راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویزا دایرکت موتور محرک اپلیکیشن‌های زل و ونمو

اپلیکیشن‌های محبوب پرداخت آنی مانند اسکوئر (Square)، ونمو (Venmo) و زل (Zelle) از سرویس ویزا دایرکت استفاده می‌کنند.

سیسیلیا فرو (Cecilia Frew) معاون ارشد ویزا دایرکت در بخش تجاری‌سازی جهانی، چنین می‌گوید: «ویزا دایرکت از همان زیرساخت، همان ابزار ریسک، و همان دستورالعمل‌های ویزای سنتی استفاده می‌کند و ما پول را به یک حساب واریز می‌کنیم. ما می‌توانیم پول را با استفاده از کارت‌های اعتباری به حساب‌های بانکی واریز کنیم.»

علاوه بر پرداخت‌های همتا به همتا (P2P)، پرداخت‌های کسب‌وکار به‌مشتری (B2C) به رانندگان اوبر (Uber) نیز از طریق ویزا دایرکت قابل انجام است. رانندگان اوبر می‌توانند کرایه‌ی خود را در ازای پرداخت ۵۰ سنت به ویزا دایرکت، به صورت آنی دریافت کنند و یا این‌که منتظر پرداخت دستمزدشان از طریق سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی (ACH) بمانند. از نظر فرو، رانندگان ترجیح می‌دهند مبلغ ناچیزی را پرداخت کنند تا پول‌شان بلافاصله به آن‌ها پرداخت شود.

فرو اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد پرداخت‌هایی که در اوبر و لیفت (Lyft) توسط دایرکت ویزا صورت می‌گیرند، آنی هستند. اغلب رانندگان تمایل دارند که با پرداخت هزینه‌ای اندک، پول خود را در لحظه دریافت کنند. شرکت‌های بیمه نیز می‌توانند از ویزا دایرکت استفاده کرده و خسارات ادعای مطرح شده را بلافاصله پرداخت کنند.

فرو افزود که ویزا دایرکت می‌تواند در کسب‌وکارهای کوچک، مانند یک دونات‌فروشی که از سیستم پرداخت اسکوئر استفاده می‌کند، نیز بسیار کارآمد باشد.

«مشتریان خرده‌فروشی‌ها پرداخت‌های خود را اغلب از طریق اسکوئر انجام می‌دهند و اسکوئر که تمام پول خرده‌فروشان را در اختیار دارد، در یکشنبه‌ها (آخر هفته‌ها)، با چند روز تاخیر و از طریق سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی پول را به آن‌ها پرداخت می‌کند.

پول نقد برای کسب و کارهای کوچک یک فاکتور حیاتی است، بنابراین اگر یک خرده‌فروش به پول نقد احتیاج داشته باشد، می‌تواند به اسکوئر مراجعه کرده و در قبال پرداخت مقداری کارمزد، پول خود را از طریق دایرکت ویزا، به صورت آنی دریافت کند.»

او افزود ویزا و مسترکارت، خدمات پرداخت‌ آنی را نه تنها در داخل کشور، بلکه در سراسر جهان نیز ارائه می‌دهد.

بانک مرکزی آمریکا، د کلیرینگ‌ هاوس یا همان تی‌سی‌اچ (TCH) و فناوری وکالینک (Vocalink) مسترکارت (Mastercard) را به عنوان برای یک شبکه پرداخت آنی در ایالات متحده پذیرفته است و پیگیر آن است که پلتفرم پرداخت آنی خود را نیز راه‌اندازی کند.

بانک مرکزی ایالات متحده در مورد پرداخت‌های آنی بین‌المللی صحبت‌هایی را مطرح کرده و در کارگروه ایزو ۲۰۰۲۲ (ISO 20022) برای پرداخت‌ها مشارکت داشته است، ولی هنوز سیستم پرداخت‌ آنی خود را چه به صورت داخلی و چه به صورت بین‌المللی، پیاده‌سازی نکرده است.

فرو عنوان می‌کند: بانک مرکزی به هیچ سیستمی مجوز نمی‌دهد، بنابراین تعداد رقیبان ما در عرصه‌ پرداخت‌های آنی داخلی، اندک خواهد بود.

فرو زل را سیستمی می‌داند که به شکل مستقیم با مصرف‌کنندگان ارتباط دارد و تی‌سی‌اچ را سیستمی مناسب برای انجام پرداخت‌های بین کسب‌و‌کارهای بزرگ معرفی می‌کند.

به گفته فرو: «تی‌سی‌اچ یکی از رقبیان ماست. رقیب دیگر ما، سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی است که پرداخت‌ها را در همان روز تکمیل می‌کند. این سرویس بسیار کارآمد است، ولی تنها مشکلی که دارد این است که در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل کار نمی‌کند و برای برخی از مناطق جغرافیایی، دارای محدودیت خدمت‌رسانی است؛ به عنوان مثال، در مناطق ساحل غربی آمریکا، سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی فقط پرداخت‌های انجام گرفته در بازه‌ی زمانی قبل از ظهر را در همان روز به حساب دریافت کننده واریز می‌کند.

«با ویزا دایرکت دیگر مهم نیست که ساعت چند باشد. طبق قوانین ویزا، زمانی که بانک پول یک تراکنش ویزا دایرکت را دریافت می‌کند، باید سریع آن را به حساب دریافت‌کننده ارسال کرده و منابع مالی وی را در عرض ۳۰ دقیقه موجود کند. ما کمی تحقیق کردیم و دریافتیم که به طور میانگین، مبلغ مربوطه در عرض ۱۸ ثانیه ارسال می‌شود.»

این سرعت بالا و ارسال سریع، بین رانندگان اوبر و لیفت طرفداران بسیاری دارد. رانندگان چه کارت اعتباری ویزا و چه مسترکارت داشته باشند، می‌توانند به صورت آنی دستمزد خود را در یک حساب بانکی دریافت کنند. این رانندگان حتی اگر حساب بانکی نداشته باشند، باز هم می‌توانند دستمزد خود را از طریق کارت‌های بازپرداخت و به شکلی لحظه‌ای دریافت کنند.

«ما بیش از سه میلیارد کارت در سرتاسر جهان داریم که می‌توانیم از آن‌ها برای انجام و هدایت پرداخت‌های آنی و دیجیتال استفاده کنیم.»

همان گوشی‌های هوشمندی که استفاده اوبر و لیفت را ممکن ساخته‌اند، این قابلیت را نیز دارند که دریافت دستمزد را برای رانندگان آسان کنند. یک راننده اوبر می‌تواند یک عکس از کارت اعتباری خود بگیرد، آن را ذخیره کند، و از آن برای دریافت کرایه خود استفاده کند.

«ما گوشی‌های هوشمند را به عنوان یک تسهیل‌گر می‌بینیم. یک شماره اعتباری بیشتر از روتینگ نامبر و شماره حساب کارآیی دارد و در سراسر جهان قابل استفاده است. ویزا دایرکت بر خلاف زل و وکالینک که داخلی هستند، جهانی است. ویزا و مسترکارت تنها گزینه‌هایی پرداختی هستند که خدمات خود را در سرتاسر جهان ارائه می‌کنند.»

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.