پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ارائه خدمت ماندهگیری دراپهای موبایلی شش شرکت PSP با اتصال به سامانه نهاب بانک مرکزی بعد از طی آزمونهای موفق سامانه مانا و نهاب و تطبیق با روالهای جدید شاپرک، امکانپذیر شد.
به گزارش ایبِنا، خدمت مانده گیری عصر روز گذشته از سوی معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک و شرکتهای پرداخت الکترونیک بر اساس «مستند الزامات ارائه خدمات بانکی توسط برنامکهای همراه» در اپلیکیشنهای موبایلی شرکتهای آسان پرداخت پرشین، پرداخت الکترونیک پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت الکترونیک سداد، شرکت به پرداخت ملت و الکترونیک کارت دماوند که روالهای جدید شاپرک را طی و آزمونهای سامانه مانا و نهاب برای ارائه این خدمت را با موفقیت پشت سر گذرانده بودند، امکانپذیر و اجرایی شد.
تطابق کد ملی با شماره تلفن همراه کاربران در اپلیکیشن های موبایلی عصر دیروز با اتصال شش شرکت ذکرشده به سامانه نهاب بانک مرکزی با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک اجرایی و امکان سرویس مانده گیری در اپهای موبایلی این شش شرکت امکانپذیر شد. این شرکتها از بهمنماه سال جاری آزمونهای مربوط به سرویس مانده گیری را مورد تست و ارتباط با سامانه مانا در محیط عملیاتی آزمون نشانهگذاری را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند.
بر اساس الزامات بانک مرکزی دیگر شرکتهای پرداخت الکترونیک مجاز به این دلیل که هنوز روالهای مذکور را طی نکردهاند، امکان فعالسازی فرآیند مانده گیری هنوز برای آنها مقدور نیست. ازاینرو دیگر شرکتهای پرداخت مجاز نیز میتوانند با توجه به بخشنامه تبیین الزامات اپلیکیشنهای موبایلی در حوزه خدمات بانکی که اتصال به سامانه نهاب، مانا و رعایت الزامات جدید شاپرک را برای ارائه خدمت مانده گیری الزامآور کرده نسبت به فعال کردن این خدمات اقدام کنند.
همچنین، بانکها نیز از زمان ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص فرصت داشتند آمادگی خود را برای انجام تستهای این فرآیند به بانک مرکزی اعلام کنند که بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، از ابتدای سال ۹۸ نیز آزمونهای بانکها در این خصوص آغاز میشود.
اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای تبیین الزامات اپلیکیشنهای موبایلی در حوزه خدمات بانکی، الزاماتی را با عنوان «مستند الزامات ارائه خدمات بانکی توسط برنامکهای همراه» تدوین و منتشر کرد.
بر این اساس تمامی تولیدکنندگان این اپلیکیشنها ازجمله بانکها، مؤسسات مالی و اعتباری و شرکتهای پرداخت الکترونیک باید مفاد مستند مذکور را رعایت کنند چراکه بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی که به شرکتهای زیرمجموعه بانک مرکزی ارسالشده، رعایت مفاد الزامات جدید در حوزه اپلیکیشنهای موبایلی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اجباری است. ازاینرو بر اساس اعلام بانک مرکزی ارسال تراکنش مانده گیری توسط برنامک همراه با رعایت این الزامات، آزمونهای موفق سامانه مانا و نهاب و تطبیق با روالهای جدید شرکت شاپرک مجاز است.