راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین جایی در آینده‌ی مبادلات ندارد / از زبان جیمی دایمن بخوانیم

از دسامبر 2017 تا همان تاریخ در سال 2018، ارزش بیت‌کوین از 19870 دلار به 3391 دلار سقوط کرد. این اتفاق باعث شد تاجران بیت‌کوین، این ارز رمزنگاری‌شده را به چشم یک بازی کودکانه ببینند. حدود 50 روز قیمت بیت‌کوین در بین 3300 دلار تا 3400 دلار نوسان داشت تا این‌که با یک رشد ناگهانی، بالاخره در 23 فوریه‌ی امسال قیمت آن به 4157 دلار رسید. (الان که در حال نوشتن این مقاله هستم قیمت آن دوباره سقوط کرده و به 3800 دلار رسیده است). همه‌ی این‌ها باعث می‌شود به این فکر کنیم که آیا پایان بیت‌کوین نزدیک است؟

  • چه چیزی باعث این افت و جهش ناگهانی قیمت شده است؟
  • آیا بازار جدید از افزایش میزان استفاده از بیت‌کوین در تراکنش‌های قانونی حمایت کرده است؟ خیر.
  • آیا بازار جدید بیت‌کوین را به عنوان یک مهره‌ی جدید در معاملات بزرگ سازمانی پذیرفته است؟ خیر (در واقع دقیقا عکس این اتفاق افتاد).

چیزی که اتفاق افتاد، این بود که توهماتی خیالی در مورد بیت‌کوین به وجود آمد؛ برای مثال، یکی از نائب‌ رییسان بخش بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده‌ی شرکت آی‌بی‌ام (IBM) اعلام کرد که ارزش بیت‌کوین ممکن است روزی به یک میلیون دلار برسد. در فرضیه‌ی این مدیر، نکات پایه‌ای منطقی بسیاری در نظر گرفته شده بود، ولی جای سوالاتی از قبیل: آیا موسسات مالی جهان، در دنیای واقعی، بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده را برای حل‌وفصل تراکنش‌های مالی خود استفاده خواهند کرد یا نه؟ خالی مانده بود.

مشکل اصلی کجاست؟ پاسخ این است که هیچ‌کس امکان ثبت حق امتیاز اختراع عمومی در ارز‌ رمزنگاری‌شده را ندارد. معنی این حرف این است که هرکس قصد ایجاد یک ارز رمزنگاری‌شده‌ی جدید داشته را داشته باشد (که همان‌طور که می‌دانید کار سختی نیست) می‌تواند این کار را انجام دهد. در واقع در چند سال گذشته تعداد زیادی از این ارزهای رمزنگاری‌شده در جهان ساخته شده و اکثر این ارزهای ساخته شده چیزی جز کلاه‌برداری‌های آشکار نبودند.

اگر یک شرکت‌ بزرگ بخواهد ارز رمزنگاری‌شده‌ی انحصاری خودش را بسازد، هیچ مانعی بر سر راه او وجود ندارد. در این قبیل از ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی انحصاری که با هدف حل‌وفصل تراکنش‌های یک سازمان تولید می‌شوند، شبکه‌ی ارزهای‌رمزنگاری شده در یک حلقه بسته غیرعمومی نگه داشته می‌شود. بدین ترتیب، آن سازمان دیگر هدف تقلب‌های گسترده و تقلب‌های شایعی که بیت‌کوین را تهدید می‌کند، قرار نمی‌گیرد.

موسسات مالی بزرگ دقیقا شروع به انجام همین‌ کار کرده‌اند. اجتناب از استفاده از بیت‌کوین. بانک جی‌پی‌مورگان چیس (JPMorgan Chase) اقدام به معرفی ارز رمزنگاری‌شده‌ی خود کرده است. این ارز که جی‌پی‌ام کوین (JPM Coin) نام دارد، برای انجام مبادلات بین‌المللی بدون استفاده از شبکه‌ی سوئیفت کاربرد دارد. بانک‌های دیگری هم اقدام به استفاده از ارز رمزنگاری‌شده‌ی مخصوص خود کرده‌اند یا در مرحله‌ی تست قرار دارند. مزایای استفاده از این ارزهای رمزنگاری‌شده کاملا واضح و آشکار است: خود سازمان قادر است ارزش و نوع استفاده از آن را تعیین کند.

تمام گفته‌ها تا به اینجا حامل اخبار بدی برای بیت‌کوین هستند. همان‌طور که در بالا اشاره شده موفقیت بیت‌کوین به کاربرد گسترده‌ی آن توسط شرکت‌های مالی بزرگ بستگی دارد؛ حال آن‌که شرکت‌های مالی بزرگ تصمیم به ساخت ارز رمزنگاری‌شده‌‌ی خود گرفته‌اند. بهترین شانس بیت‌کوین در فضای فعلی، افزایش تمایل مردم عادی به استفاده کردن از آن است. به‌نظر می‌رسد بیت‌کوین در این مورد هم موفق عمل نمی‌کند. نوسانات ارزشی شدید، گزارش چندین میلیون سرقت توسط هکرها به‌دلیل قصور در تبیین قوانین رگولاتوری و عدم جوابگویی در برابر دستکاری‌های خرابکارانه، از جمله دلایلی هستند که مردم را از بیت‌کوین فراری می‌دهند.

اینطور که به‌نظر می‌رسد ملت‌ها درصدد معرفی ارز رمزنگاری‌شده‌ی خود برای انجام مبادلات هستند (به‌هرحال پول کاغذی درحال حذف شدن از چرخه‌ی مبادلات است). این ارز رمزنگاری‌شده‌ی جدید، از حمایت دولت بهره‌مند خواهد بود و دولت، قوانین رگولاتوری مربوط به آن را تبیین خواهد کرد. بانک‌های بزرگ هم با تشکیل کنسرسیوم‌، اقدام مشابهی را با اموال تحت مدیریت خود انجام خواهند داد: ساخت ارز رمزنگاری‌شده‌ای که کنترل آن دست خودشان است.

برطبق تمام گفته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که آینده‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده روشن است، اما پایان بیت‌کوین نزدیک است. باید به این نکته هم توجه کرد که ارزهای رمزنگاری‌شده 20 سال بعد بسیار متفاوت‌تر از چیزی خواهند بود که ما اکنون می‌شناسیم. با بهبود روزافزون هوش مصنوعی، کنترل ارزهای رمزنگاری‌شده و اطلاع یافتن از بی‌قانونی‌های موجود در آن آسان‌تر خواهد شد. کمپانی‌های ار‌ائه‌دهنده‌ی تکنولوژی‌های کنترل ارز‌های رمزنگاری‌شده مثل آی‌بی‌ام روز به روز ثروتمندتر از دیروز خواهند شد، اما این ثروت از سوی بیت‌کوین تامین نخواهد شد.

یک نفر باید آن نائب رییس شرکت آی‌بی‌ام را که اعتقاد دارد قیمت هر واحد از بیت‌کوین به یک میلیون دلار خواهد رسید، پیش آز آن‌که دوباره حرف احمقانه‌ای بزند متوقف کند!

منبع : Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.