راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صدرنشین‌های فین‌تک ۲۰۱۹ / نگاهی به ۵۰ مورد از برترین استارت‌آپ‌های فین‌تک جهان از منظر فوربس

ماهنامه عصر تراکنش / هر سال فوربس ۵۰ استارت‌آپ برتر فین‌تک دنیا را انتخاب و معرفی می‌کند. این فهرست که استارت‌آپ‌ها را بر اساس نوآوری‌های آنها دسته‌بندی و معرفی می‌کند می‌تواند منبعی برای الهام گرفتن ایده‌های جدید باشد. سقوط قيمت ارز رمزنگاري‌شده بيت‌کوين از 19000 دلار به زير 4000 دلار طي سال گذشته، ترديد‌هاي بسياري را پيرامون آينده فناوري بلاکچين و تحقق وعده‌هاي خوش رنگ و لعاب اين فناوري در دل جهانيان افکند. فناوري نوظهوري که توانسته است با ارائه دفترکل توزيع‌شده خود، ساختارشکني‌هاي شگرفي در حوزه خدمات مالي متمرکز پديد آورده و با ارائه ارز‌هاي رمزنگاري‌شده‌اي که هر روز نيز به تعدادشان افزوده مي‌شود، نوع جديدي از تراکنش‌هاي مالي را رقم بزند. با اين وجود، به نظر مي‌رسد همه وعده‌هاي اغراق‌آميزي که در مورد اين فناوري داده شده‌اند نيز صحت ندارند و ممکن است برخي از آنها، در همان فاز وعده باقي بمانند و هيچ‌گاه جامه عمل نپوشند.

برخي از ساختارشکني‌هاي تحميلي به صنعت از سوي بلاکچين، در حقيقت فروپاشي‌هاي سهمگيني را نيز به چارچوب‌هاي رگولاتوري و دنياي واقعي تحميل مي‌کنند و اين، چيزي نيست که بتوان به‌سادگي از کنار آن رد شد. هرچند که با وجود تمام اميد‌ها و نااميدي‌ها، اکنون شاهد خيل عظيمي‌ از استارت‌آپ‌هاي فين‌تک هستيم که با سيلي از سرمايه‌هاي نقدي سرمايه‌گذاران روبه‌رو شده‌اند و ظاهرا چار‌ه‌اي ندارند جز اينکه راه آغاز کرده را ادامه دهند. بررسي روند رشد استارت‌آپ‌هاي فين‌تک و نوآوري‌هاي آنها مي‌تواند مقياسي مناسب براي سنجش کورسوي اميدي باشد که هنوز در دل بسياري از کاربران و کسب‌وکار‌ها باقي مانده است و بهترين وسيله براي اين بررسي نيز مي‌تواند ليست فین‌تک 50 باشد.

معرفي 50 استارت‌آپ فين‌تک، روندي است که از سال 2012 آغاز شده و هر سال نيز به پيچيدگي‌ها و جزئيات آن افزوده مي‌شود. تنها ليستي که استارت‌آپ‌ها را بر اساس نوآوري‌هاي آنها دسته‌بندي و معرفي مي‌کند تا بر اساس درآمد و ميزان جذب سرمايه‌شان، و اين مي‌تواند نه‌تنها راهنمايي خارق‌العاده‌ براي استارت‌آپ‌هاي جديدي باشد که تازه وارد اين عرصه شده‌اند، بلکه مرجعي جامع براي دست‌اندرکاران و پيشگامان فين‌تک نيز قلمداد مي‌شود که توسط مجموعه‌اي از بهترين و برجسته‌ترين متخصصين حوزه فين‌تک گردآوري شده است.

فین‌تک 50 سال 2019، قصد دارد نوآورانه‌ترين استارت‌آپ‌هاي جهان در سال 2019 را معرفي کند، چراکه امسال نيز علي‌رغم سقوط بهاي ارز‌هاي رمزنگاري‌شده و عرضه‌هاي اوليه سکه (ICOs)، طبق گزارش اکسنچر، شاهد افزايش چشم‌گير صددرصدي سرمايه‌گذاري روي استارت‌آپ‌هاي فين‌تک و رد کردن مرز 55 ميليارد دلار از سوي آنها بوده‌ايم. شرکت‌هاي فين‌تک بزرگ روزبه‌روز نيز بزرگ‌تر مي‌شوند و تنها 19 مورد از اين 50 استارت‌آپ فين‌تک توانسته‌اند ارزش خود را به بيش از يك ميليارد دلار برسانند. اما 20 استارت‌آپ فين‌تک جديدالورود نيز وجود دارند که در ويرايش چهارم به اين ليست افزوده شده‌اند. در ادامه مي‌توانيد با اين 50 کسب‌وکار فين‌تک مطرح به انتخاب فوربس آشنا شويد.

 

ارزهاي رمزنگاري‌شده و بلاکچين

بيتفيوري

کشور: هلند

دفتر مرکزي: آمستردام

اين شرکت به‌عنوان يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي مبتني بر فناوري بلاکچين و زيرساخت ماينينگ بيت‌کوين، در سال 2011 راه‌اندازي شده است. بيتفيوري در کنار ارائه زيرساخت‌هاي ماينينگ بيت‌کوين، نرم‌افزاري را نيز طراحي و ارائه کرده است که مي‌تواند ايالات متحده آمريکا را در راستاي مبارزه با فعاليت‌هاي غيرقانوني مرتبط با بيت‌کوين و رسيدگي به آنها ياري کند.

بيتفيوري بزرگ‌ترين شرکت فول‌سرويس مبتني بر فناوري بلاکچين در جهان است که راهکار‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري مورد نياز براي دولت‌ها، کسب‌وکار‌ها، سازمان‌ها و افراد را براي نقل‌وانتقالات ايمن دارايي‌هايشان از طريق دفتر کل توزيع‌شده بلاکچين فراهم کرده است. اين شرکت، هدف خود را دسترسي ايمن‌تر، آسان‌تر، سريع‌تر و کم‌هزينه‌تر کاربران به شبکه بلاکچين توصيف مي‌کند.

ميزان جذب سرمايه: 150 ميليون دلار؛ از سوي کورليا کپيتال ، مکوئري کپيتال، دنتسو  و غيره.

آخرين ارزشگذاري: بيش از يک ميليارد دلار

دستاوردها: کسب 500 ميليون دلار درآمد در سال 2018

بنيانگذار و مديرعامل: والري واويلوف ، 39‌ساله، دانش‌آموخته کامپيوتر از ليتواني

 

سيرکل

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: ماساچوست، بوستون

غول بزرگ ارز‌هاي رمزنگاري‌شده جهان، سيرکل فايننشيال، سال گذشته با خريد صرافي برجسته ارز‌هاي رمزنگاري‌شده پولونيکس وارد عرصه جديدي شد که وي را در تيررس صرافي‌هاي بزرگي همچون کوين‌بيس  و بيترکس  قرار مي‌دهد.

در پي اين نوآوري، سيرکل قادر خواهد بود تا ازين پس در حوزه دادوستد، سرمايه‌گذاري و پرداخت‌هاي مبتني بر ارز‌هاي رمزنگاري‌شده نيز فعاليت کند. بسياري از کاربران با حذف بيت‌کوين از اپليکيشن پرداخت اين شرکت ديگر تمايلي براي استفاده از آن نداشتند و به نظر مي‌رسيد که دوران اوج سيرکل به پايان رسيده است؛ اما اکنون، با اين معامله فوق‌العاده‌ که بزرگ‌ترين خريد اين شرکت به شمار مي‌آيد، امکان دسترسي به تمام ارز‌هاي ديجيتال و توکن‌‌هاي رمزپايه در اختيار کاربران سيرکل قرار خواهد گرفت.

اين يک معامله دو سر برد است که طي آن، کاربران سيرکل بار ديگر قادر به دادوستد و تبادل ارز رمزنگاري‌شده بيت‌کوين خواهند بود و براي پولونيکس نيز سود زيادي را در پي خواهد داشت؛ چراکه چند ماهي بود به دليل افزايش شکايات کاربران از اين صرافي، سرعت مبادلات آن به طرز چشم‌گيري کاهش يافته بود و اکنون، سرويس جديد سيرکل پولونيکس، اين ضايعه را جبران خواهد کرد.

ضمن اينکه مشارکت سيرکل و کوين‌بيس براي راه‌اندازي استيبل کوين (ارز باثبات) يو‌اس‌دي‌سي (USDC) نيز از جمله دستاورد‌هاي اخير ديگر سيرکل بوده است که به روند روبه‌رشد اين شرکت در حوزه رمزنگاري کمک شاياني کرده است.

در نتيجه اين رويکرد، کاربران قادر خواهند بود تا از اکتبر سال گذشته به اين طرف، از استيبل کوين يو‌اس‌دي‌سي استفاده کنند و کوين‌بيس نيز آن را پشتيباني مي‌کند. اين ارز بر مبناي بلاکچين اتريوم (يک توکن ERC20) طراحي و ايجاد شده است و توسط دلار ايالات متحده آمريکا پشتيباني مي‌شود.

استيبل کويني با پشتيباني ارز سنتي، با محافظت قانوني و تاييديه شرکت شخص ثالث که کاملا شفاف و قابل اطمينان است. اين استيبل کوين در حال حاضر بين 20 ارز رمزنگاري‌شده برتر جهان جاي گرفته است اما اين نکته را نيز نبايد فراموش کرد که ارزش آن و ميزان مقبوليت‌اش روزبه‌روز نيز افزايش پيدا کرده و در حال صعود است.

ميزان جذب سرمايه: 246 ميليون دلار؛ از سوي آي‌دي‌جي کپيتال ‌، بيت‌مين ‌، برير کپيتال ‌، گلدمن ساكس ‌ و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 3 ميليارد دلار

دستاوردها: 8 ميليون کاربر فعال از بيش از 100 کشور مختلف جهان؛ افزايش بهاي استيبل کوين يو‌اس‌دي‌سي در بازار تا بيش از 335 ميليون دلار که آن را در جمع 20 ارز رمزنگاري‌شده باارزش جهان قرار مي‌دهد.

بنيانگذار و مديرعامل: جرمي‌ آلير ‌، 47‌ساله، بنيان‌گذار سابق پلتفرم ويدئويي آنلاين برايت‌کاو ‌

 

کوينبيس

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنياصرافي ارز‌هاي رمزنگاري‌شده بزرگ کوين‌بيس، طي سال گذشته پا از تخصص و فيلد اصلي خود فراتر گذاشته و اقدام به راه‌اندازي پلتفرم‌هاي دادوستد نهادي و تخصصي كرده است. اين شرکت که سابق بر اين يکي از بزرگ‌ترين صرافي‌هاي رمزارز و ارائه‌دهنده کيف پول‌هاي بيت‌کوين بود، اکنون قادر است در حوزه حفاظت از ارز‌هاي رمزنگاري‌شده و پلتفرم‌هاي معاملاتي نهادي نيز فعاليت کند.

خريد شرکت ارن ‌ توسط اين شرکت طي سال گذشته نيز رويکرد مثبت ديگري بوده است که مي‌توان از آن نام برد. در پي اين خريد، کاربران قادر خواهند بود تا با پرداخت مبلغي از طريق ارز رمزنگاري‌شده بيت‌کوين، با کارشناسان شرکت از طريق ايميل ارتباط برقرار کرده و سوالات، مشکلات و مباحث موردنظر خود را با آنها در ميان بگذارند. اين خريد که طبق گفته‌ها 100 ميليون دلار هزينه روي دست کوين‌بيس گذاشته است، گامي‌ بزرگ در راستاي افزايش آگاهي کاربران در مورد ارز‌هاي رمزنگاري‌شده و ارائه خدمات آموزشي درست به آنها است.

به گفته وب‌سايت رسمي‌ کوين‌بيس، اين شرکت در نظر دارد تا در آيند‌ه‌اي نه‌چندان دور، خدمات آموزشي بسيار بيشتر و حرفه‌اي‌تري را از طريق پلتفرم کوين‌بيس-ارن خود در اختيار کاربرانش قرار دهد.

ميزان جذب سرمايه: 525 ميليون دلار؛ از سوي تايگر گلوبال منيجمنت ‌، اندرسن هوروويتس ‌، واي‌سي کانتينيوتي ‌ و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 8 ميليارد دلار

دستاوردها: ثبت رکورد بيشترين سرمايه‌گذاري روي يک استارت‌آپ مبتني بر ارز‌هاي رمزنگاري‌شده به نام خود؛ و ارائه بيش از 25 ميليون کيف‌پول ديجيتال براي کاربران

بنيانگذار و مديرعامل: برايان آرمسترانگ ‌، 36‌ساله، کسي که هلدينگ‌هاي کوين‌بيس او را به يک ميلياردر بزرگ تبديل کرده است.

 

جميني

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

صرافي ارز‌هاي رمزنگاري‌شده جميني که توسط دو برادر تايلر ‌ و کامرون ‌ وينکلوس ‌ راه‌اندازي شده است، يک صرافي بزرگ و معتبر براي ارز‌هاي رمزنگاري‌شده بيت‌کوين و اتر است که از سال 2015 ميلادي فعاليت خود را آغاز کرده است.

اين صرافي که در نيويورک پايه‌گذاري شده است، اکنون يکي از معتبر‌ترين و قابل اعتماد‌ترين صرافي‌هاي رمزارز دنيا است که در سال 2016 نيز به‌عنوان اولين صرافي مجاز مبتني بر اتر معرفي شده است. صرافي که قادر است ارز‌هاي رمزنگاري‌شده کاربران را تحت قوانين مالي نيويورک نگهداري کرده و به‌عبارتي متولي سرمايه‌هاي ديجيتال کاربرانش باشد. برادران وينکلوس که سال گذشته درخواست‌شان مبني بر راه‌اندازي صندوق قابل معامله در بورس بيت‌کوين ‌ در کميسيون بورس و اوراق بهادار ايالات متحده آمريکا ‌ رد شده بود، اکنون براي انتقام بازگشته‌اند و با گردآوري تعدادي از بزرگ‌ترين افراد و برند‌هاي صنعت ارز‌هاي رمزنگاري‌شده، گروه نظارتي قدرتمندي را تشکيل داده‌اند تا جايگاه خود را به‌عنوان يکي از مراجع اصلي قانون‌گذاري اين حوزه تحکيم کنند.  اين گروه نظارتي که با عنوان انجمن کالا‌هاي مجازي ‌ تشکيل شده است، در رقابت با بورس و اوراق بهادار ايالات متحده آمريکا شروع به کار کرده و قصد دارد خود را به‌عنوان موفقيتي جديد در عرصه ارز‌هاي رمزنگاري‌شده مطرح کند.

طبق گزارش‌ها، دوقلو‌هاي وينکلوس اکنون اولين ميلياردر‌هاي بيت‌کوين جهان لقب گرفته‌اند و بسياري از متخصصين و دست‌اندرکاران صنعت چشم‌اندازي خوش‌بينانه از گروه نظارتي آنها ترسيم مي‌کنند که مي‌تواند همانند آنچه در سال 2003 براي طلا رخ داد، جهشي عظيم در بازار‌هاي مالي جهان ايجاد کند.

ميزان جذب سرمايه: تامين مالي از سوي شرکت سرمايه‌گذاري برادران وينکلوس با عنوان وينکلوس کپيتال منيجمنت ‌ که تماما متعلق به خود اين دوقلو‌ها است.

دستاوردها: استخدام حدود 200 کارمند و نقل مکان به دفتر جديد و بزرگ‌تري با زيربناي 50000 فوت مربع

بنيانگذار و مديرعامل: تايلر وينکلوس، 37‌ساله، قهرمان پاروزني سابق مسابقات جهاني المپيک

 

ريپل

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

شبکه پرداخت ريپل و ارز رمزنگاري‌شده آن ايکس‌آر‌پي ‌ که در سال 2012 ميلادي به جهان معرفي شدند را مي‌توان يک رقيب جدي براي سوئيفت ‌ قلمداد کرد. سوئيفت که نام اختصاري جامعه جهاني ارتباطات مالي بين‌بانکي ‌ است، يک انجمن تعاوني غيرانتفاعي است که هدف آن، برقراري روابط بين‌المللي استاندارد بين کشور‌هايي است که در آن مشارکت کرده‌اند.

در حال حاضر بيش از 9700 عنوان بانک و بنيان‌گذاره مالي در اين شبکه عضو هستند و از طريق آن، تراکنش‌هاي مالي، تعاملات و فرايند‌هاي پرداخت برون‌مرزي خود را انجام مي‌دهند. اين در حالي است که شبکه ريپل، با دفتر کل توزيع‌شده خود معرفي شده است تا جايگزين سوئيفت شده و تراکنش‌هاي آنلاين بين‌المللي را تسريع و تسهيل کند. هر تراکنش در شبکه پرداخت ريپل نهايتا چهار ثانيه به طول مي‌انجامد و اين در حالي است که ساير شبکه‌هاي پرداخت آنلاين مبتني بر ارز‌هاي رمزنگاري‌شده نظير بيت‌کوين و اتريوم، زمان زيادي از کاربران مي‌گيرند. زمان مورد نياز براي تراکنش‌هاي مشابه در شبکه اتريوم چيزي در حدود  دو دقيقه است، هرچند که در مورد بيت‌کوين، اين زمان ممکن است با توجه به ترافيک بالاي شبکه به چندين ساعت نيز بکشد. البته اين نيمه پر ليوان است و در مورد پرداخت‌هاي برون‌مرزي مبتني بر سيستم‌هاي مالي سنتي، ممکن است سه روز الي يک هفته زمان نياز باشد تا يک فرايند پرداخت برون‌مرزي تکميل شد.

با اين اوصاف، مي‌توان حدس زد که نوآوري ريپل در عرضه بلاکچين و ارز‌هاي رمزنگاري‌شده چقدر حائز اهميت است و مي‌تواند مورد توجه شرکت‌ها، کسب‌وکار‌ها و کاربران قرار گيرد. اين شرکت به کاربران خود اجازه مي‌دهد تا پرداخت‌هاي برون‌مرزي‌شان را بر اساس ارز رمزنگاري‌شده ريپل با عنوان ايکس‌آرپي بين کشور‌هاي مختلف انجام دهند بدون اينکه زمان يا هزينه گزافي بابت آن متحمل شده باشند. گفتني است، ارز رمزنگاري‌شده ايکس‌آرپي، در حال حاضر، پس از بيت‌کوين دومين ارز رمزنگاري‌شده ارزشمند جهان است که کاربران زيادي را نيز به سمت خود جذب کرده است.

ميزان جذب سرمايه: 94 ميليون دلار؛ از سوي آي‌دي‌جي کپيتال ‌، اس‌بي‌آي اينوستمنت ‌، سانتاندر اينوونچرز ‌ و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 5 ميليارد دلار

دستاوردها: 200 کاربر فعال ريپل‌نت ‌، از جمله بانک مرکزي آمريکا ‌ و جمعي از سرمايه‌گذاران بنام امريکن اکسپرس ‌

بنيانگذار و مديرعامل: برد گارلينگ‌هاوس ‌، 48‌ساله، مدير اجرايي اسبق شرکت اي‌اوال ‌

 

سرمايه‌گذاري

بترمنت

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

شرکت مشاور رباتيک مالي آنلاين بترمنت، با ارائه راهکار‌هاي مدرن و تمام خودکار مديريت سرمايه به کاربرانش، از جمله شرکت‌هايي است که جزو نوآوران مطرح حوزه سرمايه‌گذاري شناخته مي‌شود. اين شرکت که براي ارائه مشاوره از هيچ‌گونه نماينده فروش يا مشاور مالي انساني بهره نگرفته است، هزينه‌هاي به‌مراتب کمتري نسبت به راهکار‌هاي مشاوره سنتي به کاربران تحميل مي‌کند و از اين رو توانسته افراد زيادي را به سمت خود جذب کند.

مديريت صندوق قابل معامله در بورس ‌ با نرخ درآمد ثابت و مبتني بر شاخص منفعل توسط بترمنت، رويکردي است که باعث شده تا اهداف و حساسيت‌هاي ريسک‌پذيري کاربران به نحو احسن پاسخ داده شود. علاوه بر اين، اين شرکت به‌منظور بهينه‌‌سازي سبد سرمايه‌گذاري از مدل‌هاي مدرن رياضي استفاده مي‌کند و بدين ترتيب نرخ بازگشت سرمايه براي سرمايه‌گذاران را ارتقا مي‌بخشد. سيستم خودکار و ماشيني بترمنت نيازي به داشتن حداقل موجودي توسط کاربران ندارد و به ميزان حدود 25/0 درصد از کل سرمايه کاربران را به‌صورت سالانه بابت کارمزد کسر مي‌کند.

ضمن اينکه مشترياني با حداقل موجودي 100000 دلار در اين سيستم فعاليت مي‌کنند، قادر هستند تا از خدمات مشاوره مالي هيبريدي سيستم نيز استفاده کنند که طي آن، برخي مشاوره‌ها به‌صورت خودکار و برخي ديگر توسط نيرو‌هاي انساني متخصص ارائه مي‌شوند. گفتني است کارمزد اين قبيل خدمات هيبريدي نيز بالغ بر 40/0 درصد از کل سرمايه در سال است که با توجه به استقبال کاربران، به نظر مي‌رسد رقمي‌ منصفانه بوده است.

ساير خدمات مالي و مشاور‌ه‌اي نظير 401 کي و ساير محصولات مشاوره مالي نيز در اين پلتفرم قابل ارائه هستند.

ميزان جذب سرمايه:  275 ميليون دلار؛ از سوي بسمر ونچرز ‌، منلو ونچرز ‌، سيتي ونچرز ‌ و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 800 ميليون دلار

دستاوردها: بزرگ‌ترين ربات مستقل مشاوره مالي جهان، مديريت بيش از 15 ميليارد دلار سرمايه براي حدود 400000 کاربر

بنيانگذار و مديرعامل: جان اشتاين ‌، 39‌ساله، مشاور بانکي سابق که بترمنت را زماني راه‌اندازي کرد که فقط 28 سال سن داشت.

 

 گايدلاين

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان ماتئو ‌، کاليفرنيا

گايدلاين پلتفرمي‌ است که برنامه‌هاي مربوط به حساب‌هاي بازنشستگي شخصي مانند 401 کي را به‌صورت خودکار و با ادغام مستقيم با ارائه‌دهندگان حقوق و دستمزد انجام مي‌‌دهد و در خلال آن، 8 دلار کارمزد در سال براي موجودي حداقل 500 دلار کسر مي‌کند. کارمزد‌هاي مربوط به پورتفوليو‌هاي گايدلاين چيزي در حدود 6/0 درصد است که کارمندان مي‌توانند پورتفوليوي متناسب و سازگار با خود را انتخاب کرده يا به‌صورت شخصي‌سازي شده از سيستم استفاده کنند.

ميزان جذب سرمايه: 59 ميليون دلار؛ از سوي تايگر گلوبال منيجمنت ‌، فليسيس ونچرز ‌، پراپل ونچرز پارتنرز ‌ و لرر هيپائو ‌

آخرين ارزشگذاري: 170 ميليون دلار، بر اساس پيچ‌بوک ‌

دستاوردها: ثبت‌نام بيش از 6000 کسب‌وکار کوچک با سرمايه‌اي بالغ بر 800 ميليون دلار از زمان راه‌اندازي در سال 2016 ميلادي تاکنون

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل ـ کوين بوسک ‌، 40‌ساله، کارمند سابق تسک‌ربيت ‌؛ مدير ارشد فناوري ـ مايک نلسون ‌، 31‌ساله و طراح ارشد ـ جرمي‌ کابالرو ‌، 36‌ساله

 

آيکپيتال نتورک

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

اين شرکت، يک ارائه‌دهنده مشاوره مالي آنلاين است که به کاربران و کسب‌وکار‌ها اين امکان را مي‌دهد تا با سرمايه‌اي محدودي در حد 100000 دلار، در سرمايه‌گذاري‌هاي خصوصي، وام‌دهي‌هاي خصوصي، سرمايه‌گذاري‌هاي آنلاين و امثال آن شرکت کنند. اين در حالي است که مشارکت در چنين سرمايه‌گذاري‌هايي عموما نيازمند تخصيص سرمايه‌هاي هنگفتي است که شايد کمتر کسي بتواند از عهده آنها برآيد.

در خلال استفاده از مشاوره‌هاي اين شرکت، کسب‌وکار‌ها و افراد مي‌توانند با تجزيه‌وتحليل و سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي گفته‌شده، بالا‌ترين سود خالص ممکن را از آن خود کنند.

اين شرکت، اخيرا نهايي شدن قرارداد خريد توابع اصلي سرمايه‌گذاري بانک مرکزي آمريکا ‌ را اعلام کرده است که مي‌تواند به ارائه خدمات حمايتي، اجرايي و مشاوره براي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جايگزين باشد.

بانک مرکزي آمريکا يکي از بزرگ‌ترين ارائه‌دهندگان خدمات مربوط به سرمايه‌گذاري جايگزين ‌ در دنيا است که در حال حاضر، بالغ بر 20 ميليارد دلار از سرمايه‌هاي کاربران را در اختيار دارد و بدون شک، با پيوستن اين سيستم به آي‌کپيتال نتورک، شاهد ورود اين رقم هنگفت به سرمايه کلي اين شرکت خواهيم بود. سرمايه کنوني آي‌کپيتال نتورک چيزي در حدود 6 ميليارد دلار است که با اضافه شدن 20 ميليارد دلار سرمايه بانک مرکزي آمريکا، رشد چشم‌گيري را تجربه خواهد کرد.

ميزان جذب سرمايه: 80 ميليون دلار؛ از سوي کرديت سويس‌‌، بلک راک ‌، مورگان استنلي ‌، يواس‌بي ‌، بي‌ان‌واي ملون ‌ و غيره.

دستاوردها: نزديک به 70000 حساب سرمايه‌گذاري

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ لورنس کالکانو ‌، 56‌ساله، کارمند باسابقه گلدمن ساكس با بيش از 17سال سابقه خدمت؛ عضو ديگر هيات مديره؛دن ون ‌، 44‌ساله و عضو ديگر هيات مديره و همچنين مدير بخش تحقيقات شرکت؛ نيک ورونيس‌‌، 54‌ساله

 

پرسونال کپيتال

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: ردوود سيتي ‌، کاليفرنيا

پلتفرم مديريت ثروت آنلاين پرسنال کپيتال، اين امکان را در اختيار کاربران قرار داده است تا به‌صورت رايگان، کليه بانک‌ها و حساب‌هاي سرمايه‌گذاري را رديابي کرده و قابليت کنترل بيشتري روي ثروت و سرمايه خود داشته باشند. ضمن اينکه در سايه اين پلتفرم، کاربران قادر خواهند بود تا برنامه‌ريزي‌هاي بازنشستگي و سرمايه‌گذاري‌هاي خود را با استفاده از ابزار‌هايي مدرن و کارآمد مديريت کنند.

پلتفرمي‌ که به کاربران نحوه مديريت صحيح پول، جلوگيري از ضرر و زيان و باخت در سرمايه‌گذاري‌ها و همچنين نحوه دسترسي به مشاورين انساني را مي‌آموزد. هزينه ارائه چنين مشاوره‌هايي به کاربران، براي سرمايه‌گذاري‌هايي تا سقف يک ميليون دلار از 89/0 درصد آغاز شده و با افزايش ميزان سرمايه کاهش پيدا مي‌کند؛ به‌طوري‌که براي سرمايه‌هايي فراتر از 10 ميليون دلار، چيزي در حدود 49/0 درصد کارمزد کسر مي‌گردد.

ميزان جذب سرمايه: 130 ميليون دلار؛ از سوي بانک سيليکون ولي ‌ و آي‌جي‌ام فايننشيال ‌

آخرين ارزشگذاري: 660 ميليون دلار

دستاوردها: چيزي در حدود 2 ميليون کاربر فعال براي نرم‌افزار رايگان، 8 ميليارد دلار سرمايه تحت مديريت براي بيش از 19000 کاربر فعال

بنيانگذار و مديرعامل: بيل هريس ‌، 62‌ساله، به‌عنوان بنيان‌گذار و مديرعامل اسبق شرکت که مديرعامل سابق شرکت‌هاي اينتوئيت ‌ و پي‌پال ‌ نيز بوده است؛ جي شاه ‌، 49‌ساله که مديرعامل کنوني پرسنال کپيتال است و از سال 2009 به اين سيستم پيوسته است.

 

رابينهود

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: منلو پارک ‌، کاليفرنيا

رابين‌هود، يک کارگزار مجازي بورس است که با استفاده از يک اپليکيشن موبايلي، تجارت آزاد سهام (با کميسيون صفر در بورس آمريکا)، مديريت صندوق‌هاي قابل معامله در بورس ‌، ارز‌هاي رمزنگاري‌شده و گزينه‌هايي نظير آن را ممکن مي‌سازد. راه‌اندازي اپليکيشن جديد رابين‌هود با عنوان رابين‌هود گلد ‌ که نيازمند دريافت اشتراک از سوي کاربران و پرداخت هزينه از سوي آنها است، سرويس نوآورانه جديدي است که به نظر مي‌رسد مي‌تواند آينده مالي اين شرکت را تامين کند. دريافت 6 درصد سود از کاربران در ازاي ساعت‌ها معامله و تجارت حاشيه‌اي، چيزي است که مديرعامل شرکت آن را عامل کسب درآمد رابين‌هود در‌سالهاي پيش رو مي‌داند.

پلتفرم رابين‌هود، عنوان سريع‌ترين رشد تاريخ را در ميان کل استارت‌آپ‌هاي جهان به يدک مي‌کشد و اين را مي‌توان از تعداد کاربراني فهميد که هم‌اکنون از اپليکيشن کاربردي اين استارت‌آپ فين‌تک موفق استفاده مي‌کنند. تا مي‌ سال 2015 ميلادي، رابين‌هود تنها شرکتي بود که امکان تجارت بدون کميسيون در بورس را در اختيار کاربرانش قرار مي‌داد و اين در حالي بود که بخش عمد‌ه‌اي از اين کاربران را نسل هزاره تشکيل مي‌دادند. با توجه به استقبالي که از اين پلتفرم به عمل آمده و رشد چشم‌گيري که از آن سراغ داريم، انتظار مي‌رود که وعده‌هاي مديرعامل آن در مورد ورود به بازار پول و سرمايه با استفاده از يک برنامه مديريت پول مدرن و نوآورانه، در سال پيش رو جامه عمل بپوشد.

ميزان جذب سرمايه: 539 ميليون دلار؛ از سوي ان‌اي‌اِي ‌، ايندکس ‌، ثرايو کپيتال ‌، اسکويا ‌، کلينر پارکينز ‌ و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 6/5 ميليارد دلار

دستاوردها: بيش از 6 ميليون کاربر فعال

بنيانگذار و مديرعامل: بيجو بات ‌، 34‌ساله، مهاجر آمريکايي با پدر و مادري هندي؛ ولاد تنو ‌، 32‌ساله، متولد بلغارستان (که هر دو در دانشگاه استنفورد تحصيل کرده و همان‌جا نيز آشنا شده‌اند).

 

استش

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

سرمايه‌گذاري از طريق گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند مبحث جالبي است که چند سالي است رونق گرفته و استش نيز جزو استارت‌آپ‌هايي است که در اين زمينه فعاليت مي‌کند. ارائه مشاوره آنلاين و مجازي به کاربران عادي، با هر سطح از سرمايه، آنها را قادر مي‌سازد تا در زمينه‌هاي مختلف مورد علاقه‌شان، به بهترين شکل ممکن عمل کنند. در دنياي امروز، بسياري از کاربران توجه خود را از حقوق دريافتي خود به سمت سرمايه‌گذاري‌هايي نظير سرمايه‌گذاري بدون کميسيون در بورس، خريد سهام جزئي، پس‌انداز‌هاي بازنشستگي فردي ‌ و حتي برخي حساب‌هاي سرمايه‌گذاري براي بچه‌ها و آينده آنها معطوف کرده‌اند. چنين کاربراني قادر خواهند بود تا با سادگي هرچه تمام، آن‌گونه که دوست دارند سرمايه‌گذاري کنند. کافي است در اپليکيشن موبايلي استش ثبت‌نام کرده و يک سرمايه‌گذاري اوليه کوچک راه بيندازند.

کاربراني که داراي موجودي حساب کمتر از 5000 دلار هستند، ملزم به پرداخت يک دلار کارمزد در ماه هستند. البته کاربراني که داراي سرمايه‌هاي بيشتري هستند، طبيعتا کارمزد‌هاي به‌مراتب پايين‌تري را پرداخت مي‌کنند و ممکن است کارمزد دريافتي از برخي کاربران، به حدود 25/0 درصد در سال نيز کاهش پيدا کند.

اگرچه اغلب اين استارت‌آپ فين‌تکي را يک ارائه‌دهنده اپليکيشن سرمايه‌گذاري موفق در جهان مي‌دانند، اما ظاهرا استش قصد دارد مزه بانکداري را نيز تجربه کند. در حالي که موج عظيمي‌ از سيستم‌هاي بانکداري فين‌تکي به راه افتاده است، استش نيز اعلام کرده که به‌زودي، با ارائه کارت‌هاي اعتباري مبتني تحت پشتيباني پول نقد خود، وارد عرصه بانکداري خواهد شد. سيستم استش نيز همانند بسياري از سيستم‌هاي بانکداري فين‌تکي ديگر، هيچ‌گونه کارمزد يا هزينه‌اي را به کاربران تحميل نمي‌کند و مشتريان مي‌توانند با استفاده از دستگاه‌هاي خودپردازي که براي آنها در نظر گرفته شده است، تراکنش‌هاي مالي خود را انجام دهند.

ميزان جذب سرمايه: 117 ميليون دلار؛ از سوي يونيون اسکوئر ونچرز ‌، کاتيو ‌، والار ونچرز ‌ و اينتري کپيتال ‌

آخرين ارزشگذاري: 530 ميليون دلار، بر اساس پيچ‌بوک ‌

دستاوردها: بالغ بر 3 ميليون کاربر فعال

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ براندون کريگ ‌، 44‌ساله و مدير اجرايي؛ اد رابينسون ‌، 35‌ساله که در يک شرکت امنيتي يکديگر را ملاقات کرده‌اند.

 

وام‌دهي

آفرم

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

شرکت آفرم، يکي از استارت‌آپ‌هاي مالي مورد علاقه مردم عادي است که آنها را قادر مي‌سازد تا در صورت نياز، هنگام خريد از برخي فروشگاه‌هاي معتبر به‌صورت آنلاين وام دريافت کنند. خريد‌هاي آنلاين با استفاده از وام‌هاي مقرون‌به‌صرفه‌اي که آفرم در اختيار کاربران خود قرار مي‌دهد، بسياري از کاربران را به سمت اين پلتفرم سوق داده به‌طوري که اکنون، شاهد افزايش دو برابري وام‌هاي اعطايي به کاربران در نتيجه افزايش تقاضا نسبت به سال 2017 بوده‌ايم. وام‌هايي سه الي 24 ماهه با نرخ بهره‌هاي اندک 10 الي 30 درصد که در صورت خريد از بسياري از مراکز تجاري آمريکا نظير وي‌فير ، کاسپر ‌ و اکسپديا ‌ و امثال آنها به کاربران ارائه مي‌شود و هيچ‌گونه بهره اضافي بابت ديرکرد يا پيش‌پرداخت به اين وام‌ها تعلق نمي‌گيرد. گفتني است، نرخ بهره تعلق يافته به کاربران بر اساس وضعيت تسويه‌حساب‌هاي پيشين و به‌عبارتي تاريخچه اعتباري آنها مشخص مي‌شود و در خصوص برخي از شرکت‌هاي فروش آنلاين نظير واربي پارکر ‌ يا نست ‌، وام‌ها با نرخ بهره صفر درصدي در اختيار کاربران قرار مي‌گيرند.

در هر صورت، با استفاده از اين اپليکيشن جالب، مي‌توانيد هر موقع که دوست داشتيد، با هر وضعيت نقدينگي خريد کنيد و سپس آن را با نرخ سود 10 الي 30 درصد در مدت‌زماني مشخص بازگردانيد.

ميزان جذب سرمايه: 450 ميليون دلار؛ از سوي خوسلا ونچرز ‌، لايت‌اسپيد ونچر پارترز ‌، فاندرز فاند ‌ و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 8/1 ميليارد دلار از دسامبر سال 2017، بر اساس پيچ‌بوک ‌

دستاوردها: اعطاي بيش از 2 ميليارد دلار وام به کاربران در سال 2018، با رشد تقريبا دو برابري نسبت به سال 2017

بنيانگذار و مديرعامل: مکس لوچين ‌، 43‌ساله، بنيان‌گذار پي‌پال ‌ و مدير اجرايي اسبق يلپ ‌

 

کابج

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: آتلانتا ‌، جورجيا ‌

کابج نيز از جمله پلتفرم‌هايي است که هيچ‌کس فکرش را نمي‌کرد روزي بتواند درآمد چند ميليون دلاري را تجربه کند. پلتفرمي‌ که با استفاده از رسانه‌هاي مجازي و اجتماعي توانسته بازاريابي کند و بسياري از کاربران و کسب‌وکار‌هاي کوچک را به سمت خود جذب نمايد. اين شرکت وام‌دهي خرد، با تاييد آنلاين کسب‌وکار‌ها، آن هم در مدت‌زمان کوتاهي در حد چند دقيقه، اعتبار لازم را در اختيار آنها قرار مي‌دهد تا بتوانند فعاليت‌هاي مالي مورد نظر خود را به انجام برسانند.

استفاده از داده‌هاي جامع  جايگزيني اعم از داده‌هاي مربوط به نقل‌وانتقالات تجاري يا حتي تاريخچه فعاليت در شبکه‌هاي اجتماعي ـ که در سيستم‌هاي بانکداري سنتي شاهد نوع ديگري از آنها بوده‌ايم ـ در کنار ابزار‌هاي مدرن و فناورانه‌اي همچون يادگيري ماشين و تجزيه‌وتحليل‌هاي پيشرفته، اين شرکت را قادر ساخته تا اکنون، به‌عنوان يکي از بهترين سيستم‌هاي تصميم‌گيري اعتباري خودکار شناخته شود.

براي اينکه اعتبارسنجي صورت گرفته از طريق اين پلتفرم بتواند در دريافت وام از سيستم‌هاي بانکداري بزرگ و معتبر نيز مورد استفاده قرار گيرد، کابج در حال دريافت مجوز براي فناوري خود از سوي بانک‌هاي بزرگي همچون آي‌ان‌جي ‌ و سانتاندر  است.

ميزان جذب سرمايه: 489 ميليون دلار؛ از سوي سافت‌بانک ويژن فاند، بلوران ونچرز، مور ديويدو ونچرز و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 2/1 ميليارد دلار، بر اساس پيچ‌بوک

دستاوردها: ارائه بيش از 6 ميليارد دلار وام براي بيش از 150000 کسب‌وکار کوچک

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ راب فراوِين، 50‌ساله و مدير اجرايي؛ کا‌ترين پتراليا، 48‌ساله

 

نوا کرديت

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

چالش کسب اعتبار براي مهاجراني که براي نخستين بار وارد ايالات متحده آمريکا مي‌شوند، موضوعي است که شايد تمام مهاجران اين کشور آن را تجربه کرده باشند. مهاجراني که بدون کسب اين اعتبارات، به وام‌هاي مسکن، کارت‌هاي اعتباري يا ساير وام‌هاي شخصي دسترسي ندارند و زندگي در آمريکا برايشان بسيار دشوار مي‌شود. اين تجربه تلخ، عاملي است که سبب بروز ايده نوا کرديت شده است. بنيان‌گذاران نوا کرديت، همگي مهاجراني بوده‌اند که با چالش کسب اعتبار در آمريکا دست به گريبان بوده‌اند و اکنون، استارت‌آپي را به راه انداخته‌اند که وعده دسترسي آني به اطلاعات اعتباري مهاجران از کشور‌هاي خارجي را داده است. کليه اطلاعات کاربران از کشور‌هايي نظير هند، مکزيک، کانادا، بريتانيا و ساير کشور‌هاي جهان، با استفاده از اين پلتفرم در ايالات متحده آمريکا قابل دسترسي هستند و همين امر، باعث شده تا کاربران خارجي راحت‌تر بتوانند در اين کشور به امتيازات اعتباري لازم دسترسي داشته باشند. در پي موفقيت‌هاي اين استارت‌آپ، اکنون بخش اعظمي‌ از مهاجران تحت پشتيباني بانک‌ها، بنيان‌گذارات مالي، وام‌دهندگان و ملاکين آمريکايي هستند و ديگر از حقوقي که براي مدت‌ها از آن محروم بوده‌اند، بي‌بهره نيستند. اين استارت‌آپ، در نوآوري جديدي که داشته، علاوه بر تاريخچه پرداخت خارجي کاربران، يک شماره «پاسپورت اعتباري» نيز براي تازه‌واردان ارائه مي‌کند که درست مانند امتياز اعتباري اف‌آي‌سي‌او عمل مي‌کند.

ميزان جذب سرمايه: 20 ميليون دلار؛ از سوي جنرال کاتاليست، ايندکس ونچرز و فيرست راند.

دستاوردها: همکاري اخير استارت‌آپ با ياردي، يک پلتفرم نرم‌افزاري قدرتمند در حوزه مديريت دارايي، به‌منظور کمک به اعتبارسنجي مهاجراني که به دنبال خريد مسکن هستند.

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ ميشا اسيپاو، 30‌ساله؛ مدير عملياتي؛ نيکي گوليميس، 30‌ساله و مدير فناوري؛ اوئيک جانسن، 29‌ساله.

 

تالا

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سانتا مونيکا، کاليفرنيا

اعتبارسنجي کاربران کشور‌هاي در حال توسعه‌اي که هيچ‌گونه امتياز اعتباري لازم و سابقه تاريخي مورد قبولي در سيستم‌هاي وام‌دهي جهاني ندارند، براي دريافت وام‌هاي خرد از 10 الي 500 دلار، وعد‌ه‌اي است که تالا داده و به آن نيز پايبند بوده است. تالا براي بررسي و اعتبارسنجي کاربران مورد نظر حجم انبوهي از داده‌هاي مختلف را مورد تجزيه‌وتحليل قرار مي‌دهد که داده‌هاي مبتني بر تلفن‌هاي همراه هوشمند کاربران (از جمله سابقه بازي‌هاي رايانه‌اي آنلاين آنها، تراکنش‌هاي مالي و دادوستد‌هاي آنلاين‌شان و حتي تماس‌ها و ماليات‌هاي پرداختي) را شامل مي‌شوند. بيش از 85 درصد از کاربراني که توسط تالا تاييد اعتبار شده‌اند، در کمتر از 10 دقيقه وام‌هاي خرد موردنظر خود را دريافت مي‌کنند.

ميزان جذب سرمايه: 105 ميليون دلار؛ از سوي آي‌وي‌پي، ريوولوشن گروث، لوور کيس کپيتال و غيره، به علاوه سرمايه‌گذاري نامشخصي از سوي پي‌پال.

دستاوردها: هدايت بيش از 680 ميليون دلار وام خرد به سمت بيش از 5/2 ميليون کاربر، با نرخ بازپرداخت 90 درصدي

بنيانگذار و مديرعامل: شيواني سيرويا، 36‌ساله، تحليل‌گر سابق سيتي گروپ، يواس‌بي و کرديت سويس

 

بولت

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

نرم‌افزار پرداخت موبايلي ارائه شده از سوي استارت‌آپ فين‌تک بولت، اين قابليت را دارد تا در کنار ارائه تحليل‌هاي مورد نياز براي سايت‌هاي مبتني بر تجارت الکترونيک، برخي قابليت‌هاي جلوگيري از تقلب را نيز در اختيار آنها قرار دهد و به صفر رسيدن ضرر و زيان‌شان ناشي از تقلب در پرداخت يا تسويه‌حساب را به صفر برساند. تجربه پرداخت در اين سيستم، حتي فراتر از تجربه‌اي که در سيستم پرداخت آمازون وجود دارد و در حال کلي پلتفرم بولت را مي‌توان جايگزيني جامع براي نرم‌افزار‌هاي جداگانه پرداخت، خريد آنلاين و جلوگيري از تقلب قلمداد کرد که همگي در يک مجموعه گرد هم آورده شده‌اند. پرداخت بدون اصطکاک و عاري از تقلب دو مولفه مهمي‌ هستند که بولت توانسته به بهترين شکل ممکن ارائه دهد. گفتني است اين استارت‌آپ، از زمان راه‌اندازي‌اش در سال 2018 تاکنون، تنها طي يک سال توانسته جايگاه خود را در ميان پلتفرم‌هاي پرداخت پيدا کرده و تعداد کارمندانش را از 10 نفر به 75 نفر ارتقا دهد.

ميزان جذب سرمايه: 20 ميليون دلار؛ از سوي فاندرز فاند، اينتوئيت و غيره.

دستاوردها: داشتن هزاران کاربر فعال در حال حاضر و پردازش بالغ بر 500 ميليون دلار خريد آنلاين طي يک سال.

بنيانگذار و مديرعامل: رايان برسلو، 24‌ساله، کسي که رشته علوم کامپيوتر دانشگاه استنفورد را در سال 2014 ر‌ها کرد تا بولت را راه‌اندازي کند و اريک فلدمن، 29‌ساله

 

بريکس

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

استارت‌آپ فين‌تک بريکس، ارائه‌دهنده کارت‌هاي اعتباري شرکتي براي استارت‌آپ‌هايي است که عليرغم دارا بودن تقاضا از سوي بازار، داراي محدوديت‌هاي اعتباري لازم براي دريافت کارت اعتباري هستند. اگرچه دريافت کارت‌هاي اعتباري شرکتي از ساير شرکت‌ها مستلزم ارائه ضمانت يا سپرده شخصي است، بريکس اين امکان را به استارت‌آپ‌ها و کارآفرينان تازه‌کار آنها مي‌دهد تا صرفا بر مبناي نقدينگي شرکت و نه بر اساس سپرده شخصي کارآفرينان کارت اعتباري شرکتي دريافت کنند.

ميزان جذب سرمايه: 215 ميليون دلار؛ از سوي واي کامبينيتور، دي‌اس‌تي گلوبال و گرينوکس کپيتال

آخرين ارزشگذاري: 1/1 ميليارد دلار

دستاوردها: دستيابي به ارزش 1/1 ميليارد دلاري تنها طي 22 ماه که اين استارت‌آپ را به‌عنوان سريع‌ترين استارت‌آپ فين‌تک فعال در حوزه کسب‌وکار به کسب‌وکار  معرفي مي‌کند.

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ هنريک دوبوگراس، 23‌ساله و مدير عملياتي؛ پدرو فرانچسکي، 22‌ساله که هردو اصالتا برزيلي‌الاصل هستند و دانش‌آموخته رشتي مهندسي کامپيوتر از دانشگاه استنفورد

 

فلاي واير

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: يوستون، ماساچوست

فلاي واير نيز از جمله استارت‌آپ فين‌تک‌هاي فعال در حوزه پرداخت است که به بيمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و کسب‌وکار‌ها اين امکان را مي‌دهد تا وجوه بستانکاري خود را بر مبناي ارز‌هاي رايج کشور‌هاي خارجي دريافت کنند. با استفاده از پلتفرم فلاي واير، بيماران و دانشجويان قادر هستند تا شهريه‌ها و بدهي‌هاي خود را بر مبناي ارز رايج کشور خود پرداخت کنند.

سابق بر اين، پرداخت‌هايي از اين دست، به دليل عدم وجود سيستم‌هاي پرداخت و دريافت مناسب مدت‌زمان زيادي نياز داشت اما فلاي واير، با پلتفرم نوآورانه خود، زمان مورد نياز براي انجام چنين پرداخت‌هايي را کاهش داده است. نرم‌افزار اين شرکت قادر است تا پرداخت‌هاي مبتني بر ارز‌هاي مختلف را با کسر کارمزدي در حدود دو الي سه درصد پشتيباني کند و اين در حالي است که اين نرخ کارمزد، تقريبا يک‌دوم چيزي است که سيستم‌هاي بانکداري سنتي از کاربران خود دريافت مي‌کنند. البته، زمان مورد نياز براي انجام تراکنش‌هاي مالي بر اساس ارز‌هاي متخلف در سيستم‌هاي مالي سنتي را نيز نمي‌توان ناديده گرفت که دست‌کم، دو روز به طول مي‌انجامد.

ميزان جذب سرمايه: 142 ميليون دلار؛ از سوي بين کپيتال ونچرز، اف پرايم کپيتال فايدليتي، اسپارک کپيتال و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 700 ميليون دلار، بر اساس پيچ‌بوک

دستاوردها: پردازش بالغ بر 4 ميليارد دلار پرداخت در سال 2018 و پشتيباني از 900 دانشجوي تحصيلات عالي

بنيانگذار: ايکر مارسيد

مديرعامل: مايک ماسارو، 40‌ساله که در سال 2012 به مجموعه فلاي واير پيوسته و سال گذشته به‌عنوان مديرعامل اين شرکت برگزيده شده است.

 

فورتر

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

سيستم نرم‌افزاري جلوگيري از تقلب فورتر، سيستمي‌ مبتني بر فناوري يادگيري ماشين است که در کنار آن، از تجارب انساني مرتبط با راهکار‌هاي مبارزه با تقلب نيز استفاده کرده است. اگر سابق بر اين شناسايي و حذف عوامل متقلب از سيستم‌هاي پرداخت نياز به ارزيابي‌ها، بررسي‌ها و دخالت‌هاي انساني داشت، اکنون در سايه نرم‌افزار مبتني بر يادگيري ماشين فورتر، اين امکان فراهم شده است تا ميزان تقلب در فرايند‌هاي پرداخت به صفر برسد. پلتفرم فورتر با استفاده از پايگاه داد‌هاي متشکل از 175 ميليون حساب يا شناسه، قادر است مشتريان و خريداران را از افراد سودجو و متقلب شناسايي کند. استفاده از تاريخچه مرور و همچنين لوکيشن کاربران و حتي دستگاهي که آنها براي جست‌وجوي خريد‌هاي آنلاين خود استفاده مي‌کنند، سيستم را قادر مي‌سازد تا آنها را اعتبارسنجي کرده و از تقلب‌هاي احتمالي جلوگيري نمايد. فورتر در سال 2018 توانست تعداد کاربران خود را به بيش از سه برابر افزايش دهد و از بسياري از شرکت‌هاي خرده‌فروشي بزرگ جهان (بيش از 100 شرکت) پيشي بگيرد که نورداستورم نيز جزو آنها است.

ميزان جذب سرمايه: 100 ميليون دلار؛ از سوي اسکويا کپيتال، اسکيل ونچر پارتنرز، مارس کپيتال و غيره.

دستاوردها: پردازش بيش از 55 ميليارد دلار تراکنش آنلاين طي يک سال، فروش بالغ بر 180 ميليون دلاري فروشندگان بر اساس تاييديه صادره از سوي فورتر

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ ميشل ريتبلات، 36‌ساله؛ مدير اجرايي؛ ليرون دامري، 36‌ساله و تحليل‌گر ارشد؛ آلون شمش، 41‌ساله؛ که هر سه بنيان‌گذار سابق بر اين براي يک شرکت اسرائيلي مبارزه با تقلب کار کرده‌اند که اکنون به تملک پي‌پال درآمده است.

 

مارکتا

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: اوکلند، کاليفرنيا

پلتفرم مارکتا، نوآوري جديدي در صنعت پرداخت است که داراي قابليت‌هاي فراواني بوده و قادر است با استفاده از رابط برنامه‌نويسي کاربردي باز خود کارت‌هاي اعتباري و فيزيکي را مديريت کند. امکان بودجه‌بندي چندگانه در اين سيستم وجود دارد ضمن اينکه شيوه و محل استفاده از کارت‌ها در زمان واقعي نيز در آن مشخص شده است.  در سايه اين پلتفرم کارآمد، کسب‌وکار‌ها مي‌توانند کارت‌ها و تراکنش‌هاي کارمندان خود را بهتر و ساده‌تر مديريت کنند. به‌عنوان مثال، استارت‌آپ اينستاکارت که در حوزه پخش مواد غذايي فعاليت مي‌کند، از پلتفرم مارکتا براي رديابي و کنترل محصولاتي که کارمندان تحويل آنها مي‌توانند خريداري کنند استفاده مي‌کند که به نوبه خود، تاثير بسزايي روي کاهش تخلفات و تقلب در اين شرکت داشته است.

ميزان جذب سرمايه: 116 ميليون دلار؛ از سوي ويزا، آيکونيک، 83 نورث که سابق بر اين گريلاک اسرائيل خوانده مي‌شد و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 545 ميليون دلار، بر اساس پيچ‌بوک

دستاورد‌ها: پيوستن شماري از غول‌هاي بزرگ جهان همچون اسکوئر و تعدادي از استارت‌آپ‌هاي فين‌تک 50 نظير کابج، آفرم و بريکس به جرگه مشتريان اين شرکت

بنيانگذار و مديرعامل: جيسون گاردنر، 49‌ساله، يک کارآفرين سريالي که در سال 2004 اقدام به راه‌اندازي استارت‌آپي فعال در زمينه اجاره کرد که بعد‌ها به بهاي 28 ميليون دلار توسط ماني‌گرام خريداري شد.

 

پليد

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

پليد نيز از جمله استارت‌آپ‌هايي است که نقش پررنگي در اکوسيستم فين‌تک ايفا مي‌کند. پلتفرم اين استارت‌آپ، قادر است اپليکيشن‌هاي پرداخت فين‌تکي مختلفي نظير رابين‌هود، ونمو و کوين‌بيس يا اپليکيشن‌هاي ارائه شده از سوي سيستم‌هاي مالي شخصي نظير بترمنت را به حساب‌هاي بانکي کاربران متصل کند تا به اين ترتيب، انتقال و پيگيري وجوه را ممکن ساخته و فرايند‌هاي احراز هويت را تسريع کند. پليد، در حال حاضر با بيش از يكصد هزار بانک ادغام شده است. بر اساس گزارشات، حجم کاربران متصل شده به پلتفرم پليد چيزي در حدود  درصد از جمعيت کل ايالات متحده آمريکا است و نسبت به سال گذشته بيش از 13 درصد افزايش داشته است. اين استارت‌آپ را مي‌توان يک بک-اند براي بسياري از استارت‌آپ‌هاي سيليکون‌ولي قلمداد کرد.

پليد در ماه ژانويه توانست استارت‌آپ فين‌تک کوئوو را به مبلغ 200 ميليون دلار تحت تملک خود درآورد که در زمينه گردآوري داده‌هاي سرمايه‌گذاري فعاليت مي‌کند.

ميزان جذب سرمايه: 310 ميليون دلار؛ از سوي مري ميکر، آندرسون هوروويتس، اسپارک کپيتال و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 65/2 ميليارد دلار

دستاوردها: يک‌چهارم از کل آمريکايي‌هاي داراي حساب بانکي به پليد متصل هستند (هرچند که برخي از آنها دليل اين اتصال را نيز نمي‌دانند)، ضمن اينکه شرکت‌هاي بزرگي همچون اسکوئر، گلدمن ساكس و کوين‌بيس نيز مشتريان آن هستند.

بنيانگذار و مديرعامل: راچ پريت، 31‌ساله، مشاور سابق بين که پليد را تنها دو سال پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه دوک راه‌اندازي کرده است.

 

پوينت

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: پالو آلتو، کاليفرنيا

پوينت توانسته است با تکيه بر «نوآوري در نرم‌‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌هاي نقطه فروش خود، دستگاه‌هاي کارت‌خوان گنگ و ماشيني موجود در فروشگاه‌ها را به ابزار‌هايي هوشمند تبديل کند که به توسعه‌دهندگان شخص ثالث اين اجازه را مي‌دهد تا اپليکيشن‌هاي خود را در سطحي بالا پياده‌سازي کنند.

به‌عنوان مثال، طرح‌هاي انگيزشي ارائه شده از سوي توسعه‌دهندگان شخص ثالث، نظير برنامه‌هاي پاداش وفاداري، با استفاده از سيستم‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري پوينت ديگر نيازي به کشيدن کارت يا وارد کردن پسورد از سوي فروشندگان ندارند و به‌سادگي هرچه تمام صورت مي‌پذيرند.

ميزان جذب سرمايه: 132 ميليون دلار؛ از سوي ماتريکس پارتنرز، جي‌وي و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 450 ميليون دلار

دستاوردها: عرضه و نصب 100000 دستگاه و برنامه‌ريزي براي پردازش بالغ بر 20 ميليارد دلار تراکنش طي سال آتي

بنيانگذار و مديرعامل: اوساما بدير، 43‌ساله، بنيان‌گذار گوگل والت

 

رميتلي

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سياتل، واشينگتن

پلتفرم رميتلي اين امکان را به ساکنين کشور‌هاي توسعه‌يافته و ثروتمندي همچون ايالات متحده آمريکا و بريتانيا مي‌دهد تا براي خويشاوندان خود در کشور‌هاي مکزيک، هندوستان و ساير کشور‌هاي در حال توسعه پول ارسال کنند، حتي اگر دريافت‌کنندگان اين وجوه، فاقد حساب بانکي باشند. در صورتي که افراد دريافت‌کننده اين وجوه حساب بانکي نداشته باشند، مي‌توانند وجوه پرداختي را از طريق پايانه‌هاي برداشت نقدي فيزيکي موجود در کشور مقصد به‌صورت پول نقد دريافت کنند. پايانه‌هايي مانند والمارت و امثال آن که با سيستم پرداخت رميتلي در ارتباط هستند. با توجه به اينکه پرداخت بين‌المللي پول در حال حاضر يکي از مهم‌ترين چالش‌هايي است که صنعت فين‌تک با آن روبه‌رو است، اين شرکت توانسته جايگاه خوبي بين کاربران پيدا کند، تا جايي که پلتفرم پرداخت خود را به 56 کشور مختلف جهان توسعه داده است.

ميزان جذب سرمايه: 175 ميليون دلار؛ از سوي نسپرز پي يو، بيزوس اکسپديشنز، استرايپز گروپ و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 480 ميليون دلار، بر اساس پيچ‌بوک

دستاوردها: پردازش سالانه بيش از 6 ميليارد دلار پرداخت با بيش از يک ميليون کاربر فعال پرداخت‌کننده پول

بنيانگذار و مديرعامل: مت اوپنهايمر، 36‌ساله که ايده راه‌اندازي چنين طرحي را براي اولين بار هنگام کار براي بارکليز در کنيا مطرح کرد.

 

استرايپ

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

جالب است بدانيد که نيمي‌ از آنچه آمريکايي‌ها در سال گذشته به‌صورت آنلاين خريداري کرده‌اند، به احتمال زياد از طريق استرايپ پرداخت شده است! شرکتي که در ابتدا براي ارائه خدمات پرداخت به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌هاي آنلاين کوچک راه‌اندازي شده بود اما اکنون، غول‌هاي بزرگي همچون آمازون و مايکروسافت را پشتيباني مي‌کند. شرکتي با حاشيه سودي باورنکردني که اغلب ارائه‌دهندگان پرداخت بزرگ جهان نظير گوگل يا اپل را در بهت فرو برده است. شرکتي که در ابتداي امر براي تجارت‌‌هاي نوپاي اينترنتي ساخته شده بود، اکنون موتور مالي بيش از 100000 شرکت تجاري کوچک و بزرگ در سراسر جهان است که در سال گذشته نيز، مسير توسعه خود را طي معرفي سه محصول فوق‌العاده‌ جديد ديگر هموارتر ساخته است. محصولاتي اعم از فناوري صدور کارت اعتباري، نرم‌افزار‌هاي نقطه فروش و پلتفرم صدور صورتحساب براي کسب‌وکار‌هايي که داراي اشتراک هستند.

ميزان جذب سرمايه: 785 ميليون دلار؛ از سوي سکويا، جنرال کاتاليست، تايگر گلوبال منيجمنت و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 22.5 ميليارد دلار

دستاوردها: باارزش‌ترين استارت‌آپ فين‌تک خصوصي ايالات متحده آمريکا

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ پاتريک کاليسون، 30‌ساله و مدير اجرايي؛جان کاليسون، 28‌ساله؛ برادران ايرلندي‌الاصل که تحصيل در دانشگاه‌هاي مطرحي همچون ام‌آي‌تي (پاتريک) و ‌هاروارد (جان) را نصفه و نيمه ر‌ها کرده و در سال 2011 اقدام به راه‌اندازي استرايپ کردند.

 

تست

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: بوستون، ماساچوست

استارت‌آپ تست در سال 2011 توسط سه تن از فارغ‌التحصيلان دانشگاه ام‌آي‌تي با هدف ارائه دستگاه‌هاي پرداخت نقطه فروش به رستوران‌ها راه‌اندازي شد. سيستمي‌ که مي‌تواند برخي فرايند‌ها و عمليات پيچيده رستوران‌ها، نظير زمان‌بندي براي کارکنان، مديريت فهرست غذا‌ها و همچنين تجزيه‌وتحليل‌هاي مربوط به فروش را به‌صورت خودکار انجام دهد.

تست توانسته تعداد کارکنان خود را از 600 نفر در پائيز سال 2017، به 1000 نفر ارتقا دهد.

ميزان جذب سرمايه: 248 ميليون دلار؛ از سوي بسمر ونچر پارتنرز، تي. رو پرايس، تايگر گلوبال منيجمنت و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 4/1 ميليارد دلار

دستاوردها: جذب ده‌ها هزار مشتري، نظير جامبا جوس و پايولوژي، رستوران زنجيره‌اي بزرگ پيتزا با بيش از 150 شعبه

بنيانگذار و مديرعامل: مديران اجرايي ـ آمان نارانگ، 36‌ساله و استيو فرديت، 35‌ساله؛ مديرعامل ـ کريس کمپريتو، يکي از پيشکسوتان کسب‌وکار‌هاي نرم‌افزاري

 

تريدشيفت

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

نرم‌‌افزار مديريت زنجيره تامين تريدشيفت، با پردازش تراکنش‌هاي مالي زنجيره تامين کسب‌وکار‌ها، همه آنچه چنين شرکت‌هايي بدان نياز دارند را در اختيارشان قرار مي‌دهد. از فاکتور شناخت مشتري و چارچوب‌هاي رگولاتوري گرفته، تا ارائه تجزيه‌وتحليل جريان‌هاي نقدينگي و ارائه مشاوره در خصوص تسويه‌حساب سريع مشتريان با تامين کنندگان. در خلال اين پلتفرم، کسب‌وکار‌ها مي‌توانند موجودي انبار خود را مديريت کرده و به‌صورت آنلاين دادوستد کنند، ضمن اينکه به عرضه‌کنندگان نيز اين امکان را مي‌دهد تا از خدمات ابري آنها استفاده کنند.

ميزان جذب سرمايه: 400 ميليون دلار؛ از سوي گلدمن ساكس، پي‌اس‌پي اينوستمنتز، اچ‌اس‌بي‌سي و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 2/1 ميليارد دلار

دستاوردها: پردازش سالانه بيش از 500 ميليارد دلار تراکنش در پرداخت‌هاي مربوط به زنجيره‌هاي تامين و پشتيباني از بالغ بر 500 مشتري از 190 کشور مختلف جهان

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛کريستين لانگ، 40‌ساله؛ معاون ارشد مديرعامل و سرپرست بخش آسيا و اقيانوسيه؛ ميکل بران، 50‌ساله و مديرکل بخش تحقيق، توسعه و سرمايه‌گذاري تريد شيفت؛ گرت سايلوست، 47‌ساله

 

ترنسفر وايز

کشور: بريتانيا

دفتر مرکزي: لندن

اين سيستم انتقال پول مبتني بر واحد‌هاي مالي مختلف، در سال 2011 ميلادي توسط دو دوست اهل استوني و با آرمان شکستن مرز‌هاي انتقال پول راه‌اندازي شد. مبحث نقل‌وانتقالات برون‌مرزي پول، آن هم زماني که پاي مسافت‌هاي طولاني و تبديل ارز به ميان مي‌آيد، داغ‌تر از آن است که سيستم‌هاي بانکي سنتي بتوانند در مقابل آن قد علم کنند. ترنسفر وايز، استارت‌آپ فين‌تک پرداختي نوآورانه‌اي است که با کاهش مسافت انتقال وجوه و همچنين حذف تبديل ارز در پرداخت‌هاي بين‌المللي، هزينه‌هاي گزاف انتقال وجه را کاهش مي‌دهد. کارمزد دريافتي از سوي ترنسفر وايز براي پرداخت‌هاي برون‌مرزي چيزي در حدود 5/0 درصد است که در قبال کارمزد کلان 5 درصدي تحميلي از سوي بانک‌ها به معناي واقعي کلمه ناچيز است. در حال حاضر، بزرگ‌ترين بازار‌هاي اين شرکت را پنج کشور بريتانيا، ايالات متحده آمريکا، برزيل، استراليا و اتحاديه اروپا تشکيل داده است، به‌طوري که اين استارت‌آپ لندني، سال مالي اخير خود را با 149 ميليون دلار درآمد پشت سر گذاشته است.

ميزان جذب سرمايه: 397 ميليون دلار؛ از سوي آي‌اي ونچرز، شرکت مديريت سرمايه‌گذاري بريتانيايي بيلي گيفورد، اندرسن هوروويتس و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 6/1ميليارد دلار

دستاوردها: پردازش بالغ بر چهار ميليارد دلار پرداخت در ماه، پشتيباني از بيش از 4 ميليون کاربر و فعاليت در 72 کشور مختلف جهان

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ کريستو کارمن، 38‌ساله و مدير ارشد اجرايي؛ تاوت هينريکوس، 36‌ساله

 

مديريت مالي شخصي

اکورنز

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: ارواين، کاليفرنيا

اکورنز يک اپليکيشن سرمايه‌گذاري است که مي‌تواند بخشي از موجودي کارت‌هاي اعتباري يا درآمد کاربرانش را در صندوق‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري کند. انواع اين سرمايه‌گذاري مي‌تواند بسته به ميزان سرمايه موجود و کارمزدي که از کاربران کسر مي‌شود متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، در صورت دريافت کارمزد 1 دلار به ازاي هر ماه، اپليکيشن موبايلي ميکرو سرمايه‌گذاري اکورنز، موجودي کارت‌هاي اعتباري و دبيت کارت‌هاي کاربران را به نزديک‌ترين دلار ممکن گرد کرده و چند پني باقيمانده را در انواع مختلفي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري شخصي سرمايه‌گذاري مي‌کند. در مورد کارمزد دو دلار در ماه نيز اين اپليکيشن، کاربران را قادر مي‌سازد تا در صندوق‌هاي بازنشستگي نيز سرمايه‌گذاري کنند. البته بديهي است که پرداخت کارمزد 3 دلار در ماه از سوي کاربران، مزاياي بيشتري را براي آنها در پي خواهد داشت که ارائه کارت‌هاي اعتباري و حساب‌هاي سرمايه‌گذاري از آن جمله‌اند.

انتخاب هريک از پورتفوليو‌هاي پيشنهادي توسط پلتفرم اکورنز، کاملا به کاربران و ميزان موجودي آنها و تمايل‌شان براي سرمايه‌گذاري برمي‌گردد و البته اينکه چه ميزان براي سرمايه‌گذاري زمان نياز دارند.

ميزان جذب سرمايه: 257 ميليون دلار؛ از سوي تي‌بي‌جي، پي‌پال، بلک‌راک و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 860 ميليون دلار

دستاوردها: افزايش دو برابري تعداد کاربران به بيش از 5/4 ميليون نفر، تنها طي سال گذشته

همبنيانگذاران: پدر و پسر والتر و جف کراتندر

مديرعامل کنوني: نواح کارنر، 41‌ساله و بنيان‌گذار آژانس ابتکاري هزاره نويز و کسي که پيش از اين، به‌عنوان مدير ارشد بازاريابي و استراتژي در وي‌ورک کار مي‌کرده است.

 

چايم

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

در حالت کلي، چايم را مي‌توان يک سيستم بانکداري مبتني بر تلفن همراه دانست (سيستم بانکداري با اولويت اول موبايلي) که مجموعه‌اي از خدمات مالي را به کاربران خود ارائه مي‌دهد. خدماتي از قبيل ارائه دبيت کارت‌هاي ويزا، حساب‌هاي جاري و گزينه‌هايي براي حساب‌هاي پس‌انداز؛ که در آنها با استفاده از ابزار‌هاي مدرن، موجودي حساب کاربران را گرد کرده و به دبيت کارت‌هاي آنها انتقال مي‌دهد و باقيمانده موجودي آنها را بر حسب پني، در يک حساب پس‌انداز گردآوري مي‌کند.

سرويس جديد اين استارت‌آپ فين‌تک جالب با عنوان، اين امکان را به کاربران مي‌دهد تا دو روز زودتر از موعد به پرداخت‌هاي سپرده‌گذاري مستقيم خود دسترسي داشته باشند، بدون اينکه مجبور باشند کارمزدي بابت آن بپردازند. اين شرکت که اخيرا پينچ را نيز تحت تملک خود درآورده است ـ اپليکيشني که به کاربران اين امکان را مي‌دهد تا امتياز اعتباري خود را ارتقا دهند ـ اکنون يکي از محبوب‌ترين اپليکيشن‌هاي تامين مالي شخصي در بين کاربران است.

ميزان جذب سرمايه: 105 ميليون دلار؛ از سوي منلو ونچرز، کراس‌لينک، فوررانر ونچرز و غيره.

آخرين ارزشگذاري: قريب به 500 ميليون دلار

دستاوردها: دسترسي به بيش از 6/2 ميليون حساب کاربري که به‌طور ميانگين هر ماه 350000 حساب کاربري ديگر نيز بدان افزوده مي‌شود.

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ کريس بريت، 45‌ساله و مدير ارشد فناوري؛ رايان کينگ، 42‌ساله

 

کرديت کارما

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

پشتيباني از بيش از 85 ميليون کاربر از سراسر جهان، به‌واسطه پلتفرم رايگان اين شرکت، موضوعي است که مي‌تواند هر شنوند‌ه‌اي را به وجد بياورد. مجموعه‌اي از خدمات رايگان اما بسيار استراتژيک، شامل ارائه امتياز‌هاي اعتباري کاربران بر اساس اطلاعات کارت اعتباري آنها، ارائه کارنامه‌هاي اعتباري کاربران و رده‌بندي فعاليت‌هاي آنها، شبيه‌سازي امتياز‌هاي اعتباري و تاثير فعاليت‌هاي مالي مختلف روي اين امتياز‌ها، نرم‌افزار‌هاي تخمين ماليات، ارائه مشاوره و کمک به حل ايرادات گزارش اعتباري و هشدار به کاربران هنگام باز شدن حساب جديد با استفاده از نام کاربري آنها، از جمله خدماتي هستند که توانسته است کرديت کارما را به يکي از محبوب‌ترين پلتفرم‌هاي تامين مالي شخصي مبدل کند.

ميزان جذب سرمايه: 869 ميليون دلار؛ از سوي کپيتال جي که سابق بر اين با نام گوگل کپيتال شناخته مي‌شد، سيلور ليک پارتنرز، تايگر گلوبال منيجمنت، ريبيت کپيتال و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 4 ميليارد دلار

دستاوردها: ارائه بيش از 4 ميليارد دلار امتياز اعتباري براي کاربران

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ کنث لين، 43‌ساله؛ مدير ارشد درآمد؛ نيکول ماستارد، 45‌ساله و مدير ارشد فناوري؛ رايان گراسيانو، 37‌ساله

 

ارنين

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: پالو آلتو، کاليفرنيا

اپليکيشن موبايلي ارنين که سابق بر اين با عنوان اکتيو آورز شناخته مي‌شد، به کارگراني که داراي حساب بانکي هستند اين امکان را مي‌دهد تا بخشي از حقوق دريافتي خود را قبل از موعد پرداخت دريافت کنند.

مبلغ پرداختي به اين روش از طريق اپليکيشن ارنين براي کارگران عادي تا سقف 100 دلار و براي کاربران فعال تا سقف 500 دلار است و هيچ‌گونه سود يا کارمزدي نيز براي اين مبالغ کسر نمي‌شود.

ميزان جذب سرمايه: 190 ميليون دلار؛ از سوي ريبيت کپيتال، ماتريکس پارتنرز، اندرسن هوروويتس، دي‌اس‌تي گلوبال و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 800 ميليون دلار، بر اساس پيچ‌بوک

دستاوردها: کارمنداني از بيش از 50000 شرکت مختلف، نظير استارباکس و پيتزا ‌هات از اين اپليکيشن استفاده مي‌کنند.

بنيانگذار و مديرعامل: رام پالانياپان، 45‌ساله، مدير اجرايي ارشد اسبق شرکت راش‌کارت

 

ايون

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: اوکلند، کاليفرنيا

يک اپليکيشن موبايلي مديريت بودجه و پس‌انداز که به حساب‌هاي بانکي کاربران متصل مي‌شود، از صورتحساب‌هاي آتي آنها اطلاع پيدا مي‌کند و ميزان هزينه‌اي که قرار است از جيب آنها برود را تخمين مي‌زند. در دنيايي که در آن زندگي مي‌کنيم، بيش از نيمي‌ از مردم مجبورند تا با استفاده از وام‌ها و بدهي‌هاي اعتباري امرار معاش کنند و به همين دليل نيز مديريت اين بدهي‌ها، هزينه‌ها و در ادامه پس‌انداز، از اهميت بالايي برخوردار است. ايون به کاربران کمک مي‌کند تا هزينه‌هاي خود را شناسايي کرده و براي آنها برنامه‌ريزي کنند، ضمن اينکه در کنار بازپرداخت بديهي‌هاي خود، بخشي از اندوخته‌شان را نيز پس‌انداز کنند. به نظر مي‌رسد که در آيند‌ه‌اي نه چندان دور، ايون قصد دارد ويژگي جديدي را نيز به پلتفرم خود بيفزايد که مي‌تواند پس‌انداز خودکار را به کاربران اين اپليکيشن ارائه دهد.

ميزان جذب سرمايه: 51 ميليون دلار؛ از سوي خوسلا ونچرز، والار ونچرز و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 102 ميليون دلار، بر اساس پيچ‌بوک

دستاوردها: بيش از 400،000 کاربر از بيش از 10 شرکت مختلف، از جمله والمارت و کرونوس

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ جان شلاسبرگ، 31‌ساله و مدير عملياتي؛کوئينتن فارمر، 28‌ساله

 

ليمونيد

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

ليمونيد را مي‌توان مظهر جولان استارت‌آپ‌هاي فين‌تک در عرصه بيمه دانست. استارت‌آپي موفق که توانسته است ساختار‌هاي کهنه و بوروکراتيک صنعت بيمه را دست‌خوش تحولاتي شگرف کرده و تجربه کاربري جديدي را براي کاربران و بيمه‌گذاران به ارمغان بياورد. اپليکيشن موبايلي و پلتفرم آنلاين ليمونيد، با دريافت پنج دلار حق بيمه در ماه از مستاجرين و 25 دلار حق بيمه در ماه از صاحب‌خانه‌ها، خدمات بيمه‌اي فوق‌العاده‌اي را در اختيار آنها قرار مي‌دهد.  ثبت مطالبات و درخواست‌ها روي اين اپليکيشن، با توجه به استفاده از فناوري‌هاي مدرني همچون هوش مصنوعي و يادگيري ماشين، بسيار سريع‌تر از سيستم‌هاي سنتي صورت مي‌گيرد، ضمن اينکه تسويه‌حساب‌ها نيز با سرعت تمام انجام مي‌شوند. به‌علاوه، حق بيمه‌هاي استفاده‌نشده‌اي که باقي مانده‌اند نيز به‌واسطه فعاليت‌هاي بشردوستانه و با رضايت و انتخاب خود کاربران، به سازمان‌هاي خيريه واگذار مي‌شود.

ميزان جذب سرمايه: 180 ميليون دلار؛ از سوي سکويا، الف، جنرال کاتاليست، سافت‌بانک و غيره.

دستاوردها: بيش از 300،000 کاربر و مشارکت اخير با وي‌ورک  به‌منظور ارائه بيمه براي ساکنين تحت وي‌ليو

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛  دنيل شريبر، 47‌ساله و مدير عملياتي؛ شاي وينينگر، 45‌ساله

 

روت اينشورنس

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: کلمبوس، او‌هايو

پلتفرم بيمه اپليکيشن محور روت اينشورنس، در حقيقت يک سيستم ارائه‌دهنده خدمات بيمه اتومبيل در 22 ايالت آمريکا است که بيمه‌نامه‌هاي خود را بر اساس نحوه رانندگي کاربران به آنها اعطا مي‌کند. براي اين منظور، لازم است کاربران (همان رانندگان) اپليکيشن را دانلود و نصب کرده و براي مدت‌زمان دو الي سه هفته از آن به‌صورت آزمايشي استفاده کنند. پس از آن، بر مبناي نتيجه‌اي که از اين تست دو سه هفته‌اي دريافت کرده‌اند، مي‌توانند اقدام به خريد بيمه‌نامه‌هاي خود از طريق اپليکيشن کنند.

پرواضح است که هدف از اين اپليکيشن، ايجاد انگيزه براي رانندگي بهتر در کاربران است و به همين دليل نيز شرکت، جوايز انگيزشي ويژ‌ه‌اي را نيز براي کاربران در نظر گرفته است که طي آن، رانندگان مي‌توانند بيمه‌نامه‌هاي خود را تغيير دهند.

کاربران مي‌توانند با استفاده از اپليکيشن روت اينشورنس، حق بيمه‌هاي اتومبيل خود را پرداخت کنند، دادخواست‌هاي بيمه‌اي خود را روي پلتفرم بارگذاري کنند و از قابليت‌هاي ديگر آن استفاده نمايند.

ميزان جذب سرمايه: 171 ميليون دلار؛ از سوي تايگر گلوبال منيجمنت، ردپوينت ونچرز، ريبيت کپيتال و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 1 ميليارد دلار

دستاوردها: شرکت اذعان مي‌کند که رانندگان خوب مي‌توانند ساليانه مبلغ 1187 دلار در هزينه‌هاي بيمه اتومبيل خود صرفه‌جويي کنند.

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ الکس تيم، 30‌ساله، مشاور سابق نيشن‌وايد و مدير ارشد فناوري؛ دن مانگس، 33‌ساله، مدير ارشد فناوري شرکت برين‌تري قبل از اينکه به تملک پي‌پال درآيد.

 

املاک و مستغلات

بلند

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان‌فرانسيسکو، کاليفرنيا

اين تامين‌کننده‌ نرم‌افزارهاي مبتني بر تکنولوژي ابر، از طريق به اشتراک‌گذاري امن داده‌هاي مالي متقاضيان دريافت وام با وام‌دهندگان، زمان تاييد درخواست وام را کاهش مي‌دهد. اين شرکت به‌تازگي به کسب‌وکار بيمه‌ ساختمان نيز وارد شده است.

ميزان جذب سرمايه: 160 ميليون دلار؛ از سوي گري‌لاک پارتنرز، لايت‌اسپيد ونچر پارتنرز و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 500 ميليون دلار

دستاوردها: نرم‌افزار اين شرکت، در يک روز، بيش از يک ميليارد دلار درخواست وام را مورد پردازش قرار مي‌دهد.

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل؛ نيما قمصري، 33‌ساله و مدير ارشد فني؛ يوجين مارينلي، 31‌ساله

 

کادره

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

اين پلتفرم آنلاين به سرمايه‌گذاران فردي و نهادي که از ارزش خالص بالايي برخوردار هستند، کمک مي‌کند تا خريدوفروش املاک و مستغلات تجاري و عمومي را با کارمزد کمتري نسبت به صندوق سهام اختصاصي انجام دهند.

ميزان جذب سرمايه: 133 ميليون دلار؛ از سوي ثرايو کپيتال، آندرسن هوروويتس و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 800 ميليون دلار

دستاوردها: 500 ميليون دلار افزايش در ارزش سهام به‌منظور سرمايه‌گذاري 2 ميليارد دلاري در بخش املاک و مستغلات

بنيانگذار و مديرعامل: جرد کوشنر، جاشوآ کوشنر و رايان ويليامز ؛ مديرعامل اجرايي فعلي؛ رايان ويليامز، 30‌ساله

 

فاند رايز

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: واشينگتن

اين پلتفرم سرمايه‌گذاري جمعي، اين امکان را براي افراد ايجاد مي‌کند تا سرمايه‌گذاري کوچک 500 دلاري در بخش‌هاي متنوع املاک و مستغلات انجام دهند.

ميزان جذب سرمايه: 56 ميليون دلار؛ از سوي رنرن، گاگينگهايم پاتنرز و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 800 ميليون دلار

دستاوردها: مديريت 5/2 ميليارد دلار ارزش در بخش املاک و مستغلات

بنيانگذار و مديرعامل: بن ميلر، 42‌ساله

 

لندينگهوم

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

اين پلتفرم وام‌دهي خودکار، خدمات وام‌دهي کوتاه‌مدت را براي کساني که کار بازسازي خانه را انجام مي‌دهند، ارائه مي‌کند. کار تأمين مالي اين شرکت را که در 26 ايالت مختلف به فعاليت مشغول است، سرمايه‌گذاران و نهادهاي معتبر انجام مي‌دهند.

ميزان جذب سرمايه: 166 ميليون دلار؛ از سوي فانديشن کپيتال، ربيت کپيتال و غيره.

آخرين ارزشگذاري: يك ميليارد دلار

دستاوردها: بالغ بر 5/3ميليارد دلار کمک مالي از طريق وام‌دهي

بنيانگذار و مديرعامل: مت هامفري، 31‌ساله

 

اوپندر

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: سان فرانسيسکو، کاليفرنيا

فعاليت اصلي اوپن‌در، ارزش‌گذاري و خريد خانه (بدون بازديد حضوري از ملک) در بيست شهر مختلف است. بعد از انجام معامله، مبلغ مربوطه در طي مدت‌زماني اندک و پس از کسر هفت درصد کارمزد، به فروشنده تحويل داده مي‌شود. اوپن‌در پس از انجام تعميرات مورد نياز، خانه مربوطه را به فروش مي‌رساند.

ميزان جذب سرمايه: يك ميليارد دلار؛ که 400 ميليون دلار آن به‌تازگي توسط سافت‌بانک ويژن فاند انجام گرفته است.

آخرين ارزشگذاري: دو ميليارد دلار

دستاوردها: خريد خانه با نرخ 8/3 ميليارد دلار در سال

بنيانگذار و مديرعامل: مدير اجرايي اجرايي؛ کيت رابويس، 49‌ساله، يکي از اعضاي خوسلا ونچرز که براي اولين بار ايده‌ اوپن‌در را مطرح کرد، مديرعامل اجرايي؛ اريک وو، 36‌ساله، مدير ارشد فني؛ يان ونگ، 32‌ساله و جي‌دي راس، 28‌ساله

 

روفاستاک

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: اوکلند، کاليفرنيا

پلتفرم روف‌استاک، در 41 بازار مختلف، ابزارهايي را براي ارزيابي قيمت، خريدوفروش خانه‌هاي اجاره‌اي تک خانواري را در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌دهد. اين پلتفرم، اجاره ملک‌هاي خالي معامله شده را تا 12 ماه ضمانت مي‌کند.

ميزان جذب سرمايه: 75 ميليون دلار از سوي لايت‌اسپيد ونچر پارتنرز، خوسلا ونچرز و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 275 ميليون دلار

دستاوردها: انجام بالغ بر 1 ميليارد دلار تراکنش در پلتفرم روف‌استاک

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل اجرايي؛ گري بيسلي، 53‌ساله؛ مدير اجرايي؛ گريگور واتسون؛ 38‌ساله؛ مدير ارشد توسعه؛ ريچ فورد ، 49‌ساله

 

آدپار

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: مانتين ويو، کاليفرنيا

اين نرم‌افزار مبتني بر ابر، امکان رديابي و تحليل دارايي‌هاي مشتري را براي مشاورين مالي، دفاتر خانواده و بانک‌هاي خصوصي فراهم مي‌کند و متعاقبا، تعداد مشتريان آنها را افزايش مي‌دهد.

ميزان جذب سرمايه: 240 ميليون دلار؛ از سوي 8 ‌وي‌سي، ولر اکوييتي پاتنرز و غيره.

آخرين ارزشگذاري: بيش از 500 ميليون دلار

دستاوردها: ميزان دارايي موجود در پلتفرم، از ماه آوريل تا دسامبر، 30 درصد افزايش داشته و به مبلغ 3/1 تريليون دلار رسيده است. مورگان استنلي، اي‌بي برن‌استين، اوپن‌هايمر و جفريز جزو کاربران آدپار هستند.

بنيانگذار و مديرعامل: جو لاندسديل، 36‌ساله، يکي از هم‌بنيان‌گذاران پالانتير تکنولوژيز؛ مديرعامل اجرايي؛ اريک پويرير، 36‌ساله

 

اکسوني

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

استفاده از قراردادهاي هوشمند مبتني بر بلاکچين اکسوني، بخش بک آفيس بزرگ‌ترين بازارهاي مشتقات را دچار تحول مي‌سازد. دفتر کل توزيع‌شده اين شرکت، امکان مشاهده پرداخت‌ها، محاسبات و ساير اطلاعات تجاري را براي طرفين معامله فراهم مي‌کند؛ در نتيجه‌ اين امر، بازدهي افزايش پيدا کرده و سطح ريسک کاهش مي‌يابد. اين شرکت با بزرگ‌ترين بانک‌هاي جهان و واسطه‌هاي مالي مشارکت دارد.

ميزان جذب سرمايه: 59 ميليون دلار؛ از سوي گلدمن ساکس، جي‌پي‌مورگان و غيره.

دستاوردها: اکسوني با دي‌تي‌سي‌سي و کميته رهبري 15 بانک برتر وارد همکاري شده و 10 تريليون دلار را در قراردادهاي هوشمند خود وارد کرده است. اين شرکت همچنين قصد دارد دادوستدهاي خارجي را نيز از طريق بلاکچين حل‌وفصل کند.

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل اجرايي؛گرگ شوي، 32‌ساله و مدير ارشد فني؛ جف شوي، 33‌ساله؛ اين دو برادر، تريدبلاک را نيز تاسيس کرده‌اند. تريدبلاک، ابزارهايي را براي تجارت سازماني ارزهاي رمزنگاري‌شده عرضه مي‌کند.

 

آياسدي

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: پالو آلتو، کاليفرنيا

تکنولوژي يادگيري ماشين آياسدي که در ابتدا به‌منظور استفاده در سازمان‌هاي دفاعي توسعه داده شده بود، توسط بانک‌هاي بزرگ به کار گرفته شده است. اين بانک‌هاي بزرگ، خدمات آياسدي را با هدف تحليل بازار، ارزيابي ريسک‌هاي عملياتي و شناسايي الگوهاي فعاليت‌هاي مرتبط با پول‌شويي، مورد استفاده قرار مي‌دهند. سيتي‌گروپ به کمک همين تکنولوژي بود که توانست تست‌هاي استرس فدرال رزرو را با موفقيت پشت سر بگذارد. بانک‌ها نيز توانسته‌اند از طريق قابليت‌هاي تحليل داده خدمات آياسدي، سطح بهره‌وري خود را در بخش ذخاير سرمايه افزايش دهند.

ميزان جذب سرمايه: 106 ميليون دلار؛ از سوي کلاينر پرکينز، خوسلا ونچرز، سيتي ونچرز و غيره.

دستاوردها: جذب مشتريان نام‌داري چون سيتي‌گروپ، کرديت سوييس، دپارتمان هلند سکيوريتي، جي‌اند‌جي و لاکهيد مارتين.

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل اجرايي؛ گورجيت سينگ، 37‌ساله؛ مدير اجرايي؛گونار کارلسون، 66‌ساله و نايب رئيس تحقيقات؛ هارلان سکستون، 64‌ساله. هر سه‌ اين افراد، داراي مدرک PhD رياضيات از دانشگاه استنفورد هستند.

 

بيهاوکس

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

بي‌هاوکس به‌سرعت در حال تبديل شدن به يک فروشگاه چندمنظوره هوش مصنوعي براي وال‌استريت است. اين شرکت، از الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي در راستاي اعمال نظارت بر ايميل، صدا، متن، داده و به‌کارگيري درياچه داده استفاده مي‌کند. بي‌هاوکس همچنين به کارگزاران کمک مي‌کند تا فهرست دارايي‌ها را معلوم کنند.

ميزان جذب سرمايه: 15 ميليون دلار؛ از سوي ايندکس ونچرز، سيتي‌گروپ و غيره.

دستاوردها: داشتن نزديک به 30 مشتري؛ از جمله باليانسي است منيجمنت، اروگرس، مارشال ويس، تي‌پي آي‌سي‌اي‌پي، سيتي‌گروپ و انگلو امريکن.

بنيانگذار و مديرعامل اجرايي: ارکين آديلو، 35‌ساله، تحليلگر قرقيزستاني سابق گلدمن ساكس و مدير صندوق پوشش ريسک.

 

کارتا

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: پالو آلتو، کاليفرنيا

کارتا، با ارائه‌ خدمات کارگزاري انتقال سهام، به شرکت‌هاي خصوصي، سرمايه‌گذاران و کارکنان کمک مي‌کند تا کار رديابي و مديريت مالکيت‌هاي خود را انجام دهند. اين شرکت قصد دارد فعاليت خود را توسعه داده و از يک استارت‌آپ مبتني بر سرمايه‌گذاري خطرپذير، به يک شرکت خصوصي مستقل تبديل شود. در اين صورت، کارتا مي‌تواند به يک بازار ثانويه فروش دارايي‌هاي خصوصي تبديل شود.

ميزان جذب سرمايه: 148 ميليون دلار؛ از سوي اسپارک کپيتال، ترايب کپيتال، مري‌تک و غيره.

آخرين ارزشگذاري: 800 ميليون دلار

دستاوردها: رديابي 500 ميليارد دلار در سهام شرکت‌هايي مانند رابين‌هود، اسلک، کوين‌بيس، کاسپر، تيلري و آفرم. اين شرکت همچنين زمينه‌ فروش نزديک به يک ميليارد دلار را در بازار ثانويه فراهم کرده است.

بنيانگذار و مديرعامل اجرايي: هنري وارد، 42‌ساله که اين شرکت را در سال 2012 با نام اي‌شرز تاسيس کرد، با همراهي سرمايه‌گذار و کارآفرين 43‌ساله، مانو کومار.

 

کراس ريور

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: تينک، نيوجرسي

کراس ريور که در ابتدا يک بانک کوچک در نيوجرسي بود، از مقبوليتي که از سوي شرکت فدرال بيمه‌ سپرده‌هاي بانکي (FDIC) داشت استفاده کرد و به بانک ارزشمندترين فين‌تک‌هاي جهان تبديل شد. کراس ريور کار پشتيباني وام‌هايي که شرکت‌هايي مانند کوييکن، راکت‌لونز، افرم و بست اگ عرضه مي‌کنند را انجام مي‌دهد. استرايپ، ترانسفروايز، ويزا و کوين‌بيس نيز از خدمات پرداخت و سپرده‌ اين بانک استفاده مي‌کنند.

ميزان جذب سرمايه: 128 ميليون دلار؛ از سوي کي‌کي‌آر، آندرسن هوروويتس، کرديت‌ايز، لاين‌تري پاتنرز و غيره.

آخرين ارزش‌گذاري: حدود 1 ميليارد دلار

دستاوردها: 130 ميليون دلار درآمد ساليانه، وام‌دهي با ارزش مجموع 20 ميليارد دلار و داشتن رشد 30 درصدي.

بنيانگذار و مديرعامل: ژيلز گيد، 52‌ساله؛ که در سال 2008 نسبت به تاسيس کراس ريور اقدام کرد. گيد فرانسوي، پيش‌تر به‌عنوان يک فعال در بانک‌هاي سرمايه‌گذاري تکنولوژيکي و تحليل‌گر و مدير ارشد مالي يک شرکت وام مسکن مشغول به کار بوده است.

 

ديجيتال ريزنينگ

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نشويل، تنسي

نرم‌افزار يادگيري ماشين ديجيتال ريزنينگ، قادر است مفاهيم دقيقي را از ارتباطات روزانه استخراج کند. شرکت‌هاي بزرگ مالي، از خدمات اين شرکت به‌منظور نظارت بر ايميل کارمندان و شناسايي پيام‌هاي خرابکارانه‌ آنها استفاده مي‌کنند. نزدک نيز خدمات ديجيتال ريزنينگ را با هدف ممانعت از انجام تقلب‌هاي احتمالي در بازار، به کار گرفته است.

ميزان جذب سرمايه: 110 ميليون دلار؛ از سوي گلدمن ساکس، بي‌ان‌پي، نزدک و غيره.

دستاوردها: تبديل شدن به يکي از مؤلفه‌هاي اصلي امنيتي تکنولوژي نظارتي هوشمند نزدک، استفاده شدن توسط گلدمن، يوبي‌اس و پوينت72.

بنيانگذار و مدير اجرايي: تيم استس، 39‌ساله؛ وي اين شرکت را زماني که دوران کارشناسي ارشد خود را در دانشگاه ويرجينيا مي‌گذراند، با کمک يکي از اساتيد اين دانشگاه تاسيس کرد و اولين خدماتش را به ارتش ايالات متحده آمريکا عرضه کرد.

مديرعامل اجرايي فعلي اين شرکت برت جکسون، 57‌ساله؛ يک کهنه‌کار حوزه اجزايي تکنولوژي است.

 

انيگما

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

انيگما از قابليت‌هاي يادگيري ماشين به‌منظور جمع‌آوري بيش از 100000 پايگاه داده استفاده کرده است؛ مجوزهاي کميسيون ارتباطات فدرال (FCC)، سياهه‌هاي مربوط به سفرهاي هوايي و پروانه‌هاي کسب‌وکارهاي کوچک، نمونه‌اي از همين پايگاه‌هاي داده هستند. اين کار با هدف ايجاد يک نقشه اقتصادي آني جهاني، انجام گرفته است. داده‌هاي انيگما به بانک‌ها و بيمه‌گران کمک مي‌کند تا کارهاي نوشتن بيمه‌نامه و شناسايي تقلب را به‌آساني انجام دهند.

ميزان جذب سرمايه: 130 ميليون دلار؛ از سوي نيو اينترپرايز اسوسيتس، تو سيگما ونچرز، امريکن اکسپرس و غيره.

آخرين ارزشگذاري: حدود 750 ميليون دلار

دستاوردها: انيگما، به‌تازگي، با مت‌وايف در حوزه نوشتن بيمه‌نامه و اتخاذ تصميم مناسب، همکاري مي‌کند. بلک‌راک نيز از خدمات انيگما در راستاي بازاريابي استفاده مي‌کند.

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل اجرايي؛ هيچام ادگيري، 34‌ساله و مدير اجرايي؛ مارک داکستا، 34‌ساله؛ اين دو همزمان با هم دانشجوي کارشناسي فلسفه در کلمبيا بودند، ولي داکستا بعدها در رشته انسان‌شناسي فرهنگي، مدرک PhD گرفت.

 

آيايايکس گروپ

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

آي‌اي‌ايکس گروپ بعد از سقوط سريع ارزش اوراق بهادار در سال 2010 و با هدف ايجاد شرايط برابر براي سرمايه‌گذاران بلندمدت و تاجران معاملات بسامد بالا تاسيس شد. در اين بورس سهام، به‌صورت ميانگين، روزانه 220 ميليون معامله انجام مي‌گيرد. در ماه اکتبر، ميلياردر معروف توماس پيترفاي، نام شرکت خود اينتراکتيو بروکرز، را در ليست آي‌اي‌ايکس گروپ وارد کرد.

ميزان جذب سرمايه: 100 ميليون دلار؛ از سوي فرانکلين تمپلتون، اسپارک کپيتال و غيره.

دستاوردها: دارا بودن 5/2 درصد از سهم بازار سهام در ايالات متحده آمريکا

بنيانگذار و مديرعامل: مديرعامل اجرايي؛ برد کاتسوياما، 40‌ساله؛ مدير اجرايي؛ رونان رايان، 44‌ساله؛ مدير ارشد عامل؛ جان شوال، 46‌ساله و مدير ارشد فني؛ راب پارک، 40‌ساله. اين چهار تن، قهرمانان کتاب فلش بويز نوشته مايکل لوئيس هستند.

 

سمفوني

کشور: ايالات متحده آمريکا

دفتر مرکزي: نيويورک، نيويورک

اين پلتفرم رمزنگاري‌شده، نقش اسلک و اپ‌استور را براي وال‌استريت ايفا مي‌کند. بانک‌هاي بزرگ و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري، بدون به خطر انداختن داده‌هاي خصوصي و نقض قوانين انطباقي، در اين پلتفرم به برقراري ارتباط با يکديگر مي‌پردازند. کاربران فعال در شرکت‌هاي رقيب نيز، به يکديگر پيام مي‌دهند و به اشتراک‌گذاري ايده مي‌پردازند. کدنويس‌ها از اين پلتفرم به‌منظور همکاري در گيت‌هاب استفاده مي‌کنند. کارکنان بخش بک آفيس نيز مي‌توانند از طريق پلتفرم سمفوني به ايجاد ديتا روم بپردازند. مشتريان، با کمک سمفوني، بيش از 500 بات خودکارسازي را توسعه داده‌اند.

ميزان جذب سرمايه: بيش از 300 ميليون دلار

آخرين ارزشگذاري: بيش از 1 ميليارد دلار

دستاوردها: مورد استفاده قرار گرفتن توسط بيش از 390 شرکت، داشتن بالغ‌بر 400000 کاربر، درآمد ساليانه نزديک به 100 ميليون دلار

بنيانگذار و مديرعامل اجرايي: ديويد گورل، 52‌ساله، يکي از کهنه‌کاران تامسون رويترز، اسکايپ و مايکروسافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.