بازار در مرکز تحقیقاتی آی‌اچ‌اس مارکیت (IHS Markit) در این باره می‌گوید: «واضح است که سرویس‌های مبتنی بر محاسبات ابری به عنوان یک پلتفرم رقابتی جدید مطرح خواهند شد. تفاوت‌های کلیدی آن‌ها در محتوا و زیرساخت‌ها هستند.»

در کنار فناوری، مدل‌های کسب‌و‌کار جدیدی نیز در صنعت بازی‌های ویدئویی در حال پدیدار شدن هستند. آخرین نسخه از بازی‌های ارائه شده برای کنسول پلی‌استیشن شرکت سونی و کنسول ایکس‌باکس شرکت مایکروسافت می‌تواند تا 60 دلار برای کاربران هزینه داشته باشد. اما با ورود اپ‌استور آیفون به این حوزه، بازی‌های کامپیوتری مقرون‌به‌صرفه‌تر شدند. با گذشت زمان، حتی بازی‌هایی مانند پرندگان عصبانی (Angry Birds) که قیمت آن‌ها تنها 99 سنت بود در تلاش برای رقابت با اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایگانی چون کندی‌کراش سگا (Candy Crush Saga) و کلش آف کلنز (Clash of Clans) بودند.

بازی‌های رایگان مدل‌های کسب‌و‌کار متفاوتی را برگزیده بودند. در این دسته از بازی‌ها به جای پرداخت هزینه‌ بازی پیش از دانلود، کاربران می‌توانستند به صورت رایگان به تجربه‌ بازی بپردازند. در عوض در این نوع از اپلیکیشن‌ها پرداخت‌های درون برنامه‌ای در نظر گرفته شده بود که توسط آن کاربران به اختیار قادر به خرید آیتم‌هایی مانند جان اضافه، لباس‌های جدید برای کارکترهای بازی و غیره بودند. ظهور این روند باعث شده تا کار برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال یافتن مشتریانی برای خرید نرم‌افزار پیش از دانلود آن هستند، دشوارتر شود. چرا که برخی از بازی‌ها برای مدل‌های پرداخت درون برنامه‌ای مناسب نیستند.

آمار صنعت بازی‌های ویدئویی

سرویس بعدی آرکید اپل، یک راه‌حل سوم در کنار بازی‌های رایگان و پولی را پیشنهاد می‌دهد. در این سرویس همانند سبک نتفلیکس کاربران یک اشتراک دسترسی نامحدود به بیش از 100 عنوان را خواهند داشت.

در همین حال شرکت مادر اسنپ‌چت در حال بررسی یک مدل جدید دیگر است. این مدل با عنوان بازی اجتماعی شناخته می‌شود. در روزگار نه‌چندان دور بازی‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های کاربران در فیسبوک شناخته می‌شدند. اما از زمانی که شبکه‌های اجتماعی به داخل گوشی‌های هوشمند نقل مکان کردند، توسعه‌دهندگانی ازجمله زینگا (Zynga) که بازی‌های نام‌آشنایی چون فارم‌ویل (FarmVille) را عرضه کرده بودند، در تلاش برای کسب جایگاهی در اپلیکیشن فیسبوک در گوشی‌های هوشمند هستند. در این میان اسنپ امیدوار است تا آن دسته از بازی‌هایی را که در میان دوستان و از طریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی قابل اجرا هستند را به سمت خود جذب کند. این بازی‌ها از جهات بسیاری به مینی‌گیم‌ها (mini-games) که توسط صدها میلیون کاربر وی‌چت اجرا می‌شوند، شباهت دارند.

امروزه شرکت‌های بسیاری در تلاش برای رقابت در جذب کاربران و توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری هستند. بر همین اساس برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در آینده‌ نزدیک شاهد ادغام و مالکیت بیشتری در حوزه‌ی صنعت بازی‌های ویدئویی باشیم.

آقای هاردینگ رولز در این باره می‌گوید:

بازی‌های مبتنی بر پردازش ابری قصد تغییر یک شبه‌ی کل صنعت بازی‌های ویدئویی را ندارند. اما اگر گوگل به طور ناگهانی موفق به ارائه‌ یک محتوای جذاب شده و یا بتواند مالکیت یکی از ناشران بزرگ بازی‌های کامپیوتری را به دست آورد، روند این صنعت شروع به تغییر یافتن خواهد کرد.

برخی از کارآفرینان امیدوارند تا این حرکت ساختارشکنانه بتواند به شرکت‌های بزرگ سیلیکون ولی که قصد ورود به دنیای گیمینگ را دارند، یاری برساند. دیسکورد (Discord) که یک پیام‌رسان متمرکز بر بازی‌های ویدئویی است در کنار شرکت اپیک (Epic) که بازی پرطرفدار فورتنایت (Fortnite) را خلق کرده، تنها دو شرکتی هستند که اقدام به راه‌اندازی اپ استور برای بازی‌های خود نموده‌اند.

اندی کلیمن (Andy Kleiman)، بنیان‌گذار استارت‌آپ واندر (Wonder) است که در حوزه‌ بازی‌های بین پلتفرمی فعالیت می‌کند. کلیمن درباره‌ تحولات اخیر صنعت بازی‌های ویدئویی و حرکت شرکت‌های فناوری بزرگ به سمت آن چنین می‌گوید: «در آینده نزدیک شاهد تغییر روش‌های بازی به دست فناوری خواهید بود. روش‌های دیگری برای کسب درآمد و رشد از طریق بازی‌های کامپیوتری وجود دارد که تاکنون کسی از آن‌ها استفاده نکرده است. این موضوع فرصت را برای شرکت‌های جدید باز می‌کند.»

منبع: Financial Times

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.