راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره ایران چک چه می‌دانید؟ / نگاهی کوتاه به مسیری که ایران چک طی کرده است

یکی از ابزارهای پولی کشور که بانک مرکزی ایران بر طبق قانون پولی و بانکی مجاز یا موظف است که آن استفاده کند، ایران چک است. بر طبق تعریفی که در سایت بانک مرکزی آمده است، ايران چک چکي است که توسط بانک صادر و وجه آن در هر يک از شعب تمامي بانک‌هايي که با يکديگر قرارداد دارند يا توسط نمايندگان و کارگزاران آنها پرداخت می‌شود.

ایران چک شباهتی به چک‌های بانک‌های تجاری، یک حواله یا دستور پرداخت ندارد و یکی از انواع چک‌های تعریف شده در قانون چک هم نیست، بلکه ایران چک از جنس اسکناس است. درواقع می‌توان گفت ایران چک همان پول نقد است که در حال حاضر به مبالغ 50 هزار تومان و 100 هزار تومان وجود دارند.

 

تاریخچه ایران چک

در سال ۱۳۸۶ هر بانک ایرانی مجوز چاپ ایران چک تا سقف مبلغ 500 هزار ریال را داشت؛ اما در سال ۱۳۸۷ امتیاز چاپ ایران چک از بانک‌های دیگر گرفته ‌شد و تنها بانک مرکزی ایران امتیاز چاپ آن ‌را در دست گرفت.

در همین راستا نیز بانک مرکزی خبری تحت عنوان «بانک‌های کشور صرفا مجاز به فروش ايران چک بانک مرکزی هستند» منتشر کرده بود و گفت که «کليه بانک‌های کشور از تاريخ 1387/05/25 صرفا مجاز به فروش ايران چک بانک مرکزي بوده و بر همین اساس تمهيدات لازم به‌منظور تامين ايران چک بانک مرکزي براي ارائه خدمات مناسب بانک‌ها به مردم فراهم‌شده تا هیچ‌گونه مشکل و نگراني در روند نقل‌وانتقال وجوه مشتريان به وجود نيايد.» ایران ‌چک‌ها در دو اسکناس با مبلغ‌های 500 هزار ریال و یک‌میلیون ریال و به ترتیب با طرح‌های حرم امام رضا در مشهد و تخت جمشید در شیراز چاپ شدند.

اما در سال ۱۳۹۱ رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به بررسی‌های هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی را ممنوع اعلام کرد و بعد از توقف دو ساله، در سال ۱۳۹۳ بانک مرکزی ایران طرح جدید ایران چک 500 هزار ریالی رونمایی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.