راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اثنی عشری از طرح تحول سازمان نصر خبر داد / افراد فعال در حوزه فاوا تحت پوشش سازمان نصر قرار می‌گیرند

در حالی که عضو کمیته ارتباطات مجلس از مطرح کردن مجدد طرح تشکیل نظام مهندسی فاوا در مجلس خبر داده بود، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتقاد به این طرح، تقویت زیرساخت‌های موجود را بر تشکیل سازمان‌های موازی، مرجح دانست.

 

تشکیل نظام مهندسی فاوا در پیچ‌وخم بهارستان

در هفته‌های گذشته برخی از نمایندگان مجلس از ارائه طرحی برای تشکیل نظام مهندسی فناوری اطلاعات در مجلس خبر دادند، طرحی که چند سال پیش برای اولین بار در مجلس مطرح شده بود اما در این سال‌ها، مسکوت مانده بود.

حمیده زرآبادی، عضو کمیته ارتباطات مجلس با تایید این مطلب، به خبرنگار راه پرداخت گفت: «طرحی که در دوره‌های قبلی مجلس مطرح شده بود، در سامانه الکترونیکی مجلس ثبت نشده است. اما کمیته ارتباطات مجلس، در هفته‌های آینده و پس از نهایی شدن لایحه بودجه سال 98، بررسی آن طرح قدیمی و جزییات آن و مطرح شدن دوباره طرح نظام مهندسی فاوا در مجلس را به‌صورت جدی پیگیری خواهد کرد.»

 

مزیت نظام صنفی رایانه‌ای این است که هم افراد و هم کسب‌وکارها را پوشش می‌دهد

اما به نظر می‌رسد که با تشکیل نظام مهندسی فاوا، باز هم شاهد سازمانی با موازی‌کاری با تشکل‌های دیگر باشیم.

در این خصوص با محمدباقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور صحبت کردیم؛ سازمانی که در سال جاری، شاهد ظهور و پررنگ شدن تشکل‌هایی موازی با آن از جمله انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بودیم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در صحبت‌هایش به طرحی که چهار سال پیش درخصوص نظام مهندسی فاوا در مجلس مطرح شد اشاره کرد گفت: «آن طرح همان زمان هم منتقدان بسیاری از جمله خود وزارت ارتباطات داشت.»

محمدباقر اثنی عشری گفت: «ما با طرحی که در آن یک نظام مهندسی فردمحور وجود داشته باشد و در آن کسب‌وکارها نباشند موافق نیستیم. معتقدیم که در طرحی که تصویب می‌شود باید کل نظام شامل کسب‌وکارها و افراد با هم دیده شوند و در حال مطالعه روی چنین طرحی هستیم.»

اثنی عشری با بیان تفاوت‌های تشکل‌های مختلف، افزود: «تشکل‌های صنفی یا نفر محور هستند نظیر نظام پزشکی و نظام مهندسی و یا شرکت محور هستند مثل اتحادیه‌های بازرگانی و تشکل‌های بازرگانی. سازمان نظام صنفی این حسن را دارد که در آن هم کسب‌وکارها حضور دارند و هم افراد به‌صورت مشاور، حاضر هستند.»

اثنی عشری با بیان اینکه تشکل، سازمان، نظام و … هیچ‌کدام لزوما ارزش و راه‌حل نیستند گفت: «در حال حاضر در کشور نظام پزشکی و نظام مهندسی داریم که جزو قوی‌ترین نظام‌های کشور هستند اما آنها نمی‌توانند به تنهایی مشکل بیکاری پزشکان و مهندسان را حل کنند. ممکن است انتظاراتی که بعضی از فعالان حوزه فاوا از سازمان نظام مهندسی فناوری اطلاعات دارند فراتر از یک سازمان باشد و چنین انتظاراتی برآورده نمی‌شود.»

او افزود: «اگر بتوانیم با کمک همه تصمیم‌گیرندگان، از جمله دولت، مجلس و سایر گروه‌ها، کاری کنیم که کل بازیگران عرصه فناوری اطلاعات، مسائلشان را زیر یک سقف برطرف کنند، می‌تواند موثر باشد.»

او با بیان اینکه تشکل‌های موازی باعث اتلاف منابع کشور در اصطکاک‌ها می‌شود گفت: «ما معتقدیم که سازمان نظام صنفی، با توجه به قدرتی که قانون در اختیارش قرار داده، پتانسیل این را دارد که هم افراد و هم‌ کسب‌وکارها را پوشش دهد و بهتر است که همین زیرساخت موجود ارتقا پیدا کند. می‌توان با اصلاح ساختار نظام صنفی رایانه‌ای، مسائل مربوط به افراد حاضر در حوزه فاوا را بیش‌ازپیش پوشش داد.»

او از رونمایی از طرح تحول سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جلسه آتی هیات عمومی صنف خبر داد و گفت: «با گروه‌های مختلفی از دولت و مجلس روی این طرح کار کرده‌ایم و در تلاشیم تا اوایل سال آینده این طرح در مجلس مطرح شود. امیدواریم که با انتشار پیش‌نویس این طرح، از نظرات همه فعالان حوزه فناوری اطلاعات در خصوص آن بهره‌مند شویم.»

به گزارش روابط عمومی سازمان نصر، جلسه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، سه‌شنبه 21 اسفند و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.