راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی چگونه آینده‌ی بانکداری خودگردان را متحول می‌کند؟

آیا هوش مصنوعی خواهد توانست جان تازه‌ای به زندگی مالی مردم ببخشد؟ به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان باید بیشتر از این که منتظر اتومبیل‌های خودران باشند، خود را برای بانکداری خودگردان آماده کنند.

ایجاد تحول در یک کسب‌وکار کار بسیار پیچیده و پرزحمتی است. به عنوان مثال، صنعت خودرو را در نظر بگیرید؛ خودروسازان قدم‌های مؤثر و دشواری برای توسعه خودروهای تمام اتوماتیک و بدون راننده برداشته‌اند. اما در مقابل، موسسات اعتباری و بانک‎‌هایی که به دنبال پیشرفت و ایجاد تحول هستند، مسیر امیدوارکننده‌تری در پیش دارند.  ارائه دهندگان خدمات مالی می‌توانند با معرفی ابزارهای پول هوشمند برای مصرف‌کنندگان مؤثر دیجیتالی، به سمت خدمات مالی خودگردان حرکت کنند.

در واقع بانک‌ها برای ادامه حیات خود در بازار امروزی، چاره دیگری جز انجام این تغییرات ندارند. مشتریانی که به تجربه به دست آمده از آمازون، استارباکس و نت فلیکس عادت کرده‌اند، خواستار برآورده شدن هرچه سریع‌تر درخواست‌ها، شخصی‌سازی راه‌حل‌ها و توجه دائم از سوی ارائه دهندگان خدمات مالی خود هستند. با توجه به اطلاعات وسیع و غنی که موسسات اعتباری و بانک‌ها در اختیار دارند، جای تعجب نیست که مصرف‌کنندگان از ارائه‌دهندگان خدمات انتظار دارند که آن‌ها را بشناسند، برای آن‌ها ارزش قائل شوند و روابط آن‌ها را بدون پاداش نگذارند.

با توجه به ظهور بانک‌های دیجیتالی و رقابت شدید آن‌ها، بانک‌های سنتی و موسسات اعتباری باید راه‌های جدیدی برای حفظ سهم خود از بازار و اعتماد مشتری پیدا کنند. فناوری‌هایی که هوش مصنوعی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ را ادغام می‌کنند، مؤسسات مالی را به دید بی‌سابقه‌ای از پویایی مالی مشتریان‌شان مجهز می‌کنند و امکان ارائه‌ی خدمات شخصی‌سازی شده را برای مشتریان فراهم می‎‌کنند. در واقع تاکید بر این است که هوش مصنوعی و اتوماسیون در بانکداری، علاوه بر افزایش بهره‌وری هزینه‌ای، منافع چشمگیر دیگری را نیز به ارمغان می‌آورد. بر اساس نظرسنجی شرکت اکسنچر (Accenture86 درصد از مدیران اجرایی بانک‌ها معتقد هستند که پیاده‌سازی راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، یک مزیت رقابتی به همراه می‌آورد که فراتر از صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

فناوری روشی خلاقانه برای برآورده کردن انتظارات مشتری ارائه می‌دهد و جلب اعتماد این مشتریان به کمک راهکارهای خودکار، یک فرآیند تحول‌آفرین محسوب می‌شود.

بار دیگر به سراغ مثال خودروسازان می‌رویم. اگر بخواهیم خودروهای تماماً خودکار به شکلی وسیع و فراگیر مورد استفاده قرار بگیرند، خودروسازان باید شک و تردید عمومی نسبت به وسایل نقلیه خودران را از میان بردارند. با این حال، گسترش تدریجی ویژگی رانندگی نیمه‌خودکار، مانند کنترل تطبیقی با ترافیک و سیستم کمکی رانندگی بین خطوط، اعتماد اکثر مشتریان را به دست آورده است. طبق یک نظرسنجی، 55 درصد از مصرف‌کنندگان تمایل دارند خودرویی که در آینده می‌خرند یا اجاره می‌کنند، به فناوری نیمه‌خودکار مجهز باشد.

همزمان با پیشرفت فن‌آوری، اعتماد مردم به آن نیز افزایش می‌یابد. فرآیند مشابهی نیز در صنعت مالی در حال اجراست، مشتریان به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که به کمک آن‌ها تصمیمات یکپارچه و کارآمدی را اتخاذ کنند که چشم‌انداز مالی آن‌ها را بهبود بخشد. با توجه به تحقیق شرکت اکسنچر، هفت نفر از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان اعلام کرده‌اند که از راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در بانکداری، بیمه و برنامه‌ریزی برای بازنشستگی‌شان استقبال خواهند کرد.

 

حرکت به سوی بانکداری خودگردان

بانکداری خودگردان و اتوماتیک هرگز نمی‌تواند جایگزین تعامل انسانی مورد نیاز برای درخواست‌های مالی پیچیده شود. با این حال، در حال حاضر نقشی حیاتی در کمک به مشتریان برای مدیریت منابع مالی ایفا می‌کند و قابلیت‌های آن با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. برای نمونه، اپلیکیشن هوش مصنوعی رویال بانک (Royal Bank) کانادا که NOMI نام دارد، از زمان راه‌اندازی‌اش در سال گذشته، بیش از 400 میلیون دیدگاه و نگرش تحلیلی برای کاربرانش تولید کرده و دستاوردهای مفیدی در تعامل دیجیتالی با مشتری داشته است.

پیشرفت اقتصاد خودگردان را می‌توان در امتداد یک منحنی تکاملی افزایش سطح قابلیت‌های خودکار دانست، که روزی به بلوغ کامل خودکارسازی (اتوماسیون) منجر خواهد شد. همانند تمام پروژه‌های چند مرحله‌ای، در طی فرآیند تکامل، نتایج مربوطه در هر مرحله از پروژه محقق می‌شوند.

1) داده: همه چیز با گردآوری، طبقه‌بندی و تصویرسازی داده‌های مشتری شروع می‌شود. این قابلیت‌ها معمولاً توسط ابزارهای سنتی مدیریت مالی شخصی که داده‌های معاملاتی و مالی را ثبت می‌کنند و آن‌ها را به روش بصری پیشرفته به مشتریان عرضه می‌کنند، ارائه می‌شوند.

2) بینش: موسسات مالی پیشرفته، دیدگاه‌ها و بینش‌های شگفت‌آوری را از عملکرد مالی مشتریان خود استخراج می‌کنند و با طراحی الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از رویدادها و اقدامات مالی، مشتریان را در جهت بهبود روزافزون مدیریت مالی روزمره یاری می‌کنند. برای مثال اگر یک مشتری هزینه استفاده از دو سرویس پخش موسیقی را به طور همزمان بپردازد، با یک هشدار به او اطلاع داده می‌شود که اشتراک یکی از آن‌ها را لغو کند و در مخارج خود صرفه‌جویی کند. شایان ‌ذکر است که ابزارهای مالی خودگردان دارای قابلیت پیش‌بینی هستند و با برآورد کردن هزینه‌های آتی، تصمیم‌گیری مالی مشتریان را بهبود می‌بخشند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا از پرداخت هزینه‌های غیرضروری، اجتناب کنند.

3) مشاوره: موسسات متخصص و فناوری‌محور می‌توانند با داشتن درکی عمیق از مشتری و عملکرد مالی وی، بخشی از خدمات مالی خودگردان را به ارائه‌ی مشاوره‌های شخصی‌سازی شده برای مشتریان اختصاص دهند. این امر می‌تواند مشتریان را در رسیدن به اهداف مالی بلندمدت‌شان، چه این هدف افزایش موجودی یک حساب خاص باشد و چه پرداخت بدهی‌، یاری کند. با تجزیه‌وتحلیل الگوهای جریان نقدینگی و در نظر گرفتن هزینه‌های تکراری و مخارج ضروری هر شخص، می‌توان یک بودجه ماهانه‌ی شخصی‌سازی‌شده را برای وی پیش‌بینی کرد. همچنین می‌توان برای پس‌انداز مبلغ مشخصی در ماه نیز برنامه‌ریزی کرد.

4) خودکارسازی: در نهایت، با یادگیری ترجیحات و اهداف مصرف‌کنندگان، خدمات مالی خودگردان قادر خواهند بود تا فعالیت‌های مشتری را به سمت یک یا حتی چند هدف مالی (مانند پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، مدیریت بدهی‌ها)، به طور همزمان و با حداقل مداخله روزانه، هدایت کنند. بانکداری خودگردان، پس‌اندازهای مشتری در تمام حساب‌های او را پیدا می‌کند، این پول پس‌انداز شده را برای جلوگیری از بیش‌برداشت (overdraft) بین حساب‌ها جابجا می‌کند و از موجودی مازاد، بدهی‌ها را پرداخت می‌کند.

هدف هر سطح از خودکارسازی خدمات مالی، ارائه یک دیدگاه مالی با ثبات‌تر برای مصرف‌کننده است. اما با این حال، این منافع صرفاً محدود به مصرف‌کنندگان نمی‌باشد و آن دسته از موسسات اعتباری و بانک‌هایی که خدمات مالی خودگردان را ارائه می‌دهند نیز از مزایای آن بهره می‌برند. آن دسته از موسسات مالی و بانک‌هایی که حرکت خود را به سمت خدمات مالی خودگردان آغاز کرده‌اند، در کنار افزایش رضایت مشتری و تعامل دیجیتال، شاهد رشد تعداد حساب‌های جدید و موجودی حساب‌های موجود نیز هستند.

بانکداری خودگردان بدون این که بر دانش فردی یا در دسترس بودن یک بانکدار تکیه کند، مسیر مشتریان را برای دستیابی به آینده مالی موفق‌تر و پایدارتر هموار خواهد کرد.

مشتریان موسسات مالی، مانند تمام رانندگان، منتظر روزی هستند که با خیال راحت داخل خودروشان بنشینند و مطمئن باشند که به مقصد می‌رسند؛ موسسات مالی و بانک‌ها باید گام‌هایی عملی را در راستای رسیدن به این هدف بزرگ بردارند.

منبع : Thefinancialbrand

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.