راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از اولین پلتفرم اسلامی مبتنی بر بلاکچین در قطر رونمایی شد

در حاشیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد اسلامی در قطر، پلتفرم «آی دینار» (iDinar) به‌عنوان اولین پلتفرم اسلامی مبتنی بر بلاکچین رونمایی شد.

«آی دینار» یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین برای تبادل ارز دیجیتال بر اساس نرخ طلا است. در این پلتفرم ارزش هر آی‌دینار برابر با یک گرم طلا است بنابراین پشتوانه طلا دارد و به نسبت توکن‌های صادر شده، طلا ذخیره می‌شود تا ارزش آن را نسبت به قیمت جهانی طلا ثابت نگاه دارد.

به گفته تیم این پلتفرم، آی‌ دینار نه تنها ابزاری مناسب برای سرمایه‌گذاری طلا است بلکه بستری برای معاملات در انواع بازارهای دارایی اعم از سهام و اوراق قرضه و همچنین تسهیل پرداخت‌ها خواهد بود.

به گفته یکی از اعضای اصلی تیم این پروژه، هدف اصلی پلتفرم آن است که قوانین مبادلات، مطابق با شریعت اسلامی باشد. بر همین اساس به نظر می‌رسد که راهکاری مبتنی بر سیستم دادوستد پایاپای در این پلتفرم پیاده‌سازی شده است که می‌توان توکن‌های آن را به عنوان یک مال به صورت مشروع در نظر گرفت. نام توکن‌ها هم از دینار قطر گرفته شده است.

طبق گزارش گلف تایمز، این پلتفرم همچنین دارای نوعی صرافی دیجیتالی مجاز است که می‌توان انواع محصولات را در آن معامله کرد و از نهادهای قانون‌گذار قطر مانند QFC مجوزهای لازم را کسب کرده است.

منبع: ارز دیجیتال

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.