راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهداف سامانه هوش تجاری مکان محور (GeoBI) بانک ملی ایران چیست؟

هوش تجاری مکانی به فرایندی گفته می‌شود که بر اساس تحلیل اطلاعات مکانی بر روی نقشه، ظرفیتی برای سازمان‌دهی و درک پیچیده و جامع از طریق استفاده از روابط ذاتی مکانی در کلیه اطلاعات فراهم می‌شود و با ترکیب اطلاعات مکانی و دیگر اطلاعات سازمانی، امکان رسیدن به نتایجی نظیر تصمیم‌گیری بهتر و بهینه‌سازی و ساده کردن فرایندهای مهم و کاربردی و همچنین بهبود در عملکرد میسر خواهد شد.

در این راستا با انعقاد قرارداد همکاری مابین شرکت ساعی و اداره کل آمار و اطلاعات بانک ملی ایران مقرر شد سامانه هوش تجاری مکان محور (GeoBI) توسط شرکت ساعی پیاده‌سازی شود. این رویکرد جدید تصمیم‌گیری را برای غلبه بر موانع سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و اطلاعات کسب‌وکار ارائه می‌دهد. هدف این است که داده‌های کسب‌وکار بر اساس داده‌های مکانی (هوش تجاری مکانی) در دسترس باشند.

پیاده‌سازی هوش تجاری مکان محور به منظور درک پیچیدگی‌های موجود در جداول مالی و سازمانی، پیدا کردن الگوهای پنهان و روابط معنی‌دار در آنها و در نهایت پیش‌بینی آینده و تحلیل موقعیت فعلی سازمان است. در واقع هدف ایجاد یک پایگاه سرویس‌دهنده نقشه با زیرساخت GeoServer است که سرویس گرا بوده و نقشه جغرافیایی کل ایران در قالب Tile در دسترس برنامه نویسان سایر واحدها قرار می‌دهد.

برخی از کاربردها این سامانه عبارتند از:

توزیع متعادل دستگاه‌های خودپرداز با مشاهده میزان تراکنش توده دستگاه‌ها در نقاط مختلف جغرافیایی

بررسی وضعیت املاک از نظر پراکندگی و ارزیابی

بررسی سرفصل‌های مالی شعب با در نظر گرفتن مکان

کشف مناطق رو به توسعه و مناطق رو به زوال

شناخت بافت فرهنگی و اقتصادی شهرهای کشور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.