راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صورت‌های مالی سپ به تصویب سهامداران رسید / سود نقدی تعلق گرفته به هر سهم 300 ریال تعیین شد

مجمع عمومی عادی شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) شنبه 11 اسفندماه با حضور بیش از 97 درصد از سهامداران این شرکت در هتل اسپیناس خلیج فارس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه احسان ترکمن، نایب رئیس هیات مدیره سپ گزارش عملکرد سال مالی 1397-1396 شرکت سامان پرداخت الکترونیک را ارائه داد و گفت: «شرکت پرداخت الکترونیک سامان در سال 1382 با دو سهامدار عمده با هدف ارائه راهکار پرداخت تأسیس شد و در سال 1384 مجوز خود را به‌عنوان اولین شرکت پرداخت کسب کرد.»

او با اشاره به سهم بازار شرکت سپ در تراکنش‌ها گفت: «این شرکت در سهم بازار تراکنش و کارتخوان رتبه دوم و در موبایل رتبه سوم را کسب کرده است. از این رو سهم بازار سپ در یک سال گذشته یک درصد افزایش پیدا کرده و به 18 درصد رسیده است و رتبه دوم در سهم بازار تراکنش کل بازار را دارد. پیش بینی می‌شود سال 1398 بالای 5 میلیارد تراکنش داشته باشیم.»

ترکمن با بیان اینکه نصب تعداد کارتخوان به صورت خالص هشت درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: «علاوه بر آن تعداد تراکنش کارتخوان نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش پیدا کرده است.»

 

میانگین بالای تعداد تراکنش سپ نسبت به جامعه

طبق گزارشی که نایب‌رئیس هیات مدیره سپ ارائه داد این شرکت در تراکنش با درگاه اینترنت هم 55 درصد افزایش داشته و در مقایسه با رقبا رتبه دوم را کسب کرده‌اند. همچنین این شرکت در سهم بازار پرداخت‌های موبایلی رتبه سوم را دارد.»

او در ادامه افزود: «میانگین تعداد تراکنش در جامعه 256 است و شرکت سپ میانگین 316 تراکنش را دارد؛ از این رو تقریباً 25 درصد بالاتر از جامعه فعالیت می‌کند.»

به گفته ترکمن از دیگر ویژگی‌های شرکت سپ صدور کارت‌های خرید و هدیه برای کارکنان و تعداد نیروی انسانی متخصص است. در سال 1397 نیروی متخصص این شرکت با 5 درصد افزایش از 1287 به 1347 رسیده که 999 نفر در شعب و 348 نفر در ستاد و دفتر مرکزی مشغول به کار هستند.»

ارائه سوئیچ جدید شرکت با ویژگی‌های جدید، اجرای پروژه برندینگ و توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دستگاه‌های کارتخوان از جمله برنامه‌های پیش روی شرکت پرداخت الکترونیک سامان در سال آینده است.

 

تغییر سوئیچ پرداخت، فروردین سال آینده انجام می‌شود

در ادامه ولی ضرابیه به‌عنوان رئیس مجمع در جواب به سؤال یکی از سهامداران درباره میانگین تراکنش خرید و قیمت دستگاه‌های کارتخوان گفت: «میانگین تراکنش خرید 115 تومان و قیمت دلاری دستگاه کارتخوان بسته به نوع مدل آنها حدود 95 تا 105 دلار است.»

همچنین ضرابیه درباره افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر بهای تمام‌شده توضیح داد: «رشد ارز در سه مقوله کاغذ، تغییر سوئیچ و خرید دستگاه کارتخوان تأثیر دارد. در بخش کاغذ با ورود شرکت‌های پرداخت و بانک مرکزی سعی شده است میزان مصرف کاغذ پایین آورده شود و در سال آینده بیش از 50 درصد صرفه‌جویی در کاغذ را در نظر گرفته‌ایم. در مورد دستگاه‌های کارتخوان هم خرید عمده‌مان را در سال‌های گذشته انجام داده‌ایم تا به افزایش بیش از نرخ ارز برخورد نکنیم. تغییر نسخه سوئیچ نیز از فرودین سال بعد انجام می‌شود.»

در ادامه ترکمن به این سؤال یکی از سهامداران که درباره خطای پذیرندگی بود، پاسخ داد: «ما از آذرماه سوئیچ شرکت را آغاز کرده‌ایم و در فروردین سال بعد تغییر نسخه سوئیچ انجام می‌شود، چراکه ریسک تغییر اکنون به دلیل حجم تراکنش‌های بالا زیاد است و نمی‌توان زودتر انجام شود.»

ضرابیه درباره کارمزد تراکنش‌ها افزود: «پیشنهادی که بانک مرکزی در این خصوص داده این است که کارمزد تراکنش‌های بین 100 تا 200 هزار تومان توسط پذیرنده و تراکنش‌های بالاتر توسط بانک پرداخت شود. اگر این پیشنهاد هم اجرا شود در درآمدزایی شرکت تفاوتی ایجاد نمی‌کند و تأثیر آن بر رفتار مشتری است و ممکن است باعث شود به‌جای کارت از پول نقد استفاده کند.»

 

تمرکز بیشتر بر حوزه اینترنت و موبایل

در ادامه جلسه حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان در پاسخ به سؤال یکی از سهامداران مبنی بر انتقال این شرکت به پارک فناوری پردیس گفت: «با توجه به اینکه اکنون دو شرکت پی‌اس‌پی به پردیس منتقل شده‌اند و از معافیت مالی خود استفاده کرده‌اند، ما هم برای استفاده از امکانات بیشتر و مزایای مالیاتی از مردادماه امسال برنامه انتقال شرکت را به پردیس فراهم کرده‌ایم و نیروی انسانی ما در آنجا مشغول به کار هستند و تلاش می‌کنیم از این معافیت مالیاتی برخوردار شویم.»

ترکمن در ادامه به این سؤال که خرید دستگاه‌های کارتخوان جدید برای شرکت هزینه سنگینی را تحمیل می‌کند، جواب داد: «ما در سال آینده در تعداد نصب دستگاه‌های کارتخوان با کمترین رشد مواجه هستیم. آن تعدادی که در سال آینده قرار است اضافه شود، از تعمیری‌ها و خریدهای قبلی است. از برنامه‌های ما این است که تمرکز بیشتری در حوزه اینترنت و موبایل داشته باشیم و بر این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.»

 

تصویب صورت‌های مالی سپ

در ادامه این جلسه صورت‌های مالی شرکت و گزارش فعالیت هیات مدیره مورد بررسی و تصویب مجمع قرارگرفت. همچنین میزان سود قابل تخصیص و نحوه تخصیص سود شرح داده شد.

در این مجمع عمومی با توجه به پیشنهاد هیات مدیره و رای اکثریت سهامداران، سود نقدی تعلق گرفته به هر سهم شرکت در پایان سال مالی گزارش شده، مبلغ ۳۰۰ ریال تعیین و مقرر شد مابقی سود جهت افزایش سرمایه ۶۶.۷ درصدی (از ۱۸۰۰  به ۳۰۰۰ میلیارد ریال ) در حساب سود انباشته منظور شود.

همچنین قرار است جلسه مجمع عمومی فوق العاده جهت افزایش سرمایه مذکور به منظور استفاده از مزایای مالیاتی، پس از طی تشریفات قانونی تا پایان سال ۹۷ برگزار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.