راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از تهران تا لندن: شرکت‌های فناوری پا به پای المپیکی‌ها

روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۰ مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و رئیس کمیته ملی المپیک با عقد قراردادی به مبلغ ۱،۳ میلیارد تومان، نخستین برنامه حمایت مالی حرفه ای از کاروان اعزامی ایران به المپیک را امضاء کردند. قراردادی که بر اساس آن، برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران، کاروان المپیک با اسپانسری یک شرکت شناخته شده عازم لندن می شود.

این روزها هر سمت و سویی که می‌چرخیم رد پای المپیک لندن را می‌بینیم اما کنار رد پای المپیک رد پای کمرنگ‌تری هم هست که کمتر کسی به آن توجه می‌کند اما حضورش بسیار مهم و تاثیرگذار است. این رد پای دوم رد پای اسپانسرهاست. اما حال هوای این روزهای قبل از آغاز المپیک لندن انگار به گونه‌ای است که اسپانسرها هم با هم در حال رقابت هستند. آن هم رقابت شرکت‌های فناوری اطلاعات که هر کدام به نوعی سعی در پررنگ تر کردن حضور خود می‌کنند. از سامسونگ و ویزا و مسترکارت گرفته تا ایرانسل هر کدام در حد توان خود حضور دارند و برتری خود را به رخ یکدیگر می‌کشند.

 

رد پای پررنگ فناوری در المپیک لندن

یکی از بزرگترین ویژگی‌های متمایز المپیک لندن با المپیک‌های قبلی حضور سنگین تکنولوژی و فناوری است. برای مثال از یک سال پیش برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگی برای پرداخت الکترونیک در لندن اجرا شد. از همین سو سامسونگ گوشی جدید خود که مجهز به NFC است را رونمایی کرد تا به کمک آن بتوان هزینه‌های کوچک مانند بلیط مترو و اتوبوس و کرایه تاکسی یا پول غذا را فقط با زدن موبایل خود بر روی دستگاه پایانه فروش پرداخت کرد و رفت (اینجا). همچنین علاوه بر سامسونگ به آرامی دیگر رقبا هم وارد صحنه شدند (اینجا). این موبایل‌ها به کمک تکنولوژی NFC و کیف چول موبایلی سرعت انجام پرداخت‌های خرد را به شدت بالا می‌برند و تا حدی زیادی از حجم ترافیک در صف‌های پرداخت جلوگیری می‌کنند (اینجا).

گفته می شود المپیک ۲۰۱۲ لندن، به بزرگترین رویداد اینترنتی تاریخ تبدیل خواهد شد، رویدادی که در کنار این ویژگی از خصوصیات فناورانه قابل توجه دیگری نیز برخوردار است. مقامات کمیته المپیک لندن ۲۰۱۲ میلیاردها پوند سرمایه صرف کرده‌اند تا با به کار گرفتن فناوری‌های مختلف پوشش دادن رقابت‌ها را ساده‌تر کرده و امنیت رقابت‌ها، حضور هواداران در حوزه‌های المپیک و سرویس‌دهی به آنها را بهبود ببخشند (اینجا).

علی آبادی نیز از تشکیل کانون هواداران المپیک لندن توسط ایرانسل خبر داد و افزود: «ایرانسل برنامه‌ای دارد که طبق آن قرار است گروه هواداران المپیک با همکاری کمیته‌ تشکیل شود تا کسانی که می خواهند به المپیک بروند، ساماندهی شوند. این یک کار خوب و ارزشمند است.»  ملی پوشان المپیکی هم با دیدی مثبت، به لزوم حضور اسپانسر در حوزه ورزش اشاره کرده‌اند و از حضور ایرانسل اظهار خوشنودی کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.