راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مستند بشارت بیت‌کوین و صحبت‌های رضا قربانی در مستند دوران

رضا قربانی، رییس هیات مدیره راه پرداخت، یکشنبه 12 اسفندماه با حضور در شبکه مستند، مهمان برنامه مستند دوران بود. قربانی در این برنامه در مورد بیت‌کوین به صحبت پرداخت و بعد از آن، مستند هلندی The Bitcoin Gospel از این برنامه پخش شد.

قربانی در صحبت‌های خود به اینترنت ارزش اشاره کرد و گفت: «همان طور که قبلا پول جابه‌جا می‌شد، ارزش هم می‌تواند منتقل شود. بیت‌کوین مثال خوبی از این ماجراست. رمزارزها مفهوم پول را تغییر داده‌اند.»

به گفته قربانی، اپلیکیشن‌های حسابداری هزینه و درآمدهای افراد را محاسبه می‌کنند و کاربرپسند نیز هستند. او ادامه داد: «این اپلیکیشن‌ها انحراف از بودجه را گزارش می‌دهند و بر اساس اس‌ام‌اس‌های افراد، هزینه‌ها را مدیریت می‌کنند.»

او با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری هم اپلیکیشن‌هایی به وجود آمده است، گفت: «در ایران افراد برای سرمایه‌گذاری به سکه، ارز، زمین و مسکن رو آورده‌اند و کمتر وارد بازار بورس می‌شوند. اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که به مردم یاد می‌دهند که چطور در بورس سرمایه‌گذاری کنند.»

قربانی با اشاره به این نکته که از سال 1980 عده‌ای مشغول به رمزنگاری بودند، بیان کرد: «آن روزها آنها در این فکر بودند که پولی به وجود بیاورند که هیچ بانک مرکزی پشت آن نباشد. این ایده را دنبال کردند و سال 2008 ساتوشی ناکاموتو مقاله‌ای در 10 صفحه منتشر کرد. برای اولین بار در این مقاله از ایده پول مجازی صحبت شد. مسئله‌ای به کمک تکنولوژی بلاکچین حل شد که از دهه هشتاد میلادی غیرقابل حل بود.»

در ادامه، قربانی با بیان اینکه پشتوانه بیت‌کوین آدم‌هایی هستند که از آن استفاده می‌کنند، ادامه داد: «اساس این سیستم بر بی‌اعتمادی است. در شرایطی که به هیچ کس اعتمادی نیست، این فضای شفاف به وجود آمده است و تمام تراکنش‌های آن شفاف است.»

او در ادامه تصریح کرد: «شما فقط می‌توانید بدون اینکه شناسایی شوید، تراکنش انجام دهید. قدرت این پول را خلافکارها فهمیدند و از آن استفاده کردند. به همین دلیل بعضی‌ها فکر می‌کنند که بیت‌کوین برای کارهای خلاف استفاده می‌شود. بلاکچین یک دفتر کل توزیع‌شده هست که همه چیز در آن شفاف است.»

قربانی در پاسخ به این سوال که در ایران چه استفاده‌هایی از بیت‌کوین می‌شود، جواب داد: «در ایران مانند بسیاری از مسائل دیگر بیشتر در مورد حواشی آن صحبت می‌شود و بسیاری مشغول سفته‌بازی هستند. به عنوان یک فناوری این موضوع بسیار جذاب است ولی حاشیه‌ها این‌قدر پررنگ شده که خیلی کسی در مورد این تکنولوژی صحبت نمی‌کند.»

در ادامه این برنامه، مستند The Bitcoin gospel (بشارت بیت‌کوین) پخش شد. این مستند هلندی محصول سال 2015 میلادی است که در آن می‌توانید صحنه‌های ملموسی از دنیای رمزارزها مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.